Kitten met blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Ik heb 3 weken geleden mijn allereerste huisdier ooit (!) geadopteerd van de dierenbescherming; een kitten van 4 maanden die op straat gevonden was. Prachtig beestje, erg aanhankelijk en speels, maar na een week begon die buiten de bak te plassen en te grommen naar zijn 'zaakje'.
Dus meteen naar de da met hem. Die kon echter weinig vinden (gevoeld aan z'n blaas, was helemaal ok) en de kitten, Dexter, gedroeg zich verder normaal...
Na 3 dagen had ik er nog steeds een rotgevoel over en de kleine begon ook klaaglijk te mauwen als hij wilde plassen, dus ik weer naar de da.

Daar aangekomen, voelde de da 1 x aan zijn blaas en ontdekte een op knappen staande blaas! Hij moest meteen onder narcose en gespoeld worden en toen kwam er een zandbak uit! De da had nog nooit zo'n jonge kat gehad met blaasgruis en concludeerde dat hij (naast medicijnen) de rest van z'n leven op strikt blaasgruisdieet moet (Royal Canin Urinary s/o high delution).
Nu lees ik overal dat die dieetvoeding niet aan kittens gegeven mag worden?!

Heeft er iemand hier ervaring met kittens met blaasgruis? En vooral, wat denken jullie van de voeding?

Inmiddels is het 12 dagen geleden dat hij gespoeld is en z'n medicijnenkuur was voorbij. Controle bij da was goed, maar na een paar dagen ging hij weer buiten de bak plassen... Weer naar da (ben in 3 weken tijd al 7 x geweest daar :roll: ) en ja hoor, meneer z'n blaas was weer hard, maar hij kon wel z'n plas kwijt, dus waarschijnlijk nog wat blaasontsteking; weer 10 dagen meds meegekregen en hij heeft 2 injecties gehad. Hij heeft geen pijn en plast op zich wel ok, soms lukt het wel, soms niet, maar hij kan z'n plas in ieder geval kwijt.

Arm arm beestje, als baby over straat gezworven, nu dit allemaal en straks nog castratie en hij moet nog aan z'n navelbreukje geopereerd worden, wat een pechvogel(kat) is het toch! Voor mij is het ook allemaal erg spannend, want heb nog nooit een huisdier gehad en zo'n kleine kitten die in de eerste week bij jou zo ziek wordt ... dat is geen pretje. Ik hoop echt dat ie binnenkort opknapt!

Sorry lang verhaal, maar wilde ook de details geven... Wat denken jullie ervan?
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door puck0906 »

poeh wat een ellende in zo'n kort leventje en wat goed dat je meteen zoveel actie onderneemt. Ik heb helaas geen ervaring met blaasgruis en kittens maar er zijn er zat hier die dat wel hebben. Sterkte!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Cari »

Nounounou, je eerste huisdier en dan gelijk zo'n stakkerdje :???: Ik heb geen ervaring met kittens en blaasgruis, maar bij mij komt de gedachte op dat in z'n ernstig geval het misschien wel een idee is om het katertje om te laten bouwen naar poesje. Maar dat zou je aan je da moeten vragen. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en hoop dat Dexter weer goed op de rails komt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Edit; ik betaalde 75 euro voor Dexter (dierenbescherming Alphen ad Rijn) en daarvoor was hij ontvlooid, ontwormd, gechipt en 1 enting gehad. Nu lees ik bij heel veel asielen dat ze voor ongeveer hetzelfde bedrag ook al die handelingen doen + de 2e enting EN de castratie. Ook lees ik veel over twee weken 'medische garantie'. Toen Dex zo ziek werd heb ik alleen maar snel gehandeld en niet nagedacht over kosten en voor wie die zijn, en het maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit, maar ik ben benieuwd of ik van de dierenbescherming mag verwachten dat ze (een deel) meebetalen in alle kosten en de castratie? Ik heb ze al een mail gestuurd, maar vroeg me af hoe dat in andere asielen meestal gaat?
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

nobody?? ben ik dan echt alleen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

rustig aan! en welkom ;-) op het Forum
wat betreft je vragen:
asielen hebben een bepaalde periode waarin je bij hen/hun dierenarts terechtkunt en dat staat in de overeenkomst die je daar sluit.
blaasgruis op deze leeftijd is wel erg snel, vraag je da of het struvietkristallen waren..
droge brokjes met hoog graangehalte is meestal de boosdoener èn slecht drinken èn aanleg..
ga hem om te beginnen maar natvoer geven van een behoorlijke kwaliteit zonder graan (kijk even op de ingredientenlijst) en vingerhoed rauw lamsvlees en/of wat gekookte kip. dierlijk eiwit zuurt de urine voldoende aan en hele leven op blaasgruisdieet.... lijkt me stug..

