Kitten poept niet?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Anne87

Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Hoi allemaal,

Zoals jullie mogelijk weten hebben wij sinds zaterdag een katertje van 15 weken. Op zich vermaakt hij zich prima, en hij eet en drinkt ook goed. Het enige wat mij opvalt is dat hij - volgens mij - niet poept. Plassen doet hij wel goed. Overdag wordt er van twee kattenbakken gebruik gemaakt en dan is het heel lastig om te zien of hij wel of niet poept, maar ik weet vrij zeker dat het niet gebeurt. 's Nachts zit hij in de kittenkamer en ik schep voor het slapen gaan de bak daar uit, om te zien wat er de volgende ochtend in ligt. Dat zijn een aantal plasjes (2 à 3), maar geen poep.
Nu gaan we vanavond sowieso met hem naar de dierenarts om hem even na te laten kijken en te wennen aan de dierenarts, dus dan wil ik het ook ter sprake brengen, maar misschien hebben jullie nog ideeën?
Hij heeft overigens geen dikke buik ofzo, dat je denkt 'zo, die moet nodig!'. Hij krijgt een mix van Prins kitten en Royal Canin 34. Dit kreeg hij ook bij de fokker. Daarnaast krijgt hij natvoer zonder granen, wat ik aanmeng met water om er een soepig geheel van te maken, zodat hij in ieder geval genoeg water binnenkrijgt. Ook staat er altijd genoeg vers water. Hij is gek op zijn natvoer en eet ook keurig zijn droge brokjes. Water drinkt hij mondjesmaat, maar daar maak ik me niet heel veel zorgen om, vanwege het natvoer+water en het feit dat hij keurig zijn plasjes doet.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten poept niet?

Bericht door nellebel »

kun je niet zien aan de andere poepjes of het van het kitten is of niet? neem aan dat die toch wat kleinere drolletjes heeft.
goed dat je hem vanavond laat nakijken, misschien is hij een beetje verstopt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Ja, dat heb ik geprobeerd, maar Flo (onze oudere poes) poept ook in kleine poepjes, en dan gewoon een aantal tegelijk. Dus daarom is het lastig. Maar ik loop - als ik thuis ben - naar de bak als een van de twee eraf komt, en Flo is eigenlijk altijd degene die poept.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten poept niet?

Bericht door eveline1982 »

Klinkt een beetje vies, maar sommige kittens eten hun eigen ontlasting op.....Zo heb ik ook een kitten hier gehad waarvan ik dacht dat hij niet poepte. Naar de da en die vond zijn buikje eigenlijk wel goed aanvoelen toch voor de zekerheid een dag laxeermiddel gegeven en tja diaree vond meneer toch niet zo lekker om op te eten ;). Vanaf dat moment is hij overigens ook gestopt met zijn eigen ontlasting op te eten. Misschien is dit ook wel het geval met jullie kitten. Succes bij de da!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Ah dat is inderdaad een optie, dat hij dat doet. Houden ze daar normaalgesproken vanzelf een keer mee op? Ik zal het in ieder geval vanavond vragen, misschien heeft de DA daar nog tips over, of in het algemeen ideeën waarom hij niet poept (of niet lijkt te poepen).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten poept niet?

Bericht door eveline1982 »

Mijn ervaring is dat hele jonge kittens het soms doen, dus dan heb ik het over kittens tot een week of 4. De moeder stimuleert hen tot ong die leeftijd om te ontlasten, dus doen ze haar misschien na? Zou eigenlijk niet echt weten waarom haha. Misschien dat jullie kitten hier mee is doorgegaan, maar dat zou ik wel even eerst door de dierenarts laten na kijken.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Hmm, tja Noodle is morgen alweer 16 weken, dus dan zou hij daar wel echt te lang mee doorgegaan zijn. Ik zal het vanavond eerst eens even met de DA bespreken, eens kijken wat die ervan zegt. En doorgaan met de bakken leegscheppen elke avond en ochtend, in de hoop dat ik me stiekem vergis en hij wel gewoon poept.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten poept niet?

Bericht door castratenkoor »

Het is op zich puur natuur eigen poep eten, dan laten ze geen geur achter voor eventuele rovers.
Is wel mogelijk dat jouw kitten dit gedrag is gaan vertonen sinds hij bij jou is. Alles is immers onwennig.
de dierenarts kan makkelijk voelen of hij wel of niet vol ontlasting zit, dus fijn dat je daar sowieso heen gaat. Toch prettig het zeker te weten dat zijn darmen niet overvol zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Gelukkig, alsof hij doorhad dat ik me zorgen maakte, heeft hij net gepoept! Ik ben er heel blij mee!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten poept niet?

