Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
AnneMarieVerjaal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2015 18:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnneMarieVerjaal »

Dank je voor het antwoord. Had het inderdaad niet gezien. Helaas eet hij nog steeds niets. Hij lijkt zich verder wel goed te voelen. Hij speelt gaat naar buiten
floozie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door floozie »

Floozie heeft ondertussen zijn tweede onderzoek gehad. Ureum was 7, Crea 163. De dierenarts zei dat zij een bovengrens aanhouden van 160, dus dat het iets verhoogd is. Advies is nu nierdieet en over een jaar terug met urine. Hij krijgt nu geen medicijnen.

Probleem is alleen dat hij de brokken niet lekker vindt. Ik heb al geprobeerd: Happycat, RC special, RC feline, Hills, Trovet. Krijg nu nog proefverpakkingen van Kattovit en Integra. Misschien de brokken met warm water aanlengen voor de geur? Het natvoer vind hij geweldig, maar dan moet ik hem drie zakjes per dag geven ongeveer en ben ik ruim 90 euro per maand kwijt aan zijn voer :( Als het moet, dan moet het, maar brokken kan ik ook makkelijker laten staan door de dag heen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

goeie ureum en creatinine ook gezakt dus dat gaat de goeie kant op
waarom geen medicijnen? zoek eens bij medpets naar puur nier oid en/of kijk in het topic nierfaalkatten naar medicatie. beetje ondersteunen van de nieren met zachte middelen kan geen kwaad denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
floozie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door floozie »

Ze zei dat hij er enorm gezond uitziet en hij het hartstikke goed doet, dus dat medicijnen nu nog niet nodig zijn. Ik denk ook omdat pillen geven aan dit monstertje een drama is :) Ook het vermalen met een vijzel en over z'n eten doen werkte niet. Sterker nog, ik denk dat daar zijn aversie tegen het eten van vorige keer vandaan is gekomen.

Ik zal even kijken. Als ik hem iets kan geven, liever geen pillen maar iets van een vloeistof, wat hij niet vies vindt, dan wil ik dat wel proberen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee, door eten stampen is doorgaans geen succes.
er zijn puur nier tabletjes en een kwart daarvan kun je in een klein stukje leverworst of vitakraft of easypill doen.. dat is geen zwaar middel, helpt de nierfunctie en hoe eerder je die ontlast hoe langer betere kwaliteit van leven denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door roosje1984 »

Charley heeft vandaag weer een controle gehad en wat ben ik blij met de uitslag, ze is super vooruit gegaan in 3 maanden.

Uitslag 13-11-2015:
Ureum: 6.6 mmol/ L
Glucose 5.0 mmol/ L
Alkalische fos 54.0 IU/ L
Tataal eiwit 74.0 g/ l
GPT/ ALT 22.0 IU/ L
Crea 173.0 umol/ L

Uitslag 07-8-2015:
ureum: 7.5 mmol/ l
crea 227.0 mmol/ l


Ik had 2 katten maar omdat dit helemaal niet goed ging en dit voor Charley zoveel stress was heb ik 5 weken geleden mijn Maine Coon herplaatst en sinds dien knapt Charley helemaal op, zelfs de DA bevestigde dit en vond dat ik een wijze keuze heb gemaakt om voor Charley te kiezen. Ik moet wel doorgaan met de Semintra en dieetvoer en over 3 a 4 maanden kijken we weer verder. Maar wat ben ik opgelucht dat ze het zo goed doet alleen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Rik schreef:In principe spreek je pas van chronisch nierfalen als er met 2-3 maanden behandelen geen daling meer van de creatine waar te nemen is. Dus zover zijn we nog niet. Ik denk ook dat nu nog even extra spoelen in ieder geval gunstig kan zijn. Daarna tot rust komen thuis en over een week (of 2) weer eens kijken. Is de creatine dan nog hoog dan kan er nog een spoeling achteraan.

Als daarna blijkt dat de waardes niet meer naar beneden te krijgen zijn dan is het dus chronisch.

Ik hoop dat de ureum ook nog flink gaat zakken zodat ze minder misselijk is en uit zichzelf wil eten.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
dit is info uit een ander topic en gaat over twee types nierfalen, acuut en chronisch.
hier wordt gesteld dat acuut nierfalen overgaat in chronisch nierfalen.
de tekst van de beide artikelen op de website van de Utrechtse dierenkliniek Wilhelminapark bevat sterke suggestie in die richting.

mijn ervaring met onze acuut nierfalers en een aantal nierfalers op het forum is anders.
als de restcapaciteit na de incidentele beschadiging (doorgaans vergiftiging..) voldoende is, kan de nierfunctie in de loop van maanden/jaren - met nierdieet en medicatie - bijtrekken en stabiliseren.
het herstelt nooit meer maar onder bepaalde waardes is het lastig tot niet te meten, vandaar dat soms wordt gesteld dat een kat is hersteld, maar die loopt op zijn reservebandje en zul je altijd als nierfaler moeten behandelen. maar de waardes kunnen een aantal jaren behoorlijk stabiel blijven.

naast de ervaringen hier met o.a. Enzo en Mies en de berichten op het forum haal ik veel informatie uit de volgende site http://www.felinecrf.com - en meer specifiek
http://www.felinecrf.org/#menu
http://www.felinecrf.org/
http://www.felinecrf.org/acute_kidney_injury.htm
daar worden beide nieraandoeningen apart behandeld en ik kom daar niet tegen dat acuut over kan gaan in chronisch. dat lijkt mij ook onlogisch omdat de aanleiding/oorzaak nogal verschilt.
wel kun je een wat oudere kat hebben die naast acuut in de loop van de tijd ook chronisch nierfalen ontwikkelt en dan gaat de nierfunctie wèl voortschrijdend achteruit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Adriana schreef:http://www.felinecrf.org/acute_kidney_injury.htm
daar worden beide nieraandoeningen apart behandeld en ik kom daar niet tegen dat acuut over kan gaan in chronisch.
Dan lees je toch écht over de volgende passage heen:
http://www.felinecrf.org/acute_kidney_injury.htm
Although AKI can be difficult to treat, if the cat survives the initial crisis, he/she can often regain much or sometimes all of his/her normal kidney function. However, sometimes cats who experience AKI will have some residual damage, and will be left with CKD.
Ik ga er dus nog steeds vanuit dat acuut een tijdelijke status is (aantal maanden tot half jaar). Acuut en "direct" chronisch hebben wel verschillende oorzaken en behandelplan maar als acuut langere tijd behandeld is en je blijft dus uiteindelijk toch nog met nierfalen zitten, dan spreek je daarna over chronisch. (Dus acuut kan een oorzaak zijn van uiteindelijk chronisch nierfalen)

(Ik weet niet hoe ik dat anders zou moeten lezen, wat op die pagina die jij quote, staat)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik heb de links niet gelezen, maar ik weet van Noa dat zij tgv de Metacam acuut nierfalen kreeg, toen gespoeld is en daarna op een crea van 307 kwam, vervolgens was het na een maand weer gestegen naar 394 wat normaal is omdat een infuus een vertekend beeld geeft en daarna hebben we met nierdieet en medicijnen haar stabiel gekregen op waardes van rond 300 en 17. Noa was vanaf dat moment chronisch nierfaler.

Wat dus begon als acuut werd - zoals Rik ook zegt - na een paar maanden chronisch.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Bij Sjaak net zo. Toen hij 4 was acuut nierfalen. Half jaar later weer acuut nierfalen, wat daarna chronisch werd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

rik: nog eens zitten lezen en ik heb inderdaad over deze zinnen heengelezen. sorry!
en die tekst staat bijna letterlijk vertaald op de website van Wilhelminapark.

maar, mijn ervaringen zijn echt anders. en Annet schrijft dat ze Noa 'stabiel hebben gekregen' , terwijl het bij chronisch voortschrijdend achteruit gaat. dat is dus met elkaar in tegenspraak.

het beste kan ik het zien bij Mies en Enzo omdat ik daar een goed verloop heb in bloedonderzoeken vanaf hun fase 2 (van de 4) nierfalen, waarmee ze bij ons kwamen.
die zijn afgelopen 5 jaar vooruit gegaan en zitten binnen de referentie. dus niks chronisch.
bij Mies is fortekor afgebouwd, die krijgt pietseltje amlodipine en nierdieet en spuitje drinken.
Enzo was naast gebit en schildklier ook fase 2 nierpatient.
hij zit ook binnen de referentie en krijgt alleen nierdieet en gourmet met ipa. en regelmatig spuitje drinken.

daarom ben ik vrij moeilijk te overtuigen dat acuut na verloop van tijd dus overgaat in chronisch..
ik denk dat sommige katten er chronisch naast ontwikkelen bij het ouder worden en misschien eerder omdat die nieren dus al zo'n klap hebben gekregen.

het belangrijkste is denk ik dat katten na acuut nierfalen altijd en volledig als nierpatient worden behandeld, ook als de waardes intussen, al dan niet na infusen weer gedaald zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hier langzaam aan het kijken naar een nieuwe kat/poes.
Een paar leuke al weg moeten drukken omdat het nierpatiëntjes waren en ik echt niet nu bewust voor een nierpatiëntje kan kiezen. Dat zou de vierde op rij zijn en hoe ze het ook verdienen ik kan het niet.

Is dat heel stom? :eshifty:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Nee, niet stom want nierfalen is slopend.
Wel verdienen ook deze katten een goed huisje en zijn ze het beste af bij iemand met ervaring met een nierpatiënt, maar ik geloof ook niet dat ik hier bewust voor zou kiezen. Ik hecht me veel te sterk en om ze dan alweer zo snel te moeten verliezen, lijkt me erg moeilijk.

Hoever ga je in je altruïsme? Lastig.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja, en dan staat er wel dat de kat 'heel lang kan leven met de juiste brokjes' maar ik geloof daar niet zo in.
Ik kan niet 4 katten op rij gaan verliezen aan nierfalen.. Ik ben eindelijk een beetje los gekomen en zorgen los gelaten. Alhoewel, ik controleer regelmatig of de honden niet teveel drinken en of hun urine niet heel erg waterig is. Dus in hoeverre heb ik het los gelaten?

En dan bewust kiezen voor een nierpatiënt is denk ik teveel van het goede.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Nee dat is zeker niet stom maar heel begrijpelijk.
Zo zou ik zelf ook niet voor een kat boven de 10 jaar kunnen kiezen uit het asiel omdat ik dan voor mijn gevoel veel te snel afscheid zou moeten nemen (wel heb ik heel bewust voor een volwassen poes gekozen en niet voor kittens). Nierfalen is voor mij ook een te slopend iets met teveel zorgen. Een poes met blaasgruis is voor mij dan weer anders (dinky had ook blaasgruis door alle stress toen ze bij ons kwam en heeft daarna nooit weer last gehad van blaasgruis).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie