Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Heel veel sterkte met het verlies van Kreukeltje.

Extra tips voor eten voor Koetje kan ik je niet geven, je hebt al een heel uitgebreide lijst aan niervoeding. Kan niet direct iets bedenken dat ik daar nog kan aan toevoegen.
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

@ Sayuri Dank je.....mis het getik van haar "houten" pootje nog steeds hier in huis :-( .
@ Omnia en Rik
Kattovit en Clinic was ik tegengekomen, maar viel een beetje over de analytische bestanddelen.
Bij Kattovit vind ik het Fosfor wat te hoog:

http://www.kattovit.com/index.php/202.html

En bij Clinic FRI de eiwitten, fosfor en natrium:

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... clinic-fri

Om die reden heb ik beiden ook links laten liggen.

Overigens zijn van alle genoemde merken ook een natvoer-variant beschikbaar Rik ;-) . Haar oude voer heb ik ook geprobeerd, maar mevrouwtje wil dat ook al niet meer. Haar oude voer is inmiddels al wel een half jaar geleden sinds zij dit gegeten heeft en op de één of andere manier vindt zij dit ook niet lekker meer. Dit at zij een maandje of 4 geleden al niet meer, terwijl er toen ook niets uit onderzoeken kwam dat er iets aan de hand was. Jammer genoeg is dit wel een bekend probleem bij haar. Altijd erg veel moeite gehad om haar op een bepaald soort voer te krijgen en te houden. Het komt er dus op neer dat zij zo reageert met alle soorten voer die ik haar voor zou schuiven en dan kan ik beter stoeien met nierdieet of seniorenvoer, dan met normaal voer ;-).
Tsja...die voorraadkast wordt al aardig gevuld.....op het moment dat ik dit nu zit te typen, gaat de deurbel al voor een levering (in dit geval Casa-Fera) :lol: .

Kent iemand toevallig "Natural Health Pure&Simple Senior"? Het volgende wordt er namelijk over geschreven en vroeg mij af of ik dit voer (qua bestanddelen) ook zou kunnen proberen?:

https://www.onlinedierenspeciaalzaak.co ... Gwod0u0Aww
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Omnia »

M.b.t. de eiwitten, dit zijn voornamelijk plantaardige eiwitten, dus veel minder schadelijk dan dierlijk eiwit.
Verder gaf ik mijn kater dagelijks Ipakitine door zijn natvoer en ook door deze soort dieetvoeding zodat een eventueel te hoog fosfor meteen weer geëlimineerd werd en afgevoerd. Hij vond met name de Clinic erg lekker en at er goed van.

Hierop is hij ruim twee jaar stabiel gebleven.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Even een adviesvraag aan jullie allen, waarbij ik hieronder even een korte samenvatting van de situatie geef:

Ben nu inmiddels een weekje of 3 aan het kwakkelen met Koetje. Begonnen met een virusje op 11 juli. Waarbij zij zich duidelijk niet lekker voelde. Vervolgens een dierenartsbezoek waarbij bloed geprikt is. Nierwaarden waren op dat moment niet verontrustend: crea 259 (ref. 212) en ureum 12.2 (ref. 12.9). Vervolgens na een paar dagen nog geen verbetering en weer een dierenarts bezoek waarbij een röntgenfoto gemaakt is. Hier waren geen gekke dingen op te zien. Het eten gaat dus sinds die 11 juli erg moeizaam, waarbij zij de ene dag wel haar quotum haalt en de andere dag (totaal) niet. Gevolg hiervan is dat ik continue met verschillende soorten voer in de weer ben gegaan, waarbij ik veelvuldig heb moeten switchen om haar aan het eten te houden. Hierbij wel de note dat het switchen met voer haar nooit goed gedaan heeft. Een aantal dagen na "het virusje" was er een duidelijke verbetering in haar gedrag. Zij was weer vrolijk en deed zoals zij altijd doet.
Gisteravond met de DA afgesproken Koetje op 1 en hetzelfde voer te houden. Dit is in dit geval RC Sensible, gezien dit haar oude voer van een half jaar geleden is (voor de diagnose nierfalen). Grootste kans namelijk dat zij dit wel blijft eten, gezien dit bekend voer is voor haar. Gelukkig heeft zij gisteren en vandaag daar wel van gegeten, maar helaas niet genoeg. Het is in ieder geval nu wel een voer wat zij meer dan een halve dag volhoudt om te eten, in tegenstelling tot alle andere voeren die ik inmiddels geprobeerd heb.

Nu vraag ik mij alleen af, of Koetje al in een vicieuze cirkel terecht gekomen kan zijn door het structureel slechte eten van de laatste 3 weken? Al die tijd is zij wel stabiel gebleven qua gewicht, alleen sinds gisteravond is zij een 100 gram kwijt. Kan het dus zo zijn dat zij zich op dit moment niet zo lekker voelt door het slechte eten, waardoor zij nog slechter gaat eten?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Omnia »

Dat zou goed kunnen. Vooral wanneer er sprake is van gewichtsverlies zou je eigenlijk moeten proberen met extra spuitjevoeren of dit gestabiliseerd kan worden. Ook kun je daarin Ipakitine verwerken waardoor het minder schadelijk is dat ze niet geheel op dieetvoer staat.

Want door het gewichtsverlies stijgt ook de creatinine , door haar geen dieetvoer te geven kan de ureum stijgen met als resultaat misselijkheid en vervolgens gehele eetstaking
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Vandaag heeft Perun blijkbaar een ferm mindere dag.

Vanochtend heeft hij twee keer overgegeven en hij heeft niets meer willen eten. Ik vermoed dat hij erg misselijk is, hij is ook de hele dag sloom en wil enkel slapen.

Ik heb hem zijn dagelijkse spuitje semintra gegeven en ipakitine opgelost in water en dit ook met een spuitje gegeven in de hoop dat zijn misselijkheid wat over gaat.

Uiteindelijk heb ik hem daarnet een beetje Almo Nature gegeven met ipakitine in de hoop dat dit zijn eetlust zou opwekken.

Gelukkig heeft hij hier wel van zitten eten, heel enthousiast zelfs. Heb maar een half blikje gegeven, zodat hij niet te veel in eens binnen heeft.

Later probeer ik hem nogmaals Kattovit te geven waar hij al de hele dag niet van wil eten, is nochtans een van zijn lievelingsblikjes.

Ik vind het wel confronterend om hem vandaag zo te zien, anders is hij heel speels en redelijk actief en vandaag ziet hij er echt zielig uit.
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Sayuri,

Heel herkenbaar, helaas.... Je eigen stemming gaat op en neer met het welbevinden van je kat.

Ook bij Dali kan het enorm wisselen, ook nu: gisteren heeft hij met smaak vrijwel een heel kuipje Beaphar zalm opgegeten, nu haalt tie z'n neus ervoor op. Dan probeer je nog twee andere soorten dieetvoer, niks hoor. En net als jij doe ik er dan soms wat lekker voer doorheen, samen met Ipa, en dan komt het soms wel weer een beetje op gang.

Net als Perun was een tijdlang Kattovit Dali's favoriet - nu opeens niet meer. Mismoedig wordt je er soms van. Ik heb 'm nu ten einde raad maar wat Mirtazipine gegeven, daar gaat tie meestal wel wat van eten.
En misschien vanavond nog een infuus.

Als je de indruk hebt dat Perun misselijk is, helpt dan een halfje Cerenia misschien?
Hopelijk eet hij straks wat Kattovit.

Laten we hopen dat hij zich morgen weer wat beter voelt!
Kopje van Dali (want die snapt Perun )
Groetjes,
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 13 aug 2016 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Omnia »

Veel sterkte met Perun!!

We duimen dat het snel beter zal gaan!
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Bedankt Erik en Omnia,

Ik heb geen Mirtazipine of Cerenia in huis.
Werd mij ook nooit voorgesteld door de DA, maar ik zal er ernaar vragen, kan misschien handig zijn in de toekomst, evenals onderhuids infuus. Ik zal eens navragen of ze mij dat kunnen tonen.

Soms word je er inderdaad mismoedig van als nierkatten de ene dag goed eten en de andere dag echt niks willen.
Bij mij staat sinds mei alles in functie van Perun, ik probeer voor hem ook zo veel mogelijk thuis te zijn. Sommige kennissen vinden dit zeer vreemd, maar ik voel mij er beter bij als ik er voor hem ben (en voor de andere twee ook natuurlijk :smile: ).

Daarnet heb ik hem nog wat Kattovit aangeboden en na wat aarzelen en wat aaitjes is hij toch beginnen eten.
Hij oogt ook niet meer zo lusteloos als deze voormiddag en zijn ogen zijn weer helder.