Bericht door castratenkoor »

Mooi zo - hij weet wel te timen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten poept niet?

Bericht door eveline1982 »

Jeeee dat is weer een zorg minder :) Ben blij dat er niks aan de hand was!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Zo. Ik ben mij net helemaal kapot geschrokken bij de dierenarts. We gingen voor een algemene controle van zijn gezondheid en om hem aan de dierenarts te laten wennen.
Nu blijkt dat hij veel te licht is voor een Noorse Boskat kitten van (morgen) 16 weken. Daarnaast zit hij onder de vlooien (hadden wij gewoon niet gecheckt, hij was namelijk 2 weken terug ontwormd zei de fokster), en heeft ontzettend vieze oren die mogelijk duiden op beginnende oormijt infectie.
En dan bedenkende dat hij de grootste uit het nestje was, betekent dat volgens mij niet veel goeds. Ik ga nu de cattery mailen hierover. Zij heeft vorige week gemaild dat de dierenarts daar zei dat hij in uitstekende gezondheid was. Dat is dus niet waar.
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Het dringt nu pas tot me door eigenlijk. Dat wij gewoon een eigenlijk zieke kitten (die zeker niet voldoet aan "op alle punten goedgekeurd door haar dierenarts") hebben meegekregen. Dat daar heel veel geld voor is betaald. En nee, dat is niet het belangrijkste, maar het is wel gewoon bedrog. Dat het ontzettend goed is dat we met hem voor de check zijn gegaan vanavond. Dat we het hele huis op zijn kop kunnen zetten tegen vlooien. Dat hij gewoon veel te licht is.
En ondertussen zit het arme mannetje zich hier vol te vreten aan nat- en droogvoer en moedigen wij dat maar aan. Aankomen moet hij, hij is te dun. (Geen zorgen, we proppen het er niet in, het gaat in zijn tempo. Maar we hebben van de dierenarts wel het advies gekregen om ervoor te zorgen dat er altijd eten staat, nat en droog. Wij hadden altijd droog staan en nat kreeg hij een paar keer per dag.)
En zodra het mag, weer ontwormen. Wie weet heeft hij nog een wormenbuikje ook. Omdat hij nu al ontvlooid is vanavond, ga ik hem dat nu niet meer aandoen. Wil hem niet een enorme lichamelijke opdonder geven.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten poept niet?

Bericht door eveline1982 »

Zo dat was schrikken dan! Bij welke catterie heb je hem vandaan? Je zal zien na een ontvlooiings beurt, wat flinke kambeurten en goed eten dat hij snel zal aansterken. Heb onlangs Tommie in de opvang gekregen met een verwaarloosde niesziekte, onder de vlooien een buik vol wormen en naar wat later bleek onder de kattenluis! Hij woog op 9 weken maar 670 gr! Een week later zat hij al op 870 gr en was zijn buikje goed ingevallen en was hij zga als vlovrij. Toen bleek dat hij ook nog luis had. Vanavond is hij verhuist! Een gezonde vent van 11 weken met een soepel buikje, luis en vlo vrij en een mooie glanzende vacht. Hij woog toen ik hem vanochtend woog al bijna een kilo, en dat in een tijdbestek van 2 weekjes!!!!! Kittens zijn gelukkig heel flexibel en komen met de juiste zorg en aandacht er meestal wel weer boven op. Maar ik snap dat je je heel erg bedrogen voelt! Je kan dit best bij de dierenbescherming aangeven, laat een raport opstellen door je dierenarts, want dit soort catteries mogen wat mij betreft voor altijd hun deuren sluiten!!!! Sterkte met de kleine man.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten poept niet?

Bericht door eveline1982 »

Oh een wormen buikje is bij jonge kittens makkelijk te voelen. Doe dit in ieder geval na het eten zodat je zeker weet dat hij niet vol gevreten is ;). Als de buik uitpuilt (klein beetje of heel erg) en opgeblazen aanvoelt dan heeft hij zeker wormen! Maar ik zou voor de zekerheid hem een kuur geven alsof hij nooit ontwormt is, dus 4x met telkens een tussenpoze van 2 weken. Daarna maandelijk en vanaf een half jaar elk kwartaal.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie