Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Adriana: Nee daar heb ik nog niet aan gedacht. Dacht er nu aan om een tunnel naar het huisje te maken zodat ze zelf via een kattenluikje zelf in en uit kunnen lopen. Kunnen ze nu niet dat levert volgens mij de stress op Maar goed dit was ff off-topic ;-)

Annet: Fijn dat het zo goed gaat met Noa, en balen van die volledige enting :-(
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Goede beslissing hoor Annet om Noa niet te laten prikken. Wat je ook zei, als Noa zich goed voelt, kun je het maar beter niet weten, tenslotte viel het bij Casper ook een beetje tegen.

We blijven ons toch zorgen mken om onze lieve nierkatjes hè?

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Vanmorgen is Sophietje overleden.
Heeft gisteren een hersenbloeding gehad. waarna ze rustig omringd door de andere katten en het hondje en mij vanmorgen is gestorven.
Ze is op een dag na 17 jaar geworden

Ina
Adriana

Bericht door Adriana »

wens je veel sterkte in deze verdrietige tijd.
wel een rustig en heel respectvol einde met al haar maatjes om haar heen.. heel ontroerend eigenlijk..
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Jeetje Ina, ik schrik er helemaal van! Toch nog onverwachts ondanks haar leefijd.. Heel veel sterkte met het verlies van jullie lieve Sophietje!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Cerna

Bericht door Cerna »

Och Ina, dat is een triest bericht! Je verwacht dat het dier uiteindelijk aan nierfalen zal overlijden en op zoiets ben je natuurlijk helemaal niet voorbereid. Wat zal dat schrikken zijn geweest.

Ook ik wens je heel veel sterkte!
Bijna 17 - het is een mooie leeftijd - maar wanneer ik aan Cochi denk die maandag 17 wordt, dan weet ik ook dat het net zo verdrietig is om een maatje van 17 te verliezen dan een jonger maatje.
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Veel sterkte Ina!
Wel fijn dat ze omringd was door jou en de andere katten , heel ontroerend.

Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Veel sterkte Ina!
Sophietje was toch ook een taaie, gelukkig heeft ze het toch lang volgehouden met haar niertjes.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door kansarmedieren »

Even een vraagje over Vedder heb eerder over hem geschreven, heeft nierfalen gehad na een operatie. Het ging heel goed nu begint hij veel te eten en is onrustig. Ik dacht aan schildklier maar dat is het niet (bloedonderzoek laten doen) Nu zegt de dierenarts dat hij graag de nierwaardes weer wil testen omdat hij denkt aan de nieren??? Maar meer eten?????? En afvallen (dat was ik nog vergeten) Als de nieren slechter worden dan is toch het eerste wat ze doen is minder eten of niet meer eten of ben ik nu helemaal in de war????? Suiker is goed daar is hij van genezen waardes zijn goed.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen. Ik heb ook al gedacht aan kanker dat vraagt ook veel energie....
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

De meeste katten met nierproblemen gaan inderdaad minder eten maar bij mijn Patiaan (rip) was het wel het geval dat hij heel veel at en afviel. Da dacht ook aan schildklier, en was zeer verbaasd toen het de nieren waren. Het komt dus wel voor maar niet heel vaak denk ik. Sterkte!
Cerna

Bericht door Cerna »

Ook Cochi eet als een bootwerker. Hij is wel schildklierpatiënt, maar al een jaar stabiel.
Toen ik hier net op het forum was, verbaasde ik me er ook over dat nierpatiënten slecht eten want daar had ik bij Cochi nooit wat van gemerkt.

Cochi valt wel af, zij het heel langzaam (weegt nu 6,3 kilo en een jaar geleden 6,7) en heeft een heel smal ruggetje gekregen met ingevallen flanken.

Ook Noa eet goed, maar dat is volgens mij dankzij de Mercurius Corrosivus.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Het zegt niks als ze goed eten. Er zijn katten met nierproblemen die prima blijven eten.
Mijn Sjaak is er ook zo een.
Hij is 2 x in coma geweest omdat de nieren plat lagen, waardes niet meer meetbaar.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

"Hoi ik vond dit forum toen ik informatie zocht over nier problemen bij katten. Mijn kat roodje had het eerst aan zijn schildklier. Hij was ineens heel veel afgevallen en heel actief ben naar de dierenarts gegaan en daar hebben ze bloed geprikt.
Alle waardes waren goed behalve zijn schildklier. Ik kreeg toen felimazole hij moest daar 2 pilletjes per dag van.

Hij ging goed na de 2 -de bloedtest. 4 weken erna was zijn schildklier nog niet goed dus moest 's morgens een pilletje meer. Dus 's morgens 2x 2 en half mg en s avonds 2 en half mg. Hij werd wat rustiger en was iets meer dan een kilo aangekomen.