Hopelijk morgen een dag met minder zorgen ;-)
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Sayuri schreef:Bij mij staat sinds mei alles in functie van Perun, ik probeer voor hem ook zo veel mogelijk thuis te zijn. Sommige kennissen vinden dit zeer vreemd, maar ik voel mij er beter bij als ik er voor hem ben (en voor de andere twee ook natuurlijk ).
Ook dit klinkt mij bekend in de oren....Dali staat ook hier in het centrum van de aandacht en de zorg. Wij gaan daarom niet op (lange) vakantie, en ik probeer ook zoveel mogelijk thuis te zijn - een nierpatient vraagt gewoon een intensieve verzorging. Veel mensen begrijpen dat niet, of vinden het raar. Ik niet.
Sayuri schreef:Ik heb geen Mirtazipine of Cerenia in huis.
Werd mij ook nooit voorgesteld door de DA, maar ik zal er ernaar vragen, kan misschien handig zijn in de toekomst, evenals onderhuids infuus. Ik zal eens navragen of ze mij dat kunnen tonen.
Mirtazapine haal je bij de apotheek, moet de DA een recept voor uitschrijven, b.v. voor 2 pilletjes. Bij Dali doe ik zo'n 6 weken met 1 pilletje. Ik snij met een scherp mesje een klein stukje van het pilletje (ongeveer 1/8), en dat wrijf ik dan fijn. Ik los het dan op in een paar ml water en geef het met spuitje. Mijn ervaring is dat je dit niet met Cerenia moet doen, dat moet je gewoon als (half) pilletje geven.
Ik heb goede ervaringen met onderhuids infuus; sterker nog: als ik dat begin dit jaar niet intensief bij Dali had gedaan, dan was hij er nu waarschijnlijk niet meer geweest. Nu doe ik het alleen als hij zich niet lekker voelt, sloom is en niet goed eet. Vaak is hij dan de ochtend daarop weer opgeknapt.
Sayuri schreef:Daarnet heb ik hem nog wat Kattovit aangeboden en na wat aarzelen en wat aaitjes is hij toch beginnen eten. Hij oogt ook niet meer zo lusteloos als deze voormiddag en zijn ogen zijn weer helder.
Dat is goed nieuws, dan lijkt hij weer uit z'n dipje te kruipen. En inderdaad: je ziet het aan de ogen, meteen. Komt volgens mij ook door de intensieve behandeling: dan krijg je samen een hele bijzondere band, en dan leer je de ogen te 'lezen'.

Het allerbeste met Perun!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Dag Erik,

Bedankt voor de goede tips i.v.m. met de toediening van Mirtazapine en Cerenia, hou ik zeker in het achterhoofd :smile:
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Picasso
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2012 18:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Picasso »

Hallo,

Bij Picasso is er 4 jaar geleden nierfalen vastgesteld.
Zijn ureum en crea zijn na spoelingen en niervoeding sinds 3 jaar opnieuw stabiel en meestal binnen de referentiewaarden.

Ik wissel af met RC en Trovet natvoer en een brokkenmengeling van happycat en hills.

Hij heeft nu voor de 5e keer op 3 jaar tijd een maag ontsteking.
Heeft er hier iemand ervaring met nier en maag problemen Combo?
Komt een maagontsteking vaker voor bij nierkatten?

Kan er natuurlijk volledig los van staan, maar tips altijd welkom.

Groetje
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Katten met nierproblemen produceren ook vaak meer maagzuur, hierdoor kunnen maagproblemen zoals een ontsteking ontstaan. Verder kunnen er ontstekingen ontstaan doordat er veel meer afvalstoffen in het bloed aanwezig zijn. Regelmatig een vochtinfuus kan helpen om de afvalstoffen snel af te voeren.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... lemen-kat/


Je zou je DA om een maagbeschermer of zuurbinder kunnen vragen. Hierdoor hebben ze ook vaak minder last van misselijkheid.
Picasso
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2012 18:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Picasso »

Bedankt voor de tip Ennakee! Heb morgen een gesprek met de DA en zal dit bespreken.
Picasso
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2012 18:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Picasso »

Ik ben hier al terug...de emeprid lijkt niet te werken, hij wil niet eten en is lusteloos.
Is al de tweede dag dus het gesprek van morgen zal mét kat gebeuren.
Ik geloof dat er aan een andere diagnose (dan maag darm ontsteking) moet worden gedacht.

Ik heb hem eigenlijk nog niet zo slecht geweten in jaren, erg om aan te kijken niet wetende of hij pijn heeft.

Hij lijkt ook niet zo goed op de emeprid te reageren - geloof dat ik hem niets meer geef tot na het DA bezoek.
Plaats reactie