Kalmeringsmiddel voor reizen en verhuizen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandraa4218
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:35
Locatie: Groningen

Kalmeringsmiddel voor reizen en verhuizen

Bericht door Sandraa4218 »

Hallo allemaal,


In Juli ben ik van plan om van Groningen naar Breda te gaan verhuizen.
Dit houd een erg stressvolle periode in natuurlijk voor mijn 2 poezen.
Ik heb dus 2 poezen: Balou en Beertje.
Balou is erg gehecht aan mij en vind reizen (bus, auto of lopen) in principe prima,
zolang ik er maar ben. Beertje heeft dat helaas niet. Ik heb haar bij 9 weken gekregen en
helaas was het vanaf het begin al een vrij angstig poesje en daarmee vindt ze reizen (met de auto, bus heb ik niet uitgeprobeerd ivm met ontzettend hard miauwen) een ramp.

Nou ga ik natuurlijk zoveel mogelijk maatregelen nemen om het voor beiden zo stressvrij mogelijk te maken (oefenen met de auto, eigen kamertje enz). Maar ik vroeg me af of jullie ook tips voor mij hebben wat betreft kalmeringsmiddelen en of een kalmeringsmiddel uberhaupt een goed idee is.
Ik ben zelf niet zo van de medicijnen/middelen normaal gesproken, maar ik wil natuurlijk heel graag dat ze het beiden zo goed mogelijk doorkomen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Ook las ik dat het aan te raden is 2 aparte reismandjes te nemen ivm met evt warmte en als 1 van hun in paniek raken. Hoe is jullie ervaring daarmee? Ik dacht zelf eigenlijk 'hoe dichter, hoe fijner'.


Alvast bedankt in ieder geval!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kalmeringsmiddel voor reizen en verhuizen

Bericht door Adriana »

zoek via de zoekfunctie rechtsboven even op de berichten over destress / telizen / zylkene. er is vrij veel ervaring mee en katzels kunnen heel verschillend op de diverse middelen reageren.
de eerste twee zijn plantaardig en niet verslavend.

en verder is mijn ervaring met katzels in de auto zo dat in tuig en op een handdoek op schoot veel beter werkt dan in een kooi. bij Bolle moet ik dan soms ook nog iets over zijn kopje leggen, dan wordt-ie erg rustig maar daarvoor moet je altijd wel met twee zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kalmeringsmiddel voor reizen en verhuizen

Bericht door achtpuntzes »

twee van mijn poezels hebben een hekel aan in de auto. ze gaan dan echt klaaglijk lopen miauwen. zo van die mauwen die door merg en been gaan. thuis in de reismand gaat hartstikke goed, ze lopen er zelf in, naar beneden gaan geen probleem, in de auto stappen, rijden, en: PANIEK!...... gelukkig als ze weer thuiskomen is er niets meer aan de hand en gaan ze meteen weer verder met waar ze mee bezig waren....

nou is het vreemde, mijn Muffin en mijn Tijgetje, die een hekel hebben aan in de auto, zijn nogal van het "brurtale" soort. angst? wat is dat?

dan heb ik ook nog Minoes, zus van Tijgetje, en die heel bang en angstig was toen ik haar kreeg. het heeft zo'n anderhalf jaar geduurd eer ze hier in huis zich echt helemaal op haar gemak voelde. ze is heel erg gevoelig. en nou net die Minoes vind het heerlijk als ze er even mee "uit" mag. ze gaat lekker ontspannen liggen in het reismandje in de auto, niks aan de hand.

snap je het nog? ikke niet meer... :)


maar goed, het is toch het beste ze er aan te laten wennen, aan het reizen ze zullen nog wel eens vaker met een reismandje ergens heen moeten.

persoonlijk ben ik niet zo voor kalmeringsmiddellen. ik geef mijn katten liever de kans de confrontatie aan te gaan met de verandering zodat ze ergens aan kunnen wennen. (of het moet echt niet gaan, dan misschien wel maar daarvoor moet je het wel eerst geprobeerd hebben zonder kalmerigsmiddellen.)

veel succes met je verhuizing. :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kalmeringsmiddel voor reizen en verhuizen

Bericht door Adriana »

je hebt gelijk 8.6. dat was ik helemaal vergeten.. naast tuigtraining heb je ook nog zoiets als autotraining.
met zijn alle in de auto en oplopend tot kwartiertje erin blijven en vervolgens blokje om en opbouwen. t kost de nodige tijd maar het voorkomt waarschijnlijk een hoop stress en paniek..
zo hebben wij het met onze katten ook gedaan en poes Mies is heel erg bereisd. die zit een paar keer per week in de auto, weet precies waar ze naar toe gaat (volkstuin of zeilboot) en gedraagt zich keurig. zit aangelijnd in tuig op de achterbank en hoedenplank. ze heeft een kattenbak in de auto die ze nog nooit heeft gebruikt en springt zelf op de hoedenplank.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sandraa4218
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:35
Locatie: Groningen

Re: Kalmeringsmiddel voor reizen en verhuizen

Bericht door Sandraa4218 »

Bedankt voor de snelle reacties.

Dus eigenlijk raden jullie aangelijnd aan ipv in de bak? Maar is het dan niet zo dat
ze veel te veel zien/indrukken opdoen. Vooral zo'n lange reis natuurlijk. Of moet ik dan nog wel hun zicht afdekken?

Ik ga in ieder geval gewoon oefenen eerst met de auto, hopelijk zijn kalmeringsmiddelen dan ook niet nodig.

In ieder geval bedankt! Ik zal laten weten hoe het gaat :)
Plaats reactie