Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Op Specific-brokjes zit eetgarantie (weet niet of dat ook voor de kuipjes geldt), dus: lusten ze het niet, kun je het terugbrengen en krijg je je geld terug. De dierenarts krijgt het dan weer terug van de vertegenwoordiger/fabriek.

Almo-nature zou ik in deze beginfase nog niet doen. Er is hier veel discussie over. Almo-nature is toch een soort vers voeding (in blik) net als Applaws en ik weet dat Misty van Kattenbella alleen maar vers eet omdat ze dat ook at toen ze nog niet ziek was en het nierdieet absoluut niet wilde.
Kattenbella is haar toen weer gewoon vers gaan geven en op de Barf-site is men er ook van overtuigd dat vers (geen rood vlees) het beste is voor nierfalers.

Maar wanneer hij echt niet wil eten zou je RC-renalkuipje kunnen mengen met iets Almo-nature zodat hij toch het smaakje heeft en dan iets ipakitine eroverheen.
Of spuitjevoeren...........doen wij al anderhalf jaar en Noa eet het heel gemakkelijk, maar wanneer je het haar zo voor zet loopt ze weg. Katten blijven vreemde wezens :eshifty:
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Is dat zo? Ook als je dat bij de apotheek hebt gehaald? Dan zal ik daar eens voor informeren. Want dat is veel geld om zomaar weg te gooien.

Als we volgende week naar de kliniek gaan, zal ik het daar eens vragen. Als dat zo af en toe eens mag, zou dat wel leuk voor hem zijn.

Ik hoop dat onze andere kat, Asraël, nooit niervoeding moet eten, want hij wil dat absoluut niet eten. De dr had gezegd dat ik hem ook het beste die voeding kon geven, omdat hij niet wil eten wanneer je het er zet, hij heeft zijn eigen voorkeursmomenten, die niet samen vallen met die van Karel. Dus om problemen te voorkomen, Asraël ook op dieet... Valt dat tegen... Nu geef ik hem af en toe apart nog iets anders maar Karel ruikt dit dan en lijkt wat jaloers...
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

In dit topic http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=25810 heb ik het hele verhaal rondom ons meisje Kyra geschreven, met van vanmorgen een gunstige update.

Zojuist heb ik de dierenarts weer gesproken over de uitslag van haar urinetest. En, het is weer een stapje vooruit!! Bij deze test testen ze of er eiwitten uitgescheiden worden via de urine. Het gaat daarbij klaarblijkelijk om de proteïne/creatine-ratio. Die hoort tussen de 0 en de 0,33/0,4 te blijven. Ons meisje zat op 0,2. Dat is te hoog, het is duidelijk dat het geen gezonde kat is (duh, met een crea-waarde van 1200!), maar de waarde viel haar 'absoluut niet tegen'. Ook is haar fosfatenwaarde nabepaald; 4,39. Ook veel te hoog, rond de 2 is de uiterste normaalwaarde.

Al met al is ze zelfs nog 'te goed' bevonden voor Fortekor. "We moeten in dit stadium niet teveel gif van medicijnen in haar lijfje willen pompen, als het nodig gaat zijn kan het altijd nog," vond de DA. Goed, daar zit ook weer wat in. Wel blijft ze aan de Ipatikine, die ze zonder morren accepteert. Ook ACE-remmers konden nog wat voor haar betekenen, maar e.a.a. hangt af van de bloedwaarden van morgen.

Wat de dierenarts verbaasde, en echt oprecht verbaasde, was dat Kyra nog zo verschrikkelijk goed at. Normaal zijn katten met deze waardes stik- en stikziek, en die indruk maakt ons meisje helemaal niet. Dit had de DA ook nog nooit eerder gezien.

Er is ook een echo gemaakt, waarop te zien was dat 1 niertje gezond, maar te klein was, en de andere nier een hele rare vorm had met een vergroot nierbekken. De DA verbond daar de conclusie aan dat haar ene rare niertje waarschijnlijk nooit gefunctioneerd heeft, en het andere niertje versleten, doordat we niet wisten dat dat ene goede niertje de functie van de andere over moest nemen. Een soort aangeboren afwijking, zeg maar. Maar goed, dat is niet met zekerheid te zeggen. Daar staat dus wel haar relatief goede urine-uitslag tegenover.

Het is dus afwachten, een en ander staat of valt met de uitslag van de bloedtest van morgen. Dan heeft ze twee nachten aan het infuus gelegen, en moeten de waardes ureum en creatinine gedaald zijn, anders heeft het weinig zin en is in principe euthanasie de enige optie. De DA gokte op een vermindering van 1/3 (dan zit ze dus nog op 800!) tot de helft. Hoewel dit wellicht enigzins ambitieus te noemen is, is het zaak die urea en crea zo snel mogelijk omlaag te krijgen. Als dat zo is, die vermindering, zouden we er nog voor kunnen kiezen haar een dag langer aan het infuus te leggen, om te zien of de waarden verder willen dalen.

En dan? Nierdieet, en waarschijnlijk wel Ipatikine, met OF de ACE-remmers, OF de Fortekor.....en dan eens per drie maanden bloedonderzoek om te zien of ons meisje achteruit gaat.

Stapje voor stapje.....maar goed, ze worden wel gezet....

Wij bidden en duimen verder.....op naar morgen..... :epray: :epray: :epray:

Duimen jullie alsjeblieft mee voor een gunstige bloeduitslag morgen?

P.S. @Kelly, hoe is het met Kareltje?
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Ik duim absoluut mee voor jou!!!

Karel doet het voorzichtig goed, hout vasthouden... Hij heeft 1 week aan het infuus gelegen en is toen van 850 naar 400 crea gezakt...
Als jouw poezebeest langer aan het infuus wil blijven liggen, zou ik dat toch proberen. Elke daling die je boekt is goed meegenomen!!

Dat doet nogal wat met een mens he, zo'n diagnose... Ik ben er nog niet goed van.
Volgende week moet Karel op controle en gaan ze zijn urine ook opnieuw bekijken.
Ook hij krijgt voorlopig nog geen fortekor van de arts. Ik vind dat wel raar, want op fora lees je katten met lagere waarden dan ons poesies en die krijgen dat wel...

jammer langs een kant dat ze zo sterk zijn, waardoor ze het zo laat tonen dat ze problemen hebben.
Ik vind het een heel stresserende periode. Ergens had ik al afscheid genomen die week dat hij in het ziekenhuis lag, omdat ik van de arts te horen kreeg dat hij er niet meer lang zal zijn. Dan kwam hij vrijdag terug en moet je een heel zieke kat gaan verzorgen die er niet ziek uitziet.. Dus de hoop groeit en ik trek me op aan de verhalen op de fora. Maar elk gedrag, elk likje minder eten of drinken, brengt me tot tranen...

Het is zo oneerlijk, die lieve beestjes...

Ik duim zeker hard mee voor jou lief bolletje!!!
Hopelijk mogen we ze allemaal nog lang bij ons houden.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik snap het niet meer :-( Geen Fortekor, wel ipakitine. Ipakitine over het nierdieet heen?
Wanneer een kat normaal voer krijgt, dan zit hier teveel fosfaat in en dan doe je er ipakitine overheen en dit maakt de fosfaten dan onschadelijk voor de nieren:
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -ipakitine

En Fortekor is geen vergif voor de nieren, maar ondersteunt juist!:
Gelukkig is er sinds kort een ook geneesmiddel (Fortekor) verkrijgbaar, dat de resterende nierfunctie ondersteunt waardoor het proces verder wordt vertraagd en de kwaliteit van het leven van de kat verbeterd wordt.
Fortekor is oorspronkelijk een geneesmiddel dat ontwikkeld is tegen hartfalen bij honden. Als bijwerking zag men dat de andere organen, met name de nieren, beter doorbloed werden en daardoor beter gingen werken. Gezien het veel voorkomen van nierfalen bij katten en de werkzaamheid van het product was de fabrikant bereid de hoge kosten te dragen die het registreren van een veterinair geneesmiddel met zich meebrengt. In een twee jaar durend, dubbelblind (zowel eigenaar als dierenarts weet niet of het dier het medicijn of een placebo krijgt) klinisch onderzoek werden 200 katten die lijden aan nierfalen behandeld met Fortekor of een placebo. Bij de katten die behandeld werden met Fortekor daalde gemiddeld de bloeddruk (=verbeterde doorbloeding) in de nieren, nam de eetlust en daardoor het gewicht toe en werd de totale "quality of life" als beter beoordeeld. De levensverwachting van de katten behandeld met Fortekor was 28 tot 300% hoger dan niet behandelde katten.


Dit spreekt toch voor zich, dacht ik.
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Annet, ik ben er volgens mij achter waarom de DA Kyra (en ook Kareltje) geen Fortekor wil geven. Hoewel het enorm goede dingen doet, VERHOOGT het in het begin van de therapie tijdelijk het crea-gehalte. Dat is van voorbijgaande aard, maar het kan net het zetje zijn dat mijn meisje in een coma jaagt. En daarbij is de veiligheid en werkzaamheid bij katten onder de 2,5 kilo niet aangetoond. Hoeveel Kyra precies weegt weet ik niet, maar ze woog altijd al meer richting de 3 als richting de 5 kilo. Nu ze zo is afgevallen kan het best dat ze eronder zit.

Ook Kareltje's crea-waarde was met 850 te hoog voor Fortekor waarschijnlijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook VOOR Fortekor, maar het moet wel veilig blijven. Ik blijf overigens wel in overleg, zeker omdat ik overal lees dat een bekende bijwerking van ACE-remmers.....nierfalen is......en dat proberen we nou net te behandelen dacht ik.

Maar goed, allemaal precies weten doe ik het niet, vanmorgen hoor ik als eerste als het goed is OF Kyra's urea en crea-waardes gedaald zijn, en zo ja, of het voldoende is. Ik ben nog nooit zo zenuwachtig geweest, het is net alsof ik helemaal opnieuw examen moet doen voor de middelbare school. Hoewel, eigenlijk is het Kyra die nu examen moet doen!
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

klopt en staat ook in de bijsluiter en je hebt in ieder geval een dierenarts die daar goed over nagedacht heeft..
het advies is ook als/als je er ooit mee begint het dan heel erg langzaam op te bouwen met hele lage startdosis verdeeld over 3/4 ingeefmomenten per etmaal.
en het kan ook nog wel zijn dat afhankelijk van de oorzaak van het nierfalen en de vorm, fortekor helemaal niet het juiste middel is..
voorlopig zijn we met jou hardstikke blij dat ze nog leeft en goed en zelf eet..

en die onzekerheid is ook hier heel herkenbaar. voor mij zijn de rampen al een tijdje achter de rug maar dat extra alerte, ook bij mijn andere katzels, gaat er denk ik niet meer uit..
-
lunetuesday schreef: Er is ook een echo gemaakt, waarop te zien was dat 1 niertje gezond, maar te klein was, en de andere nier een hele rare vorm had met een vergroot nierbekken. De DA verbond daar de conclusie aan dat haar ene rare niertje waarschijnlijk nooit gefunctioneerd heeft, en het andere niertje versleten, doordat we niet wisten dat dat ene goede niertje de functie van de andere over moest nemen. Een soort aangeboren afwijking, zeg maar. Maar goed, dat is niet met zekerheid te zeggen. Daar staat dus wel haar relatief goede urine-uitslag tegenover.
de overcapaciteit van nieren is vrij groot en pas als drie/kwart al niet meer functioneert is het zichtbaar in de nierwaardes bij bloedonderzoek.
het zou best nog wel eens kunnen zijn dat als ze voortaan voer krijgt dat haar overgebleven nierfunctie minimaal belast met nog wat ondersteuning en missch af en toe een spoelinfuus, dat ze het dan nog behoorlijke tijd trekt..

we duimen intussen voor sterk verbeterde nierwaardes!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Jeetje wat een verdrietige verhalen allemaal weer over zulke jonge katten! Ik wil jullie beiden heel veel sterkte toewensen en hopelijk komen jullie kanjers er weer bovenop!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

En, is er nieuws over de nierwaarden??

Ik hoor ook pas volgende week of fortekor mag opgestart worden al dan nee.
Ik vind het wel langs een kant jammer als ik hier die positieve verhalen allemaal lees over fortekor, maar inderdaad, als er in het begin wat risico's aan verbonden zijn, dan kan ik het wel plaatsen...
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Hoi Kelly, ik heb nog niets gehoord. Ik ben stikzenuwachtig, sla om de vijf minuten een kruisje en kan zowat niet meer ademen. Heb jij al iets over Kareltje's waarden gehoord?

@Adriana, ik ben blij jouw berichten te lezen, je bericht op mijn eigen topic gaf me al veel steun, net zoals dit bericht. Ik hoop echt dat er nog werkend nierweefsel over is, we gaan het zien!

@Patiani-Guusje....dank je wel! We duimen en bidden hier nog even verder......ook voor alle andere nierklantjes hier!

@Iedereen: dank je wel voor alle steun, nog even verder duimen....voor mijn meisje!
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Van dat wachten wordt een mens gek he...

Maar ik duim en leef mee hoor!!

Wij weten pas donderdag weer iets van zijn waarden. Woensdag gaan ze bloed en urine prikken.
Maar ik bereid me er op voor dat ze terug zullen gestegen zijn. Met een week infuus waren ze tot 400 gedaald... Ik hoop alleen dat het niet extreem gestegen is...

Als je iets weet, hou je ons dan op de hoogte? Succes!!!
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Pfffff....ik heb zojuist gebeld, ik hield het niet meer uit....ik hoorde maar niks en hoorde maar niks.....ik werd helemaal gek.

HET IS GOED NIEUWS!!!!!! Kyra d'r fosfaat is van 4,39 naar normaal gegaan, haar ureum van onmeetbaar (waardoor we dus niet weten hoe hoog hij precies was) naar 35, en haar creatinine van 1200 naar......783!!!!! Nog steeds veel en veel te hoog, maar wel een vermindering van meer dan 1/3e met twee dagen infuus!!!

Het voorstel van deze DA (niet de 'vaste' die Kyra onder haar hoede heeft) was dan ook haar nog tot vrijdag eind van de middag aan het infuus te laten liggen om te zien wat die waardes verder doen.

En ook daarna zijn we er nog lang niet, als die waardes verder dalen moeten we nog maar zien wat ons meisje doet als het infuus eruit gaat....als die waarden dan meteen weer de lucht in schieten is er onvoldoende functionerend nierweefsel over om haar in leven te houden. Het gevaar van euthanasie is dus zeker nog niet geweken, maar dit is een hele belangrijke (grote) stap in de goede richting.....

Pfff, wat ben ik opgelucht zeg!

@ Iedereen, excuses voor mijn egoistische geblèr, en ONTZETTEND bedankt voor het duimen....het zal nog wel even nodig zijn, maar zo ver zijn we alvast!!! Wij bidden en duimen (vrolijker dan eerst!) door, voor ons meisje, en voor alle andere nierklantjes hier! :epray: :epray: :epray:

P.s. En ons meisje zelf? Die zat alweer luid en duidelijk om aandacht te krijsen, volgens de assistente. Zo kennen we haar weer! :grin:
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ach, dat valt toch wel mee en ik kan me heel erg goed voorstellen dat een vermindering van een derde goed nieuws is. nee, jullie zijn er nog niet maar we hebben hier meer katzels met hoge creawaardes, die nog redelijk vrolijk in de rondte lopen..
en stilletjes in hun snorharen lachen om de uitspraken van sommige dierenartsen..
je hebt het over fosfaat maar bedoel je anorganische fosfor? wat dat is de belangrijkste waarde naast urea/crea.
mag je haar wel bezoeken en knuffelen of liever niet (want dan moet je ook weer weg en dat levert stress op bij jullie meisje..) en ik kan me voorstellen dat ze haar nog wat langer aan een infuus willen houden..
(en op zoek naar iets anders kwam ik ook weer eens hier http://www.felinecrf.org/index.htm en missch is dat wel weer eens goed om deze link hier te zetten. van alles over behandelmethodes - afhankelijk van de oorzaak van het nierfalen - en de nodige succesverhalen.. om je aan op te trekken)
en we citeren hier af en toe hun gezegde 'treat the animal, not the figures'..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hoera!! :edance: En dat na 2 dagen infuus. Inderdaad nog schrikbarend hoog, maar het begin is er en nu weer verder duimen - komende twee dagen nog een keer 400 eraf en ureum ook liever nog verder naar beneden. Maar ze heeft er dus geen last van want anders had ze niet zo goed gegeten.
Dus daar gaan we weer: :epray: :epray: :epray:
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Amai super!! Hoe langer aan het infuus hoe beter in dit geval he :-).

In welke kliniek ligt ze?
Ik ben Karel niet gaan bezoeken, dacht dat dat nog erger zou zijn. Want dan zijn ze blij omdat je er bent en moet je terug weggaan...

We duimen hier nog verder mee hoor!!

Ik ben net voor Karel niersnoepjes gaan kopen en hij is er gek op. Toch iets van die nierdieetspullen dat hij lust... Tot voor kort at hij die renal natte voeding tonijn royal canin graag, ik heb hier nu 30 zakjes staan en sinds 2 dagen lust hij dat niet meer. Net andere zaken gaan kopen, want zijn eetlust is wel nog goed, hij eet gewoon veel brokjes...
Plaats reactie