Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
manon3

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door manon3 »

ruchama schreef:Ik blijf het verbazend vinden hoe jullie zo zwaar tillen aan Metacam
Vreemd,ik waarschuw gisteravond iemand wiens kat Metacam voorgeschreven had gekregen voor de gevolgen hiervan en 20 minuten later wordt dit bericht hier geplaatst.Toeval?

Toen ik hier een dik jaar geleden op het forum kwam om advies te vragen voor de sterilisatie van mijn poes wist ik niks van Metacam af.Daardoor heeft poes 2 injecties Metacam gekregen,voor en na de ingreep.
En ik kan alleen maar hopen dat ze er niks aan heeft overgehouden.Ze lijkt niks te mankeren maar nierschade kan toch al zijn opgetreden zonder dat ik het weet.
Maar misschien is ze wel prima in orde en maak ik me druk om niks.
Want toen ik naderhand alle verhalen las hier en op internet ben ik me werkelijk rot geschrokken.

Hoeveel katten hebben wereldwijd al nierfalen opgelopen door de Metacam?
En hoeveel katten zouden er al zijn overleden door Metacam?
Dat wil ik eigenlijk helemaal niet weten.

Als je hier alle verhalen zou lezen over de nierfaalkatten,wel of niet veroorzaakt door Metacam, dan begrijp je waarom ik mensen waarschuw voor Metacam.
Wat ze er verder mee doen moeten ze zelf weten.
Maar als hun kat dan toch nierfalen krijgt ten gevolge van de Metacam dan hoef ik me tenminste naderhand niet schuldig te voelen omdat ik ze niet heb gewaarschuwd.
En er zitten mensen hier wiens kat nierfalen heeft gekregen door gebruik van dit middel.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door ruchama »

Adriana schreef:ja hoor, die bijsluiter heb ik gelezen.
heb jij wel eens jaren en jaren voor een nierfaalkatzel gezorgd?

wij tillen zo zwaar aan het risico van meloxicam omdat de schade onherstelbaar is!
en als je de bijsluiter van de meloxicam naast die van buprecare legt en je leest beide heel erg goed, dan zie je dat de meloxicamfabrikant/importeur al bij voorbaat zich indekt tegen nierbeschadiging.
we hebben op het forum een aantal goed gedocumenteerde gevallen van nierschade ivm metacam.

en de mogelijkheid dat een opiaat ademhalingsstoornis kan veroorzaken is peanuts vergeleken bij de ernstige waarschuwing voor de gevolgen van meloxicam..
bovendien kun je bij de eerste tekenen van éen van de bijwerkingen van temgesic/buprecare de dosis onmiddellijk verlagen en dat voldoet.
bij een meloxicam-vergiftiging gaat een katzel in het goeie geval een paar etmalen aan het infuus en dan maar hopen dat er voldoende nierfunctie overblijft. en die tijger is de rest van zijn leven behoorlijk gehandicapt.

en daarom en laat ik voor mezelf spreken til ik zo zwaar aan de waarschuwing tegen metacam/novacam.. zat alternatieven!
je ooit afgevraagd waarom dood door nierfalen zo hoog bij de overlijdensrisico's staat?
zou er missch een verband kunnen zijn met het voortvarende gebruik van meloxicam-ontstekingsremmers/pijnstillers?
Mijn eigen kat heeft acuut nierfalen gehad met blijvende schade, maar ondertussen wel al een jaar met normale waarden. Dus ja, ik weet wat nierfalen inhoudt.

Heb jij wel door wat een ademhalingsdepressie is? Een kat die niet ademt gaat dood hoor.
En morfine preparaten staan er om bekend dat ze bij ziekte de ademhaling beïnvloeden. En ze kunnen daardoor bij ziekte/zwakte zelfs het overlijden bespoedigen bij mensen.

Ik denk dat er steeds meer nierproblemen voorkomen door vooral 2 dingen:
De katten worden ouder en dus slijten de organen meer, en slechte voeding die een groot deel van de katten krijgen (oa met te veel zout er in)

@ Manon, ja dat is toeval ja.

Als je tegen metacam bent,ok dat kan ik begrijpen.
Maar adviseer dan svp niet een middel wat een ontzettend zwaar middel is (zwaarder dan opiaten bestaat er niet) met ook kans op grote bijwerkingen.
manon3

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door manon3 »

Ik heb gisteravond geen ander middel geadviseerd aan die meneer, ik heb alleen maar gezegd dat Metacam slecht was.
Ik wist ook niet welk ander middel ik kon adviseren. ;-)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door ruchama »

@Manon

Ik zeg ook niet dat jij dat hebt geadviseerd
Maar het wordt hier wel geadviseerd op dit forum...
en dat kan ik werkelijk waar niet begrijpen

Ik heb zelf bij mijn kat meegemaakt wat voor troep buprecare is.
Het zou echt alleen maar gegeven mogen worden wanneer het niet anders kan
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

ruchama schreef:Ik denk dat er steeds meer nierproblemen voorkomen door vooral 2 dingen:
De katten worden ouder en dus slijten de organen meer, en slechte voeding die een groot deel van de katten krijgen (oa met te veel zout er in)
Vreemd: Noa was 3 toen ze plotseling nierfalen kreeg. Oud? En Noa at altijd Royal Canin brokjes. Slechte voeding?
Nee, Ruchama steek je kop maar in het zand en maak jezelf maar wijs dat Metacam veilig is.

Weet je, je weet je gesteund door bijna de hele dierenartsenwereld, dus wie zijn wij om te zeggen dat Metacam gevaarlijk is voor katten?!
Jarenlang heeft de medische wereld volgehouden dat Softenon een veilig middel was en zelfs toen het ene mismaakte kind na het andere werd geboren, bleef men het toch nog voorschrijven. Het was toeval, het lag niet aan het medicijn. Totdat anders bleek.......
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door ruchama »

@Cerna,

Je hebt zoveel redenen waarom katten nierfalen kunnen krijgen. Aangeboren afwijkingen, genen. Maar de meesten krijgen het door ouderdom.

Ik vind het heel sneu voor Noa dat ze zo jong ziek werd.

Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord waarom buprecare niet gevaarlijk is, ondanks dat de ademhaling kan stoppen, terwijl metacam wel gevaarlijk zou zijn.

En trouwens...natuurlijk staat er van alles in de bijsluiter van metacam. Alles waar ook maar een klein risico op is moet in de bijsluiter staan. Al is het 1 op de 10.000 die last van de bijwerking heeft, het moet in de bijsluiten komen te staan. En ook moeten contra-indicaties er in staan. Dat zijn gevallen waarin je moet oppassen bij het gebruik van het medicijn. En de evt. absolute contra indicaties moeten er in staan. Dat zijn gevallen waarbij je dat medicijn absoluut niet mag gebruiken.
Dat dit er in staat heeft niks met indekken te maken. Het is de wet die dit verplicht.
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Je hebt antwoord gehad van Adriana. Zij heeft goede ervaringen met Buprecare, ik ken het niet. En mbt de bijsluiter: wat voor Metacam geldt, geldt ook voor Buprecare.
Jij hebt slechte ervaringen met Buprecare en zou het nooit meer willen voor Truusje, ik met Metacam. Alleen ben ik helaas niet de enige!

En Noa heeft geen aangeboren afwijkingen want ze was kort daarvoor nog uitgebreid gecontroleerd en toen waren de nieren tip-top en beide ouders zijn getest op PKD en waren negatief.
De dierenarts voelde ook hele kleine nieren en dat duidt niet op PKD.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

ruchama: je bent kennelijk erg van die ervaring geschrokken. dat was eenmalig en je katzel heeft er blijkbaar niks aan overgehouden.
dat is bij een metacam-vergiftiging, als de katzel het overleeft, wel anders.
ik denk dat je de onderlinge verhoudingen een beetje uit het oog verliest door je emoties.

en verder kom ik in je tekst een aantal uitspraken van je tegen waar de feiten toch wel ietsje anders liggen.. bijvoorbeeld over het ontstaan van nierfalen, waarbij je alles voor het gemak maar even op een hoop gooit.
ruchama schreef: Mijn eigen kat heeft acuut nierfalen gehad met blijvende schade, maar ondertussen wel al een jaar met normale waarden. Dus ja, ik weet wat nierfalen inhoudt.

Heb jij wel door wat een ademhalingsdepressie is? Een kat die niet ademt gaat dood hoor.
En morfine preparaten staan er om bekend dat ze bij ziekte de ademhaling beïnvloeden. En ze kunnen daardoor bij ziekte/zwakte zelfs het overlijden bespoedigen bij mensen.

Ik denk dat er steeds meer nierproblemen voorkomen door vooral 2 dingen:
De katten worden ouder en dus slijten de organen meer, en slechte voeding die een groot deel van de katten krijgen (oa met te veel zout er in)

Maar adviseer dan svp niet een middel wat een ontzettend zwaar middel is (zwaarder dan opiaten bestaat er niet) met ook kans op grote bijwerkingen.
je weet dus niet wat de verzorging van een nierfaalkatzel inhoudt, want acuut nierfalen en nu normale waardes (dat waag ik vwb ureum trouwens te betwijfelen..)

aan een overdosis morfine ga je dood. aan een overdosis water ook. maar dit vind ik wel erg hysterisch.
een da bepaalt de dosis en er zijn maar heel erg weinig baasjes die een voorgevulde injectiespuit met temgesic meekrijgen! ik heb ervaring met beide middelen en toen ik zag dat Mo wel heel erg jolig was, heb ik onmiddellijk de dosis aangepast. buprecare een maand geleden bij Enzo bleek een prima pijnstiller, het werkte lang, hij was niet duf en het was makkelijk toe te dienen.

je uitleg over de toename van nierproblemen is redelijk kort door een heel scherpe bocht..

je kunt de contra-indicaties van buprecare niet vergelijken met die van meloxicam.
ik heb geen zin hier nog een keer de bijsluiter van metacam met de gewraakte alinea toe te lichten, staat in het metacam-topic. maar daar zul je niet voor open staan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door ruchama »

het ureum van truusje is prima...thanks
En je weet niet half hoe veel zorg ik voor haar heb gehad

De bijwerkingen van buprecare/opiaten die ik noem kunnen ook bij de normale dosering voorkomen

En ik vergelijk de CI's niet met elkaar. Ik geef alleen aan waarom die info in de bijsluiter staat en dat dit niks met indekken te maken heeft.
je uitleg over de toename van nierproblemen is redelijk kort door een heel scherpe bocht..
inderdaad ik ben vergeten te vermelden dat ontstekingen ook regelmatig de oorzaak zijn van nierproblemen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Weet iemand van jullie iets over Tolfedine? Wat voor pijnstiller dat is en of dat een goed alternatief is voor Metacam?
Of er ook nare bijwerkingen aan verbonden zijn, en zo ja (vast wel :roll: ) welke en in welke mate?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

bijsluiters:
http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#tolfedine
http://www.bcfi-vet.be/nl/texts/NNSAIOL1AL2b.php
http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/tolfedine

goegel zelf even op: tolfedine contraindications cat
internationaal wordt er anders gedacht over sommige contra indicaties

en goegel op: tolfedine bijwerkingen kat

en dan kun je rechtsboven via de zoekfunctie op dit forum ook nog even zoeken op berichten/ervaringen met en uitspraken over tolfedine (95 reacties..)

;-) en het zou mooi zijn als je ff een samenvatting kon maken voor het forum!
...... aparte tolfedine-topic of aansluiten bij 'alternatieven metacam'..?
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... am#p519340
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik heb Tolfedine gehad voor Cerná. Over het algemeen wordt dit als alternatief geadviseerd door dierenartsen wanneer je geen Metacam wilt. Maar Tolfedine is ook NSAID.......

