Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Denk dat het ook belangrijk is om in het oog te houden hoe oud de andere kat is. Misty is al 15 dus kans is reëel dat haar nieren toch ook al wat minder werken (maar nog niet meetbaar). Wanneer Misty mijn kat zou zijn dan zou ik ze denk ik beide op nierdieet zetten. Weet zo niet hoe happycat nierdieet ligt qua prijs maar denk dat dat mijn eerste keuze zou zijn. Dan is het ook niet erg wanneer Gizmo wat brokjes meesnoept ;-)

Edit: Trovet valt wel onder da voer (net als Hills en royal canin diëten). Mij werd toentertijd bij andere kwaal (blaasgruis) gezegd dat de kwaliteit van da voer constanter en meer gecontroleerd is dan vrij verkrijgbaar voer.
Laatst gewijzigd door Dinky op 25 aug 2014 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Daarom wil ik ook 'vrij' verkrijgbaar voer geven aan Misty wat Gizmo eventueel ook zou mogen. Mijn katten zijn gewend dat er 24/7 voer staat en als ik Misty nu ook meerdere keren per dag eten ga geven ipv dat het er gewoon staat vind ik dat een beetje straffen :/ Ze moeten ook al apart als ze 'normaal' natvoer krijgt en het zijn echt twee katten die elke nacht bij elkaar liggen en die elkaar elkaar wassen enzo.
Dus ik wil niet nog meer gezeur met brokjes. Als ze gewoon normaal voer kan eten en ik zou 100% weten dat Gizmo het niet eet dan zou ik gewone brokjes geven maar ik kan nu eenmaal niet de kans lopen dat hij normale brokjes pakt..

En ja, Misty d'r waarde worden volgend jaar geprikt al denk ik niet dat ze het aan haar nieren heeft. Ze blijft aankomen, heel langzaam wel maarja als ze telkens ander voer krijgt wat ze nog iets lekker vind dan het oude dan gaat ze wat meer snoepen :roll:
Dankje Dinky. Happycat had ik ook al gezien ja. Die kan ik dus wel geven.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nancy, de brokjes zijn binnen. Dankjewel :D En ik heb Gizmo meteen die knuffel gegeven ;) Meneer wilde er graag nog meer, mijn lieve knuffelkater <3
Hij vond de mevrouw die hem die knuffel gaf en eten gaf meteen heel erg lief ;)

Edit: Ik heb net weer een bestelling eruit gedaan naar zooplus. Een drinkfontein! Cat mate 2l. Kattovit, lam, kip & vis! En ook nog integra twee smaken om te kijken of ze die lekker vinden. Wil ze iets meer variatie geven dus hoop dat ze het lusten. Beaphar is afgekeurd. RC de zakjes ook al wilde hij wel de kip smaak maar 1.20 per zakje vind ik best veel :roll:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Gelukkig zijn ze heel aangekomen :grin:.
Nu maar hopen dat hij de trovet brokjes lekker blijft vinden!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik heb ontdekt dat meneer liever eet uit een ondiepe bak. De trovet brokjes at hij nu ook niet meer zo 'heftig' als eerst. Tot ik ze net in een ondiepe bak gaf en toen dook hij er meteen weer op. Kieskeurig much? Hij eet al zijn hele leven uit die 'diepe' bakken :')

Ik heb trouwens een mailtje terug van Sanabelle, al geef ik misty dit nu liever niet meer omdat iemand zei dat dit niet echt goed was :/
Dear Mrs.
Thank you for your interest in our Sanabelle cat food.

You can give the Sanabelle Urinary to a healthy cat without any problems as long as the cat is at least 12 month old. In this case its can help to prevent later urinary tract problems. For growing cats the protein content might be too low, so Sanabelle urinary shouldn’t be given to cats younger than 12 month.

I hope I could help you with my feedback.
Best regards

bosch Tiernahrung GmbH & Co. KG

i.A. Dr. Anna Mitura
research & development
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hier eten ze brokjes helemaal niet uit bakjes maar van een dikke handdoek.
veel katten vinden het vervelend hun snorren te stoten als ze eten of drinken en zullen proberen dat te vermijden. als ik hier nog wel eens een schoteltje met te hoog randje heb, wordt de inhoud er eerst uitgeveegd..

opmerkelijk dat Sanabelle een antwoord stuurt en goed om te weten. paar jaar geleden grote problemen gehad met hun Urinary en gemaild en noppes, geen enkel teken van leven..
maar hun Urinary is intussen kwalitatief weer goed en ik heb hier een kleine zak waaruit ze bij wijze van snoepjes dagelijks wat krijgen.
Urinary heeft inderdaad een lager eiwitgehalte en ze hebben het hier jaren gegeten en er is nog nooit een kat daardoor door zijn hoeven gezakt. voor seniors is dat eigenlijk ook wel beter.

Sanabelle en Happy Cat zijn voeders met een brede samenstelling met de belangrijke voedingsstofjes in de vorm van een natuurlijke kruidenmix. net als Hills nature's best, maar dan stukken voordeliger.
hier bevalt dat beter dan voeders met een hoog gehalte aan chemische aanvullingen in de vorm van kunstmatige vits+mineralen etc.
omdat ik weet dat aziaten in het algemeen wat zwakker zijn op nieren krijgen ze hier al vanaf ze jong zijn in hun brokkenmix Happy Cat nierdieet. het kost rond euro 8,- per kilo en ik ben erg tevreden over dit voer. het is type vrij verkrijgbaar met overzichtelijke samenstelling en matig eiwitgehalte. bovendien deels plantaardig en dat is sowieso al beter voor nieren, want minder afvalstoffen die door de nieren moeten worden afgevoerd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nou Gizmo heeft besloten om gewoon helemaal niet meer te gaan eten. Vannacht een paar likjes van zijn kattovit. Hij keek niet eens om naar trovet natvoer. (eerlijke note, ik weet niet of hij vanochtend toen hij uit mijn kamer was wel van dat natvoer heeft gegeten of dat Mist dat heeft gedaan want er is wel wat blikvoer uit.. De helft ongeveer) En ook brokjes weigert meneer nu. Dus ik heb zo'n 10 brokjes in zijn bek geduwd en hem gedwongen om die op te eten. Meneer moet niet denken dat hij niet gaat eten en dat ik dat toelaat. :enaughty:

Ik heb trouwens ook een mailtje terug van RC:
Geachte mevrouw,
Hartelijk dank voor uw e-mail, excuses voor de late reactie.

Wat vervelend dat er bij uw kater nierfalen is geconstateerd. Hopelijk gaat het na omstandigheden goed met hem.

Wanneer een kat ouder wordt neemt de kans op nierproblemen toe. Deze voeding is speciaal ontwikkeld voor nierpatiënten, maar omdat Misty 15 jaar is, kan zij ook van deze voeding mee te eten. Ook wanneer zij geen nierprobleem heeft.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn.
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen
via telefoonnummer 0413-318400 of e-mail info.nld@royalcanin.com
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Wanneer je hem wilt dwingen om te eten werkt het denk ik beter met natvoer zoals in deze handleiding omschreven staat:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29123
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Dat heb ik al geprobeerd maar daarna begon hij meteen te proesten en te hoesten. (hij is ook nogal kortademig) Dus dat doe ik liever alleen wanneer het daalk écht nodig is. Ik ga er vanuit dat hij vandaag wel weer gaat eten.. Zo niet ga ik me er inderdaad nog verder in verdiepen, maar ik ben zo bang dat ik hem laat stikken of dat het zo zijn longen inschiet ipv zijn keel :/

Door de tip van Adriana heeft meneer net z'n halve bakje leeggegeten. Tussen de 5&10 gram. Ik lag ze neer op de bank voor hem en hij viel weer aan. Ik heb gewoon een kat met gebruiksaanwijzingen. :roll:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Juist wanneer je het doet zoals ik het al bijna 4 jaar doe want Noa eet uit zichzelf geen zachtvoer, hoef je niet bang te zijn dat de kat zich verslikt want het eten blijft behoorlijk dik. Natuurlijk niet achterin de keel spuiten, maar achterop de tong en kleine beetjes per keer. Bij Noa spuit ik zo'n spuitje (5 ml) in 2x leeg, maar in het begin deed ik het in 3 en soms zelfs 4x.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Featherr schreef:Door de tip heeft meneer net z'n halve bakje leeggegeten. Tussen de 5&10 gram. Ik lag ze neer op de bank voor hem en hij viel weer aan. Ik heb gewoon een kat met gebruiksaanwijzingen. :roll:
hihi, vrijwel alle katzels hebben een gebruiksaanwijzing!
en fijn dat hij zijn brokjes wel van de grond eet.. of in jouw geval bank...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik ben echt een muts :oops: Zit ik te klagen dat Giz niet goed eet, heeft hij in 24 uur 40!!! gram brokjes gegeten. Geen wonder dat hij geen natvoer wilde. Sorry, om jullie te laten schrikken. :oops:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hallo allemaal, hoe is het met de nierpoezels/katzels?

Hier gaat het goed, Gizmo valt nog steeds aan op de brokjes en ik heb de zeevissmaak + kalkoen & varkenssmaak van de integra erbij gehaald. Zo hebben ze wat meer afwisseling. Ik heb ze zelf nog geen eten gegeven maar volgens mij vinden ze het wel lekker want net zag ik lege bakjes toen ik thuis kwam.
Ook heb ik de cat-mate besteld en gehad, hoop dat hij wat meer eruit gaat drinken!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Fijn te horen dat het goed gaat met Gizmo!

Met Kasper gaat het nog steeds goed. Wij moeten (Kasper en ik) heel binnenkort weer naar de da voor bloedcontrole, vooral kalium en natrium. Omdat de hele onderneming heel veel stress oplevert bij Kasper - en dus ook bij mij - stel ik het bezoek telkens uit maar volgende week of uiterlijk de week erop gaan we.

Zal dan ook het kalium- en nierfaalkattentopic aanvullen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik had een vraagje aan jullie. Is dit iets wat jullie ook opvalt bij jullie katten of is het gewoon een rare tic van Giz.
Gizmo wil absoluut niet eten voor 3 uur 's middags. Hoe vaak ik het hem dan ook aanbiedt hij eet niet. De eerste keer dat hij gaat eten op een dag is tussen 3 & 5.
Misschien dat zijn brokjes van de vorige dag dan nog verteerd moeten worden ofzo? Nouja, ik vroeg me af of het herkenbaar is.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie