Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Om eerlijk te zijn lees ik mee en leef ik mee. Maar op dit moment moet ik me zo bezig houden met Gizmo en ik maak me constant zorgen dat ik alleen lees en bijna niet meer post.

Ik weet niet waar je woont? Je mag ze zo overnemen. Hier kan je niet mee spuitjesvoeren.

Ook ik hoop dat ze gewoon weer gaat eten. Maar ik wil je inderdaad ook een soort van waarschuwen. Dit gaat vaker gebeuren. Slecht eten is iets wat er bij hoort. Hoe vreselijk slopend dat ook is. En meestal pakken ze het gewoon zelf weer op ;) en daar hopen we allemaal op maar zeggen dit inderdaad niet meteen na 1 dag.

Sorry.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
niki
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2015 02:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door niki »

hallo ik heb vragen over zo een nierwaarden de dierenarts meet dat met zo een strip kunnen ze daardoor iets zien of moet het altijd naar het labo
gr niki
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wanneer je een compleet beeld wilt hebben (dus ook fosfor, kalium enz..) dan zal de dierenarts het bloed opsturen en krijg je de volgende dag de uitslag.
Wanneer het alleen gaat om het meten van creatinine en ureum dan kan dat in de kliniek.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi Featherr en Rik (en Annet thx voor de pb ;-)

Ik weet wel dat jullie meeleven ;-) maar zat er even doorheen
....soms voel ik me zo alleen met de zorg van Snoet en dan nog altijd 's nachts werken en daarnaast nog thuiswerk...ben gewoon een beetje op, wanneer ik wil slapen komt ze een aantal keer op bed en dan ga ik er gelijk uit om te kijken of ze heeft gegeten en wanneer het bakje leeg is gelijk bijvullen want ben blij als ze goed eet) maar het is slopend.

Ik moest wel lachen om Bowy die van het bed afviel...awww...wel fijn dat ze gelijk ging eten hihi

Snoet heeft gisteren heel goed gegeten maar vanmiddag gespuugd maar geen eten erbij gelukkig..
Ze eet meestal ook RC Renal natvoer en wanneer ze geen trek heeft probeer ik Clinic of Beaphar.

Zou het kunnen dat ze misselijk wordt door gasvorming door de lactulose? Staat wel in de bijsluiter...vind het zo apart dat ze het meestal heeft wanneer ik dat door het eten doe....

Knuffels aan Bowy, Gizmo, Nelson en alle poezels van Annet
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7673
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Spugen kan komen door misselijkheid. Of dat door de lactulose kan komen weet ik eigenlijk niet. Bij een nierpatiëntje denk ik normaal meer aan misselijkheid door een hoger ureumgehalte in het bloed. Lactulose zorgt volgens mij zelfs voor verlaging van het ureumgehalte dus zou het goed moeten zijn voor die soort misselijkheid. Maar als Snoet nog wel goed eet kan het (i.p.v. misselijkheid) ook nog een kleine haarbal zijn. Sinds Bowy nierfalen heeft is haar ontlasting veel vaster en kleiner (wegens de vocht onttrekking). Ik geloof dat daardoor de haren minder weg kunnen via die ontlasting (wat normaal wel gebeurd). Daar is de lactulose ook voor maar als dat niet voldoende werkt zullen de haren, door middel van een haarbal, toch echt met enige regelmaat uit de voorkant moeten komen. Dit is dan wat vaker en in kleine balletjes (of zelfs losse haren die nog niet tot bal gevormd zijn). Misschien dat het bevorderen van het spugen, b.v. door middel van kattegras, ook kan helpen hiermee. Inmiddels maak ik me niet zoveel zorgen als Bowy om de zoveel tijd wat uitspugt, zeker niet als ik zie dat daar haren tussen zitten. Dus let goed op wat Snoet precies uitspugt. Knuffeltjes terug aan Snoet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hmm.. gizmo heeft eigenlijk nooit gekotst tot die opeens in elkaar viel in januari. Sindsdien zit die aan de misselijkheidsmedicijnen. Als die die niet krijgt gaat die weer kotsen. Maar volgens mij is het redelijk 'normaal' dat een nierpatiëntje wel eens kotst.
Zolang er ook geen eten bijzit is het goed naar mijn idee. Behalve als dit te vaak gaat gebeuren.

Gizmo houd van kroelen met vreemde mensen. Die zijn leuk want die zetten hem niet weg zoals wij wel doen als we het zat zijn. Haha.

Hier gaat het redelijk. 12 gram uit zichzelf gegeten. 80 gram natvoer gegeven en net had die alweer van zijn brokjes zitten smikkelen.
Hij vind het nog steeds niet leuk maar hij gromt alleen maar en rent dan weg als die weg mag. Maar daarna komt die zo weer kroelen. Ook loopt die nu al 2 avonden zelf naar boven. Misschien weet Rik nog wel wat een drama dat was. Maar dat gaat dus nu opeens goed. Dus ben benieuwd of dit aanhoud.

En ik snap je wel hoor. Ik heb mijn vriend die me gewoon zegt dat het goed gaat. En die ik ook geloof, zijn gevoel heeft het 9 van de 10x goed. En die hoort mijn gezeur over Giz dagelijks aan. 'Hij eet niet.. Hij poept niet.. Hij kotst..' verzin het maar!

Ik heb geen ervaring met lactulose. Maar misschien binnenkort wel. Gizmo kotste om de 2-3 dagen en dat stonk dan naar ontlasting.
Toen ik dacht nou ga ik maandag naar de dierenarts om te kijken of die verstopt zit en toen had die gepoept! Een hard stukje met zacht op het einde. Dus misschien zat die inderdaad een beetje verstopt. Mocht dit nog eens gebeuren dan krijgt die ook lactulose.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Ik heb een tijdje niet dit forum gelezen. Maar zit met tranen in mijn ogen.
@Crena wat erg dat Noa er niet meer is. ! heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Goed, Gizmo heeft inderdaad lactulose nodig.
Kopen jullie dit bij de da? Of bij apotheek?
En hoeveel zou die nog hebben? 2,6 kilo weegt hij.

Zojuist een heel drama, hij kon amper lopen van de pijn :cry:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

net aangeschaft bij de apotheek voor Streep.
dosering vind ik lastig, voorzichtig beginnen, werkt bij sommige katten vrij sterk.
ze vinden het wel lekker, beetje zoetig en makkelijk beetje verdund met spuitjedrinken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@feather,
lizzy heeft ook soms een hard uiteinde aan de ontlasting
Dat komt omdat door spierverslapping het soms lang in de endeldarm zit en het daardoor uitdroogt
Ik geef haar als ze het erg heeft een paar mm kattalax. Maar ik heb ook een brokje waar ze de diaree van krijgt als ze daar veel van eet. als ik het constateer krijgt ze een paar van die brokjes en dan is het snel over.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja, maar nu heeft die echt moeite gehad. Hij krees het uit, kon amper lopen en bleef maar persen.
Uiteindelijk is het hem 'gelukt' en toen ging die boos mopperend in zijn mandje liggen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi allemaal,

Dank voor het meedenken :-) en Snoet was blij met de knuffel van Rik.

Wonder boven wonder vindt Snoet de Lactulose lekker, het maakt het eten wat smeuiger (in het bovenste gedeelte van het zakje RC zit meestal, ondanks doorkneden, weinig saus)
Ze eet alweer een paar dagen goed dus denk toch niet dat ze daar misselijk van was..
Ik dacht trouwens dat Snoet zoet vies vond (ivm het niet willen eten van de Fortekor 2.5 die een beetje zoet rook) maar blijkbaar proeven katten dat dus echt niet...

Ik haal Lactulose (zonder smaakje) voor 6 euro bij het Kruidvat, het is hetzelfde als wat ze bij de dierenarts verkopen, alleen 10 euro goedkoper ;-) https://www.kruidvat.nl/kruidvat-lactul ... /p/2708336


Inderdaad Featherr, ik mis echt een partner (die natuurlijk ook enorm van dieren houdt :-P) die af en toe zegt hoe het is, dat ik me misschien te ongerust maak of overdrijf etc.....en ook kan helpen wanneer het nodig is...
Het zou best kunnen dat Gizmo af en toe vol zit, Lactulose kan dan helpen...wel rustig beginnen, volgens mij had Snoet een beetje last van gasvorming daardoor, en dan kan hij misselijk worden..ik geef nu 1 - 1.5 ml per dag door het eten...
Op de fles staat 3 ml per 5 kg....ik vind 1 - 1.5 ml genoeg, Snoet weegt 2.9 kg (tenminste dat was bij de dierenarts, weet niet hoeveel ze nu weegt) maar ze heeft wel goede ontlasting als ik het elke dag geef (ik doe 1x per dag maar je moet het even uitproberen....beter eerst te weinig dan teveel en dat Gizmo diarree krijgt)

@ Rik
Snoet spuugt nooit eten uit, alleen een beetje kattegras (heb 2 bakken staan) met wat helder spuug gelukkig. Nu alles weer ok, ze eet weer goed gelukkig.....:-)
Het zou inderdaad best kunnen dat Snoet een haarbal dwars zit, ze heeft al een tijdje geen haarbal gespuugd en ze wast zich sinds een paar weken wel weer...misschien anders weer maltpasta geven (die van Gimpet is niet zo slecht voor nierkatten) als ze misselijk wordt...
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Ik heb vanmorgen 200 ml lactulose bij de apotheek gehaald (apothekershuismerk) voor € 4,95. Bij m'n dierenarts betaal ik voor 120 ml € 18,20. Ipakitine haal ik ook niet meer bij de dierenarts (60 g voor € 21,24) maar bij medpets (180 g à € 30,57). Tel uit je winst! Ik zou willen dat ik Semintra ook online kon bestellen. Kasper met z'n bijna 6 kg is een dure klant wat Semintra betreft. ;-)
Met lactulose kun je inderdaad een beetje "spelen" met de dosering door te kijken hoe de ontlasting is.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

Hoi iedereen,

Sorry even een paar dagen druk geweest oa met Nelson.
Hoe is het snoet?
Wauw, Gizmo lekker uit zichzelf gegeten! Goed zeg!
Nelson eet sinds eergisteren erg slecht. De misselijkheid. Weer begonnen met serenia. Net geprobeerd pil te geven maar die bleef hangen met vreselijk kwijlen tot gevolg. Poe, vrees beetje voor dit weekend....maar goed probeer positief te blijven.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Maaike, kan je de pil niet in een capsule doen? Die kan je kopen (ik krijg ze gratis) bij de apotheek.
Die maak je nat met een beetje spuug (klinkt vies :P) en dan glijd die zo naar binnen!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie