Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Divinity
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2012 18:47

Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door Divinity »

Hallo,

Hieronder de historiek van het probleem. Ik heb op 26 juli 2 kittens gekocht: 1 ragdoll katertje (°23/4/2012) en 1 brits korthaar poesje (°14/4/2012) uit 2 verschillende cattery's.
Sinds week 1 had ik problemen met de Ragdoll. Hij heeft sinds dan diarree (niet waterig maar eerder een brij). Ik ben ondertussen al bij 4 dierenartsen geweest en nog steeds heb ik niet 100% het gevoel dat het probleem opgelost geraakt. Vandaar dat ik hier even mijn licht wil opsteken, want ik word echt hopeloos.

Even een overzicht van wat ik al gedaan heb na 4 dierenartsen bezocht te hebben:

- Hij niesde vrij veel, en dit in combinatie met de diarree, een eerste dierenarts geconsulteerd. Hij bleek ook ontstoken tandvlees te hebben. Hij kreeg een kuur antibiotica die 2 weken werkte en ik moest beide katjes 5 dagen panacure geven.

- Het probleem bleef aanhouden en dan ben ik naar een dierenkliniek gegaan. Zij adviseerden me andere voeding voor gevoelige spijsvertering, nl. Eukanuba Intestinal en een 4-tal dagen probiotica (Norm-Prozorb)

- Na een tiental dagen nog altijd geen beterschap en teruggebeld: Ik moest Flagyl geven gedurende 7 dagen.

- Nog steeds geen beterschap. De kliniek legde een staaltje ontlasting onder hun microscoop en zei me dat er geen parasieten waren. Ik moest gewoon nog maar een maand afwachten en dan eventueel cortisone. Ik kon hier geen maand meer mee wachten, het poepje had al kloofjes, die er heel pijnlijk uitzagen (daar heb ik een paar dagen Inityolzalf op gesmeerd en dit beterde dan gelukkig wel).

- Ik heb dan een derde dierenarts gecontacteerd. Die vroeg me om in het labo een vers staal binnen te brengen. Resultaat: alles negatief.
Zonder verder onderzoek adviseerde hij me om nog eens andere voeding uit te testen. Ik ondertussen al tamelijk hopeloos, heb dan een vierde mening gevraagd.

- Die vond één staal niet genoeg en ik moest onmiddellijk een tweede staal binnendoen. Resultaat: weer alles negatief. Ze heeft dan bloed getrokken, beide katjes extra ontwormd met Profender pipet en hem een spuit corticoïden gegeven. Ook kreeg ik vitaminenpasta "Extra kracht" mee.

- Bloedresultaat: FELV en FIV negatief, veel te hoge leukocyten, te hoge waarde voor eosinofielen en veel te weinig trombocyten. Transaminase ALT was eveneens te hoog.

- Ze heeft dan nog bijkomend achteraf een snap-test gedaan op de ontlasting, deze testte dan blijkbaar wel positief op giardia.
Er werd ook nog een extra staal onderzocht op cryptosporidium. Deze was ook negatief.
Behandeling: hem 5 dagen pilletjes geven tegen giardia, 7 dagen stoppen, 5 dagen opnieuw pillen. En ook moeten overschakelen op Royal Canin hypoallergeen + elke dag een pilletje cortisone.

Ondertussen zijn we dik 2 maanden verder, en zelfs met de cortisone is zijn ontlasting nog niet stevig. De cattery zegt nu - na telefonisch contact met haar eigen dierenarts - allebei de katten panacure te geven (5 dagen, tien dagen stoppen, weer 5 dagen) en als het dan niet beter is de kuur nog eens te herhalen. Maar al die pillen achter elkaar geven, werkt dit geen immuniteit in de hand? En hij heeft nu al zoveel gekregen dat werkt tegen giardia? Hij ziet me al niet meer graag komen met al die pillen. Marie, het Britje, daarentegen is kerngezond en heeft wel normale ontlasting.
Ik zie ook niet goed in waarom ik haar weer aan een pillenkuur moet onderwerpen.

Hopelijk weet er hier op het forum iemand raad, of heeft min of meer dezelfde ervaring.

Ik begin echt hopeloos te worden en mijn portemonnee plat :(

Groetjes
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door mittenslief »

ja soms wordt je hopeloos van de diarree maar hier bij mijn pleegkittens is het meestal ook zo het geval hoor, kittendarmpjes zijn nog in de groei en zijn zo van slag. de ene kitten heeft nu eenmaal stevige drollen en de andere "brei". je moet ook wel weten dat zoveel medicijnen erg slecht zijn voor de darmpjes, een kuurtje voor de giardia kan ik nog inkomen en in eerste geval de antibiotica ook nog wel (met niessziekte kan ook calicivirus opspelen). zolang je kitten groeit en vrolijk is en speelt moet je je niet zoveel zorgen maken. je zal ook nog kunnen proberen om carnibest natuurvoer te gaan geven, dat doe ik ook als er veel aan de diarree zijn.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door Sifra »

Op de website van Zooplus heb ik dit supplement gevonden:Sanofor Veendrenkstof. http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 52487#more. Ik ken het zelf niet, maar de beoordelingen op de site zijn overwegend positief. Misschien eens proberen?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Caroline Maes
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2012 10:16

Re: Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door Caroline Maes »

Goedemorgen,

een bericht uit Belgie,

heb sinds midden september een ragdoll kater kitten en ook met ups en downs diaree. Verscheidene keren ontlastings staal van meerdere dagen naar de dierenkliniek gedaan en 1 keer parasiet vastgesteld en hiervoor 2 weken medicatie genomen.

Andere keren in het staal geen parasiet vastgesteld maar toch medicatie gegeven. Na stopzetting medicatie hervalt hij terug na zo'n 5 dagen in diaree of de stoelgang is wel redelijk hard maar de stoelgang plakt dan hier en daar aan zijn haartjes en die stoelgang stinkt altijd enorm , is dit normaal? Die haartjes proper maken is toch altijd weer vieze bedoeling.

Ik geef dan af en toe KAODYN (eigenlijk voor honden) , een topje van die crème op mijn vinger om te laten oplikken door de kater (was een tip van de verkoper) , het is een tube met crème als aanvullende voeding ter versterking van de darmflora, te bekomen bij de apotheker. De dierenarts keurt dit goed. Als ik Kaodyn geef gaat het weer een paar daagjes beter.

De kater miauwt ook altijd hard als hij kaka doet. Doet dit pijn?
Van eten geef ik HILLS , chicken voor kittens < 1 jaar. Bij het eten geef ik ook altijd beetje opgewarmde kip gekookt in eigen nat om hem te laten eten, anders eet hij niet.

Sinds september al veel kosten gemaakt ; 1 aankoop van de kat 2 dan de stalen die allemaal getest zijn op het labo 3 visites bij de dierenkliniek 4 ik reinig de kattenbak 2 x dag , het zijn hard geperste houtkorrels schilfertjes en elke 10 dagen volledig nieuwe kattenbak vulling. De kattenbak ontsmet ik met dettol en mijn handen was ik na de haartjes schoongemaakt te hebben met dettol. Ik verwacht deze namiddag weer uitslag van een staal dat binnengebracht is voor het labo. Keep you informed. Mvg
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door pearlsofpassion »

WTF! :shock:

sorry, ik schrik hier ontzettend van!

Je vermeld hier 3 kuren ontwormingsmiddelen, AB, cortizonen en weet ik veel wat nog allemaal, terwijl er in de ontlasting niets gevonden wordt????
Sla mij maar dood.
Ik begrijp dat niet. En ik zou dat ook helemaal niet doen.
Ontwormen zonder dat er wat te zien is, is zeker niet gezond, en dus volkomen nutteloos.
En als er dan toch giardia vastgesteld wordt (wat ik al vreemd vind dat het de eerste keren gemist wordt), dan enkel daartegen behandelen.

Er wordt zo snel gedacht bij kittens; diarree: het zullen wel wormen zijn. Maar het is nu toch wel al duidelijk dat dat niet de oorzaak is, lijkt me.
Dus stop daar maar mee. En val er je andere katje ook niet mee lastig!

Persoonlijk zou ik eens andere voeding proberen. Als de giardia opgelost is, dat wel natuurlijk. Het is een venijnige ziekte en ik zou ook de andere kat daarin behandelen, maar met een gewoon ontwormingsmiddel ga je dat niet oplossen. Dus ik zou stoppen met in het rond te schieten maar eens echt op het probleem gaan richten: nl de giardia. Als die weg is, en de diarre houdt nog steeds zou ik andere voeding proberen. Op de parasieten ben je dan wel uitgeschoten.
En zelf zou ik dan rauwe vleesvoeding proberen. Ze zijn nog klein, en zullen dat redelijk snel gaan eten. Er zijn zoveel verhalen van honden en katten met aanhoudende diarree problemen die als sneeuw voor de zon verdwijnen bij overschakelen naar vers. Je kan natuurlijk ook eerst nog wat sensitive brokken proberen, het is zoals je zelf wil.
Als je brok wil blijven geven, zou ik eens Orijen of Acana proberen. Toch tegen diarree. Niet de goedkoopste brok, maar dat zijn die speciale dieetvoeren van RC ook nooit.
Hill's zou ik zeker nooit geven aan een diarree-kat, maar goed, dat is misschien weer persoonlijk.
Tenslotte moet je zelf wat uittesten en doen waar je je goed bij voelt.
Moest je toch wat meer willen weten over rauwe voeding: http://www.voerwijzer.com, daar staat een mooi overzicht van kvv's en uitleg erover. En als je vragen hebt: www.barfplaats.nl/forum.

Ik hoop dat je katje toch snel opknapt, de giardia weggeraakt en er een voer gevonden wordt waar hij het goed op doet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Elsa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009 09:46
Locatie: provincie Brabant

Re: Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door Elsa »

Voor Barf voer kijk eens voor info bij kattenopvang Katimo
www.katimo.nl
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Is er al onderzocht op de tritrichomona parasiet? En de campylobacter bacterie? Die 2 kunnen ook deze klachten geven. Onze Lucky bleek ze beide te hebben.... :???:
Zoveel medicijnen lijken me inderdaad niet goed voor een kitten. Als het moet dan moet het maar het lijkt er op dat er van alles wordt geprobeerd door de DA.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Sheila82
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2012 08:37

Re: Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door Sheila82 »

Mijn ervaring is dat ze van brokken erg snel aan de diaree zijn, meer poepen en dat het erg ruikt. Door de verhuizing gaf ik mijn katten en kittens tijdelijk brokken maar nu ben ik weer sinds 3 weken over gestapt naar rauw vlees van Carnibest/Tinlo. Er heeft er geen 1 meer last van diaree, ik ruik het niet meer als ze op de bak zijn geweest. Er was 1 kitten wat aan de magere kant en aan de diaree. Alles onderzocht, niks te vinden. Sinds ze dus rauw vlees krijgt is ze in 3 weken 500 gram aangekomen.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Tinlo heeft ook een compleet menu: Cattery mix, die is in 1 kilo te "krijgen". Carnibest zit nog beetje granen in, Tinlo is graanvrij. Onze katten doen het er beter op. Safi moet het alleen nog lekker gaan vinden, nu moet ik steeds naar 2 adressen :roll:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
paasnini

Re: Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door paasnini »

Ik heb het toch goed gelezen, de snaptest op Giardia was wel positief?

Mijn advies de cortisonen per direkt afbouwen, pure troep wat je kat niet nodig heeft. Giardia is niet even simpel op te lossen met een pilletje.
Of Panacur werkt of Metrazol, dus als de ene niet werkt dan ga je over naar de ander. Alle katten in huis moeten behandeld worden, de bak moet iedere dag leeg en gedesinfecteerd, de vloer en alle oppervlakten waar de katten mee in aanraking komen moeten schoon (stoomreiniger is ideaal) en de kontjes moeten steeds (of zo vaak mogelijk schoon).
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Mijn Ragdoll heeft al 2 maanden diarree

Bericht door Ilovesiamesecats »

Als de Giardia positief is moet je beide katten behandelen omdat ze elkaar anders weer besmetten. en inderdaad, álles reinigen, tot jouw schoenen toe. Meerdere malen. Als je in Google zoekt op Giardia kom je veel tips tegen.

Daarna moet er rust komen, qua voer en qua medicijnen. Het is niet makkelijk, maar het is op te lossen in ieder geval. Hou vol!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie