Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

@ Maaike: welkom op het forum!
Veel is al gezegd, maar wat ik er nog aan toe wil voegen is dat stress heel slecht is voor de nieren. En daarom zou ik bij zo'n oude heer niet nogmaals bloed laten prikken.
Wat ik wel zou doen? Hem zoveel mogelijk laten genieten van zijn oude dag en hem zijn eten aanbieden wat hij lekker vindt. Gelukkig lust hij Beaphar; daar was mijn oude Cochi ook zo gek op (hij zou volgende maand 20 zijn geworden, maar is bijna 2 jaar geleden op 18-jarige leeftijd overleden).
En Cochi had zo'n beetje alles wat Nelson ook heeft: schildklier, nieren en slecht gebit.

Omdat Cochi ook moeite had met eten, maakte ik een slobberpapje van de Beaphar en deed het op een diep bord (wanneer je het in een normaal voerbakje doet, likken ze alleen het vocht er af. Doe je het op een schoteltje dan likken ze het voer van het schoteltje). Vocht is zo ontzettend belangrijk en daarom deed ik in alles wat hij at extra warm water.
Daarnaast kun je een half schepje Ipakitine door het voer doen wat het ureum naar beneden brengt. Te hoog ureum zorgt voor misselijkheid en dus niet willen eten.
En wanneer hij makkelijk te pillen is, kun je hem ook nog 2x daags een half pilletje Rubenal geven voor een betere nierfunctie (beide verkrijgbaar bij MedPets, maar vaak kan een dierenarts het ook bestellen).
Ik neem aan dat je van je dierenarts Fortekor of Semintra hebt gekregen?

En wanneer je dan toch met pillen bezig bent (Cochi had op het laatst 10 pillen per dag :cry: ): via dehuisdierendokter.nl kun je een niervriendelijke pijnstiller krijgen (Analgos) mocht hij last hebben van zijn gebit.

Hoe komt het dat zijn schildklier niet stabiel te krijgen is?
Vaak is het zo dat wanneer je op één dosering blijft zitten (bijv. 2x daags 2,5 mg) de ene keer de waardes omlaag schieten en weer omhoog schieten zodra je overgaat op 1x 2,5 mg. Daarom moet je een beetje experimenteren. Dat deed ik bij Cochi en dat doe ik bij onze huidige senior Cerná.
Cochi zat op 2x daags 5 mg en dat bleek te veel. Toen over op 2x daags 2,5 mg en dat was te weinig. Uiteindelijk gingen we op 2 dagen 2x daags 5mg en 1 dag 1x daags 5 mg en 1x daags 2,5 mg zitten en zo kregen we hem stabiel.

Wat Nina ook al schreef: bij nierpatiënten is het verstandig om rond de bovenwaarde van 60 te gaan zitten zodat de nieren goed doorbloed blijven. Pas echter wel op met de bloeddruk! Wanneer die te hoog is (bloed uit de neus) dan kun je veiligheidshalve beter wat lager zitten.
Je hoeft niet persé de bloeddruk te meten om te merken of die te hoog is. Daarvoor kun je ook de hartslag in een voorpoot tellen (wanneer de kat dat goed vindt tenminste :smile: ).

Ik hoop voor je dat Nelson nog een fijne oude dag heeft zonder al te veel stress!
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Featherr aww wat zielig een nekhernia, maar fijn dat het met de medicijnen goed gaat met Snoopy...hoe heet de pup? En ja verzekering is altijd goed hihi wilde dat Snoet ook verzekerd was maar ja dat was toen nog niet en later kwamen ze met zo veel eisen dat ik het maar zo gelaten heb...

@ Annet, ik heb een vraagje voor je ;-) ik ben het forum al aan het rondspitten en ook de ingredienten vergeleken.....
Snoet eet wel RC renal natvoer maar wil de kuipjes van Specific, Trovet etc niet meer eten...nu zag ik bij de dierenspeciaalzaak wat andere merken niervoer en heb oa ook Beaphar gekocht en....ze is er gek van en werd gelijk actief en meer de oude Snoet....

Maar zag wel bij het vergelijken van de ingredienten dat er meer fosfor in zit dan bij de RC...wat vind jij daarvan? Is het toch veilig om te geven of moet ik het bij RC houden omdat ze dat ook gewoon eet...
Ik wil graag pate als extra geven omdat ze dan wel normale ontlasting heeft...

Heb trouwens de lactulose bij Kruidvat gekocht (maar 5 euro) maar omdat ze wel elke dag ontlasting heeft en nu enthousiast is over de Beaphar wacht ik het nog even af...

@ Maaike hoe gaat het nu?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Nina1967 schreef: Maar zag wel bij het vergelijken van de ingredienten dat er meer fosfor in zit dan bij de RC...wat vind jij daarvan? Is het toch veilig om te geven of moet ik het bij RC houden omdat ze dat ook gewoon eet...
Ik wil graag pate als extra geven omdat ze dan wel normale ontlasting heeft...
Je bedoelde toch wel de Beaphar nieren?? Die heeft maar fosfor van 0,18%. (RC Renal 0,09%) Ik denk niet dat je je over die kleine hoeveelheden veel zorgen hoeft te maken. Zolang je maar wel de nierdieet variant hebt. (Overigens heeft zooplus ook een Gemengd proefpakket van Beaphar).

Overigens zou je ook nog eens Integra Protect Nieren kunnen proberen. Specific is een hele fijne paté. Beaphar vindt ik zelf een beetje kunstmatig (plastique) en Integra is heel wat grover paté (er zitten wat grovere stukken in). Het is maar wat de kat lekker vindt. Bowy hopt hier van het één naar het andere om de andere week.

Ik heb hier een lijstje van alles wat ik aan het "testen" ben:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 8Qz1OLakDA
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi Rik,

Dank je voor je reactie!!!
Ja de Beaphar nierdieet.... ik dacht ook dat het verschil niet zo groot was maar kon online niets vinden over hoeveel fosfor er in gewoon kattenvoer zit ;-)

En heb nog een blikje Trovet liggen (dat ze niet meer lust) en daar zit 0,24% fosfor in en verkoopt de dierenarts dus zal toch wel ok zijn...

Specific heb ik nog veel van maar lust ze niet meer, ik heb ook nog Clinic en Integra protect nierdieet meegenomen, kijken of ze dat ook lekker vindt...

Bedankt voor je lijstje!! ga gelijk even kijken :-)

Hoe gaat het met Bowy?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Annet, ik heb een vraagje voor je ;-) ik ben het forum al aan het rondspitten en ook de ingredienten vergeleken.....
Snoet eet wel RC renal natvoer maar wil de kuipjes van Specific, Trovet etc niet meer eten...nu zag ik bij de dierenspeciaalzaak wat andere merken niervoer en heb oa ook Beaphar gekocht en....ze is er gek van en werd gelijk actief en meer de oude Snoet....
Maar zag wel bij het vergelijken van de ingredienten dat er meer fosfor in zit dan bij de RC...wat vind jij daarvan? Is het toch veilig om te geven of moet ik het bij RC houden omdat ze dat ook gewoon eet...
Ik wil graag pate als extra geven omdat ze dan wel normale ontlasting heeft...
Vraag is inmiddels beantwoord door Rik :smile:
Ik heb voor Cochi Beaphar, Clinic, Integra en Kattovit gehad (Cochi lustte geen dierenartsnierdieet) en daar heeft hij het 5 jaar goed op gedaan. Evt. 2x daags een half schepje Ipakitine toevoegen.

Ik was ook wel erg benieuwd naar Nelson.
Maaike, ik zag dat je wel op het forum bent geweest, zou je ons op de hoogte willen houden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Met Bowy is het goed. Het is altijd weer een gedoe om te kijken wat ze lust en of ze elke dag haar 100 gram natvoer binnen krijgt (met een paar brokjes tussendoor) maar tot nu toe lukt dat wel. Momenteel zit ze aan de RC Renal maar ik denk dat dat een beetje tegen het einde loopt (ze eet het niet meer zo enthousiast op). Daar zit ze nu 1,5 week op en normaal begint ze dan d'r eten te laten staan en moet ik overschakelen naar een ander merk. En dan mag ik weer kiezen naar wat. Als ik het verkeerde kies laat ze het resoluut staan (en kan het in de afvalbak en moet ik weer wat anders pakken). Verder drinkt ze 90-120ml water. Samen met het natvoer geloof ik dat dat wel voldoende is voor haar (2,9kg en bijna 19 jaar).

Waarschijnlijk krijg jij dat met Snoetje straks ook. Dan laat ze na een paar weken hetzelfde merk gegeten te hebben haar eten gewoon staan en dan pak je een ander merk (bijvoorbeeld die Trovet of Specific) en dan valt ze daar weer op aan.

Overigens is de ontlasting van Bowy ook heel hard. Ze had zelfs na haar attack van vorig jaar dat ze een tijdje geen ontlasting had en heeft toen een injectie gehad om het op gang te laten komen. Maar het is niet meer zo als vroeger. Nu wel gelukkig elke dag wat maar het is maar klein en hard. Ik heb hier ook Laxapast (wat ze niet lekker vindt), Laxatract (wat met een spuitje moet maar wat ze dus haat) en iso-gel maar momenteel geef ik niets van dat alles. Ik heb niet het idee dat ze er echt veel last van heeft maar anders moet ik het ook met regelmaat gaan geven. Toen ze te weinig ontlasting had heb ik die iso-gel meegekregen en moest 1-2x daags 2x theelepel geven. Ik dacht laat ik maar met wat minder beginnen (1x kleine koffielepel) en er kwam me toch een "blob" ontlasting uit. Ik vraag me altijd af, als ik haar de normale dosis gegeven zou hebben, of ze 's-nachts niet opgeblazen zou zijn.

Zo sukkelen we dus wat aan met onze nierpatiëntjes :grin:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Snoopy slikt geen medicijnen hoor. Gelukkig niet ;) de pup heet Yindi.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi Annet,

Ja Rik was je voor ;-) Maar bedankt voor je reaktie en denk dat het verschil misschien meer zit in het feit dat er nog iets van medicatie in RC en Hills zit...maar goed ze krijgt al Fortekor....blijf trouwens gewoon ook RC geven maar wilde iets van pate erbij...Clinic en Integra liggen al klaar om uitgeprobeerd te worden :-D

Rik, wat een gedoe he met dat eten...maar gelukkig eet Bowy wel...heb hier ook al veel soorten eten staan en dan maar afwisselen wanneer ze iets niet meer wil :-) en af en toe gewoon om te varieren..
Mijn grootste stress is of de medicijnen er elke dag in gaan maar tot nu toe gaat het nog goed, het meeste komt er wel in...

Wanneer de ontlasting wel regelmatig komt (ook al donker en droog) dan hoeft het niet per se, had het aan de dierenarts gevraagd, alleen als ze er pijn bij krijgt en veel moeite moet doen of helemaal niet meer gaat. Het komt bij Snoet in ieder geval door het nierdieet, voorheen had ze nooit droge ontlasting.
Hahaha ja gelukkiig had je niet de hele dosis gegeven....arme Bowy :-D
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Featherr schreef:Snoopy slikt geen medicijnen hoor. Gelukkig niet ;) de pup heet Yindi.
Wat een leuke naam!! Heeft het een betekenis?

Moet nu gaan slapen maar kijk morgen weer :-)

Trusten allemaal en aan de poezebeesten
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Jazeker. Het is Australisch en dan een woord uit een eeuwenoude stammentaal. Of ja.. Hoe zeg je dat haha. Het betekent zon.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Featherr, wat een leuke naam :-)

Met Snoet ging het minder vandaag....wilde niet eten, medicijnen dus ook niet erin gekregen...gras gegeten en gespuugd. Normaal gesproken gaat ze dan na een kwartier of zo als een gek eten (dit is trouwens altijd al zo geweest, maar nu maak ik me gelijk ongerust)
Daarna ging ze een klein beetje eten...

Dus aangezien ze de laatste dagen alleen maar konijnekeutels heeft geproduceerd, dacht ik toch maar lactulose te geven, misschien is ze misselijk omdat ze vol zit.
Nou een ml door een klein beetje Beaphar gedaan (RC eet ze nu niet) en ze likte het gelukkig op..

2 uur later prachtige ontlasting en t ging ook super snel...
Ze heeft iets minder dan 1ml binnen gekregen en dat is blijkbaar genoeg.

Ze gaat alleen nog steeds niet echt eten, ze heeft wel af en toe kleine hapjes gegeten maar gisteren had ze wel 250 gram eten op dus zit ze echt vol denk ik....

Nou hopen dat ze straks eten met Fortekor gaat eten maar ik zie het somber in, misschien ruikt ze het wel weer of is ze uitgegeken op de RC, hoop niet dat het komt omdat ik de Beaphar gegeven heb, dat ze geen RC meer wil :-(

Pfff ik ben weer kapot, was juist een beetje tot rust gekomen....
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

250 gram!! Jeutje. Dat is echt onwijs veel. Denk niet dat er hier katten zijn die het haar na doen.
Gizmo heeft eergister 25 gram (brokjes) op en dan juich ik al. Gister echter maar 6 gram en geen natvoer.
Als hij dus vanavond niet weer gaat eten (hij heeft een paar keer een klein beetje gegeten vandaag) dan krijgt hij felix. Hij moet eten.

Ik zou me niet zo'n zorgen maken als ze 250 gram op heeft, je kat zit gewoon vol ;) Pas weer zorgen gaan maken als ze morgen niet meer wilt eten.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Dank je Featherr....ze zit net weer gras te eten....normaal maakte ik me nooit druk om dit soort dingen maar sinds ik het weet van het nierfalen gelijk stress...
Verder is ze wel actief maar loopt veel rondjes, ze heeft duidelijk last van haar maag/buik...

Hopen dat alles straks weer normaal is, maak me geen zorgen om het nu weinig eten en ze drinkt ook...maar meer dat het misschien toch erger wordt of dat ze haar andere dieetvoer niet meer lust en alleen nog Beaphar....

Ze heeft de halve grasplant al op...nou we wachten af ;-)
Laatst gewijzigd door Nina1967 op 03 mar 2015 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nina1967 schreef:Dank je Featherr....ze zit net weer gras te eten....normaal maakte ik me nooit druk om dit soort dingen maar sinds ik het weet van het nierfalen gelijk stress...
Verder is ze wel actief maar loopt veel rondjes, ze heeft duidelijk last van haar maag/buik...

Hopen dat alles straks weer normaal is, maak me geen zorgen om het nu weinig eten en ze drinkt ook...maar meer dat het misschien toch erger wordt of dat ze haar andere dieetvoer niet meer lust en alleen nog Beaphar....

Ze heeft de halve grasplant al op...nou we wachten af ;-)
Maak je maar geen illusies, dat gaat nog wel gebeuren ;) Ik heb een hele doos staan met natvoer beaphar, kattovit, hills, integra. Hij eet het allemaal niet. :lol:
Als die natvoer wil is het meestal hills maar soms lukt het ook wel om hem kattovit te geven.

Geen idee of hij ooit nog de beaphar/integra wil eten. Waarschijnlijk niet :roll:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

ze blijft maar smakken...en gras eten en heel actief verder en knorren en rondsnuffelen, misschien toch lucht in de maag, toen ze zo ziek was en ook misselijk toen was ze juist heel lusteloos...pff arme Snoet
:-(
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Plaats reactie