Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

@cerna en anderen,

Bedankt voor jullie reacties. Er komt veel op me af. Ik ben het met je eens cerna en wil Nelson gewoon een zo plezierig mogelijke oude dag geven.
Hij eet gelukkig weer redelijk goed. 1 blikje clinic en 1 tinnetje baephar per dag. Dat is meer dan dat hij eerst at. Ook maakt hij een tevreden indruk.
Mijn DA stond erop weer bloed te prikken maar dat heb ik geweigerd. Ik kijk de komende twee weken aan hoe het gaat. Eigenlijk bekijk ik alles met de dag. Verder probeer ik zoveel mogelijk bij hem te zijn en te genieten van mijn oude mannetje. Ik heb zijn schildklierpillen verhoogd naar 1 x 2,5 en 1x 5 . Heb inderdaad zelf gevoeld naar hartslag en lijkt nu na drie dagen rustiger....kan dat?
Misschien domme vraag maar mag hij kattenmelk?
Naar je andere tips ga ik even kijken, bedankt daarvoor.
Ik ben gestopt met clindaseptin voor zijn gebit. Mijn DA zegt dat dat het enige middel is dat kan helpen, maar in bijsluiter staat dat het schadelijk is voor nieren. Dan moest ik hem laten opereren. Dit zag ik uiteraard vooral nu, niet zitten. Andere optie is dan pappen nathouden of euthanasie.
Wat gaf jij voor het gebit. Kan niets erop smeren of poetsen want meneer staat dat niet toe. Voor zo'n oude kat heeft hij een ontzettende uitgesproken wil en mening! Heerlijk!
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

@cerna

Sorry zie nu dat je eigenlijk al geantwoord hebt op mijn vragen: waar haal ik ipakitine?
Ik heb van DA niets gekregen alleen pillen tegen misselijkheid. Pillen geven kan alleen stiekem door zijn verwarmde eten, in zijn bekkie stoppen lukt niet.
Zie net dat hij wat diarree heeft :cry: ......ha hij drie dagen geleden ook maar werd daarna beter...
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi Maaike,

Fijn te lezen dat hij nog zo lekker eet :-)
Nelson is al 20, ik zou me niet zo'n zorgen maken om zijn gebit, dat van Snoet is ook niet
goed maar heb niet het idee dat ze er veel last van heeft, de dierenarts heeft met zijn vingers 2 grote stukken tandsteen eraf gehaald en nu eet ze een stuk normaler, hoeft dus niet per se onder narcose oid...misschien als hij toch een keer terug moet even vragen of ze iets kunnen doen. Ik maak de zachte brokjes wat kleiner en ze eet af en toe pate aangelengd met wat water soms, alleen harde brokken wil ze niet meer eten, maar zacht voer is sowieso beter ivm het vochtgehalte (zakjes met brokjes in saus 78% vocht)

In kattenmelk zit veel eiwit (heb ik gehoord) maar misschien wanneer je het aanlengt met water is het niet zo slecht....misschien even vragen aan de dierenarts/assistente?

Kijk het even aan met de diarree, anders even overleggen met de dierenarts, misschien komt het door de verhoogde dosis schildkliermedicatie? Heb er zelf geen ervaring mee.....

Ipakitine haal je bij de dierenarts...soms hebben ze een andere variant, maar het zijn allemaal fosfaatbinders.
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Puur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 nov 2013 19:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Puur »

Maaike: Ipakitine kan je ook online bestellen indien je het nodig hebt.

Ik wil iedereen hier even sterkte wensen!
Ik heb helaas een aantal weken terug mijn poes Kitty moeten laten gaan, anderhalf jaar geleden is bij haar nierfalen ontdekt, ze deed het nog erg goed, at goed etc. Helaas werd dr eetlust minder en stopte ze opeens totaal met eten, samen met de dierenarts haar nog proberen op te peppen, na een kleine verbetering stopte ze helaas weer en was het dus haar tijd om te gaan..
Erg lastig want geestelijk was ze nog goed, maar al 16 jaar en dan ga je het ook niet langer rekken.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

@ Puur: heel veel sterkte! Ook al was de poes "al" zestien, afscheid nemen blijft moeilijk.

Noa zit behoorlijk in de lappenmand. Ze was de hele week al down, helemaal niet de actieve Noa zoals wij haar kennen. Eén van de oogjes was steeds vies en vanmorgen ontdekte ik dat er een bult onder dat oog zit. Toch maar even naar de dierenarts (doe ik bij Noa alleen wanneer het echt niet anders kan).

Vorig jaar juni was al geconstateerd dat één van de hoektanden iets los zat en de dierenarts vermoedt dat de bult daarmee te maken heeft. Eigenlijk zou de tand er uit moeten, maar Noa kan niet geopereerd worden. Ook heeft ze koorts: 40 graden.

De dierenarts wilde een halve dosering koortsverlager geven, maar dat feest ging niet door. Helaas is Metacam het enige middel dat koortsverlagend werkt, maar dat ga ik dus echt niet doen.
Ze heeft een antibioticaprikje gekregen en verder pilletjes voor een week. Het zou nu wat langer duren voordat de koorts zakt, maar dat moet dan maar.
Als een zielig hoopje stress en ellende lag ze op de behandeltafel.
Hopelijk slaan de tabletjes snel aan en wordt de tand weer rustig. Wanneer dat niet gebeurt, heb ik geen idee wat ik moet doen. :-(
Gebruikersavatar
Puur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 nov 2013 19:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Puur »

Bedankt! Het voelt inderdaad altijd te vroeg..

Beterschap met Noa, blijft vervelend die tandproblemen, helemaal in combi met nierfalen. Het blijft dan kiezen tussen kwaden. Kitty had de laatste week ook neus uitvloeiing en een tranend oog van een ontstoken tand, antibiotica hielp wel gelukkig. Ik hoop en duim voor je dat ze snel opknapt.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Kan je geen onsior geven voor de koorts en pijn natuurlijk want dat moet toch ook veel pijn doen.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wanneer het niet persé nodig is, doe ik dat liever niet want ook bij Onsior wordt gewaarschuwd (zie "Speciale waarschuwingen": http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... oor-katten).

Mocht ze over twee dagen zich nog niet beter voelen dan ga ik ervan uit dat ze ook pijn heeft (had ik nu nog maar analgos in huis).
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik had Frans Knaake, dierentandarts in de Wagenrenk een mailtje gestuurd en kreeg net al antwoord van hem:

Beste baasjes van Noa,
Er is zeker een oplossing. We kunnen met een braunule met propofol de kat slapend maken en pijnstilling buprenorfine. Dit kan ook oraal gegeven worden na de behandeling en is veilig voor de nieren.
Snap het dilemma maar we kunnen wel wat doen dus...
Vriendelijke groeten en aai voor Noa,
Frans Knaake


En dan denk je, wat is dat voor spul (heleboel moeilijke woorden :smile: )?

Propofol

Indicaties
Propofol is een fenolderivaat dat enkel intraveneus gebruikt kan worden als een snelwerkend anestheticum met een korte werkingsduur. Het wordt aangewend als inductiemiddel voor een inhalatieanesthesie of bij korte of middellange ingrepen (5 tot 30 min. door stapsgewijs bijdoseren).

Farmacodynamie
Het exacte werkingsmechanisme is nog niet opgehelderd. Propofol heeft een invloed op de inhibitorische GABA (gamma amino boterzuur) neurotransmitter en doet de metabole activiteit van de hersenen dalen. Een lage dosering induceert een sedatief effect. Bij de meeste huisdieren induceert een intraveneuze bolus een snelle en korte anesthesie met een aanvaardbare spierrelaxatie, doch een matige analgesie. Voor chirurgische ingrepen zijn bijkomend analgetica vereist. Pijnreacties tijdens de intraveneuze toediening zijn mogelijk doch het product is weinig tot niet irriterend voor de weefsels. De posologie hangt af van de aangewende premedicatie (lagere dosering bij alfa-2-agonisten).

Farmacokinetiek
Propofol is een sterk vetoplosbaar anestheticum waarbij een snelle opname door de weefsels (o.m. hersenen) gebeurt. De korte actieduur en het volledig ontwaken bij de meeste diersoorten zijn te wijten aan de snelle herdistributie vanuit de hersenen naar de perifere weefsels en aan de efficiënte eliminatie uit het plasma. De metabolisatie gebeurt in de lever doch tevens in de longen en de nieren (extrahepatisch). De excretie gebeurt primair door de nieren. Er is geen tot weinig afhankelijkheid noch van de lever, noch van de nieractiviteit. Propofol kan daarom met goed gevolg aangewend worden bij deze afwijkingen. Cumulatief effect bij opeenvolgende toedieningen is mogelijk. Bij de meeste diersoorten veroorzaakt propofol een snelle (binnen 30 – 60 sec) en korte (10 min) anesthesie met een goede spierrelaxatie doch weinig analgesie. Bij de kat is het glucuronidatiemetabolisme minder uitgesproken en trager (minder cytochroom P450) zodat een langere eliminatietijd optreedt met trager ontwaken en eerder cumulatief bij continue toediening. Gezien het bestaan van andere metabolisatiewegen, zoals de longen, is het gebruik van propofol verantwoord bij patiënten met nier- en/of leverinsufficiëntie.

Bijwerkingen
Bijwerkingen zoals nausea, braken, hypothermie na langdurige infusies en afwijkingen in het gedrag zoals overmatig likken werden beschreven bij hond en kat. Bij zowel de kat als de hond kunnen excitaties tijdens de intraveneuse toediening optreden. Ongecontroleerde spierbewegingen en convulsies kunnen bij de hond worden vastgesteld, vooral bij afwezigheid van een goede premedicatie. Cardiovasculair treedt een dosisgebonden depressie op met hypotensie, bradycardie en een negatief inotroop effect, vergelijkbaar met de kortwerkende thiobarbituraten. Vooral hoge dosissen en/of een snelle intraveneuze injectie kunnen leiden tot ademhalingsdepressie met het optreden van apnee.


Dit zou dus ook een oplossing kunnen zijn voor oudere katten die geopereerd moeten worden, maar niet persé nierfalen hebben.
Het is een geruststelling, maar ik ga er pas toe over wanneer ik met mijn rug tegen de muur sta.

Heb inmiddels contact gehad met de kliniek. Zij hebben geen Onsior, maar misschien wel hun dépendance in Emmerik. Morgen hoor ik meer. Een paar pilletjes achter de hand indien Noa na morgen nog niet opknapt.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Puur, gecondoleerd :-( afschuwelijk een maatje te moeten verliezen, van welke leeftijd dan ook, je hebt er alles aan gedaan en soms is het gewoon tijd om afscheid te nemen....sterkte

@ Annet
O nee....wat naar voor Noa :-(
Ik heb gehoord dat wanneer er doorlopend infuus wordt gegeven er wel geopereerd kan worden bij nierkatten, maar weet niet in hoeverre dat echt zo is, en sowieso moet eerst de koorts over zijn....

Duim voor jou en Noa dat alles goed gaat !!!!
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

@ Annet. Wat een dilemma. Hier en hier lees ik nou juist weer dat buprenorfine ook niet aan nierkatten gegeven moet worden. Maar ik denk dat het weer een afweging tussen twee kwaden zal zijn en dan is buprenorfine (of methadon die je DA al als alternatief gaf) de "beste" keuze.

Ik hoop dat Noa de komende dagen een beetje opknapt van de ontsteking. En dan sta je zelf voor de keuze van wel of niets eraan doen. Het is nou ook niet zo, dat ze al zo oud is... maar ze heeft wel al zoveel meegemaakt.

Sterkte voor jou en beterschapknuffels voor Noa.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Klinkt misschien een beetje vreemd maar als de tand al los zit (en op de foto kunnen ze zien of hij moeilijk geworteld zit of niet) kan hij misschien met een plaatselijke milde verdoving getrokken worden wanneer hij makkelijk eruit kan

Heb zelf een ontstoken kies gehad waarbij de verdoving trouwens niet werkte vanwege de ontsteking (verdoving werkte alleen bij het tandvlees) en het was wel even naar maar ook wel zo gebeurd.
Is natuurlijk voor een kat veel stressvoller maar wie weet zit hij wel al zo los dat het zo gebeurd is en dat scheelt weer een narcose....
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Niet vreemd hoor nina. Heeft mijn oude da ook eens gedaan bij gizmo. Een losse kies heeft die zo in 1x eruit getrokken. (Voor de tijd dat al z'n tanden eruit gingen.) Het zag er heel sneu uit. Heel veel bloed maar eenmaal thuis had die nergens geen last meer van. Maar ja.. gaat het dan ontsteken of niet?
Als dat niet gebeurt is het natuurlijk wel perfect want dan hoeft ze niet onder narcose en is die tand weg..

Maar ook ik heb vorig jaar een kat een kat moeten laten inslapen met hetzelfde probleem. Nierfalen zonder dat we het wisten. Hele dikke onderkaak vanwege ontsteking.. operatie kon wel maar was heel slecht voor haar nieren en we hadden geen idee hoe ze eruit zou komen..
Gingen we dat haar nog aan doen? Misschien leefde ze nog maar 2 of 3 maanden en was de genezingstijd even lang. Wij hebben ervoor gekozen om haar die operatie niet aan te doen. Maar ze kon ook niet rondlopen met die onderkaak.

Sorry dat ik hier verder niet meer op in ga maar dit komt me iets te dichtbij. Ik heb nog altijd spijt van deze keuze en niet omdat het een slechte keuze was want we deden het voor haar. Maar wel om het feit dat ik geen idee heb of zij dit wel wist. Misschien denkt ze wel dat ik dr in de steek heb gelaten. Wat nou als ze nog wel jaren had geleefd? Zoveel vragen..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Ja zou wel beter zijn voor Noa en ontsteking gaat dan vanzelf weg omdat het open is....maar daar krijgt ze nu ook antibiotica voor dus hopelijk werkt dat goed....

Kan me goed voorstellen dat je je er nog rot over voelt....ik zou precies hetzelfde voelen..alleen denken dieren niet zoals wij gelukkig en heeft ze alleen jouw liefde gevoeld....dus hoe zij het heeft ervaren is niet zoals jij het ervaren hebt...en je weet nooit hoe lang ze nog geleefd zou hebben maar zo'n ontsteking gaat niet vanzelf over en als er geen mogelijkheden waren verder....denk dat je de juiste beslissing hebt genomen
Laatst gewijzigd door Nina1967 op 06 mar 2015 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Nina: was het maar zo eenvoudig, maar een kattengebit is een gecompliceerd iets. De wortels zijn veel langer dan bij mensen en wanneer ze maar iets laten zitten kan dat een hele vieze wond worden.
Toen bij Noa alle tanden/kiezen getrokken moesten worden heeft dierentandarts Knaake dat in 2x1,5 uur gedaan. Het zat allemaal zo vast.
En de betreffende hoektand kun je iets bewegen, maar verder ook niet. Het is dus helaas geen kwestie van even een touwtje er omheen en de deur dichtgooien :-P .

En de "narcose" die ze zou krijgen is geen echte narcose, maar een spierverslapper. Ze blijft volledig bij bewustzijn, kan alleen helemaal niets doen. Daar raakt een kat van in paniek en daarom geeft mijn dierenarts er ook nog valium bij.
Mocht het nodig zijn, hoef ik dus niet naar de Wagenrenk.

Ik laat Noa sowieso niet inslapen want dan krijg je later het schuldgevoel van "stel, dat ik wel had laten opereren, en stel dat ze de operatie overleefd zou hebben".
Mocht ze dan sterven tijdens de operatie of direct daarna, dan weet ik in ieder geval dat ik er alles aan gedaan heb.

Maar voorlopig wil ik daar nog niet aan denken. Twee uur terug heb ik haar nog twee spuitjes water gegeven en ik heb het idee dat de zwelling al wat minder is. Ook kwam ze daarna eventjes gezellig tijdens het eten bij me op tafel zitten (dat mag bij ons :smile: ). Dat had ze al een paar dagen niet gedaan.
Straks kan ik de Onsior ophalen, maar ik denk dat ik begin met een half pilletje en dan eerst maar eens kijken hoe ze daar op reageert.
Plaats reactie