Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Zo... even geen aandacht aan pluisje besteed en er is weer veel gebeurd bij jullie. Eerst natuurlijk ook de felicitaties voor Dian.

Verder @Samantha... was de Tramadol niet meer voldoende voor Snoopy? Ja, ik geloof dat Rimadyl (Carprofen) en Metacam (Meloxicam) allebei door de nieren uitgescheiden worden. Nu denk ik wel dat het gestel van honden wat sterker (of beter ingericht) zijn tegen deze medicijnen (hoewel het natuurlijk altijd oppassen is). Je leest in ieder geval vrij weinig over grote nier-problemen i.c.m. Metacam bij honden.

Onsior (Robenacoxib) wordt uitgebreid gemetaboliseerd door de lever bij katten en honden. In hoeverre een restant dan nog door de nieren verwerkt moet worden weet ik niet. Maar ook voor Onsior geldt voor katten wel een waarschuwing i.c.m. nierfalen. (Zie ook hier). Maar horror-verhalen zoals bij Metacam ben ik nog niet tegengekomen.

Voor honden:
Robenacoxib is highly bound to plasma proteins (99%) and is extensively metabolised by the liver in dogs. Robenacoxib is cleared rapidly from the blood: after oral administration of the tablets, the terminal half-life in blood was 1.2 hour. Robenacoxib persists longer and at higher concentrations at sites of inflammation than in blood. Robenacoxib is excreted predominately via the biliary route (~65%) and the remainder via the kidneys. Repeated oral administration of robenacoxib to dogs at dosages of 2 -10 mg/kg for 6 months produced no change in blood profile, with neither accumulation of robenacoxib nor enzyme induction.
(bron http://www.medicanimal.nl/Onsior-Tablet ... p/I0003210)

The biliary tract is dus via de lever. Restant van ~35% gaat dus ook nog naar de nieren. Maar dat lijkt mij dan dus veel minder dan bij Metacam en Rimadyl. Maar nogmaals, ik denk dat de problemen bij honden een stuk minder zijn. Maar het is wel goed om natuurlijk het een en ander te testen voor het geven van medicijnen. (Zeker als ze dus aangeven dat het niet gegeven mag worden aan lever- en nierpatiëntjes)

Overigens dacht ik dat ook Tolfedine voor pijnstilling in aanmerking kwam bij nierpatiëntjes.

In ieder geval draaien de duimen hier ook weer volop voor de uitslag van Snoopy.

En iedereen heel veel succes met de zorgen voor de poezels.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Op het moment loopt die met alleen Tramadol. Maar dat is alleen pijnstilling.
De NSAID is voor de ontsteking. Dus dat is 5 dagen ontstekingsremmer en dan gaan we verder met alleen tramadol. Normaal is tramadol inderdaad genoeg maar dit keer niet.

Ik heb hem die nacht in moeten bouwen want liggen deed pijn. Dus hij heeft een paar uur zittend geslapen. Ingebouwd in mijn constructie dus.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Jezus..
Net terug gebeld en zijn urine was waterig.. :cry:
Ze willen hem verder onderzoeken. Het wil niet zeggen dát er iets is maar het kan van zijn nieren komen.
Steek ik ze aan ofzo?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

:evil: Ook dat nog. Nee aansteken zal het niet zijn... maar jij (of jouw diertjes) krijgen toch alle pech over je heen. Ik zal maar niet vragen of je al uitkijkt naar de jaar-controle van Yindi :cry: (knock, knock, knock on wood) Hopelijk valt het mee bij Snoopy.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Yindi heeft toevallig laatst een bloedtest gehad voor buitenlandse ziektes. Dat was wel helemaal goed. En haar urine is ook een keer getest en dat was ook goed..

Ik hoop heel hard dat het geen nierproblemen zijn. Maandag gaan ze hem onderzoeken..
Duimen jullie mee? ajb? :(
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Duimt er ook nog iemand voor Snoet :-(
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja hoor.

De "duim"-stand is op dit moment:
Snoet
Afbeelding
Lizzy
Afbeelding
Snoopy
Afbeelding
Misty
Afbeelding

Ik begin inmiddels blauwe duimen te krijgen (maar ik heb die duimen op dit moment voor Bowy gelukkig niet nodig).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Snoet gaat gewoon weer eten hoor. Dat moet namelijk ^^
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Dank jullie wel ;-) Duim zelf ook hard voor de poezels en hondje ...pff heb echt angst om Snoet.
Heb net wat pate van RC met wat Pronefra gemengd en dat heeft ze enthousiast opgegeten en zit zich nu te wassen (is best vet die pate) .nu hopen dat ze niet misselijk wordt van de Pronefra zoals Lizzy....maar ze vindt het dus super lekker want de pate zonder eet ze niet zo graag

Fijn dat Bowy zo stabiel blijft :edance:
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@nina wat goed dat snoet eet. Ik ben toch weer met die pronefra begonnen.
Ik had al verteld dat lizzy deze week slech at. Ze zat de laatste dagen maar op 12 gr en gisteren zelfs op 6 brokjes.
Gisteravond kwam ze uit de slaapkamer en echt in een paar uur waren haar flanken zichtbaar ingevallen.
Ik heb haar gedwangvoerd met nat voer van bephar gevoerd, nu is lizzy redelijk makkelijk ik kon zo een vinger vol in haar strot duwen dus dat ging snel.
Vannacht toch ruiken aan eten maar dan slikken en niet eten.
Ik heb haar vanmorgen naar beneden genomen zodat ze gras kon eten, en hopelijk kon ze dan over haar nekje gaan. Om dan lekker trek in eten te hebben.
Dit alles gebeurde niet maar ook die enge flanken.
Ik durfde zo het weekende niet door. En op de website van mijn dierenarts stond dat Ze ook een spoed hadden met dierenartsen daar en met je eigen dosier.
Ik wachten tot 9 uur en bellen. De da snapte het helemaal en ik kon komen.
Lizzy had geen koorts, ze heeft een opvl infuus gehad, een shot vit b12 , een redbull moest ze het lekker warm van krijgen en zich lekker gaan voelen. Tevens iets om te gaan eten. En een pietsje anebole.
We hebben het over de nieren gehad en wat giftig was. ( had mijn lijstje bij mij) en laat hij een een kastje open doen en alle goede merken hebben.
Lizzy moest binnen een paar uur snel gaan eten want die redbull werkte 3 uurtjes.
Hij vond de anebole iets nodig en zei soms moet het om ze ff op gang te krijgen maar minimaal.
Ik heb de dokter bedankt bijna oo mijn knieen Dat ik er terecht kon en hij de moeite nam om naar de praktijk te komen. En nog geen 50 euro. Hij hekelde de praktijken dat je voor 100 euro in het weekend niet op de deurmat kwam te staan .
Oke we kwamen thuis en ze rende naar de etens bak en ging eten. Wat een heerlijk geluid dat knabbelen. Ze heeft vandaag in ieder geval na mijn idee genoeg geten.
Sorr ik ben vaak lang van draad maar door emotie wil ik alles vertellen .. Hopelijk pakt ze het op en is het niet die pkd die de overhand neemt. De da raade me wel aan om bloed te laten prikken. Hij geloofde niet in een echo het ging om wat de nieren nog doorlieten. Maar vooral hoe een kAt oogt. Eenkat kan amper een verlaAgde nier functie hebben en doodziek zijn en een kat die amper zou kunnen leven lekker rond huppen. Dusss .. Hopelijk slaap ik vannacht een beetje
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Dank je rik :pdthb:
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi Dian,
Wat een verhaal weer.....hoop zo dat Lizzy uit zichzelf blijft eten en weer wat aankomt..en lang verhaal is goed hoor, leren wij ook weer van ....
Misschien (wanneer je toch moet dwangvoeren) RC renal blik nemen ipv Beaphar? Zitten toch weer extra goede stofjes in zoals ontstekingsremmer..
Maar goed, ik duim voor Lizzy en hoop zo dat het weer bergop gaat met haar..

Heb bij Snoet geen maagzuurremmer meer naar binnen kunnen krijgen maar tot nu toe vindt ze de Pronefra door het eten lekker en eet ze weer genoeg...
Haar flanken zijn ook ingevallen en ze woog vorige week nog maar 2.73 kg, in februari was het nog 2.97 kg.
Het smakken doet ze af en toe en dan met haar pootje aan haar bekje...is dus haar tandvlees waar ze last van heeft.

Wanneer ze weer wat aangesterkt is kan ik haar laten helpen....gasnarcose en infuus tijdens en na de ingreep....maar ik durf het niet.
Wat zouden jullie doen?

Ik heb altijd gezegd dat ik het niet zou doen want ze is al zo oud en heeft geen ontsteking aan haar kiezen....maar ik zie wel dat ze last heeft van die rode randjes bij haar tandvlees en de da zei dat ze haar daar wel mee kon helpen. Dus toch weer twijfel
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dian :smile: , hoop dat je vannacht wat beter geslapen hebt en gelukkig een positieve ervaring met een da..
hier had ik ook een eetprobleem met senior poes Streep na een langdurige operatie.
zij heeft weken uit zich zelf vrijwel niet gegeten/gedronken en mirtazapine werkte erg goed en binnen 20 minuten, dus zorg dat er dan lekker eten gereedstaat...
doseringsadvies is een kwart tabletje maar met een 1/8 werkte het net zo goed en met ongeveer 4 dagen ook nog vrij lang.
Streep is geen nierpatient, maar ik heb het ook wel eens voor MoMo gehad en die was dat wel.
misschien dat eens proberen?
overleg wel goed met je da want ik denk in jouw pkd-geval mag je niks overbelasten en lees de bijsluiter!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@nina wat een moeilijke beslissing omtrent de tandjes,
Ik zou het toch met de da overleggen.
Niet laten doen is erger worden en niet eten, ook staat een slecht gebit in de lijst als toedoen van nierfalen. Op een gegeven moment moet je zelfs. Nog tussen slechte dingen een goede keuze zien te maken.
Ik vind dat ook heel moeilijk hoor. Maar toen de da gisteren zei van de anebole is niet zo heel goed. Heb je een keuze iets slechts en vandaag de draad oppakken of niets.
De da was wel blij dat ik was gekomen en dat ik niet met gewoon voer aan de gang was gegaan . Liz is moeilijk dus hij was bang dat ik haar dan weer. Niet op het nierdieet zou krijgen.

Het feit ligt er toch dat ik moet laten kijken waar die terug val Vandaan komt. Want van een oppeppende prik is het probleem niet opgelost. Of ben ik een doom denker?

Vannacht hebben partner en ik op de randen van het bed gelegen omdat lizzy weer eens op bed kwam . En in haar situatie mag ze natuurlijk diagonaal languit tussen ons in .....

@feather , rik, nina. Sterkte met de vierpootjes.

@adianne hartstikke bedankt voor de tip!!!! Genoteerd net als toen het lijstje van rik en jou over de slechte merken antibiotica..
Voelt een stuk beter dat je voorbereid met je papier naar de da kan gaan. Ik ben anatomie en patologie onderwezen, dus heb al gauw discussie bij een arts of da lol, maar je staat een stuk steviger als je het ook nog kunt onderbouwen

Ik ben gesloopt. Maar dat gevoel kennen jullie maar al tegoed.
Ik kon eindelijk lizzy haar ziekte even een paar maanden vergeten omdat het (lang) heel lekker ging !!
En natuurlijk word je niet blij als je hier alles leest. Maar het is een heerlijk gevoel dat je hier je ei kwijt kunt, en veel tips krijgt. Zodat je niet alles eerst hoeft te ondervinden en achter de feiten aanren.
Thanks forum vrienden
Plaats reactie