Laatste inzichten Meloxicam

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Anke Baks
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:17

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door Anke Baks »

Hallo Astrid,

Mijn kat heeft last van arthrose, ze loopt heel moeilijk en ze trok plukken uit haar vacht. Bij haar is bloed afgenomen en het blijkt dat haar nierwaarde verhoogd is. Ze heeft 5 weken Tolfedine (slechts 1 pilletje 's ochtends en 's avonds) gekregen. Ze stopte met plukken en zag er beter uit. Hierna is nog een keer bloed afgenomen en de waarden waren nauwelijks veranderd. Mijn DA gaf aan een lichte voorkeur voor mexolicam te hebben boven Tolfedine.

Ik heb jouw vraag gelezen over de dosering van Meloxicam. Toevallig heb ik precies hetzelfde probleem gehad met de berekening van de juiste dosering. Echter bij mij kwam er nog iets anders bij. Dit, omdat m'n nieuwe dierenarts me de 'honden-versie' had meegegeven en nog had gezegd dat deze 3x zo geconcentreerd was. Dit omdat het gebruik hiervan veel goedkoper was uiteindelijk.
Hij schreef me hiervan een dosering voor van 0,3 ml per dag voor mijn kat die 7 kg weegt.
Ik ben nog speciaal uit m'n bed gegaan omdat ik niet kon slapen vanwege de hoofdbrekens over die dosering;-)
Ik had nog het spuitje van de katten-versie (0,5 ml/mg concentratie) in huis. Inderdaad 0,5 ml = voor 5 kg kat op dit spuitje.
De hondenversie die ik had meegekregen heeft echter een concentratie van 1,5 ml/mg.
De onderhoudsdosering voor katten is 0,05 ml/kg van de kattenversie. In het geval van mijn kat (ze weegt 7 kg.) zou ze daarvan dus 7x 0,05 ml = 0,35 ml per dag mogen hebben. Dit leek ongeveer overeen te komen met z'n voorschrift. Echter het was de hondenversie die 3x zo sterk is. Dus mijns inziens moest de voorgeschreven 0,3 ml gedeeld worden door 3= 0,1 ml om op de juiste dosering voor mijn kat te komen.
Pfft. Ik heb haar dosering eigenhandig aangepast en m'n dierenarts na het weekend gesproken. Hij gaf me gelijk dat hij wat te hoog had gezeten maar berekende vervolgens dat ze 0,225 ml per dag (voor 7 kg kat) mocht hebben van de hondenversie...??
Als je het speciale bij de kattenversie behorende spuitje hanteert dan kom ik daarop uit (7: 3= 2,3 kg kat).
Iets gaat hier nog mis. Ik kwam in mijn berekening op 0,1 ml per dag uit van de hondenversie voor mijn kat van 7 kg.
Bij gebruik van het kattenspuitje kwam ik op een gewicht van 2,3 kg kat uit. Dit zou dan moeten betekenen dat dit niet overeenkomt met de schaal in ml van 0,23.
Pfft wie snapt het nog??
Nu het eind van het verhaal: mijn kat kreeg diarree. Bovendien was ze weer aan haar vacht gaan plukken. En, indien een kat gaat braken of diarree krijgt bij gebruik van Meloxicam dan moet je ermee stoppen. Dus ben ik gestopt. Ik ben gaan zoeken naar andere pijnstillers en las over de pijnstiller Cox van De Groene Os. Deze heb ik gekocht, samen met de pilletjes 'Nier' van Puur Natuur en visolie capsules. Dat krijgt ze nu iets minder dan een week.

Ze plukt niet aan haar vacht en lijkt het er goed op te doen. Die visoliecapsules zijn wel een probleem. Ik probeer ze open te prikken en dan moet je heel erg uitkijken wil het niet in het rondspuiten en niet in het voerbakje terecht komen LOL.

Reactie zijn welkom uiteraard.

Groet, Anke
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door pearlsofpassion »

Kan je die visolie niet los kopen? Zonder capsules?
Volgens mij zijn die capsules net om een dier dat niet graag visolie eet het toch in te kunnen laten nemen (in zijn geheel dus). Maar als je kat de visolie wel lust, zou ik het gewoon in een fles kopen.

Het is geweten dat visolie goed is voor de vacht, maar weet je wat de reden van haar plukken is? Is dat omwille van de artrose of zit er iets anders achter?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anke Baks
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:17

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door Anke Baks »

Ik had waarschijnlijk beter op moeten letten toen ik de visolie bestelde. Ik vind de capsule wel erg groot om hem te laten inslikken.

Ze heeft lange tijd niet bij haar achterste gekund omdat ze te dik en/of te stram was. Inmiddels kan ze haar achterzaakje zelf wassen. Ze is van 9,1 naar 6,9 kg gegaan binnen 1 jaar ongeveer.
Dus eerst dacht ik dat ze destijds toch wilde poetsen en dan maar aan haar flanken, waar ze wel bij kon. Maar ze bleef ermee doorgaan. Kan natuurlijk ook een gewoonte geworden zijn.
De arthrose, de pijn daarbij, kan ook een reden zijn, heb ik gelezen.
Opvallend was dat toen ze gedurende 4-5 Tolfedine kreeg, zij het een lage dosering, is het plukken gestopt. En toen ze Metacam kreeg, begon ze weer.
Nu doet ze het niet meer, behalve rondom haar poeperd als ze zich wast.
Want, wassen doet ze zichzelf wel.
Vanmiddag ga ik even naar de dierenarts terug voor een controle van haar gebit. Er was namelijk een kiesje getrokken en gezien de nieuwe inzichten kreeg ze geen antibiotica. Vervolgens kwam er een ontsteking en moest ze alsnog aan de Synulox. Fijn hé?
Bij controle na de korte voorgeschreven kuur van 5 dagen bleek er nog een beetje troep te zitten, zei de DA. Maar ik moest toch stoppen met de antibiotica, de rest moest ze zelf doen zei hij.
Daar ze natvoer met heel kleine beetjes eet, wil ik laten uitsluiten dat ze nog last van haar bekje heeft.

Nou het is een heel verhaal. Of het plukken nog ergens anders van kan komen.... heb je suggesties?

tot hoors,

Anke
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmmm, ik vind dat het niet helemaal klopt.
Allereerst krijg ik wel de kriebels van hoe de DA met AB omgaat. Zo maak je het dus erger ipv beter. Je mag nooit een behandeling vroegtijdig stopzetten. Maar goed....

Plukken kan ook van stress komen. En dus ook een gewoonte zijn. Maar pijn is in dit geval waarschijnlijk de oorzaak ook gezien het met de pijnstiller weg ging.
Dat van haar bekje kan ik niet helemaal volgen. Als je het niet vertrouwd zou ik eens bij een andere DA langsgaan. Second opinion vragen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anke Baks
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:17

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door Anke Baks »

Wat de AB betreft. Je hebt helemaal gelijk. Hoezo resistentie kweken. Als je dan nog van me hoort dat een jongere vrouwelijke collega 2x daags 1,5 pilletje van 50 mg Synulox voorschreef voor een kat van 7 kg.... Ik heb daarover gebeld en ik kreeg van de assistente te horen dat ze het nagezocht had en dat de dierenarts wel bewust aan de lage kant was gaan zitten. Het was goed zo. Nu had ik zelf nog Clavubactin in huis. Ik heb haar dus zelf 2 pilletjes Synulox per keer gegeven en toen die op waren ben ik daarna nog door gegaan met 1,5 pilletje Clavubactin. In totaal heeft ze het 6 dagen gekregen van mij. Tja, een te lage dosis en ook nog eens het minimale aantal dagen voorschrijven. Natuurlijk heb ik er niet voor geleerd maar ik had ook zoiets van... dit is nou net wat we niet moeten doen.
Ik zal straks eens horen wat hij te zeggen heeft. De gehele geschiedenis bevalt me niet zo. Eerst geen AB na het trekken van een kies. Dan alsnog AB onderdoseren. Vervolgens Metacam overdoseren... Als ik niet alles gecheckt had dan hadden we nog verder van huis geweest.
Als ik vanmiddag geen goed gevoel heb tijdens/na het bezoek, ga ik naar een andere dierenarts inderdaad.
ARZ
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2012 00:02

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door ARZ »

Hallo Anke,

Gelukkig gebruiken wij inmiddels iets anders. Ik heb me veel zorgen gemaakt over de Novacam en heb net zo als jij zitten rekenen en puzzelen.
Een paar jaar geleden had ik een poes die last had van arthrose. Zij heeft toen baat gehad bij SashasBlend. Dat is geen medicijn maar een snoepje (bites) of poeder dat gemaakt is van groenlipmossel als ik me het goed herinner.
http://www.sashasblend.nl/index.php
Misschien iets om eens naar te kijken?

Groetjes en sterkte!
Astrid
Anke Baks
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:17

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door Anke Baks »

Hallo Saskia,

Ik heb de Sasja's Blend in huis. Ik zag echter geen verbetering. De dierenarts zei het ook verkocht te hebben maar was er ook mee gestopt omdat ze geen resultaten zagen.

Inmiddels is ze weer aan haar gebit geholpen. De DA heeft toch nog wortelresten gevonden (die er vorige keer dus niet helemaal uit waren gehaald). Daarna heeft hij een foto gemaakt en bleek er niets meer te zitten. Ik heb alleen de foto (5,50) hoeven te betalen trouwens. Dat vond ik schappelijk.
De afspraak is dat ik 3 dagen wacht met pijnstillers te geven om te zien of haar eetgedrag verbetert. En dat is zo. Wel zielig dat ze bij haar gewrichten meer pijn heeft. Maar morgen krijgt ze die weer.

Dank voor je reactie. Ja, wat een gereken hè?!

Gr. Anke
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door Adriana »

heb je wel eens analgos van www.huisdierendokter.nl geprobeerd bij gewrichtspijn?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anke Baks
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:17

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door Anke Baks »

Nee, nog niet. Maar ik ben effie voorzichtig met van alles aan te schaffen. Je weet, je b ent zo meer dan 100 Euro kwijt. En je moet maar weer afwachten of het iets doet. Misschien verschilt het wel per kat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door Adriana »

ja, ik snap het, helaas heb ik het niet anders zou ik iets om te proberen kunnen opsturen.
en het verschilt altijd per kat hoe er wordt gereageerd. k ben al een tijdje benieuwd of het werkt maar ik ken - apart van de klantenervaringen van huisdd - geen ervaringen op het forum.
waar ongeveer in Nederland? eea ivm raadplegen van een andere dierenarts..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anke Baks
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:17

Re: Laatste inzichten Meloxicam

Bericht door Anke Baks »

Hoi Adriana,
Ik woon in Dordrecht. Heb wel al zitten lezen hoor op de website van de HDD. Ben de Analgos ook tegengekomen. Daarna heb ik verder zitten lezen en kwam op een forum de Cox (PIJN) van de Groene Os tegen en heb dat toen besteld, samen met Nier van Puur Natuur en de visolie. Het leek er wel op dat ze het er goed op deed, behalve dat eten dan. Maar dat lijkt nu opgelost. Ook trok ze geen plukken uit haar vacht. Daar ze nu geen pijnstilling krijgt en weer begint te plukken, mag ik toch concluderen dat de Cox goed werkte tegen de pijn, net als de Tolfedine. Ook de Cox is niet goed voor de nieren, las ik al. Maar de andere bijwerkingen van de chemische NSAID-remmers heeft het niet.
Plaats reactie