Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hoi Marjolein, had je al gemist. En ja, er wordt wat afgeschreven; kan het zelf ook nauwelijks bijhouden want we hebben de afgelopen 2 weken geschilderd en behangen en geboord en gestoft en.....en..... Dat is dus mijn vakantie. :grin:

Met Noa gaat het niet redelijk goed zoals Adriana schrijft, maar gewoon nog steeds geweldig goed! :eclap: En ook Cochi is weer veel levendiger sinds ik hem dagelijks 2,5 ml. Trias Omega (Groene Os) geef. Dat is voor oude(re) katten en misschien voor Katelijne ook een aanrader. Is tegen de stijfheid en voor een mooiere vacht. Hij verliest nu allemaal stug haar en een lekker zacht vachtje krijgt hij er voor terug. Ook had hij veel last van roos en dat is nu ook bijna weg. Hij glimt weer als een jonge god!
Is er een topic met tips voor bejaarde katten?

Apart dat ipa zo'n invloed heeft op Kyra, maar gelukkig dat ze er weer bovenop is! Noa krijgt het niet (heeft het gelukkig ook niet nodig) en Cochi dus alleen over Gourmet (= 2x daags). Weet ik wat ik kan proberen wanneer het met een van hen slechter gaat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Adriana schreef: k geloof dat het met Noa, Guusje, Beertje en dacht ik ook met Karel redelijk goed en rustig gaat.
:icon_shifty: Sorry Noa! gewèldig goed dus, joepie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Adriana schreef:en de grijstijgers hebben net het nieuw ontdekte Consult n+h nierdieetvoer geproefd en goekgekeurd! en Beertje en baasje Beertje bedankt voor jullie goeie zorgen!
Hee wat fijn dat ze het lusten!!!
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Esmeetje8 »

Hallo ben overgestapt van Boris 16 nierpatient naar dit topic.
Kreeg een telefoontje van de dierenarts dat zn urinekweek negatief is. Ze verkopen daar ipakitine maar volgens haar is dat alleen om fosfaat te binden. Boris zn fosfaat is goed.

Ik was in de veronderstelling dat vers voer voor alle katten geschikt is, dus heb ze een aantal weken regelmatig vers vlees (van de dierenwinkel) en carnibest gegeven. Nu begrijp ik dat dat dus voor Boris helemaal niet goed is, geen enkele carnibest trouwens? En gekookte kipfilet mag dat wel/ Ik heb nl. ook een kater die ooit blaasgruisproblemen heeft gehad...en daarnaast nog 4 oudjes dus ik wil ze af en toe allemaal hetzelfd egeven, ze jatten uit elkaars bakje dat kan ik niet voorkomen of ik moet zodanig stress in huis krijgen door zowel Boris als de blaasgruiskat apart te zetten, moet ik ze eerst het hele huis door jagen om ze te pakken zien te krijgen...

Kennen jullie Reativ, dat schijnt goed te zijn om een nierkat die niet wil eten te helpen, en lactulose om de ureum af te vangen|?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

je hebt in het andere topic http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=26000 de links gekregen van 'nierfaalkatten' en op pagina 1 staan twee erg overzichtelijke artikelen over nierfalen. ik vermoed dat je blaasgruis en nierfalen door elkaar haalt...

een katzel met ureum 33 (was is de referentiewaarde? .. jaar geleden was dit 24) en niet zo hoge creatinine,... maar hoe hoog dan wel? (en graag referentiewaarde) is alleen en uitsluitend alleen gebaat bij het eten van nierdieet. droogvoer of natvoer en als het echt niet/niet lukt, dan gewoon eten met lage eiwitgehaltes en liefst kip-variant (bv Iams senior natvoer) met ipakitine er over heen.

ja we kennen Reactiv en daar zijn goeie ervaringen mee en ik weet dat lactulose, naast het zachter maken van de ontlasting ook een ureumbindende functie kan hebben. maar de waardes bloedonderzoek moeten uitwijzen of dat bij Boris ook werkt en helpt.

je kunt of MacSamuels (pilletje desnoods verpakken in vitakraft stukje of easydpill - bij da en ds) of Urémyl geven om die urea naar beneden te krijgen. en 100% nierdieet dus. geen kipfilet en lijkt me ook geen carnibest. een nierfaalkat kan heel slecht omgaan met eiwit en vergiftigt zichzelf met de niet af te voeren afvalstoffen en zou het merendeel van zijn energie moeten krijgen uit koolhydraten en/of vet. en daarin voorzien de meeste nierdieetvoeders.

en als dat niet lukt omdat je alle katten hetzelfde wil geven dan zullen Boris' waardes steeds verder achteruit gaan denk ik..
en dan is er ook het tandvleesontstekingsprobleem.. maar daar heeft Annet je al tips voor gegeven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Nina eet , sinds Happycat op is, minder.. :(
Ik merkte dat ze gisteren minder at en vandaag ook. Ik weet niet of het nou weer haar kieskeurigheid is of dat ze misselijk is. Want ze ruikt wel aan het eten en is erg geinteresseerd wanneer ik vlees uit het kuipje haal, maar zodra ik het voor haar neus zet dan ruikt ze en dan loopt ze weg.
Verder is ze in haar gedrag nog gewoon heel positief.
Net een rondje gedaan met de hond, Nina is het hele stuk meegelopen. Ze rolt over straalt, doet 'prrrrt' , komt bij me kroelen, heeft mooi glanzende vacht enz.
Maar ik houd het goed in de gaten, ik ben zo bang steeds als ze eten weigert :(
Ze heeft vanmiddag in ieder geval nog wel wat van Hills AD op, straks meer weer even kijken.
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Pfff, Karel wil het niervoeder amper nog opeten...
De wonderwerking van trovet is helemaal uitgewerkt.

't is niet dat hij geen goesting heeft, want hij zou alles van ons bord komen halen, hij probeert zelfs het eten van onze hond te pakken te krijgen.

Ik zit echt met de handen in het haar...

Zijn fortekor die hij voordien als snoepjes op at, wil hij ook niet meer, moeten we nu met geweld in zijn keel duwen.

Ik word er echt niet goed van... Je probeert zo je best te doen, ik heb echt al zoveel eten geprobeerd, alles wat de dierenarts opsomde heb ik al geprobeerd, allemaal tevergeefs...

Zou ik dan seniorvoeding of almo met ipakitine geven? Want verkeerd eten is beter dan niet eten he...
Maar wat zijn de consequenties? Dat alles sneller achteruit gaat?

Soms kan ik dit echt niet meer aan :-(
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Hoi Kellyc,
Beer heb ik in het begin omdat hij misselijk was alles gegeven niks wilde hij.
Als laatste Consult N+H nierdiet volgens de speciale Dierenwinkel lusten de meeste katten het nu dat hij niet meer zo misselijk is eet hij gelukkig weer DA nierdieet zoals RC en Hills.
Adriana heb ik ook wat opgestuurd en haar kat vondt het ook lekker zie stukje terug bij Beertje.
Het is niet Nierdieet van de DA dat is het beste maar nierdiet van Consult N+H dat een speciale dierenwinkel verkoopt maar dat is altijd beter dan gewoon voer.
Ik wil wat voor je opsturen om te kijken Karel hiervan eet wie weet.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Kelly, ik weet hoe moeilijk het is. Ik heb ook zulke momenten gehad. Noa wilde sowieso het nierdieet al niet - geen enkele smaak! - kroop ook weg wanneer wij haar wilden spuitjevoeren. Het werkte bij mijn man op zijn zenuwen en ik was voortdurend over mijn toeren. En tòch ging ik door want ik zag dat ze het goed bleef doen nadat ze gegeten had. En dat ging ten koste van mijzelf, maar ik kon niet anders. Ik wilde mezelf nooit (meer) het verwijt moeten maken dat ik een kat in had laten slapen omdat IK er niet meer tegen kon.
En nu ben ik ozo blij dat ik toen doorgezet heb, al moet ik nog steeds spuitjevoeren want Noa vertikt het om het zachte voer zelf op te eten.

Ik weet niet hoe makkelijk Karel is, maar je zou spuitjevoeren kunnen overwegen want hij heeft dus wel eetlust. Of toch eten wat hij wel lekker vindt met ipakitine. En over een weekje kun je naar de hom. dierenarts. Ik hoop dat ze ook Mercurius Corrosivus voorschrijft en dat Karel er dan net zo op zal reageren als Noa. Zonder de MC was ze er niet meer geweest want het ging in de weken voordat ze deze korreltjes kreeg niet echt fijn met haar.

Ik had gisterenavond Milka tartaar gegeven en ze at het met bar weinig enthousiasme. Omdat niemand anders dit eet, had ik het op de grond laten staan en op een gegeven moment hoor ik achter mijn rug dat Milka de rest van de tartaar aan het opeten is. Dacht ik. Toen ik eindelijk de moeite nam om om te kijken, likte Noa nog net het laatste stukje tartaar van het schaaltje en ging daarna uitgebreid haar bek aflikken. Mmmmm, lekker!
Ik was helemaal over de rooie, zag haar al ter plekke dood neervallen.
Door haar laatste portie Trovet heb ik een flinke schep ipakitine gedaan en toen was het afwachten of ze zou gaan spugen. Maar niks aan de hand. Ze bleef haar vrolijke ik. Gelukkig!
Wat ze ook eet, je merkt niets aan haar. En dan denk ik: zou ze soms helemaal genezen zijn? Nog 3 maanden en dan bloedprikken; duurt wel erg lang!

Kelly, heb je nog niets gehoord van de HappyDog importeur? Ik zag dat de brokjes die "Konijntje" (naam?) geeft verkocht worden bij PetsPlace. Zit die ook in België?
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Ik lees hier veel dat jullie nierkatjes misselijk zijn. Is dat ook een symptoom? Onze Azraël lijkt nooit misselijk en overgeven doet hij ook nooit, behalve eens een haarballetje.

Mag hij trouwens gewoon gekookt kippenwit? Hij is daar dol op! Ik was gisteren een broodje met kippenwit aan het eten en gaf hem een klein stukje en hij leek wel in de zevende hemel. Schrokken!

Ze zijn gisteren met de levering van de Clinic Fro en Animonda langsgeweest, maar we waren niet thuis. :edoh: Ik hoop dat ze vandaag nog terugkomen; ik wil het wel hebben voor we vrijdag met vakantie vertrekken.

Bedankt Cerna, voor de tip. Ik ga eens rondsnuffelen voor die Trias Omega.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Ze zijn net komen leveren en de clinic fri is goedgekeurd!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Als het ureum te hoog is zijn nierkatjes vaak misselijk.. Maar ook daar zit veel verschil in, er zijn katten die ondanks een vrij hoog ureum toch goed blijven eten en weinig klachten vertonen, en katten waarbij ureum licht verhoogd is die niet willen eten. Gelukkig eet Azrael wel goed!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Cerna schreef: Is er een topic met tips voor bejaarde katten?
:pdtold: ja, dat is er..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en&start=0
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Ondertussen heb ik Karel wat seniorvoer gegeven van goede merken, met een flinke schep ipakitine onder... Elke keer zeg ik hem dat hij ervoor zorgt dat hij sneller zal sterven, maar hij luistert niet echt ;-)...

Pfff, wat een vreselijk gevoel...

Maar mijn man en ik hebben besloten van hem niet te dwangvoederen...
Ik weet dat er sommigen onder jullie dat wel doen, en dat bewonder ik langs een kant, maar ik kan het niet...
Karel was altijd zo gek van eten, als ik hem dat nu moet afpakken en met een spuit eten in zijn mond moet steken, dan vind ik het te ver gaan voor hem...
Hij moet nog plezier aan zijn leven beleven. Ik weet dat ik hem waarschijnlijk geen jaren meer bij me zal hebben, als het zo doorgaat mag ik waarschijnlijk blij zijn met nog een paar maanden, maar dan wil ik dat hij van die periode nog optimaal kan genieten...

We moeten hem al elke dag martelen door die fortekor met de pillenschieter in zijn mond te duwen, gevolgd door die muntsiroop... :-O

Binnen 2 weken moet hij terug naar de dierenarts, 'k ben eens benieuwd naar zijn waarden...
Die zullen waarschijnlijk wel enorm gestegen zijn...

Wat een rotte ziekte :-(


Hoe is het met de rest van de poesjes hier???
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Ik snap je gevoel, ik heb hier vaak precies hetzelfde met Nina.
Het wisselt ook zo en soms denk ik haast dat ze een verkeerde diagnose heeft gekregen. :S
Van de week at ze weer minder, nu eet ze weer goed en ze is niet afgevallen.
Ook had ze van de week sinds tijden een muis voor de deur gelegd!

Het is zeker een rot ziekte!!
ik ben benieuwd hoe het gaat gaan over twee weken met Karel ;) ik zal voor je duimen!
Plaats reactie