Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Ik ga het vragen, verder voor alle volgende katten een natuurlijke pijnstiller besteld van de groene os.
Ik wordt niet goed van de novocam, heb het ook niet meegenomen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Ze heeft nu geen pijnstilling, wat ik erg naar vond, maar ik heb haar lekker zien eten al veel gemakkelijker als voor haar behandeling. Ze heeft een heel blikje KD op zo lekker vlot.

Het natuurlijke middel laat helaas door betalingswijze op zich wachten, maar dat heb ik voortaan wel in huis.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb cox compositum binnen en ik heb het haar gegeven door haar KD blikje. Even laten staan om de alcohol eruit te laten verdampen. Ze eet het in ieder geval goed op zo. Het is verder afwachten hoe het allemaal gaat werken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Had ze nog pijn dan?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Ja, ze blijft zelfs nu nog sukkelen vind ik. Ik heb de L.lysine er nu ook bij. Na de cox is ze weer een stuk vrolijker. Ik vind het wel heel lang duren.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

MarjanR schreef:Ja, ik heb het even opgezocht en tolfedine is ook een NSAID.
Ik ga nu niet uitzoeken of het dezelfde effecten heeft als de Metacam, maar als je wilt kan ik dat tegendietijd wel voor je doen ;)

Het enige wat ik weet dat de injecties Metacam veel minder schade aanbrengt dan een injectie en dan opvolgend de suspencie (dat kwam uit de lab-testen)..
dwarrelde dezer dagen een pb in mijn brievenbus...
..... over mijn niet aflatende negatieve opmerkingen (foei!) over het middel Metacam,
dus de Nederlandse bijsluiter er maar weer eens bijgehaald:

metacam 0,5 mg/ml suspensie voor katten - bijsluiter

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pensie-kat

contraindicaties
niet voor gebruik bij katten die lijden aan gastro-intestinale afwijkingen zoals irritaties en bloedingen, verminderde lever-, hart-, of nierfunctie en stollingsstoornissen

bijwerkingen
typische bijwerkingen van NSAID's zoals vermindering van de eetlust braken, diarree, occult fecaalbloed, lethargie en nierfalen zijn af en toe gemeld.
deze bijwerkingen zijn de de meeste gevallen van voorbijgaande aard en verdwijnen na het staken van de behandeling, maar kunnen in zeer zeldzame gevallen ernstig of fataal zijn.

hahahaha! nierfalen.. van voorbijgaande aard...
..maar kunnen in zeer zeldzame gevallen ernstig of fataal zijn..

ach ja en als er weinig dodelijke slachtoffers worden doorgemeld, dan zegt de importeur/febrikant: zeer zeldzame gevallen..

ook maar even bijsluiter voor Metacam injecties erbij gezocht en zelfde verhaal,

maar dat ga ik hier niet meer over tikken en is te lezen bij klik/klik..
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... l-injectie

en wie toch iedere keer weer het middel Metacam als super pijnstiller wil aanprijzen,
verwijs ik in het vervolg naar dit bericht ;-) ..
( ;-) het sturen van pb's naar mij over dit onderwerp heeft geen zin.. en is zonde van de tijd ;-) )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Hier nog een mooi overzichtje van pijnstillers voor honden en katten.
Weinig info, maar dan kan je zelf even zoeken. Je hebt dan wel alle middelen op een rijtje zodat je weet waar je naar zoekt. Het kan zo maar nuttig zijn. ;-)
http://www.2ndchance.info/pain.htm
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

k had al bij Gizmo gereageerd en heb vanmorgen de tijd genomen om het hele artikel met een deel van de links door te ploegen.
is geschreven door een dierenarts en behandelt korte/lange termijn pijnstillers voor honden (en ook wel katten). als hij pets schrijft, dan bedoelt hij honden in dit artikel.
er is aan het begin de waarschuwing aan personeeltjes om niet/niet op eigen houtje pijnstillers toe te dienen, zonder overleg met je da.

hij legt uit dat pijn genezingsprocessen kan vertragen en dat chronische pijn, zoals bij arthritis niet alleen slecht is voor het welzijn van het dier maar op den duur ook schade elders oplevert.

interessant is de alinea waarin hij uitlegt hoe je bij een katzel ziet dat-ie pijn heeft:
"Signs of pain are more subtle and hard to notice in cats than in dogs. The most common sign of pain in cats is a reluctance to move. Some will hiss or growl when a painful site is touched. Others just become unresponsive to your affection. There are cats that become aggressive and belligerent when they are in pain and most will eat less. Many will groom more. Some carry their ears lower and others just meow pathetically.
In any pet, behavioral change, trembling, hiding, restlessness panting, salivation, licking of the lips , dilation of the eyes , aggressiveness, increased heart rate, loss of appetite, a tucked up tummy, lameness and limping or self-mutilation can all be signs of pain."

de tekst over de toepassing van meloxicam/Metacam etc bij katten is vrij uitgebreid en er is het dringende advies om het bij één injectie in de juiste dosis te houden, bv om operatiepijn te dempen.

http://www.2ndchance.info/oldcathardie2007.pdf
voor de doorzetters een tekst over de (on)schadelijkheid van NSAID's bij katten. bij meloxicam is de dosis (zeer laag) bij langduriger gebruik kritisch en er is dus een waarschuwing voor niet vaker dan één maal injecteren.
"Cats do not tolerate NSAIDs of any kind well. The only approved NSAD for cats in the United States is meloxicam (Metacam) ; and it is only approved for a single post-surgical injection to relieve pain. The dose must be exactly correct for the cat’s weight. If it is given longer to cats, it often causes severe kidney damage. Some of these unfortunate cats can be saved with intensive intravenous fluids given for a number of weeks, but some of them can’t."

er staat een uitgebreid overzicht in van de toepassing van opiaten (morfine bv), mèt de mogelijk typische bijwerkingen, zoals extreme euforie.
hier hebben wij die ervaring ook en ik heb onmiddellijk de dosis gehalveerd en dat hielp afdoende.
er staan meer ervaringen hiermee op het Forum, éen van de katzels van Admin heeft er ook 'last' van gehad. ze gelden als zeer veilig en effectief maar er zijn wettelijke beperkingen (verslaving ook bij dieren en anti-drugsbeleid in Amerika - en ook in Nederland trouwens).

bij Metacam kwam ik inderdaad een opmerking tegen dat het bij honden tumorgroei schijnt te onderdrukken. maar, om die reden Metacam aan katten geven lijkt me een scheve afweging, want nierschade is bewezen en onomkeerbaar. en of het tumorgroei bij katten remt is dan nog de vraag, daarvoor schijnen vit-C boost injecties effectiever..

veel van de genoemde medicijnen zijn in Nederland waarsch onder die naam niet verkrijgbaar, maar dan moet je even op de stofnaam zoeken, zoals meloxicam bij metacam, want dan heten ze hier mogelijk anders.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

:hmmz: tijdens het onkruid :pdtrepa: wieden nog eens nagedacht over die ene metacam-injectie en de argumentatie..
k denk dat er een denkfout inzit...
k denk dat één injectie bij een katzel met 100% functionerende nieren ook schade oplevert, maar pas bij uitval van driekwart van de nierfunctie, wordt dit zichtbaar in de nierwaardes.

ik bedoel
één injectie bij een kat met 100% gezonde nierfunctie geeft onherstelbare, maar nog niet meetbare nierschade;
één injectie bij een kat die nog de helft van zijn nierfunctie heeft, geeft waarsch ernstig nierfalen;
één injectie bij een kat die al in fase één zit, verslechtert naar ernstig nierfalen en
één injectie bij een kat met nierfalen kan fataal zijn.

dit is denk ik van de categorie acuut nierfalen, niet de variant chronisch nierfalen.

dus lijkt het me verstandig als het ff kan te kiezen voor alternatieven en nul metacam..
(tenzij iemand met links en args dit onderuit kan halen, maar er gebeuren te veel ongelukken..)
en sorry voor mijn dramsels en gezeur..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet of het altijd en bij alle katten nierschade oplevert, want er zijn ook katten die het jarenlang krijgen en nog steeds redelijk zijn. Het zijn niet mijn eigen katten, dus ik weet niet hoe redelijk, maar ze zijn er toch nog na jaren gebruik (en dan een kuur van een week, geen eenmalige injectie).
Ik denk dus dat het van kat tot kat verschilt.

Maar ik ben het er wel volmondig mee eens, dat als 2 injecties duidelijk waarneembare schade geven, de eerste ook al schade geeft. Je kan het alleen nog niet zien...
Dat het dan maar veilig is om zelfs 1 injectie te geven, kan ik ook niet geloven of aanvaarden.
Ik heb dat al eens eerder in dit topic gezegd (lang geleden :lol: ).

