Na maanden te hebben gesukkeld met Osiris (en een bloeduitslag in november en vorige maand waaruit bleek dat er niets met de nieren was), blijkt het nu toch prijs. Hij braakte al een tijdje, was erg vermagerd, had even te hoge suikerwaardes gehad, vacht was dunner geworden, moeite met ontlasting, ... Hij nam al even Zylkène tegen de stress, omdat de da vermoedde dat het daarvan kwam, aangezien de bloedwaardes niets anders uitwezen. Dinsdag op een half uur tijd 5x gebraakt, dus ik naar de da: anemie, derde ooglid zichtbaar in beide ogen, verzwakt. Op woensdag hebben we hem binnengebracht voor een maag- en buikonderzoek - er is een gastroscopie genomen en er zijn echo's gemaakt. Bleek dat zijn buik vol zat met aangedroogde stoelgang die er niet uit kon en dat er door de gisting veel gassen waren ontstaan. Lavement gegeven en paraffineolie om alles beter te doen glijden. Toch nog even bloed geprikt, want er was een kleine schaduw aan de lever en ze waren niet zeker of dat onverteerd voedsel of iets anders was, en om de anemie te controleren.
Net bloedresultaten gehad. Geven blijk van een infectie en beginnende nierinsufficiëntie. Creatinine zit nog vrij goed, maar ureum is verhoogd. Hij heeft nu een spuitje ab gekregen tegen de infectie en eentje om het braken tegen te gaan. Is onmiddellijk op Hills k/d gezet en we zijn met semintra begonnen.
Mijn arm kereltje ziet er niet zo gelukkig uit, en hij gedraagt zich ook wat zieliger dan anders. Hij eet wel nog zeer goed (eerste portie k/d met semintra is er vlot ingegaan) en glanst nog mooi. Derde ooglid is wel nog zeer prominent aanwezig.
De da zegt dat hij nu erg aan het vechten is om er weer bovenop te komen. Als hij begint kleine porties uit te braken, moet ik onmiddellijk weer contact opnemen, weekend of geen weekend. Hij zou dan aan een infuus moeten, maar de da wil dit zo veel mogelijk vermijden, omdat hij daar nu écht niet sterk genoeg voor is (en dan bedoelt hij op stressniveau - hij heeft de afgelopen dagen al voldoende bij de da gezeten), maar als het moet, dan moet het.
Na al die maanden met vraagtekens weten we eindelijk wat er aan de hand is. Ik vermoed dat dit al sinds september aan het broeden was, maar dat de waardes toen nog niets uitwezen.
We gaan nu echt aan de slag om hem nog zo lang mogelijk bij ons te kunnen houden! Maar ik vrees dat ik nu wel een abonnement op de da mag nemen.