Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
miran72
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2012 13:18

Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door miran72 »

Ik heb niet alle topics nagekeken hierzo maar misschien is er al iemand hier die deze link ook heeft gelegd.

Kalkhoudende kattenbakvulling (de meeste traditionele kattenbakvulling) en blaasgruis, in ieder geval de calciumoxylaat variant.

Eigenlijk helemaal niet gek een kat die meerdere malen per dag stof staat te happen in z'n kattenbak daarna even ze vacht zit schoon te likken, zo komt die kalk wel binnnen. Zeker met de binnenkatten.

Kijk maar op de verpakking van bv Catsan staat netjes op pure kalk.

Nou hebben mijn eigen katten nooit blaasgruis gehad (8 katers en 2 poezen) maar mijn katten hebben altijd houtkorrel en de laatste tijd op silica gezeten, ook altijd alleen maar droge brokken gegeten maar de laatste tijd krijgen ze ook natte voeding erbij, ben toch ook beducht voor uitdrogen en nierkwalen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door nellebel »

mijn katten hebben houtvulling en silica geprobeerd maar daar gaan ze niet op, weigeren ze. ik gebruik klontergrit, maar kan niet zeggen dat dit stuift. ik heb ook niet het idee dat mijn katten vies/ stoffig aanvoelen als ik ze aai, ook niet als ze net uit de bak komen.
ik vraag me ook af of dit zo werkt. iemand met een kalkgebruik laat je ook geen krijtjes eten om het aan te vullen. de kalk/ gruis in de blaas is niet van gruis wat ze binnen krijgen, maar hun lichaam maakt dit zelf aan. door bijv verkeerde voeding of medische oorzaken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
miran72
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2012 13:18

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door miran72 »

Calciumtabletten worden regelmatig voorgeschreven bij mensen Nellebel

En kalk word natuurlijk opgenomen in het lichaam of door de voeding dan wel oplikken dat maakt niks uit. Komt gewoon binnen.

Maar schiet maar op deze stelling is wel belangrijk, denk zelf dat er een verband is. Ben geen wetenschapper maar 't ligt zo voor de hand.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door mittenslief »

als dat zo zal zijn dan zouden er nog meer katten met gruis zijn en in water zit ook kalk dus ik zal de link daar niet naar liggen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk kan ik dat verband niet zien met kattenbakvulling. Vooral zaaks voer zonder granen te geven.
Bij mij kregen er twee blaasgruis door Iams brokken.
Ik ben zelf overgevoelig voor van alles en ik hoef nooit te niezen als ik de kattenbakken (10) doe.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
miran72
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2012 13:18

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door miran72 »

D'r zijn toch wel heel veel katten met verstopte urinewegen een buitengewoon veel voorkomende kwaal toch en de buitenkatten die hebben er uiteraard minder last van.

En het is allemaal extra (misschien teveel) wat de kat aan extra kalk binnen krijgt door op de kattenbak stof te verzamelen en het daarna op te likken via de vacht.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door achtpuntzes »

ik ben catsan gebruikt als kattenbakvulling, maar ben geswitched naar iets anders, want ik vond het teveel "stuiven" en te licht, de kattenbakkorrels bleven vaak in de vacht hangen, en ik vond ze terug door het hele huis.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Robijn »

Of er een relatie bestaat tussen kattengrit en blaasproblemen? Ik weet het echt niet..
Is daar nog nooit onderzoek naar gedaan? En inderdaad zouden buitenkatten dan veel minder last moeten hebben van blaasgruis, omdat zij vaak de behoeftes buiten doen.. Maar misschien zijn die, doordat ze meer lichaamsbeweging hebben, ook minder vatbaar voor blaasgruis (en andere ziektes?)??
Ik zou het echt niet weten hoor, maar het lijkt met wél het onderzoeken waard. Leuke en interessante afstudeerscriptie, lijkt mij!
Sommige soorten kattengrit stuiven wel enorm, en ik kan me dan wel voorstellen dat dit niet goed is voor de longen van de kat (en die van de mens). Ik gebruik nu Classy Cat, sinds kort, en ben daar heel tevreden over. Het stuift nauwelijks. Voorheen gebruikte ik ook houtkorrels, maar mijn vorige katertje Gaudi vond dit niet prettig (die vond het te hard aan zijn pootjes, en ging staand plassen, dus horizontaal naar achteren, tegen de kap aan, waardoor de urine er aan de buitenkant uit sijpelde. Toen ben ik gestopt met de houtkorrels, en overgeschakeld op klontervormend grit. Mijn Brit Robijntje had echter geen probleem met de houtkorrels. Nu Gaudi er niet meer is, kan ik evt. wel weer overschakelen op de houtkorrels.. Mmm, weer iets om over na te denken...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Mimosa »

Katten die een teveel aan calcium eten (bv vers etende katten die eens naar rato wat teveel bot gevoerd krijgen) scheiden het teveel aan kalk gewoon via de ontlasting uit. Ze krijgen dan niet ineens last van oxalaat.

Het lijkt me dat de hoeveelheden calcium die een kat binnenkrijgt via stof op de vacht veel minder moet zijn dan in een stuk bot wat opgegeten wordt.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
miran72
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2012 13:18

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door miran72 »

Gek als je bv bij een konijnenliefhebber het over een knaagsteen (kalksteen) hebt, dat die je zo'n beetje aankijkt van ben je wel goed bij je plaat van das allemaal kalk blaasgruis blah blah blah.
En dan komt blaasgruis helemaal niet eens zoveel voor bij konijnen.

En dan bij katten is het wel een veel voorkomende kwaal en dan word er geen verband gelegd door de kattenliefhebbers en ik sprak onlangs een dierenartsassistente en die keek me ook al aan van waar heb je het over.

Kijk dierenartsen en voerfabrikanten hebben ook jarenlang gezegd "u hoeft uw kat alleen maar droge brokken van een goede kwaliteit te geven" maar na heel veel katten met uitgedroogde en verschrompelde nieren moesten ze wel schoorvoetend toegeven dat dat toch ook niet werkte. En dat zijn nou mensen die toch echt gestudeerd hebben.

Natuurlijk zijn er katten die aanleg hebben en die gewoon blaasgruis krijgen zonder dat ze ooit op een kattenbak hebben gezeten. Maar daarvoor hoef je het toch niet op te zoeken, zelfde als met roken een krijgt ka nooit gerookt en ander word 100 jaar en altijd gerookt maar veel mensen stoppen toch maar, nemen geen risico.
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Mimosa »

Gek als je bv bij een konijnenliefhebber het over een knaagsteen (kalksteen) hebt, dat die je zo'n beetje aankijkt van ben je wel goed bij je plaat van das allemaal kalk blaasgruis blah blah blah.
En dan komt blaasgruis helemaal niet eens zoveel voor bij konijnen.
Daar zie ik een fout in je redenering, een kat is geen konijn.
Een kat is een carnivoor, eet daardoor relatief grote hoeveelheden calcium via prooien en is daar op aangepast. Een konijn is een herbivoor en eet plantaardig voer waar veel minder calcium in zit.
De natuur is zeer efficiënt en gooit overbodige lichaamsfuncties er tijdens de evolutie uit (of maakt ze niet aan). Denk aan diersoorten die in donkere grotten leven en na verloop van ontelbare jaren geen ogen meer hebben omdat er in het donker toch niets te zien is.
Konijnen hoeven niet dezelfde grote hoeveelheden calcium te verwerken als carnivoren en zijn daar van binnen dus blijkbaar ook niet meer zo goed op ingericht.

Van bunnybunch over waarom je geen knaagstenen moet geven:
De zogenaamde gezonde mineralen, die grotendeels uit calcium bestaan, zijn ronduit gevaarlijk voor de gezondheid van je konijn. Er is bijvoorbeeld vaak tot 20% Calcium toegevoegd terwijl een konijn beslist niet meer calcium mag dan de hoeveelheid die al in het groen- en droogvoer zit. Zelfs bevatten veel droogvoeren al teveel calcium en kunnen blaasproblemen veroorzaken.

Extra calcium verlaat, in tegenstelling tot bij andere zoogdieren, direct via nieren en blaas het lichaam, en slaat als een dikke drab neer in de blaas. Blaasstenen (klik voor foto's) worden gevormd, en na verloop van tijd kan het gebeuren dat je konijn niet meer kan plassen. Grotere ellende kun je je bijna niet voorstellen. Een spoedoperatie kan nodig zijn.
Bij katten verlaat een teveel aan calcium het lichaam via de ontlasting.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
miran72
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2012 13:18

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door miran72 »

Dat heb je prima opgezocht mimosa, maar je moet natuurlijk niet alles voor zoete koek aannemen wat er gepubliceerd word, en ook de wetenschap word regelmatig achterhaald en dat is maar goed ook anders zou er geen vooruitgang zijn.

Dat calcium het lichaam verlaat dat geloof ik wel maar bij sommige katten ontstaat er toch calciumoxalaat, meer calcium naar binnen via de mond is allemaal extra en dat moet je toch niet willen, en is trouwens een oplosbaar kalk (catsan bv) gooit er maar een beetje water op word gelijk wit. Meer kalk naar binnen meer kans dat er meer blijft hangen.

Goed dat je meedenkt maar het is met de kattenliefhebbers net zoals met hun katten "luisteren homaar".

Grapje hoor, maar ben nog steeds van mening dat kattengrit een mede oorzaak kan zijn van nierstenenen en blaasgruis ik heb al diverse onderzoeken gelezen en de wetenschap kan nog steeds geen duidelijke oorzaken aangeven van deze kwalen, men komt niet verder dan stress en verkeerde voedingsgewoonte e.d.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou die link ook niet leggen.

Als buitenkatten minder last hebben van blaasgruis ligt dat volgens mij aan het feit dat die vaak zelf iets vangen en verorberen. Rauw vlees is een natuurlijke verzuurder waardoor er geen neerslag in de urine ontstaat. Dat werkt alleszins zo voor struviet.
Van oxalaat weet ik niet voldoende om daar een goed antwoord op te geven, maar daar is zo weinig over geweten dat het mij straf zou wezen dat geweten zou zijn dat buitenkatten er minder last van zouden hebben dan binnenkatten.
En dan nog, er lijkt een link te zijn tussen de kunstmatige verzuurders in voeding en het ontstaan van oxalaat. Ik zeg wel lijkt! Het is nog weinig onderzocht. En dan kom je dus ook weer bij de voeding uit en het feit dat buitenkatten al eens wat goeds vangen.

Ik kan wel iets volgen en dat is het feit dat in een natuurlijk dieet met vlees en bot er een vrijwel perfecte fosfor-calciumbalans is. En dat is nodig om die calcium goed uit te kunnen scheiden. Dus in die zin kan ik volgen dat als je die balans wat uit elkaar trekt (in brok zit meestal al iets meer calcium dan fosfor en ik kan me moeilijk voorstellen dat er fosfor in kattenbakgrit zit), je problemen kan verwachten. Maar welke, zou ik niet kunnen voorspellen. Het is zeker niet zo dat alle extra calcium voor extra problemen kan zorgen, zo rechtlijnig is het niet.
En daaruit besluiten dat het aan de kattenbakkorrel zou liggen, vind ik wel erg voorbarig. Er zijn een aantal meer plausibele pistes. Zeker voor de meeste katten, want niet alle grit stuift zo hard zodat niet alle katten wel grit binnen krijgen.
Ik zou dan voor een grit gaan op kleibasis en niet op kalkbasis. Dat klontert naar het schijnt nog eens beter, dus helemaal goed. ;-)


(btw, voor moest het willen weten, want je hebt het zo over mensen die gestudeerd hebben, ik ben bioloog, maar dat wil niet alles zeggen hoor ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Ilone »

Wat mn bovenstaande medeforummer al zegt, blaasgruis wordt veroorzaakt door de zuurgraad in de blaas. Niet met het binnenkrijgen van wat stuig"kalk" van de kattenbakvulling.
Allemaal heel leuk dat jij zo overtuigd bent dat dit een oorzaak is van blaasgruis, maar is het al eens onderzocht? ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Relatie blaasgruis en Kattenbakvulling

Bericht door Mimosa »

miran72 schreef:Dat heb je prima opgezocht mimosa, maar je moet natuurlijk niet alles voor zoete koek aannemen wat er gepubliceerd word, .
Dat doe ik ook niet hoor, ik neem bv geen complettheorieachtige verhaaltjes over kattenbakgrit aan van iemand die maar wat roept op een forum zonder enige onderbouwing ;-)
Mocht je nu meer hebben dan slechts een hypothese dan was het wat anders.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Plaats reactie