Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nellebel »

nou vingers gekruist dat het weer de goede kant op gaat. laat het hem maar lekker eruit slapen. lekker eten en daarna het mandje in, komt de rest vanzelf weer.
geen idee of AB belastend is voor de nieren, maar hij zal het toch moeten hebben denk ik, anders gaat het niet over.
pantiani zorg dat het vrouwtje straks opkijkt als ze thuis komt, nu lekker slapen en strakjes laten zien dat het beter met je gaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Dank je Wendy :-) Gisteravond een paar x gespeeld, toch ook weer veel geslapen, zelf gegegeten, en geen snot meer. Lijkt dus vooruitgang in te zitten, al ben ik pas weer gerust als ik m een hele dag heb meegemaakt.Vandaag en morgen nog werken, dus moet dan afgaan op de avonden. Maar gaat in ieder geval beter, dus ben weer iets geruster. Dank allemaal weer voor meeleven!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

zeg t maar hoor..
als ons gezamenlijke geduim helpt dan brengen we de duimen onmiddellijk weer in stelling.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Je zou er een rsi duim van krijgen ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Nieuw probleem: wat doe je met een nierfaler met teveel eetlust?
Noa krijgt op dit moment ongeveer 130 gram Specific. Volgens het kuipje mag een kat van 3 kg 110 gram en een kat van 5 kg 160 gram. Noa weegt 3,5 kg dus 130 gram lijkt me uitstekend.
Ze doet echter niets dan snaaien en gisteren zat ze in de bak met tartaar van Milka. Ik had het zo in de gaten gehouden en deed even iets anders en hup, was ze me weer te slim af.
Gisterenavond begon ze te spugen.

Vanmorgen het eten dus weer in porties van 10 ml. per 10 minuten gegeven en dat bleef erin. Vanmiddag dacht ik dus alles weer achter elkaar te kunnen geven maar bij het vijfde spuitje werd ze onrustig en begon te miauwen. Dat is meestal een teken dat ze misselijk is en dus stopte ik.
Ga ik een paar minuten later naar beneden en zie ik dat ze het laatste restje uit Cerná bak (Whiskas senior) aan het opeten is. Dacht het niet!
Ze was dus helemaal niet misselijk maar had gewoon geen zin in dat nierdieet.

Hoe los ik dit nu weer op?
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

He wat vervelend zeg! Je probeert zo op te letten, en dan nog kun je het soms niet voorkomen.. Hier heeft Patiaan zojuist hondenvoer uit de koelkast gestolen (hij opent zelf de koelkast) Schrok hier ook van...
Heb meteen Renalzin gegeven, ms kun jij dat ook doen bij Noa als ze iets "verbodens" eet? Weet niet of het voldoende helpt de afvalstoffen af te voeren, maar je moet iets..
Tja, en hoe los je dit op: ogen en oren continue geopend houden, maar dat doe je denk ik al. Gaat hier dus ook na 3 maanden een x mis. Heb net wel een topic hierover geopend, ms komen daar nog bruikbare tips binnen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kijk even naar de samenstelling van het hondenvoer, daar zitten ongetwijfeld nog al veel vieze eiwitten in.
niet teveel renalzin, dat is alleen handig bij een fosfor-probleem.
vasten en strikt nierdieet en beetje tarwegras denk ik.
dan trekt het systeem hopelijk weer bij, je hebt wat tijd nodig om de afvalstoffen af te laten voeren en dat gaat bij nierfalers veel langzamer dan bij gezonde katten; dus wat langer geen eetlust en misselijk.
k weet niet of ipakitine tussendoor helpt, dan zou je dat in een capsule moeten geven, heb altijd gelezen dat je het gelijk met het voer moet geven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Heb niet de indruk dat Patiaan misselijk is geweest, dus wslk valt het mee, en heeft hij er niet al teveel van op... Ik heb hem dus wel gewoon laten eten (toen had ik jouw advies nog niet ;-)) en aan zijn eetlust was ook niets te merken, gewoon goed dus. Maar weet nu wel hoe een evt. volgende x te handelen, tnx!
Dacht trouwens dat ikipaktine dezelfde werking heeft als Renalzin, vandaar dat ik dat gaf. Wat is het verschil daar dan in?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Het zijn beide fosfor binders, inderdaad.
Heeft alleen zin als je kat roodvlees heeft gepikt.
Lekker he, katjes in opstand :lol:

Sterkte ik hoop dat de beestjes er geen klapper van krijgen.
Nu ja, het is niet zo dat ze een hele koe op hebben, natuurlijk.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ipa bindt fosfor en ureum, afvalstoffen die bij de vertering van voedsel vrijkomen. en er zit vit c (calciumascorbaat geloof ik) in dat helpt bij de ontstekinkjes in het nierweefsel. bij veel katzels werkt het slecht tot niet.
renalzin werkt alleen op te hoge fosforwaardes en het werkt geweldig en altijd en snel.
McSam helpt bij het afvoeren van ureum en werkt doorgaans vrij goed, je hoort vaak dat katzels daar minder misselijk van zijn en bij ons gingen de nierwaardes behoorlijk naar beneden, toen we met McSamuels (veel lagere dosering aanhouden) begonnen.
als je heel snel antwoord wilt, dan even pb, want ik ben niet altijd thuis en zie niet alles. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Dank weer voor t meedenken! Duidelijke uitleg zo! Mijn vorige Da zei dat Renalizin "slechte eiwitten" bind
en afvoert via de darmen zodat het de nieren niet belast, vandaar mijn manier van handelen ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Het is alweer een tijdje geleden, maar wat ik me nog kan herinneren: een verhoging van de fortekor, een spuit die ervoor zou moeten zorgen dat ie weer meer gaat eten (volgens mij met vitaminen erin?), een pil met plantenextract (anders dan MacSamuel) hij had de naam ervan opgeschreven welke plant erin zit! Zal eens kijken of ik die nog ergens terug kan vinden. Die andere 2 ben ik even vergeten, misschien weet mijn man die nog?!
k denk dat je rubenal bedoelt....... http://www.medpets.nl/rubenal/

k ben al tijden op zoek naar personeeltjes die er (goede/minder goede) ervaringen mee hebben...
en catoils kan ook wel éen van de vijf adviezen van de da geweest zijn.

eigenlijk zouden we hier eens een overzicht moeten maken van alle middelen met bijsluiters, wat en hoe en wanneer.. dan kunnen we voortaan ook naar die pagina verwijzen..
maar ik moet ook onkruid wieden en kijken wat er op mijn volkstuin is weggewaaid.... :pdtfly2: en fikkie stoken voor Enzo :pdtfire: en houtjes hakken :pdtdrv: voor fikkie enzo enzo
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

voor Enzo en houtjes hakken voor fikkie enzo enzo
Hihi

Erg goed idee trouwens van die meds en bijsluiters voor nierpatientjes.
Ik zou zelfs willen voorstellen omdat in een apart topic te zetten, en dan geen discussies over de nierpatient maar over de werking van de medicijnen daarin houden. 8-)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nemo »

Ik weet niet of het rubenal is.. Heb het papiertje nog niet kunnen vinden :(

Hier gaat t weer slecht met Nemo.. Zijn bang dat t einde in zicht is. Ze haddden hem 6mnd tot 1 jaar gegeven en dat ene jaar zit er nu bijna op. Sinds vrijdag eet ie minder en sinds zaterdag helemaal niet meer! Ben hem toen gaan dwangvoeren. Gister leek het weer een beetje beter te gaan, want hij had , bakje zelf helemaal leeg, maar vanmorgen heeft ie weer voor t eerst overgegeven. Gister de dierenartsassistente aan de lijn gehad en zij zei dat ik gekookte witvis kon geven, maar dat eet ie niet. Sinds gister krijgt ie nou gekookte kipfilet en dat eet ie helemaal op. Kieskeurig?!
We waren zo blij dat het een hele tijd goedging, maar zitten nu even in een neerwaartse spiraal.. Moet mezelf weer even bijeen rapen en verder gaan!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

misschien zit het wel beetje anders in elkaar dan kieskeurig... ;-)
...... als Nemo een nierpatient is dan zal hij misschien wel grote moeite hebben met de eiwitten in de kipfilet. het enige dat hem nog redelijk op de been zal houden is wat nierdieetvoer, desnoods via dwangvoeren.
anders zit je in een cirkel van misselijk/niet eten/te hoge ureum en dan wat kip wat weer te hoge ureum/misselijk/niet eten veroorzaakt.
hetzelfde trouwens voor witvis.. zou hij wat licht gestold eigeel lusten? ;-)
Laatst gewijzigd door Adriana op 08 feb 2011 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie