Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank je castratenkoor. We kunnen t gebruiken.

Heb t meteen even op t vragenlijstje voor de DA veranderd Erik. Zal t straks eens even aan de DA vragen.
Hoe bedoelde jij trouwens de wisselwerking tussen fosfaat en calcium?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Het bijschildklierhormoon PTH is nauw betrokken bij de calcium- en fosfaathuishouding van het lichaam. Het zorgt voor de opname van calcium uit de darm en voor de uitscheiding van fosfaat door de nieren. Bij een overproductie van PTH wordt het gehalte van calcium in het bloed te hoog, en het fosfaatgehalte te laag.

Ik begrijp dat het fosfaatgehalte binnen de referentie ligt, maar wat is exact de waarde? Wellicht is het verdacht laag, mede in het ligt van de geconstateerde nierziekte bij Koetje.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ben echt totaal niet medisch onderlegd, maar dan heb je het toch over hypocalcemie Erik? Tenminste, als ik hetgeen wat ik gevonden heb lees en vergelijk met jouw uitleg:
"Calcium is in drie fracties aanwezig in het serum: geïoniseerd, gecomplexeerd (gebonden aan fosfaat,
bicarbonaat, sulfaat, citraat en lactaat) en eiwitgebonden. Geïoniseerd calcium (iCa) is de biologisch
actieve vorm en serumconcentraties worden nauw gezet en actief gereguleerd. Geïoniseerd calcium
speelt eveneens de belangrijkste rol in het optreden van pathofysiologische effecten (Rosol et al., 2000).
De geïoniseerde calciumconcentratie wordt gereguleerd door de geïntegreerde werking van parathyroïd
hormoon (PTH), vitamine D-metabolieten en calcitonine. De darmen, de nieren en het skelet zijn de
belangrijkste organen in de calciumhomeostase (Rosol et al., 2000; Schenck en Chew, 2008b).
Parathyroïd hormoon wordt geproduceerd in de hoofdcellen van de bijschildklier als reactie op een gedaalde serumconcentratie van iCa. Het zorgt voor een stijging van de calciumconcentratie door een
toegenomen tubulaire reabsorptie van calcium in de nieren en een gestegen botresorptie. Het heeft bovendien een trofisch effect op 1α-hydroxylase in de nieren, wat leidt tot een versnelde vorming van calcitriol (Rosol et al., 2000). Calcitriol (1,25-dihydroxyvitamine D) wordt gevormd als respons op een daling van fosfor- en calciumconcentratie. De bioactivatie grijpt opeenvolgend plaats in de lever en de nieren. Calcitriol zorgt voor een stijging van de intestinale calciumresorptie, een verminderde urinaire calciumexcretie en een toename van de mobilisatie van calcium uit het bot (Rosol et al., 2000). De gecombineerde werking van PTH en calcitriol zorgt voor een normalisatie van iCa in het serum als respons op hypocalcemie.
Calcitonine daarentegen wordt gesecreteerd in de C-cellen van de schildklier als respons op hypercalcemie. Het inihibeert de osteoclastische botresorptie, waardoor de iCa-concentratie in het serum daalt (Rosol et al., 2000)."


Moet ook zeggen dat het mij inmiddels begint te duizelen. Al die tijd ging t goed met Koetje en was zij stabiel. Totdat het abces/infectie/ontsteking de kop opstak en ineens is het foute boel.

Haar fosfaatgehalten waren als volgt (ref. 1 - 2.42):
Op 20-11: 1.41 (dag voor opname).

Op 21-11: 1.88 (dag van opname).

Op 24-11: 1.58 (na 3 dagen spoelen, narcose en abces openen).

Op 27-11: 2.19 (dag van ontslag, waarbij zij 25-11 narcose voor CT heeft gehad en hoogstwaarschijnlijk meteen die nacht het infuus al niet meer liep. 'sOchtends 26-11 is het infuus verwijderd en heeft zij nog een paar keer onderhuids vocht ingespoten gekregen om haar op 27-11 'sochtends mee naar huis te nemen).

Op 30-11: 2.16 (dag van opname omdat haar calcium weer was gestegen en zo ook haar crea en ureum) Opvallend vind ik wel dat haar fosfaat niet is gestegen na ontslag, maar zelfs een klein beetje gedaald...geen grote hoeveelheid, maar toch.

Op 2-11: 1.87 (na 2 dagen spoelen).

Op dit moment ligt Koetje nog steeds aan het infuus. Eindelijk hebben we sinds dinsdag een Kaliumcitraat gevonden (laten maken) wat zij tot op heden wel binnen houdt :epray: Ben begonnen met halve dosering en was aan t opbouwen om vandaag eigenlijk een volledige dosering te geven. Alleen de DA heeft gisteren nog urine op kunnen vangen en haar PH was inmiddels al 7.5 geworden. Goed voor de calciumoxalaatstenen, maar hij moet ook weer geen 8 worden, gezien er anders weer de kans is op struviet. Daarom moet ik de dosering op dit moment op 3/4 houden. Vandaag gaan ze nog een keer urine opvangen. En het plan is om haar vanavond van het infuus af te halen, morgen nogmaals urine opvangen en haar bloed controleren en dan mag zij in de loop van de dag mee naar huis.
En dan maar billenknijpen en duimen dat die Kaliumcitraat genoeg is om haar calcium onder controle te houden of dat het uiteindelijk toch nog een nawerking van het abces/infectie is geweest :epray: (uiteindelijk heeft zij bij de 1e opname 4 dagen echt infuus in de bloedbaan gehad, waarbij zij een 3-tal keren het infuus opnieuw hebben moeten aanleggen omdat deze niet meer liep. Dus een klein rekensommetje leert dat zij zeker geen 4 volle dagen infuus heeft gehad, terwijl dat abces/infectie nog duidelijk aanwezig was toen ik haar de 27ste mee naar huis nam).
Het bloed is inmiddels ook al opgestuurd voor de controle van het PTH-verhaal.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Mon Chou schreef:maar dan heb je het toch over hypocalcemie Erik?
Inderdaad.

Ja, zoals zoveel evenwichts-processen in het lichaam is het een ingewikkelde en precaire wisselwerking. Fosfaatgehalte in het serum lijkt me OK, wellicht wat aan de lage kant voor een nierpatient - maar dat is bij Dalí ook zo, dus lijkt me dat je daar geen conclusies aan kan verbinden. Het is dus even afwachten wat de PTH bepaling gaat opleveren. Ik vroeg me trouwens af of het calcium-gehalte in de urine is/wordt bepaald?

Laten we hopen dat die Kaliumcitraat goed gaat helpen om het calcium naar beneden te krijgen. Maar het maakt de urine ook meer alkalisch, dus het is even zoeken naar de balans. Wat ik zou doen is je DA vragen om een paar van die pH meetstrips, dan kan je zelf de pH van de urine in de gaten houden als Koetje weer thuis is.

Succes!
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Hoe is het nu met Koetje, Kim?
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Koetje is dus die 8 december van het infuus gehaald. Die 8 december heb ik nog aangegeven dat ik het wel prettig zou vinden om meteen haar ontstekingseiwitten te controleren alsmede het geïoniseerd calcium. In eerste instantie zei de DA dat dat geïoniseerd calcium controleren geen nut zou hebben, gezien zij dan maar net van het infuus af zou zijn en die waarde dan wel normaal zou zijn. Maar goed dat ik een beetje eigenwijs kan zijn. De 9e hebben zij dus bloed geprikt en het tCa (totaal calcium) was dus alweer wat verhoogd. Maar het iCa (geïoniseerd calcium) was dus ook wat verhoogd. En de ontstekingseiwitten waren ook nog steeds verhoogd.
Uhm ik weet dat ik gelezen heb dat een typische laboratoriumafwijking bij katten met hypercalcemie door onderliggend nierfalen een normaal tot gedaald iCa is. Maar bij Koetje is die dus verhoogd. De DA wist t ook even niet meer en heeft in overleg met een andere DA het advies gegeven om met haar naar Gent te gaan.
Die ochtend hield Koetje haar eten ook niet binnen en heeft zij even een injectie tegen de misselijkheid gekregen (Vomend). Ik moest in de tussentijd natuurlijk even goed nadenken wat ik nu wilde doen.....wel of niet naar Gent. Toen ik even later terug bij Koetje kwam was zij haar mand naar haar toe aan t trekken en aan het bijten in haar mand. De paniek sloeg op dat moment even toe bij mij. Pijn wil ik al helemaal niet dat zij heeft en het in laten slapen begon ineens serieus door mijn hoofd te spoken. Ik heb aan de DA gevraagd of zij het infuus toch nog even wilde aankoppelen. Het Gent-verhaal was voor mij op dat moment al meteen van de baan. Maar heb mijn DA wel gevraagd of zij contact op wilde nemen met Gent en het verhaal wilde voorleggen zodat Gent dan telefonisch advies kon geven en/of hoe zij dit aanpakken. Zo gezegd, zo gedaan.....de interne van Gent was op dat moment alleen even niet bereikbaar en mijn DA zou teruggebeld worden.
Uiteraard ben ik bij Koetje gebleven en ongeveer een 1.5 uur na de injectie en het aankoppelen van het infuus was het getrek en gebijt aan haar mand over. Aan het eind van de middag heeft zij nog een injectie Vomend gekregen en toen begon het gebijt en getrek aan haar mand weer. Blijkt dus dat in zeldzame gevallen dit soort reacties kunnen voorkomen op de Vomend pfff.

Begin van de avond heeft Gent dus contact gehad met mijn DA. Gent zou dezelfde stappen doorlopen als waar mijn DA nu mee bezig is. Gent liet wel duidelijk blijken dat zij het gestegen iCa vreemd vonden icm primair nierfalen. Zij zouden dus zeker de rest van de onderzoeken verder uitvoeren, alsmede het PTH afwachten. Ook kon eventueel al gestart worden met Fosamax (bisfosfonaat/alendroninezuur).

Op dit moment ligt Koetje dus nog steeds aan het infuus in afwachting van de andere resultaten. Zij krijgt nog steeds het kaliumcitraat en daar is Omeprazol tegen eventueel maagzuur bijgekomen.

Soms weet ik even niet meer waar ik nu goed aan doe.....
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Jeetje jullie moeten wel een heel lange adem hebben, het tobben gaat maar door. Ik voel mee en denk aan arme Koetje. Ik hoop dat er een passende oplossing wordt gevonden. Ik kan me je wanhoops-gevoel heel goed voorstellen.

Beterschap voor deze dappere strijdster!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Ik kan jullie beide alleen maar enorm veel sterkte en kracht toewensen. Wat krijgt Koetje en jij het te verduren op dit moment.

Straks zal ik een paar kaarsjes aansteken voor extra hulp, kracht en licht in jullie beider leven voor nu.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, ach, dat valt niet mee, arme Koetje :cry:
En wat een stress voor jou, Kim... Je moet je wel wanhopig voelen.

Hopelijk komt er iets bruikbaars uit het onderzoek, en ook wat die PTH analyse laat zien.
Heel veel sterkte!
Erik
Dorien66

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dorien66 »

Wat een vreselijke tijd zo, voor jullie allebei. Ik hoop van harte dat er intussen wat positieve ontwikkelingen hebben plaatsgevonden.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank jullie wel voor het duimen, de kaarsjes, etc. Dat kunnen wij heel goed gebruiken.
Ik ben inderdaad inmiddels de wanhoop nabij. Maar wanneer ik naar haar toe ga om haar oa eten te geven en medicatie toe te dienen (ze is helaas nog steeds bijtgraag naar de DA's en assistentes), dan is zij zo enorm alert, happy en knuffelig. Ik kan op dit moment gewoon nog niet de stekker eruit trekken. Mocht ik nou weten of merken dat zij pijn zou hebben hiervan, dan zou ik geen moment twijfelen. Maar op dit moment is er ook nog zo veel onduidelijk waar het nou allemaal vandaan komt, dat ik het mezelf ook kwalijk zou nemen wanneer ik haar niet alle kansen zou geven.
Overigens loop ik zowat de deur plat bij die kliniek, dus ik zie haar wel erg vaak op een dag waardoor ik haar zelf ook goed in de gaten kan houden. Ik ken mijn meisje immers het beste. Zij had bijvoorbeeld eergisteren een mindere dag en ik zou de dag erna (gisteren) de Fosamax op gaan starten. Dus ik heb gevraagd of de DA nog een keer wilde bloedprikken. Stel je voor dat het infuus zijn werk op dat moment niet meer doet, dan had t voor mij einde verhaal geweest. Dus zo gezegd, zo gedaan....de volgende ochtend is er bloed geprikt.


Ik zal de uitslagen even onder elkaar zetten:

9 december (nadat zij van het infuus afgehaald was):
Crea 464 (ref. 71-212)
Ureum 13.8 (ref. 5.7-12.9)
Calcium 3.14 (ref. 1.95-2.83)
Globuline 58 (ref. 28-51)


14 december:
Crea 369 (ref. 71-212)
Ureum 7.7 (ref. 5.7-12.9)
Calcium 2.63 (ref. 1.95-2.83)
Globuline 52 (ref. 28-51)

Gisterochtend is dus de Fosamax opgestart.


Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Hi Kimm,

Ja, natuurlijk trekt dit een enorme wissel op jullie beiden. Wat een achtbaan.
Maar de bloedwaardes zijn significant verbeterd, dat is toch zeker een lichtpunt.
En ook de calcium zit nu binnen de referentie, zou kunnen komen doordat Koetje nu bisfosfonaat krijgt?

Ik hoop van harte dat er een ommekeer komt. Aan jouw toewijding zal het in ieder geval niet liggen!
Heel veel sterkte allebei, zet 'm op, Koetje!
Erik
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

De bisfosfonaat heeft Koetje pas na t bloedprikken gekregen Erik. Koetje ligt natuurlijk nog steeds aan t infuus maar die ureum is nog niet binnen de referentie geweest sinds zij deze laatste keer opgenomen is (terwijl dit nu inmiddels de 4e of 5e keer bloedprikken is bij deze opname). Ook zijn die ontstekingseiwitten een stuk gedaald....zit nu tegen de bovengrens van de referentiewaarde aan. Heb ook echt even geen idee wat ik hieruit op kan maken maar ben in ieder geval wel blij dat haar waarden niet gestegen zijn.
Jammer genoeg heeft zij alleen wel vannacht en vanmiddag overgegeven en zij had vannacht diarree. Weet even niet waar ik dat nu weer zou moeten zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nellebel »

Kunnen dat dan geen bijwerkingen van de nieuwe medicatie zijn?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
donita1988
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2016 10:21

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door donita1988 »

Hallo allemaal,

Na alles gelezen te hebben, toch mijn verhaal even hier.
Vorige week vrijdag bloed laten prikken bij mijn knappe vent Rocky (7jaar)
Hij at wat minder en bleek een kilo afgevallen te zijn (van 4,8 naar 3,8)
daaruit bleek nierfalen ; ureum 22 krea 480
Medicijn semintra gekregen en gelijk overgezet op niereten.
(Wat echt een drama was, begonnen met specific maar dat lusste meneer niet)
Maandag tm woensdag heeft hij onderhuidse infuus gehad. (Via pootje gaat niet, een echte no go)
Maandag overgegaan op niereten van royal canin en dat eet hij gelukkig goed!
Ook heeft hij toen een prik gehad tegen misselijkheid en anabolen en vitaminemedicijnen meegekregen

Gisteren is zijn bloed nogmaals geprikt, helaas :(
Ureum 14,9 (echt veel beter dus hij voelt zich ook wat beter)
Maar krea was nog 440.

Volgens de dierenarts zou het niet meer beter worden..
goed in de gaten houden en als enige optie als het weer wat minder word weer infusen geven en anders in laten slapen.

Verder "mankeert" onze grote vriend eigenlijk niks, eet goed zijn niervoer, drinkt lekker veel, is speels, geeft af en toe zn kleine zusje een mep en komt heerlijk liggen knorren..

Over de prognose verder wilde de da niks zeggen.. hangt er vanaf wanneer hij zich weer niet lekker gaat voelen.
Verder kon ik volgens haar niks meer doen.

Hebben jullie nog ideeën hoe ik het voor hem nu nog zo fijn mogelijk kan houden?
Het idee dat ie er straks niet meer is is echt verschrikkelijk :(
Plaats reactie