oogzalf

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gesloten
Loud

oogzalf

Bericht door Loud »

Hoi allemaal,

Heb sinds 4 weken 2 poezen.De ene poes is gister naar de dierenarts geweest en heeft een kras op haar hoornvlies.
Nu heeft ze oogzalf gekregen....op het forum heb ik wel gelezen hoe je pilletjes moet geven...
Maar hoe doe ik dat met oogzalf heb gehoord dat je dr in dr nekvel moet pakken en stevig vasthouden....maar ik heb maar 1 paar handen en kan niet haar nekvel vastpakken, haar oog openhouden en de zalf erin doen tegelijk.... ;-)

Heeft iemand nog tips?

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
timmy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2006 16:31

Bericht door timmy »

Ik ben geen expert, maar met de dieren EHBO curses leerde wij er een handoek stevig omheen te doen zodat de pootjes weg zijn hem een lekker hapje te geven [afleiden] en dan die zalf. het is al van een eeuwigheid geleden deze tip maar wie weet doet met dit nog steeds, anders moet iemand mij maar even corrigeren
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Oh help, dit heb ik ook eens met Flits moeten doen en dat heeft me toch wel wat krassen opgeleverd hoor :lol:. Zeker dat oog openhouden is geen lachertje.
Maar je kunt wel het oog openhouden en er tegelijkertijd zalf insmeren hoor. Om de zalf in te smeren heb je maar 1 vinger nodig, de overige vier kun je gebruiken om het oog open te houden.

Voor de rest is het nekvel vasthouden hier in zo'n geval absoluut niet genoeg. Ik moet dan wel 'hurken' op m'n katten om ze volledig in bedwang te houden.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Dat lijkt me geen gemakkelijke klus zeker niet als je het alleen moet doen.
Ik krijg een beetje een beeld voor me van Steve Erwing met zijn kroko's
Jij duikt bovenop de poes, houdt hem stevig vast, de poes gaat in de deadroll :???:
Maar dat van die handdoek werkt inderdaad wel (een beetje) dit deden wij om Chuckie zijn medicijnen te geven.
Het lastigste dan is om hem in die handoek te krijgen maar eenmaal erin kun je hem tussen je knieën klemmen en heb je je handen een beetje vrij.

Succes in elk geval
Loud

Bericht door Loud »

Nou heb het net met de handdoek geprobeerd en bleek aardig te werken (met veel moeite en dat 4x per dag 10 dagen lang 8-) )alleen zoek ik nog iets lekkers om haar mee af te leiden iemand daar nog een idee over wat voor huis-tuin en keukenproducten ze erg lekker vinden?

In ieder geval erg bedankt voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Je kan iedere keer iets gekookte vis of kip geven, dit vinden ze meestal echt heerlijk.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Fristi gaat plat voor een stukje kaas
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Toen ik Xonya als kitten oogzalf moest geven was het vrij makkelijk, al spartelde ze vaak wel even omdat ze het niet wou.

Als je een grotere kat hebt, kun je het beste op de grond gaan zitten met zijn/haar kont tegen jouw benen, of knieen en je arm om de hals en dan het hoofdje pakken. Zorg dat je de tube zo legt dat je eventueel zalf op de vasthoudhand kan doen, en het daar met je vinger van af kan strijken en in het oog kan doen.

Trek hierbij met een van je vingers een van de oogleden wat naar boven of beneden en smeer het dan voorzichtig in de kier die er komt, dan knipperen ze het vaak wel over het oog.

Het klinkt heel makkelijk, en het vereist even oefenen maar het is de prettigste manier voor jullie beiden :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het hangt af van de kat. Ik pak meestal de kat bij het nekvel, klinkt crue :oops: Het oog valt vanzelf ook open naar achter, zalf erin,aien, geruststellen en via het ooglid erin smeren.
Moet het op het oog of in het ooglid en uitsmeren.
Sommige oogzalven smeren beter uit als je ze licht verwarmd bijvoorbeeld onder een lauwwarme kraan.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ga altijd op mijn knieën "op de kat zitten", niet echt natuurlijk, maar druk hem een beetje naar beneden met mijn gewicht en zet hem klem tussen mijn benen.

Dan spuit ik snel de vloeistof op de ogen en wrijft ik heel voorzichtig met mijn hand over de ogen zodat de vloeistof verdeeld wordt.

Het maakt niet uit dat hij zijn ogen dichtknijpt, want er komt altijd wel voldoende binnen.

Dit vinden katten niet leuk, maar het gaat zo snel dat het zo voorbij is. Bij hele wilde katten kun je ook een handdoek gebruiken, maar ik doe dat zelf niet, omdat je als je "op de kat gaat zitten" beide handen kunt gebruiken.

Hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes,
Sandra
Loud

Bericht door Loud »

Bedankt allemaal voor jullie tips het gaat nu stukken beter hoef niet meer met haar te worstelen doe nu een combinatie van tussen benen klemmen en een theedoek om dr hoofdje bij me te houden en werkt prima

Thanx!
prisca
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007 17:32
Locatie: Groningen

oogzalf

Bericht door prisca »

M'n katje heeft ligt onstoken oogjes. Ze heeft een oogzalfje gekregen. Hoe brengen jullie die zo goed mogelijk in? Mijn katje stribbelt erg tegen.
Groetjes Prisca
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wat je kan proberen is op je knieën gaan zitten en je kat tussen je benen klemmen(met beleid natuurlijk ;-) ) zodat ze in elk geval niet naar achteren kan wegkomen.
En met je armen de kanten afschermen waarbij je met 1 hand dr koppie vasthoud zodat je dr oogje open kan houden en dan de zalf inbrengen.
Zo deed ik het altijd met nagels knippen ook zoiets leuks.
Wel altijd bemoedigend toespreken, nooit een grote mond geven of boos worden want dat werkt averechts.
Als het echt niet lukt zal je er iemand bij moeten halen die haar vasthoud en dan snel te werk gaan zodat de stress wel tot een minimum beperkt blijft.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Alleen lukt dat bijna niet niet.
Je zou je katje in een handdoek kunnen rollen zodat die ze minder kan tegen stribbelen.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat heb ik zelf ooit 1 keer geprobeerd en dat ging nog rotter als klem zetten tussen mn benen.
Maar elke kat is anders en zal je anders moeten benaderen, dus proberen welke methode voor jou goed werkt. ;-)
Gesloten