enne, wil je in korte tijd en heel errrg snel heel veel over blaasgruis, behandeling en voorkómen weten dan kun je de zoekfunctie gebruiken en het woord blaasgruis intikken. datzelfde kun je ook bij barfplaats.nl en je bent binnenkort expert!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Ja, sorry, was een beetje ongeduldig geloof ik ;)
hij krijgt nu royal canin urinary s/o high dilution, en dat eet ie erg graag! vroeg me alleen af of het geen kwaad kan voor kittens omdat zo uitdrukkelijk op hun site staat. Ik geef hem geen andere dingen dan dat omdat de da dit uitdrukkelijk zei, GEEN vers vlees, geen verse vis!

De zoekfunctie heb ik inmiddels al uitgeput geloof ik en ben inmiddels al bijna expert, maar vindt helaas erg weinig over kittens met blaasgruis (of ik kan niet goed zoeken)
Ook de overeenkomst met het asiel vind ik erg lastig; er staat dat als ze niet van de ziekte hadden kunnen weten toen ze hem aan mij verkochten, geen aansprakelijkheid daarin hebben, en tja hij was kerngezond toen ik hem van ze kreeg (heb ook nog een check up bij mijn da gedaan vlak nadat ik hem kreeg en toen was er nog niks aan de hand...)

Ik heb hem ook gehaald bij de dierenbescherming alphen aan de rijn en ik kom zelf uit haarlem, en met zijn acute klachten heb ik niet eerst met de dierenbescherming overlegd maar ben zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde da gehold! Het kon me toen even niks schelen of ik het vergoed kreeg en of het in de overeenkomst stond e.d. Mijn katje moest geholpen worden!

Moet ik voor de Urinary de dosering van een volwassen kat aanhouden? Weet iemand dat? (*gaat morgen WEER da bellen met al m'n vragen pfff* maar wil graag wat meer kijk op de zaak van ervaringsdeskundigen :D )
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Queen »

Adriana is de deskundige..... en surf eens even op dit forum.
Er zijn genoeg antwoorden te krijgen op je vraag/vragen.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

heeft je da gezegd waarom hij geen rauw vlees en geen vis of kip mag?

alleen maar doodgekookte droge brokken voor een kitten lijkt me niet gezond.
katten en zeker ook kittens hebben enzymen nodig en natuurlijke vitamines en mineralen. niet verknutseld of gekookt zoals in dood voer. ik zou wat s/o geven samen met kwalitatief goed nat kittenvoer, bv van Hills of RCanin of Iams.
plast ie nu wel goed?

wij hebben hier twee katten die 5 jaar lang vrijwel alleen s/o hebben gegeten en je wilt niet weten wat voor gezondheidsklachten die arme beesten hadden toen we hen overnamen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

@ queen, dankje, maar ik heb echt al zoveel gezocht op het forum ,maar ik kan echt niks vinden wat mijn vragen beantwoord...

Hoi adriana,
bedankt dat je met me meedenkt!
de da zei dat ie gewoon absoluut niks anders mag hebben dan dat dieetvoer, hij heeft me ook wat proefzakjes natvoer van royal c.en hills meegegeven (uiteraard de blaasgruisvariant) maar wat ik al zei; die zijn allemaal afgestemd op volwassen katten... ik weet niet of ik de hoeveelheid moet aanpassen?? Ik wil m'n kitten niks tekort doen natuurlijk, maar volgens de da is vers voer voor hem nu te slecht wegens de blaasgruis...en hij hamert er heel erg op...

maandag plaste hij nog op bed, dinsdagochtend bij da geweest, die voelde een harde blaas en er kwam wat bloedplas uit, maar hij kon in ieder geval z'n plas wel kwijt (in tegenstelling tot de vorige keer). Hij kreeg een injectie en de dag erna was zn blaas al veel meer ontspannen en plaste hij beter. Nu is hij met z\n 2e antibiotica kuur bezig (deze keer een andere variant) en vandaag vind ik hem toch erg weinig plassen, maarja, wat is weinig? wat ik al zei; het is m'n eerste huisdier :( hij gaat soms op de bak zitten en dan komt er niks uit...maar hij gromt of miauwt dan niet zoals eerst..

toch heeft ie niet de klachten toen z'n blaas verstopt was door de gruis, hij heeft geen pijn en gedraagt zich voorbeeldig.. ik weet het niet meer hoor, kan ik nou gewoon op mijn da vertrouwen? ik wil het beste voor mijn kitten!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

laat ik op je laatste vraag voorzichtig antwoorden dat ik het een hoogst opmerkelijk en nog nooit eerder tegengekomen advies vindt.

houdt in je achterhoofd dat als je er geen goed gevoel bij hebt je altijd nog een second opinion kunt vragen bij een andere da en dat hoef je niet eens te zeggen.

je zult in alle blaasgruisberichten zijn tegengekomen dat de urine moet worden aangezuurd als het om struvietkristallen gaat. dat kan met vitamine c (voor katten), met vers bvk lamsvlees of wat kip en met graanloos voer dus bvk geen droge brokjes want daar zit vrijwel altijd graan in.
nee, 100% s/o voor een kitten.... als t mijn kitten was en ik heb twee kleuters hier, neverde nooit.. ook al omdat je da geen duidelijke argumenten geeft waarom hij er zo fel op tegen is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

weet je wat het is? ik heb juist een erg goed gevoel over mijn dierenarts, maar hij vertelde ook eerlijk dat hij nog nooit zo'n jonge kat met blaasgruis heeft gehad, dus misschien dat hij daarom geen risico met vers voer durft te nemen? Hij gaf me wel het natvoer mee, dus ik denk dat hij niet perse wil dat ik alleen droogvoer geef, maar hij zei dat verse vis enzo vaak de oorzaak zijn voor gruis?

Ik heb inderdaad veel gevonden over het aanzuren van voedsel, maar steeds gericht op oudere katten, vandaar mn vraag of ik deze adviezen ook zomaar op een kitten van 4 maanden kan toepassen...
jeetje, dit maakt me wel erg aan het twijfelen, vooral omdat je zegt dat dit advies niet gebruikelijk is.
Ik ben al zo onervaren en dit is best een uitzonderlijke situatie (denk ik) dus ik denk dat ik dan maar een andere da inschakel?

is 100% s/o voor een kitten schadelijk?? oh help :shock: doe ik het dan nu verkeerd? ik heb wel extra waterbakjes voor hem neergezet zodat hij maar drinkt, en dat doet ie goed!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door MarjanR »

Tja, de ene DA zegt dit en de andere zweert bij vers voer.

Zoals Adriana zegt, in versvoer zit meer zuur wat beter is voor de blaasgruis.
Ook voor een kitten. Zeker is zo dat katten nooit jaren lang het dieetvoer mogen hebben.

Tipje voor het voldoende vocht, meng wat water door het natvoer.
Dat is goed voor de vocht en de spoeling van de blaas.

Ik moet je helaas ook schuldig blijven mbt de kitten.

Tja, ik moet ook het advies geven voor een second opinion.
Zoek een andere DA in de buurt voor het geval dat, en leg jouw kitten voor aan die da.
Inclusief verhaal.

Het is erg lastig, maar leg je emotie opzij mbt deze da, en kijk er van een afstandje naar.
Maak de betere keuze voor je kitten.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

ja, het is uitzonderlijk jong en ook dat heb ik bij mijn weten nog niet eerder gelezen.
maar blijft even de vraag: welke soort blaasgruiskristallen? en wat heeft het kitten vóór die tijd gegeten, weet je dat? want daar zou dan wel eens de sleutel kunnen liggen..
overigens fijn dat ie goed drinkt en dat is al heel erg belangrijk.

verse vis, gekookt neem ik aan, oorzaak voor blaasgruis? dat is nieuw voor mij..
weet je, hoe meer je leest, hoe onzekerder je waarschijnlijk wordt en dat is niet de bedoeling.
en 'het goed doen', ach er zijn zo veel wegen die naar Rome leiden..
ik zou niet 100% droge brokjes in de vorm van s/o voeren maar er natvoer bij doen.
er zitten bepaalde stofjes in dierenartsen s/o voer die indd afgestemd zijn op volgroeide katten en als het zelfs op de verpakking staat, dan zou ik me daar aan houden. RCanin heeft veel meer research gedaan dan jouw dierenarts hoor..
en verder kun je daar wel blijven maar laat het hem maar uitleggen en geen jargon maar duidelijk begrijpelijk. kan ie dat niet, dan kun je gaan twijfelen.
ik heb zelf een hekel aan dierenartsen die zeggen: het is zoals het is omdat ik het zeg.. ik wil graag meedenken en weten waarom. enne 3 van onze katers hebben in hun leven ooit blaasgruis gehad en na overschakelen op natvoer en wat rauw vlees nooit meer last gehad.
ze eten nu ook brokjes maar graanloos en ik geef Sanabelle urinary (Zooplus) als snoepje als preventief onderhoudsvoer, ook aan mijn kleuters.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Ik ga morgen een second opinion doen en ga me inlezen over vers voer en ph :D
Hartelijk dank voor jullie adviezen! altijd fijn om meerdere ideeën op een zaak te krijgen. Ik zal laten weten hoe het is afgelopen.
Plaats reactie