Wat me wel opviel was dat het veel langer werkzaam is als Metacam. Wij mochten het Cerná in de nek spuiten en dat hebben we twee keer om de twee dagen gedaan en daarna een keer een halve dosering. Dus ze heeft maar heel weinig gehad en dat was ook wel een geruststelling.
De dierenarts had zelf de spuitjes voor ons gevuld.

Onsior schijnt ook een goed alternatief te zijn. Ik heb er (nog) geen ervaringen mee.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door patiani-guusje »

ruchama schreef:Ik denk dat er steeds meer nierproblemen voorkomen door vooral 2 dingen:
De katten worden ouder en dus slijten de organen meer, en slechte voeding die een groot deel van de katten krijgen (oa met te veel zout er in)
Helaas komen er dus steeds vaker nierproblemen voor bij jonge katten, en niet alleen bij oudere...
En dan heb je het dus niet over ouderdomsslijtage, en zullen er andere oorzaken zijn. Het lijkt mij dat je door de ervaringen hier die mensen met Metacam hebben je wel 1+1 bij elkaar op kunt tellen. Helaas moeten er vaak eerst veel slachtoffers vallen voordat dit erkend wordt..

Mijn hond is als pup bijna overleden. Ze is een collie kruising en collies zijn vaak overgevoelig voor bepaalde medicijnen. Mijn hond is bijna overleden door een medicijn waarvan niet officieel bekend is dat dit dodelijk kan zijn voor collies, maar waar wél hetzelfde ingredieënt is zit als in een middel wat wél op de gevarenlijst stond! Toch vreemd dat de da die dit voorschreef bleef volhouden dat het niet door dit medicijn kwam, en ik wel een verkeerder dosering gegeven zou hebben!
Nog vreemder dat andere dierenartsen die ik destijds benaderd heb, wél zeiden voorzichtig met dit betreffende medicijn te zijn, en te zoeken naar alternatieven.

Wat ik met dit voorbeeld wil zeggen is: Dierenartsen hebben ook niet alle kennis, of denken die te hebben, maar blijken niet juist te zitten. Helaas is er dan vaak al sprake van niet terug te draaien schade (bij mijn hond gelukkig niet, na een nachtopname spoedkliniek)
Ik vertrouw dan ook niet zomaar wat een da zegt, en kijk altijd alles zelf na. Iedereen kan fouten maken, en ik zou het mezelf niet vergeven wanneer ik die fout zelf had kunnen voorkomen door zelf info op te zoeken.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana schreef:bijsluiters:
http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#tolfedine
http://www.bcfi-vet.be/nl/texts/NNSAIOL1AL2b.php
http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/tolfedine

goegel zelf even op: tolfedine contraindications cat
internationaal wordt er anders gedacht over sommige contra indicaties

en goegel op: tolfedine bijwerkingen kat

en dan kun je rechtsboven via de zoekfunctie op dit forum ook nog even zoeken op berichten/ervaringen met en uitspraken over tolfedine (95 reacties..)

;-) en het zou mooi zijn als je ff een samenvatting kon maken voor het forum!
...... aparte tolfedine-topic of aansluiten bij 'alternatieven metacam'..?
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... am#p519340
Zal dat eens doen. ;-)
Maar nu even geen tijd... :icon_shifty:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Synemios »

Mijn meiden zijn vandaag gesteriliseerd.
Gasnarcose gekregen, inwendige hechting ( noem je dat zo? ) en onsior ipv metacam.
Ik zag er erg tegenop maar ze zijn nu alweer behoorlijk fit.
Ik herinner me van de andere katten dat die veel suffer waren, die konden amper lopen toen we ze mee naar huis hadden genomen en dat ze een veel grotere wond hadden dan Luna en Lizzy.
Ik heb ook niet de indruk dat ze pijn hebben en dat had ik bij de anderen wel.
Ik ben blij met mijn dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie