Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Fijn dat het goed gaat met Koetje en Kreukeltje. Maar voor Koetje is het toch eigenlijk voor het eerst dat ik hoor dat een nierpatiëntje aankomt. Ze eet ook echt veel en goed? Want als ze gewoon normaal zou eten en toch aankomt zou ik een langzame schildklier vermoeden (hoewel dat niet vaak voorkomt). Daar was toch niets van te zien op de laatste bloedonderzoek?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

@ Sayuri
Graag gedaan hoor[WINKING FACE]. We hakken helaas allemaal met dat bijltje tot het moedeloze aan toe. En dan is het fijn dat er zoveel mensen zijn die je van advies dienen....tenminste dat is mijn ervaring met dit forum[WINKING FACE].
Het is echt zoeken hoor wat het beste werkt voor Perun. Probeer zo veel mogelijk uit en uiteindelijk hoop je dat je een bepaald routine hebt gevonden wat voor de lieverd werkt. Koetje is inmiddels (sinds de diagnose in februari) 800 gram aangekomen. Koetje is ook een poes en geen kater en dan vind ik 6.3kg toch echt een beetje te veel voor haar haha.
Kreukeltje is inderdaad mijn andere nierkatje. Overigens ook de oudste van het stel [WINKING FACE].

@ Rik
Koetje eet op dit moment prima. Zij kreeg eerst 60 gram RC Select en inmiddels heb ik dit teruggebracht tot 49 gram. Volgens de verpakking mag zij 67 gram voor een normaal gewicht en 54 gram voor een overgewicht. Als ik het terugbrengen niet gedaan had dan zal zij ongetwijfeld nog verder aankomen. Zij is nu gelukkig stabiel qua gewicht, maar op die 49 gram zie ik haar nog niet afvallen. Durf alleen niet nog verder te zakken gezien ik bang ben dat dat dan ook weer niet goed is voor haar niertjes. Maar wanneer ik die 60 gram voor haar neus zou duwen dan zal zij dit echt gewoon opeten...de vreetzak hahaha. Ze eet dus op dit moment echt prima en met veel smaak.
Schildklier is de laatste keer niet gecontroleerd maar de keren daarvoor wel en deze waarde was gewoon goed. Had ook van de dierenarts begrepen dat afwijkende waarden van de nieren bij schildklierproblemen ook voor kunnen komen. Maar dat is dus bij Koetje niet het geval.


Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Dag Kim,

Ik heb van de dierenarts RC Renal Special meegekregen, daarnaast zelf nog de Select bijgekocht.
Ik merk dat de Select met veel meer smaak opgegeten wordt dan de Special.

Als ik de zakken zo even vergelijk, zie ik dat de Select volgens de tekst op de zak meer kcal heeft, terwijl dit bij de Special niet aangegeven staat.

Maar als je na lang zoeken iets gevonden hebt wat Koetje met veel smaak opeet, begrijp ik dat je niet snel wil veranderen.

Heb je eerder de RC Renal Special geprobeerd?
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

@Sayuri
Moet zeggen dat het voer een heel gevecht is geweest. Koetje is altijd een moeilijke eter en erg kieskeurig geweest. In het verleden heb ik een paar keer van gewoon voer geswitched en daar was haar reactie nooit echt positief op. Maar toen de diagnose nierfalen gesteld werd, moest ik natuurlijk wel switchen van voer. Ik heb op dat moment eigenlijk alle soorten niervoer die op de markt waren geprobeerd, maar mevrouwtje wilde niets. Behalve dan de RC Select waar zij maar een kleine 2 weken van gegeten had. En vervolgens stopte madam weer met eten tot inmiddels grote frustratie van mijn kant. Daarna heb ik weer haar oude voer (RC Sensible) gemengd met RC Special. En dit geprobeerd op te bouwen. Maar kwam nooit verder dan een 50-50 verhouding. Toen zij hier ook weer na een week of 4 genoeg van begon te krijgen, heb ik nogmaals de RC Select geprobeerd. Hier heeft zij weer een paar weekjes van gegeten om vervolgens er weer haar neus voor op te halen. In overleg met de DA heb ik haar een Mirtazipine gegeven om haar er doorheen te trekken. Dit heb ik na een aantal weken nogmaals moeten herhalen en kort daarna nog een keer. En nu zit zij inmiddels 3 maanden op de RC Select.
Ik weet namelijk dat ik beter geen voer kan switchen met Koetje gezien zij daar eigenlijk altijd van in hongerstaking gaat (leert t verleden haha). Het heeft mij dan ook behoorlijk wat moeite gekost haar op een nierdieet te krijgen. Maar op dit moment eet zij het gelukkig goed en met smaak. Ik hoop dan maar dat zij dit voer inmiddels als normaal begint te beschouwen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Rik schreef: Maar voor Koetje is het toch eigenlijk voor het eerst dat ik hoor dat een nierpatiëntje aankomt.
Noa kwam destijds in 8 maanden tijd 2 kilo aan dankzij het vettere nierdieet :smile:
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney »

Een vraagje over niervoer; sinds een aantal maanden moet onze oudste poes niervoeding (heb ik hier ook over geschreven). We hebben 3 poezen in huis en er staan altijd brokjes, de andere 2 poezen eten dus nierbrokjes mee. Meestal staan er 2 merken; Hills en Happy Cat en op dit moment ook Kattovit. Natvoer geven we wel gescheiden (alleen onze 'nierpoes' krijgt speciaal natvoer voor de nieren).
Onze andere/jongste poes zit de laatste tijd slechter in haar vacht, ze schilfert, haar vacht is dun en licht (beetje transparant) terwijl ze normaal altijd een mooie volle vacht had (ze is beetje langharig). Daarbij is ze afgevallen, voor ons aanleiding om naar de dierenarts te gaan. Ook de dierenarts vond dat ze er wat minnetjes en schraal uitzag.
Ze hebben een bloedonderzoek gedaan op nieren, lever etc, de waardes waren allemaal goed. Urine is onderzocht, was op zich prima maar wordt op dit moment nog op kweek gezet voor bacteriën. Voor schildklierproblemen vond ze haar wat jong. De dierenarts twijfelde een beetje of ze een verdikking voelde bij de alvleesklier. Maar omdat dat zo nihil was en de poes verder geen pijn vertoonde bij onderzoek en nog erg actief is, raadde ze ons om in de eerste instantie even over te stappen op gewone brokken. Ze denkt dat het misschien aan het nierdieet kan liggen. Als dit niets verbetert of het verslechterd, dan raad ze een buikecho aan of een extra bloedonderzoek voor de alvleesklier.
Het brokkenbuffet wordt nu dus wel wat ingewikkeld, want de nierpoes mag natuurlijk geen gewone brokken. We proberen de jongste poes nu dus telkens als we denken dat ze wil eten, een bakje gewone brokken voor te schotelen, daar eet ze gretig van (we hebben even gekozen voor Hills, omdat ze het daar voorheen altijd erg goed op deed). Maar als we werken zijn, staan er dus wel nierbrokken en daar zal ze wel van eten. We moeten nog even goed nadenken over deze logistiek.
Maar komt het jullie bekend voor dat een 'gezonde' kat reageert op nierbrokjes en daar niet zo goed tegen kan? Ik las altijd dat het geen kwaad kon.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney »

Nog een ander vraagje; ik zie op Zooplus geen Happy Cat nierbrokjes meer staan, zijn die uit de handel misschien?
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Omnia »

Bij Medpets verkopen ze nog steeds de nier variant van Happy Cat.

Ik weet niet hoe oud de jongste kat is, maar nierdieet is niet geschikt voor nog vrij jonge dieren omdat de eiwitten daar geheel anders in zijn en het vet percentage vrij hoog. En dat kan invloed geven op het lichamelijke welzijn omdat ze niet alle voedingstoffen krijgen in de juiste verhoudingen die passen bij hun leeftijd. Voor katten rond de senioren leeftijd die gezond zijn kan niervoeding over het algemeen geen kwaad.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney »

O echt?! Ik wist niet dat het voor jonge katten minder geschikt is....De poes is pas een paar jaar oud....Is eigenlijk wel gek, want de dierenarts zei toentertijd dat gewoon alle katten kunnen mee eten met het nierdieet... Dan doen we er denk ik verstandig aan om haar andere brokken te gaan geven. Ik weet alleen niet goed hoe we dat structureel moeten gaan doen. De nierbrokjes voor de oudste moeten eigenlijk wel de hele dag beschikbaar zijn (is beter toch als nierkatten de hele dag kleine hapjes kunnen eten). Daar moeten we nog even mee gaan puzzelen. We hebben ook nog een kat van een jaar of 7, misschien is het verstandig om die dan ook wat meer gewone brokken aan te bieden.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Omnia »

De jongste zou ik echt op gewone brok zetten die aansluit op haar leeftijd. Anders loopt ze het risico om een eiwit tekort op te bouwen, hierdoor kan ze problemen krijgen met o.a. De spieropbouw. De kat van 7 zou ik bij voorkeur op gewone brok zetten, maar een beetje niervoer kan niet zo kwaad. Je dierenarts had dit moeten weten. Vaak staat het ook op de sites over nierfalen vermeld.

Je zou hun brokjes in een aparte ruimte kunnen zetten waartoe alleen zij toegang hebben bijv met een chipgestuurd kattenluikje in de deur.

Of je zet een dergelijk luikje in een grote kast waar zij dan binnen in de kast hun eten kunnen opeten. Wanneer je voor een vitrine kast kiest, hebben ze ook genoeg licht tijdens het eten.
Laatst gewijzigd door Omnia op 08 jul 2016 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney »

Bedankt voor de tip, ik heb inderdaad weleens gelezen dat dat soort kattenluikjes bestaan...nu nog nadenken over een geschikte ruimte/kast, is is ons huis wel een beetje ingewikkeld. Zijn er nog andere opties? Ik kan alleen voeren op gezette tijden bedenken, maar dat is niet zo wenselijk bij een nierkat.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Omnia »

Misschien zou je in de kringloop kunnen kijken voor een geschikte kast/ kist voor een redelijke prijs, waar je iets dergelijks van kunt maken. En dan voer kiezen waar ze een moord voor doen, zodat ze het renalvoer links laten liggen.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney »

Ja, dat is wel een goede constructie, als ze maar niet echt een moord doen :) Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Ik heb 2 surefeed microchip feeders gekocht.
Een voor de kat met nierdieet en een tweede voor de andere twee.

Best prijzig, maar na een weekje waren ze het gewend en nu hoef ik mij geen zorgen meer te maken dat ze van elkaar eten.

Natte voeding krijgen ze sowieso gescheiden sinds de diagnose.
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Mijn Milka (nu bijna 8) eet al sinds haar tweede Hills-KD en ik heb nooit iets aan haar gemerkt. Noa kreeg in nov. 2010 nierfalen, maar vond nierdieet helemaal waardeloos, maar Milka vond/vindt het heerlijk.
En wanneer jongste poes daarnaast gewoon natvoer eet, is er niets aan de hand.

Ik denk dat de vachtproblemen een andere oorzaak zullen hebben. Door het gekke weer blijven veel katten ook lang in de rui. Misschien dat je haar eens een tijdje op een lik NutriPlusgel kunt zetten? Of wat visolie door het natvoer?
Of probeer eens tonijn van Porta 21.

Ik zie dat MedPets het voor honden aanbeveelt, maar katten mogen het ook (vroeger stond er op de tube dat het voor varkens was en kregen katten het ook :smile: ):
http://www.medpets.nl/nutriplus+gel+hond/
Plaats reactie