Lol, Kyra is inderdaad de ene werkende nier
Het is eigenlijk triest dat we alles door elkaar gooien, dat wil dus gewoon zeggen dat er veel te veel katten ziek zijn en worden. Drie in 1 week, dat is toch niet voor te stellen?
Kyra is inmiddels aardig bijgedraaid. Ze was gisteren erg suf, heel erg suf, dus ik had bijna zoiets van: ik bel onmiddellijk de dierenarts weer. Maar ze is gisteren natuurlijk gesedeerd voor het bloed afnemen, voor de derde keer in een week, en daar komen nierklantjes vaak heel slecht uit, is mij verteld. Ze voelt wel warm aan (laaaaang geleden dat we dat gevoeld hebben, ze heeft immers bloedarmoede!) en ze heeft dat ontstoken oog als extraspeciale kliniekbonus er bovenop gekregen, dus we houden haar scherp in de gaten.
@Kyana: wat heftig allemaal! Bo's waardes zijn inderdaad veel te hoog. Vooral het ureum is met 43 ongeveer 4 keer zo hoog als het hoort te zijn. Dikke kans dat dat de oorzaak is van Bo's slechte eten, van zulk hoog ureum worden ze ontzettend misselijk. Dat moet dus omlaag. Wat betreft dat doorspoelen: doen! Dat heeft bij mijn meisje een wereld aan verschil gemaakt. Ik zou er echter wel voor kiezen Bo een aantal dagen onafgebroken aan het infuus te laten liggen, en dan intraveneus (in een ader, niet onderhuids), want hoe lager de waardes, hoe beter het is. Ook heel belangrijk: dan hoeft er maar 1 keer geprikt te worden, en Bo dus ook maar 1 keer gesedeerd als het prikken niet lukt! Als dat bij deze DA niet kan, zou ik overwegen een second opinion aan te vragen. Je kunt Bo's huidige bloedresultaten gespecificeerd op papier meekrijgen, daar heb je recht op! Neem Bo daarna mee naar een kliniek of een dierenhospitaal waar het wel kan, en laat hem daar aan het infuus leggen. Dat is misschien even rot, omdat je je goed voelt bij deze DA, maar het is ook in Bo's belang: uit een sedatie komen nierklantjes vaak heel slecht weer 'bij'.
Wat betreft de rest van je verhaal: jij bent nu waar ik afgelopen woensdag was. Wat je DA heeft gezegd, dat de waardes na het infuus gedaald moeten zijn, is inderdaad essentieel. Als ze niet dalen, blijft het lichaampje zichzelf vergiftigen, en dat is slecht nieuws. Het voelt alsof je leven met Bo aan een zijden draadje hangt, alsof alles van die bloeduitslag afhangt. Dat gevoel zul je nog meerdere malen krijgen. Er zijn nog veel mitsen en maren, en elke bloedtest die vanaf nu volgt is in principe een examen. De waardes moeten OF gedaald, OF gestabiliseerd zijn, en steeds hangt de euthanasiespuit dreigend boven zijn koppie. Dat is een vreselijk gevoel, en ook heel zwaar. Vergeet niet ook aan jezelf te denken af en toe! In feite is het eten en drinken van Bo belangrijker, al is het maar om de mensen ertoe te bewegen nog iets voor hem te willen doen. Als Bo de indruk maakt het opgegeven te hebben, is het voor DA's over het algemeen vrij snel afgelopen, en komt het woord 'euthanasie' heel snel om de hoek kijken. Ik blijf meebidden en meeduimen dat Bo's waardes willen zakken!
@Kelly, ik ben blij iets van je te lezen! Ik ben ook blij dat Kareltje het zo goed doet, em dat hij wil blijven eten!
@Cerna, die 40 gram is inderdaad puur de brokken. Alles wat ze daar nog aan natvoer bovenop wil eten is mooi meegenomen. Ik ben inderdaad wel VOOR het kweken van een beetje spek, ik voel nog steeds d'r ruggengraatje. Dat gaat misschien ook nooit meer weg, maar goed, ze is er nog, en dat is het belangrijkste. De anaboleninjectie is nog niet gegeven, de DA wilde eerst dat Kyra enigszins uit de sedatie kwam, omdat ze nog erg suf was. Dus misschien gebeurd dat maandag. Ook is het zaak nu even de bloedtest over 2,5 week af te wachten, om te zien of die bloedwaarden enigszins gestabiliseerd zijn, anders is het alsnog einde verhaal. Bedankt voor je waarschuwing dat het crea weer hoger zal zijn, dan kan ik me daarop voorbereiden inderdaad! Overigens ben ik zeker van plan op dit forum te blijven, ik heb ontzettend veel steun en informatie gevonden hier, en zonder jouw, Adriana's en Dinie's berichten op mijn eigen topic dat het zeker nog zin had om door te gaan, zou Kyra er waarschijnlijk al niet meer geweest zijn!
Ik ken dat, dat je meeleeft met iemand en vervolgens nooit meer iets hoort, vervelend is dat!
@Adriana, wat betreft die Fortekor is de dierenarts inderdaad erg voorzichtig. Kyra's nieren zijn heel erg kapot, en de enige reden dat ze er nu nog is, is omdat ze bleef eten en drinken, en de DA daardoor voor haar wilde blijven vechten. Ikzelf twijfel erg over die Fortekor, omdat je ook zegt dat het door de lever en de nieren afgevoerd moet worden. Ik blijf er zeker over in overleg! Haar overige bloedwaarden waren wel goed, haar levertje functioneert prima, met haar hart is ook niks mis. Ook dat is een reden dat ze er nog is, natuurlijk! Ik lees inderdaad goede dingen over dat MacSamuels niertonicum....ik zit erover te denken dat in te schakelen voor Kyra...zou dat raadzaam zijn?
Oh, en mijn voornaam is Marjolein. Ik maak even een onderschrift aan, dat is wellicht makkelijker.