Ik begrijp dat het soms nodig is om een goede pijnstiller te geven, want ik vind ook niet dat een kat heel erg veel pijn moet lijden. Maar ik zou ook bij 1 injectie er steeds een spoeling achterna doen. Ookal wordt, geen acuut nierfalen waargenomen, better safe than sorry....
Want in die onderzoeken kijken ze echt niet of die katten die ooit (of meerdere keren in hun leven) 1 injectie gehad hebben meer kans hebben om op latere leeftijd chronisch nierfalen te ontwikkelen dan katten die het nooit gehad hebben. Ze kijken enkel naar schade op korte termijn en dan kijk je er ook volgens mij heel snel over.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

er zijn voldoende andere pijnstillers voorhanden, dus alternatief zat.
alleen even uitzoeken of het chronisch is en/of gewrichtspijn en/of operatiepijn enz..

nee, je kunt aan een katzel vaak niet zien of ie pijn heeft maar omgekeerd denk ik dat er veel te veel/vaak pijnstillers worden gegeven.
en katten kunnen zelf pijnstillers aanmaken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Mensen maken zelf ook die pijnstillers aan waar jij het over hebt hoor. Dus dat is niet echt een verschil met andere dieren.
De mate waarin kan verschillen, maar aanmaken doen we het allemaal in stress-situaties. Dat wil niet zeggen dat we geen pijn lijden...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Hier ook iemand die fel tegen is. Ik ben mijn Ashley aan die troep verloren. Minousch heeft al een tijd heel veel problemen met haar bekje. Al haar tandjes zijn getrokken en ze is een nierkatje. Ze werd zelfs gespoeld na de operatie en nog wilden ze haar novocam geven, mijn broek zakte me hiervan echt af!
Ik heb haar een tijdje cox compositim gegeven. Ales schiet helemaal niet op met haar, dus nu heb ik contact opgenomen met een homeopatisch dierenarts die goed bekend staat. Zij vertelde dat de cox op de lange duur ook niet goed is voor haar nieren. Ze heeft nu Traumeel. Ik heb haar daar haar eerste dosis van gegeven en ze was voor het eerst vrolijk aan het plaalkrabben.
Ik ben erg blij met deze dierenarts, het blijft heel moeilijk het juiste middel te vinden en daar kan ik echt wel een flinke steun bij gebruiken!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb zojuist dit hele topic doorgespit, maar zie door de bomen het bos niet meer.

T&T zouden eigenlijk vrijdag geholpen worden, maar dat heb ik in de wacht gezet. Ik zit erg in mijn maag met Tsuki's spoelwormen en wil dat ze eerst van de ontworming van gister is opgeknapt voor ze onder narcose moet. Ook wil ik eerst het verhaal over pijnstilling voor mezelf op een rijtje krijgen, want dan kan ik voet bij stuk houden.

Nu heb ik begrepen dat poezen normaal bij sterilisatie Metacam (een injectie) toegediend krijgen en verder geen pijnbestrijding. Dit wil ik dus absoluut niet, want ik ga mee in bovenstaande redenatie dat éénmalige toediening dus ook al schade berokkend. Nu ben ik er wel van overtuigd dat ik geen temgesic mee naar huis zal krijgen om zelf toe te dienen.

Kan ik nu de DA vragen om dit middel te gebruiken ipv Metacam? Dat hij dit eenmalig toedient en ze thuis geen pijnstilling meer nodig hebben?

Als ik buiten de operatie om pijn zou moeten bestrijden zou ik denk ik ook voor een homeopathisch middel gaan, zoals Traumeel.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

ja, natuurlijk kan dat en dan hangt het van de dierenarts af of je er een goed gesprek over kunt hebben. zeg hem dat je er erg over in zit als je eea in de bijsluiter van metacam omschreven ziet en vraag hem/haar of hij/zij alternatieven heeft.

hij/zij zou zelf even bij de opiaten kunnen kijken want naast Temgesic is er Fentanyl en Buprenorphine.

en die ontstekingsremming van Metacam heb je helemaal niet nodig als je da 'schoon' werkt en ontsmet.
en heel verstandig dat je de castratie hebt afgeblazen en eerst het wormenprobleem en het herstel daarvan achter de rug wilt hebben.
Laatst gewijzigd door Adriana op 02 nov 2011 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie