Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

;-) had moeten schrijven 'op een dag zelfde tijdstip' en dat kan wekelijks zijn..

ik denk en het is mijn ervaring dat bij te veel ineens wordt overgegeven of t valt slecht.
als Mo van heel erg lekker voer heel veel had gegeten, dan at hij de volgende dag nauwelijks tot niet en was hij ook niet actief. ik heb altijd vermoed dat hij dan misselijk was door de te grote toevoer ineens, ook van nierdieetvoer.. bij mensen is dat overigens ook zo, je kunt veel beter meer eetmomenten per dag/etmaal hebben dan alleen maar drie..

het is heel lastig bij nierpatientjes niet vreselijk gefixeerd te zijn op 'eet-ie genoeg..'....
nierdieetvoer is hoog calorisch, ze kunnen met veel minder toe om toch voldoende energie binnen te krijgen en dat is ook de truc van nierdieetvoer: de nieren zo min mogelijk belasten en toch voldoende voedingsstoffen aanleveren.
wegen heb ik altijd een goeie graadmeter gevonden. bij sommige tiepjes, zoals 'onze' welvarende Kasper is aankomen/op gewicht blijven en eten nog helemaal geen punt. maar verderop in het nierfalen wordt dat wel een aandachtspunt, helaas..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Rik schreef: Inmiddels weer op 3,0/3,1kg maar ik moet toch echt in de gaten houden dat het niet minder wordt. Vandaar dat ik haar zoveel mogelijk probeer te voeren (wat ze lekker vindt) om weer wat aan te komen. (Vet voer is dan mooi meegenomen). Met haar hoef ik me echt geen zorgen te maken dat ze te dik wordt.
Moet je niet zeggen :smile:
Noa was voor een Brit altijd een tenger katje en meer dan 3,5 kilo haalde ze niet. Toen werd ze ziek en viel af naar 3,1 kilo. Na driekwart jaar nierdieet zat ze op 5 kilo en toen zijn we maar iets gaan minderen. Nu zit ze al een tijdje op 4,5 kilo en oogt niet zwaar, maar voelt wel alsof ze lood ingeslikt heeft.

Dus wie weet? :smile: (al zal een oude kat sowieso niet echt dik meer worden vooral niet wanneer ze nooit dik is geweest).

Twee keer een half blikje is inderdaad beter dan een heel blikje ineens (heeft hij ook nog iets om naar uit te zien :smile: ).
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Overdag eet hij ook niet echt blikvoer, hij gaat ook 's avonds pas zeuren om zijn blikvoer. Dat zijn ze hier gewend, rond 11e. Gister stond die tegen het aanrecht aan en te tikken tegen het aanrechtblad. 'Vrouwtje, schiet eens op! Honger!!'

Blijkbaar is zien eten doet eten echt waar, Misty was brokjes aan het eten en toen wilde meneer van haar pikken. Heb elke keer zijn eigen brokken voor hem gezet en toen pakte die toch een paar keer brokjes van zijn eigen bak.
Het nadeel is wel ik wil echt het beste doen, maar ik heb zelf niet meer dan 50 euro per maand om te besteden. Nu gaat dit dus linea recta naar het kattenvoer, maar zakjes van 1,20 zoals RC is dus niet te betalen :/ Kattovit eten ze hier en vinden het helemaal geweldig. En ik hoop dat hij het blijft eten tot ik een baan heb gevonden. Dan krijgt hij welk voer hij maar wilt :P

De brokjes, specific? Is dat ook vet of alleen natvoer? En trovet? Die heb ik bij mijn vriend liggen zo'n probeerverpakking.
RC is dus niet vet wat ik begrijp en daar zal hij dus niet van gaan aankomen. :esick:
Hij is op dit moment echt een 'gratenpakhuis', hij is altijd al dun geweest hoor! Maar nu zie je zijn ribben zitten, dan valt het heel erg in en dan zie je zijn heupen. Zelf op zijn bovenbeen (achter) zie je zijn bot uitsteken :-(
Al begint hij al wel ietsjes minder in te vallen naar mijn idee, maar dat weet ik dus niet zeker en de weegschaal is niet betrouwbaar. Die zei dat Gizmo 3,2 woog maar hij woog 3,01. Dus dat is best een groot verschil :eeh:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Featherr schreef:Kattovit eten ze hier en vinden het helemaal geweldig.
Ik neem aan dat dat wel de niervariant is. Heb je van Kattovit de Low Protein 6x400gr (€4,16/kg), de 6x175gr (€6,66/kg) of zelfs de duurdere Kattovit Nierendiëet 12x85g (€7,83/kg)? Ik zie dat ze daar nogal wat verschillende portie verpakkingen hebben. En ze zijn inderdaad goedkoop. Voor een nierpatiënt-baasje op budget lijkt me dat helemaal niet slecht hoor. Zelfs bij mij staat ie ook nog op het lijstje om eens te proberen (en ik hoef echt niet naar de prijs te kijken). Zeker als het er gewoon lekker in gaat zou ik me afvragen of je dan nog wel over zou moeten schakelen als je het weer wat breder hebt.
Featherr schreef:En trovet? Die heb ik bij mijn vriend liggen zo'n probeerverpakking.
...
Hij is op dit moment echt een 'gratenpakhuis', hij is altijd al dun geweest hoor!
De Trovet zou je zeker even kunnen proberen. En anders Hills en andere proberen. Het is altijd handig om toch een brok te hebben die hij gewoon echt lekker vindt en altijd kan knabbelen. Zeker als je hem een 'gratenpakhuis' vindt zou ik ook proberen wat meer natvoer te geven. Misschien 's-ochtends en 's-avonds. Dan kun je misschien wat meer dan 2x de helft geven van nu. Ik kan me voorstellen als ie 's-avonds 85 gram krijgt dat ie het niet op krijgt en als er 's-ochtends nog wat van over is dat ie denkt.... bah... dat staat al zo lang. (tsja... het blijft puzzelen met nierpatiëntjes)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Ook al krijgt Kasper 85 gram in één keer op , heb 85 gram natvoer ineens eigenlijk altijd net wat teveel gevonden. 70 Gram vind ik zelf ideaal.

Hill's k/d zakjes zijn 85 gram, blikje trovet idem. RC Renal en trovet 100 gram.
2/3 Zakje RC renal tonijn net voor het eerst gegeven en zo te zien nog lekkerder dan trovet lam :grin: .

Het is niet alleen merk en smaak, ook de presentatie is belangrijk (chunks, mousse, fijne chunks). Omdat ik zowel van hill's, trovet, specific en RC op dit moment natvoer in huis heb zal ik t.z.t van ieder natvoer een foto maken (als Rik me niet voor is ;-) ) en in het nierkatten topic plaatsen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ze hebben deze:
Kattovit Nierendiëet (Low Protein) 12 x 85 g - kip --
Kattovit Nierendiëet (Low Protein) 12 x 85 g - lam --
Van 7,83/kg dus ja.

Ik wilde eigk die van 175 gram gaan halen. Maar of ik daar nou zoveel mee opschiet. En daarvan staan trouwens de samenstelling niet bij zooplus :/ dus ik weet ook niet wat er nou zo anders aan is. Waarom is hij goedkoper?

Ohja, hij eet trouwens heel de nacht ervan. Ik denk dat er 's ochtends nog zo'n 2 tot 5 gram staat wat ik dan weggooi. Hij gaat altijd om het half uur een beetje halen. Behalve overdag.. Dan blieft meneer het niet. En dan gaat die 's avonds dus zo panisch doen omdat die honger heeft. :roll:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik wilde even dit heugelijke nieuws met jullie delen!
Gizmo heeft vandaag 120gram natvoer op en uit zichzelf 25!! Gram brokjes :edance: :edance:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Featherr schreef: Gizmo heeft vandaag 120gram natvoer op en uit zichzelf 25!! Gram brokjes :edance: :edance:
Yeah... goed nieuws.
Maar wees niet bezorgd als het niet elke dag zo veel is. Mijn ervaring hier is dat het op en af is. Gisteren heeft Bowy niet zoveel gegeten. Het schoteltje onder d'r neus duwen helpt wel wat maar ze had niet zoveel zin om uit zichzelf te eten (vanavond maar weer eens een ander merk proberen).
Featherr schreef:Ik wilde eigk die van 175 gram gaan halen.
Ja... de 400 gram is zelfs nog veel goedkoper. Als je er straks 2 hebt die ervan eten zou de 175 gram wel kunnen. De 400 gram lijkt mij misschien nét wat teveel (dan moet je het weer gaan bewaren tot de volgende dag). Ik heb eigenlijk niet kunnen ontdekken wat het verschil tussen het "Nierendiëet" en de "Low Protein". De Analytische bestanddelen zijn volgens mij voor alle 3 (85gr/175gr/400gr) identiek. Of de samenstelling dan ook identiek is weet ik niet zeker. De reden waarom de grotere hoeveelheid goedkoper is natuurlijk wel logisch. Grotere verpakkingen zijn altijd voordeliger. En als je er 6 rond hebt lopen met nierproblemen dan ben je zo door een blikje van 400 gram heen :lol: En overigens is de "Low Protein" ook geschikt voor preventie van nierstenen (oxalaat) en voor bij Lever schade.

Ik zie hier op de site van Kattovit.com overigens wel de samenstelling staan. Het etiket op de verpakking ziet er daar wat anders uit dan op zooplus (misschien nieuw etiket, of misschien heeft zooplus de foto's niet geupdate) maar daar staan alle drie de verpakkingen wel bij elkaar voor nierpatiëntjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Adriana schreef:nog even terug zitten lezen en zitten zoeken naar een aantal onderwerpen en antwoorden..

kwam in een ander niertopic (nierinsufficiency) een discussie over wel/niet voeren van RC renal aan gezonde katten tegen en de dierenarts van Royal Canin adviseert hun nierdieetvoer renal en renal special niet aan gezonde katten te geven.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=345
ik snap dat er veel dierenartsen zijn die zeggen dat het geen kwaad kan maar die weten niet precies wat er in zit.... en dat weten ze bij RC wèl maar mogen wij dus weer niet weten...!
bovendien is het extra omzet..
pagina 213

Maar hoe zit het nu? Kan ik mijn andere kat nu wel rustig RC Renal special geven of niet? Want ik dacht dat ik er goed aan deed om alle pagina's te gaan lezen maar soms geeft het alleen maar meer vragen :edoh:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

voor zover ik weet is de algemene regel dat nierdieetvoer dat via dierenartsen verkrijgbaar is, alleen bestemd is voor nierfaalkatten in verband met speciale samenstelling en toegevoegde stofjes.
in hoeverre het kwaad kan dat gezonde katten daarvan mee-eten zou je aan de producent of vertegenwoordiger moeten vragen, dus mailtje naar Royal Canin..

het vrij verkrijgbare nierdieetvoer, zoals bijvoorbeeld Happy cat nierdieet is een compleetvoer en kun je ook aan gezonde katzels geven. met name voor seniors is dit erg geschikt.
hier eten ze het als voorzorg en ook omdat de samenstelling mij aanspreekt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sandrakabar
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sandrakabar »

Volgens mij zegt een mild verhoogd creat niet alles. Mijn dierenarts had dit ook geconstateerd bij mijn kat en ik ben toen voor een second opinie gegaan. Heb me hierna verder verdiept in het onderwerp. is er nog naar zijn urine gekeken? Ik heb veel gehad aan deze pagina:
http://dierenziekenhuizen.nl/katten/nie ... lemen-kat/

Veel succes!
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door z0nnetje »

Featherr schreef:Maar hoe zit het nu? Kan ik mijn andere kat nu wel rustig RC Renal special geven of niet? Want ik dacht dat ik er goed aan deed om alle pagina's te gaan lezen maar soms geeft het alleen maar meer vragen :edoh:
Mijn nog gezonde kat Tijger (heeft dus geen nierfalen) eet gewoon mee van de speciale Renal nierdieetbrokjes. Het is voor mij niet te doen om hem gewoon voer te geven en Floor de speciale. Ik wil niet het risico lopen dat zij nog maar iets anders binnenkrijgt dan nierdieetvoer.
Volgens mijn DA kan het totaal geen kwaad dat Tijger ook nierdieetbrokjes krijgt. Ook in deze brokjes zit alles wat een kat nodig heeft. Er is slechts 1 maar. Mocht hij het ook aan zijn nieren krijgen dan zal ik dat pas veel later merken omdat hij al nierdieetvoer krijgt. Maar op zich kan het dus geen kwaad.
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

z0nnetje schreef: Mocht hij het ook aan zijn nieren krijgen dan zal ik dat pas veel later merken omdat hij al nierdieetvoer krijgt.

Maar op zich kan het dus geen kwaad.
en waar baseer je die laatste opmerking op? onderbouwing?
da's zeggen doorgaans dat het geen kwaad kan en leveren graag nog een extra zak.

voorzover ik weet raadt de dierenarts van Royal Canin het af en zij zullen het heus wel weten.
en dat is dan gebaseerd op samenstelling en extra (geheime) stofjes, die zijn toegevoegd.
en nog iets..
als je andere kat ook nierpatient wordt dan loop je kans dat de medicatie veel minder tot niet werkt, want al zo veel jaren onnodig geslikt....
Sandrakabar schreef:Ik heb veel gehad aan deze pagina:
http://dierenziekenhuizen.nl/katten/nie ... lemen-kat/
we hebben het topic 'nierfaalkatten' met heel erg veel informatie over medicatie, nierfalen, dieetvoeders en uitslagen bloedonderzoek. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
ik zal aan één van hun dierenartsen, die hier af en toe meeschrijft, vragen of deze link daar ook mag staan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Volgens mijn DA kon het ook geen kwaad nee. Omdat ze toch ook al 15 is. Maar ik begin nu toch weer te twijfelen. Maar misschien ga ik ook wel los verkrijgbaar niervoer halen.. Is dat net zo goed? Want ik las ook weer in het topic dat je juist beter DA niervoer kon geven.

Meh.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door z0nnetje »

Adriana schreef: en waar baseer je die laatste opmerking op? onderbouwing?
da's zeggen doorgaans dat het geen kwaad kan en leveren graag nog een extra zak.
Nou sorry Adriana, maar ik voel me nu wel erg door jou aangevallen :roll: . Ik heb een prima relatie met mijn DA en ik koop mijn diervoer noch mijn dieetvoer niet bij hen maar via internet dus hij verdient er niets aan. Dus hij zal me niets proberen aan te smeren.
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Plaats reactie