Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Paula1
Huiskat
Huiskat

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Paula1 »

Pfff ik ben net zover dat ik hem zonder hulp een pil kan geven. Met hem bedoel ik Homie. Hij woont pas 3,5 maand bij ons. We hebben nooit eerder katten gehad (en nu dus 2, ook nog een boze dame van ongeveer 11). Ik vind ze niet meer zo griezelig. Denk dat we aan elkaar gewend aan het raken zijn. Maar het idee om hem een spuit te moeten geven vind ik wel eng. Doet dat hem geen pijn? Hij heeft het al zwaar genoeg gehad en ik wil hem het liefst zo weinig mogelijk laten lijden.

Groetjes,
Paula
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Paula, Ook Sophietje heeft veel baat gehad bij infuusjes ze heeft dit ongeveer twee jaar lang twee maal per week gekregen, Daarna was ze het zelf helemaal beu en was een week zoek.
Je hoeft zelf geen infuus te geven hoor, als je dat nog niet ziet zitten, de da assistentes doen het ook. Ik kon zelf bepalen wanneer ik met haar naar de da ging, soms 's morgens al om 08.00 u.
Zodra je er wat aan gewend bent, kun je het misschien zelf leren.
een nadeel is wel dat je zoveel naar de da moet, wat wel stress oplevert voor de kat, maar ik hoefde nooit te wachten, was gelijk aan de beurt, dus was ook zo weer thuis.
Wel erg vervelend als je hem nog maar pas hebt, wil je er toch van genieten. maar de medicatie en alles hebben echt effect, ze knappen er echt van op.

Sterkte
Ina
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Oggosie, arme Homie. Net een gouden mandje gevonden bij jullie en nu zo ziek :(

Het is niet bij alle katten een uitkomst.
Vaak naar de da voor infuusjes of thuis geven.
Maar het is het proberen waard, en het is aan jou om te oordelen waar hij het goed op doet.
Als de stress hem sneller doet verslechteren dan de infuusjes goed voor hem zijn zou ik de overweging maken het niet te doen en hem lekker te verwennen -met nierdieet natuurlijk- voor de rest van voor het leven wat hij nog bij jullie heeft.
Maar ik zou het toch overwegen. Overleg het met je da. En kijk het aan voor 1 of 2 weken.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Paula1
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paula1 »

Hoi Ina,
Fijn om te lezen dat Sophietje zoveel baat heeft gehad bij het krijgen van infuus. Ik heb een konijntje gehad met verkalkte nieren. Hij kreeg om de zoveel tijd een infuus tegen het uitdrogen. Alleen was hij rustiger dan Homie is. Ben bang dat Homie een minder makkelijke patiënt is. Maar ik zal de DA vragen hoe hij erover denkt. Hij is in ieder geval erg begaan met Homies lot, weet ook hoe hij eraan toe was toen hij van straat kwam en gunt hem ook het beste.

Hoi Marjan,
Je geeft aan dat stress ook een belangrijke afweging is bij het besluit van wel of geen infuus. Kan het dan ook zijn dat Homies waarden gestegen zijn door het geven van 2x daags een pil. Ik wikkel hem dan in een handdoek omdat het anders niet te doen is, maar is niet bepaald een stressvrije handeling.

Wat ik het allerbelangrijkst vind is dat Homie nog zoveel mogelijk kan genieten.

Groetjes,
Paula
Cerna

Bericht door Cerna »

Adriana, ben erg benieuwd naar de uitslag van de echo. Ik hoop voor je en je bengels dat het meevalt.

Vandaag heeft Noa weer 200 ml. vocht gehad en mocht ik het zelf doen. Was een fluitje van een cent. Heb de spullen meegekregen en mag het nu zelf gaan doen. De dierenarts is voor crisisspuiten en vindt mijn man als steun; ik wil nog steeds preventief. We zullen zien........

Volgens de DA zet 50 ml. per keer geen zoden aan de dijk, maar is natuurlijk wel het minst belastend. Vrouwtje van Patiani, zou je eens aan jouw DA willen vragen wat hij zou adviseren wanneer je niet meer dan 750 ml. per maand mag geven?
De fles hoeft niet opgewarmd te worden ivm bacterievorming omdat het dan steeds warm wordt en daarna weer afkoelt. Wel op kamertemperatuur.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat stress ook de waardes zal doen laten stijgen.
Ik weet alleen dat sommige katten niet tegen stress kunnen, en dat helpt niet bij hun algemene gevoel van welbehagen.
Een katje wat continue op de vlucht is omdat er "weer" wat moet gebeuren (pil oid) is ook niet echt de bevorderlijk.
Dat zeg ik terwijl ik hier een kat heb die heel erg makkelijk is.
Maar ik heb ook een kat gehad die ongelofelijk in de stress schoot al bij het openen van een pipetje in de nek. Ik bedoel.. tja.

Maar ik zou het zeker wel overwegen, maar dat zeg ik terwijl ik jouw katje niet ken.

Ben benieuwd naar de uitslag van de bengels ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Adriana

Bericht door Adriana »

stress is niet goed voor de algemene conditie van een katzel maar Homie's nierwaardes verslechteren niet van twee maal daags een pil.
en er zijn tal van trucs om een pil wat makkelijker naar binnen te krijgen, het topic heet geloof ik 'ingeven van medicijnen' oid. het is vaak zo dat de griebels van de baasjes overslaan op de kat, hoe enger je het zelf vindt, hoe meer stress je bij het beest kunt veroorzaken.
vrolijk en vanzelfsprekend, roep ik altijd maar: 'is goed voor je' en 'we gaan nu even pil slikken, kom 'ns even hier'. vaste plek en ongeveer vast tijdstip en zo gebeurd. na een tijdje krijg je er handigheid in en Homie weet niet beter..

:cathappy: :cathappy: bengels hebben gisteren echo-onderzoek onderbuik gehad en alle organen zien er goed uit qua textuur, omvang en bewegelijkheid.
dus nieren, bijnieren, blaas, lever, milt, maag en de bloedvaten, voorzover zichtbaar. en was veel te zien met deze apparatuur en het bleek dat Maks zijn maag vrijwel leeg was terwijl Bolle blijkbaar s morgens behoorlijk had gebunkerd....alles flubberde en wubbelde en wapperde dat het een lieve lust was, wat een bedrijvigheid overal!
deze radioloog weet van communiceren en legt uit wat er zichtbaar is en waarom het er in dit geval goed uitziet en wat je ziet. nieren in stilstand en nieren aan het werk en volle en lege maag in stilstand en aan het werk, t was erg boeiend en spannend om zo naar binnen te kunnen kijken.
daarna hebben we het gehad over de nierwaardes, die per 2 maanden met tussen 15 en 20% omhoog gegaan waren en hij was daar niet van onder de indruk. bij jonge dieren is alles nog in aanbouw en wordt ingesteld en ingeregeld en hij zou zich nog geen zorgen maken.
en dat probeer ik dus voorlopig ook maar te doen. heb besloten dat ik pas over 6 maanden, begin augustus weer bloedonderzoek laat doen. ze gaan van het zware da-nierdieetvoer af (ook al omdat ze daar vrij dik van worden..) en krijgen nog wel Happy Cat niere en wat Happy Cat >10 en Almo holistic in het eetbuffet. en senior natvoer met max 8 tot 10% voornamelijk gevogelte-eiwit.

dus reden om opgetogen te zijn maar dat haal ik nog even niet, gek genoeg. :pdtura1:
hebben al wel de nodige knuffels over de blote buikjes gehad en gistermiddag uitgebreid op het balkon in de zon gelegen, voor mij was het slopend.
was wel blij met deze mensgerichte radioloog met zeer verfijnde apparatuur vergeleken bij het eerste echo-onderzoek, die zelf naar aanleiding van mijn vraag zei, 'ik probeer niks te missen, heb daar een vast protocol voor en het liefste vind ik helemaal niks!'

ben blij voor Annet, die nu thuis zelf infuusjes kan geven en 'fluitje van een cent'! :ewhistle: dat scheelt veel stresskriebels denk ik want je hebt het voor een deel nu zelf in de hand met 'even spoelen, Noa!'
Cerna

Bericht door Cerna »

Ben ook hééél blij voor jou Adriana. Wat een opluchting!! Dus nooit meer "passanten" zeggen, hè!
Ik hoop voor je dat de radioloog gelijk heeft en dat je je inderdaad geen zorgen hoeft te maken. :mmwhistle:
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Wat een goed nieuws zeg!! Kan me je voorbehoud wel een beetje voorstellen hoor, omdat de waardes toch steeds wat stijgen. soms is zelf te veel kennis hebben ook niet goed en ga je spoken zien.
Probeer toch te vertrouwen op zijn oordeel, en geniet van je bengels!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Dinsdag gaan wij weer met Rosa bloedprikken. Ik sta nú al te stuiteren vd stress..Niet dat dat helpt..
Waardes kunnen alle kanten op gegaan zijn volgens mij; omhoog, omlaag, zelfde.. Ik merk nml geen verschil kwa spelen. Ze is ook niet aangekomen ofzo, ze weegt exact hetzelfde. Ze braakt nog steeds niet, en eet nog hetzelfde. Soms heb ik het idee dat ze meer práát tegen ons. Maar verder..Oja, het eiwit was weg uit de urine dat wel. Al was het maar een vleempje dat erin zat. Maar of je dat aan de waardes zal zien??Ze krijgt Fortekor (yep, óók bij >300 crea dus Puksji!!) en McSam. Al experimenteren we nog met MCSam welke dosis haar het beste ligt.
Ik zou zelf denk ik geen infuus kunnen geven, ik heb naaldangst..M'n man wellicht wél. Maarja dat is nóg niet aan de orde.
Mbt paar pagina's terug:
Rosa red denk ik óók niet de hoeveelheid aangegeven op de Hill zak hoor. Denk dat zij óók ong 30gr eet ipv 50 oid. Maar zolang ze niet afvalt, is dat kénnelijk genoeg voor haar energiebehoefte nú. En zie ik geen reden tot bijvoeren ofzo.
Paula, kan zijn dat McSam in jouw geval niet helpt, óf dat Fortekor slecht helpt..Alle medicijnen moeten maar nét goed aanslaan voor goede werking.Daarentegen kan het óók zijn dat de waardes zónder McSam nóg hoger waren geweest. Dat weet je natuurlijk niet.

Wat fijn Patiani, dat de waardes flink zijn gezakt!

Iemand ervaring met iets homeopathisch tegen misselijkheid trouwens? Ze braakt dan wel niet, misschien voelt dr maagje toch wat weeig.

Iemand ervaring met Rehmannia?
Paula1
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paula1 »

Hoi Adriana,
Fijn dat je toch wel goed nieuws lijkt te hebben over je bengels. Ook wel spannend om weer op normaal voer over te gaan.

Ik heb met Homie besloten om even te stoppen met de MacSamuel. Gisterenavond wilde ik hem weer een pil geven en had hij zich zelfs verstopt onder het fornuis. Dat vond ik zo zielig en ik denk niet dat dat de bedoeling kan zijn. Hij is nog steeds verkouden en op de bovenrand van zijn neus verschijnt weer een korstje, dus al die stress met z'n slechte weerstand is ook niet. Ik geef nu de fortekor in een easypill. Ik hoop dat die easy pil niet al te slecht is, maar hij vindt het heel lekker en dat bespaart hem zoveel stress.

Yana,
Het zou kunnen dat de MacSamuel niet bij Homie aanslaat. Misschien was het wel te heftig om met twee pillen per dag te beginnen? Ik ben pas twee dagen geleden met fortekor begonnen, dus ik heb geen idee wat het effect gaat zijn. Sjee ik moet er niet aan denken dat het nog hoger wordt. Vandaag ook nog nagevraagd of de manier waarop hij plast wel normaal is. Eerst grote plas en dan nog even paar keer blaas leegdrukken, maar dat schijnt normaal te zijn voor een oude heer. Ik hoopte tegen beter weten in nog op een klein, relatief, onschuldig steentje waardoor niet alle urine er goed uit zou kunnen en wat zijn hoge waardes zou kunnen verklaren.
Heel veel succes alvast voor dinsdag. Ik zal voor jullie duimen!

Ik heb vandaag gehoord dat enting met forcat zou helpen tegen dat gesnotter. Homie en Fiona snotteren beiden en steken elkaar denk ik ook aan. Ik ga morgen even bellen met de DA. Ik denk dat, als het voor Homie mogelijk is, het pas kan na de volgende meting. Volgens mij wil mijn dierenarts hem niet teveel belasten als de waarde niet stabiel is. Ik zal meteen vragen naar het geven van een infuus. Maar als Homie daarvoor een 1/2 uur stil moeten zitten dan gaat het alleen onder een lichte roes, want anders breekt hij denk ik de tent af.

groetjes,
Paula
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Ik twijfel nog steeds om fortekor te gaan geven, het kan ook juist niet of totaal averechts werken.
Ik wil toch nog een keer bloed laten testen, dat wilde de DA ook om te kijken wat de renalzin bij haar doet. Dus dan ook maar urea en crea weer.

@Adriana: bij toeval heb ik vandaag een blikje Almo nature rund meegenomen van de dierenwinkel. Niet eens gezien daar dat het Almo heet. Is dat hetzelfde als wat jij hebt of weer wat anders?
En hoe weet ik dat ergens goede eiwitten in zitten? Het percentage eiwitten in dit blikje is vrij hoog, 18 %.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Adriana

Bericht door Adriana »

tja, veel weten/vermoeden kan ook lastig zijn.. komt ook door het feit dat ik de afgelopen drie jaar twee zeer ernstig zieke dieren in huis heb gehad (Enzo schildklier met alles d'rop en d'r an) en diabetes/nierfaalkater MoMo. en dan ben je gespitst op iedere mogelijke afwijking. nu liegen de getallen bij bloedonderzoek niet, maar ik heb nog geen ervaring met het verloop van nierwaardes bij kittens in de loop naar volwassenheid. t was een beetje dure hobby maar nu weet ik het gewoon zeker en zielerust is mij ook heel wat waard.
dank jullie wel voor jullie lieve berichtjes.

wij doen bij poes Mies, ook een nierklantje hetzelfde als Yana zegt: 30 grs Hills en wekelijks op een vast moment wegen. en dan blijkt 30 gr k/d voor Mies, die rond 3200 weegt, genoeg.
fortekor en ipakitine en MacSam kan ook helemaal niet werken en ik weet nog niet of dit juist bij pkd-achtig nierfalen voorkomt... belangrijk is om dat goed te checken via bloedonderzoek en in overleg met je da te zoeken naar alternatieven..
@yana: bij huisdierendokter staat uitgebreide uitleg en veel gebruikersberichten over Rehmannia en ook over Gastro (bij diarree en overgeven linkermenu), wat daar wordt geadviseerd om wat eetlust op te wekken.. missch kun je daar ook even lezen over de ervaringen met Rehmannia.
op het Forum ken ik over de afgelopen paar jaar geen enthousiaste gebruikers maar missch hier even via 'zoeken' napluizen..

@paula en puksji: bengels krijgen eiwitbeperkt voer maar geen zwaar nierdieetvoer meer. ze worden daar erg dik van en dat is logisch: het voedt enorm en zij hebben de neiging om stevig door te bunkeren!
nee! Almo blikvoer is geen nierdieetvoer en ik bedoelde Almo holistic brokjes, daar zit licht verteerbaar eiwit in en kh/zetmeel in een langzaam vrijkomende vorm en dat heeft 30% gevogelte-eiwit. rond 24% is het laagste en ik voer hier geen brokjes > 30% en geen natvoer > 10% eiwit en zoveel mogelijk gevogelte-eiwit.
ik denk dat je nieren altijd zo veel mogelijk moet ontzien en al van jongs af aan niet moet overbelasten, dat gebeurt in de natuur ook niet.

@paula: je zou wat vit c kunnen geven om de weerstand wat op te vijzelen en het immuunsysteem te helpen. ontzuurd poeder bij je apotheker of bijv roter tabletjes en daarvan een paar keer per etmaal een speldenknop. je zou ook bij huisdierendokter kunnen kijken naar immuunsysteem versterkende middelen (echineaforce bijv) en bij niesziekte (linkermenu) even de info kunnen doorlezen. en ik denk dat je bij Homie toch wat rustiger gedrag zou kunnen trainen, af en toe alleen maar vasthouden in het nekvel en knuffelen en aaien. hij zal beetje moeten leren mee te werken en dat kan/zal best lastig zijn. rustig tegen hem praten en je toch de de meerdere tonen, want Homie is niet de baas!
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Gastro? Ik had van Vogel Nux Vomica gezien, tegen braken. Of is Gastro beter?
Iemand verschillen in werking gezien tussen McSam, Puurnier en Uremyl? Dus dat ene beter werkte dan andere? Heb het allemaal maar besteld, óók de Rehmannia, kan ik alles testen. Meer kan ik niet doen..

Hebben Rosa vandaag al laten prikken. Al had ze vandaag een mindere dag. Liever prikken bij mindere dag, dan bij een superdag, en valso hoop krijgen..
Afwachten maar weer op de uitslag, maar m'n gevoel zegt dat het zeker niet gezakt is..
Adriana

Bericht door Adriana »

jeetje Yana, we zijn hier voor jullie al aan het duimen hoor!
Puur Nier en MacSam hebben grofweg dezelfde samenstelling: solidago en lespedeza. de onderlinge verhouding ken ik niet, (even bij NML health of Mepets kijken): de fabrikant van Puur Nier geeft wat meer info dat die van MacSam. en het is fytotherapie, geen homeopathie.
Urémyl even laten verdampen en goed mengen want er zit alcohol in. in Urémyl zitten dacht ik andere stofjes, dus dat zou een verschil kunnen zijn en beter/minder goed kunnen werken.
ik weet niet of Gastro beter is dan Nux Vomica van Vogel, ook hier maar weer proberen en gebruikersberichten lezen..

als ze niet afvalt dan is dat een erg goed teken trouwens! goed laten drinken en alleen maar dieetvoer, dat belast het minste.
heeft jullie da een idee van de oorzaak van het nierfalen?
wanneer krijg je de uitslag?
Plaats reactie