Daarna in dec 2011 nog geprikt op zijn schildklier en die was stabiel. Ik hoefde pas terug te komen als hij weer te actief werd. Afgelopen maand ging hij weer afvallen en ik merkte dat hij heel veel jeuk had op zijn kopje. Ik las in de bijsluiter dat dat bijwerkingen konden zijn. Hij wilde ook bijna niet eten. Ik ben toen naar de dierenarts terug gegaan dit was op 6 april die zei hij heeft een hartprobleem en ze voelde ook een wat opgezette buik vlak rechts onder zijn ribbetjes. Ze gaf hem een klysma want kon volgens haar ook te harde ontlasting zitten.

Hij had ook koorts volgens haar ze heeft hem toen injectie s convenia en catosal en metacam gegeven. Hij had ook ontstoken tandvlees en met dit alles moest het opgelost worden, maar hij bleef maar heel veel last van jeuk houden en eten ging ook niet. Ik heb toen contact met de leverancier van de felimazole gezocht en kreeg daar de dierenarts en die zei dat hij overleg had gehad met mijn arts. Volgens hem waren dat geen bijwerkingen en moest maar terug naar mijn eigen dierenarts gaan.

Ik heb weer contact met haar gezocht en ze zei dat die dierearts had gezegd dat het van zijn nieren kon komen. Ze ging bloed prikken wat overigens 2 keer mis ging omdat de stagiere hem niet goed kon vast houden. Uit de bloedtest kwam dat hij het aan zijn niertjes heeft. Zijn ureum was 13.7 en zijn creatine was 179 af 71 alt 76. Ik kreeg toen benakor mee en nierdieet wat ik er met geen mogelijkheid in kreeg bij hem.

Heb verschillende bakjes en brokjes gekocht zonder succes. Ik ben daarna overgestapt naar een andere dierenarts die is ook dichterbij en hoef niet met de bus wat ik ook beter vind voor roodje. Daar kwam mijn vriend vroeger met zijn hond. Die heeft hem na gekeken en bloed test gedaan. Ze zegt hij heeft hele slechte nieren en veel waardes zijn niet goed maar kan ook door ondervoeding komen.

Zijn urea(bun) is 26.6 creatinine 252 ,horganic phosphate 3.2 fructosamine 175 magnesium 1.9 ,leukocytes 46.1 ,segmend neutrophils 90 , lymphocytes 4 , band neutrophills (absolute) 922 ,segmend neutrophills(abs) 41472, monocytes (absolute) 1382. Deze staan allemaal in het rood ik heb dit laten uitprinten door de dierenarts omdat ik het zelf wilde op zoeken op internet. Ik zag op het papier staan dat ze wel felimazole had gemeld bij de bloedtest maar niet de benacor. Ik ben de bijsluiter gaan opzoeken op internet en daar staat op dat de creatine verhoogd wordt door dit medicijn en ook de waardes van de rode bloedlichaampjes. Een verlaging bij de felimazole zag ik dat er een bijwerking is als bloedarmoede.

Ik heb ook de metacam op gezocht en daar staat op dat dit niet gebruikt mag worden bij katten die een hart probleem hebben. Daar kunnen ze dus nierfalen door krijgen, dus nu is mijn vraag klopt de boedtest dan eigenlijk wel die deze dierenarts heeft laten doen zonder vermelden van benakor. Eigenlijk is roodje veel rustiger geworden nadat hij is gestart met benakor. Hij heeft nu 3 infusen gehad eerste keer 100 ml tweede keer 150 en afgelopen vrijdag 150 ml. Hij wordt wel alerter maar is toch anders als toen voor de benakor. De dierenarts tweifelt ze heeft al 3 keer gezegd dat ik moet beslissen wat ik ga doen Roodje valt ook af ik geeft hem zelf eten want dat nierdieet vindt hij echt niks.

Ik had vrijdag een blikje senior voer gehaald met kip en dat ging hij zelf eten. Ik voer hem kd van de dierenarts hij moet ook paktine een half lepeltje dan krijgt hij nog vyo om aan te sterken en dan ook nog emeprid 0.3. Dat moet hij 4 keer per dag voor de misselijkheid. Vrijdag was hij weer afgevallen. Hij woog toen 2 kilo 15 gr de dierenarts zegt dat hij zo afvalt omdat zijn nieren geen vocht vasthouden. Ik ben hem nu zelf aan het voeren.

Doordeweeks doe ik huishoudelijk werk, dus kan hem alleen eten geven als ik terug kom. Vandaag viel mij op dat hij soms heel snel ademt, dat had hij eerder nog niet. Hij gaat meestal trimmen in het vest van mijn vriend (trappelen ) en toen zag ik dat ook lijkt net of hij dan buiten adem is. Ik dacht misschien van die emeprid, dat schijnt ook niet zo goed te zijn. Heb een weekend dierenarts gebeld en die zei ja je moet of het een of het ander. Moet het morgen melden aan mijn eigen arts. Daar moet ik morgen ook contact mee opnemen om te zeggen hoe het met roodje gaat en mischien ook nog een infuus of ?

Ik dacht ik zal mijn verhaal eens op dit forum zetten omdat ik hier heel veel verhalen en tips zie staan. Mijn verhaal is een beetje lang geworden, maar dan weet je wat er is gebeurd. Ik hoop iets te horen, want ik weet nu zo even niet meet wat te doen groetjes Astrd"

Verhaal verhuisd van waarde-topic is van Amance1962 - aangepast voor de leesbaarheid
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Cerna

Bericht door Cerna »

Hoi Astrid
Het is een heel verhaal en ik hoop dat ik een beetje advies kan geven.
Roodje lijkt op mijn Cochi: ook eerst aan de schildklier en een tijdje later nierfalen. Maar dat was 5 jaar geleden en met Cochi gaat het, gezien zijn leeftijd (17), nog steeds goed.

Ik ga maar puntsgewijs door je bericht heen.
amance1962 schreef:Hoi ik vond dit forum toen ik informatie zocht over nier problemen bij katten. Mijn kat roodje had het eerst aan zijn schildklier. Hij was ineens heel veel afgevallen en heel actief ben naar de dierenarts gegaan en daar hebben ze bloed geprikt.
Alle waardes waren goed behalve zijn schildklier. Ik kreeg toen felimazole hij moest daar 2 pilletjes per dag van.
Hij ging goed na de 2 -de bloedtest. 4 weken erna was zijn schildklier nog niet goed dus moest 's morgens een pilletje meer. Dus 's morgens 2x 2 en half mg en s avonds 2 en half mg. Hij werd wat rustiger en was iets meer dan een kilo aangekomen.
Daarna in dec 2011 nog geprikt op zijn schildklier en die was stabiel. Ik hoefde pas terug te komen als hij weer te actief werd. Afgelopen maand ging hij weer afvallen en ik merkte dat hij heel veel jeuk had op zijn kopje. Ik las in de bijsluiter dat dat bijwerkingen konden zijn. Hij wilde ook bijna niet eten. Ik ben toen naar de dierenarts terug gegaan dit was op 6 april die zei hij heeft een hartprobleem en ze voelde ook een wat opgezette buik vlak rechts onder zijn ribbetjes. Ze gaf hem een klysma want kon volgens haar ook te harde ontlasting zitten.
Wanneer ik het goed begrijp krijgt Roodje 's morgens 5 mg. Felimazole (oranje pilletje) en 's avonds 2,5 mg (roze pilletje) en dat is niet veranderd toen bleek dat hij weer was afgevallen. Het afvallen kan met zijn nieren te maken hebben, maar ook met een opgejaagde schildklier waardoor het hart natuurlijk ook sneller gaat kloppen. Wat was zijn schildklierwaarde op 6 april? En wanneer het inderdaad te hoog is zou ik de dierenarts vragen om tweemaal daags een oranje pilletje.
Wij zijn met Cochi ook heel lang aan het klungelen geweest voordat hij stabiel was. We geven hem nu iedere dag 10 mg en om de twee dagen 7,5 mg en hierdoor is hij al een jaar stabiel.

Hij had ook koorts volgens haar ze heeft hem toen injectie s convenia en catosal en metacam gegeven. Hij had ook ontstoken tandvlees en met dit alles moest het opgelost worden, maar hij bleef maar heel veel last van jeuk houden en eten ging ook niet. Ik heb toen contact met de leverancier van de felimazole gezocht en kreeg daar de dierenarts en die zei dat hij overleg had gehad met mijn arts. Volgens hem waren dat geen bijwerkingen en moest maar terug naar mijn eigen dierenarts gaan.
Ik heb weer contact met haar gezocht en ze zei dat die dierearts had gezegd dat het van zijn nieren kon komen. Ze ging bloed prikken wat overigens 2 keer mis ging omdat de stagiere hem niet goed kon vast houden. Uit de bloedtest kwam dat hij het aan zijn niertjes heeft. Zijn ureum was 13.7 en zijn creatine was 179 af 71 alt 76. Ik kreeg toen benakor mee en nierdieet wat ik er met geen mogelijkheid in kreeg bij hem.
Heb je alleen nierdieet van de dierenarts geprobeerd? Mijn ervaring is dat Beaphar nierdieet en Kattovit (beide verkrijgbaar bij Zooplus) graag gegeten worden. En anders kun je een schepje Ipakitine over zijn gewone voer doen want het is wel belangrijk dat hij eet.
Deze waardes zijn echter niet schrikbarend hoog. Hoe oud is Roodje?

Heb verschillende bakjes en brokjes gekocht zonder succes. Ik ben daarna overgestapt naar een andere dierenarts die is ook dichterbij en hoef niet met de bus wat ik ook beter vind voor roodje. Daar kwam mijn vriend vroeger met zijn hond. Die heeft hem na gekeken en bloed test gedaan. Ze zegt hij heeft hele slechte nieren en veel waardes zijn niet goed maar kan ook door ondervoeding komen.
Zijn urea(bun) is 26.6 creatinine 252 ,horganic phosphate 3.2 fructosamine 175 magnesium 1.9 ,leukocytes 46.1 ,segmend neutrophils 90 , lymphocytes 4 , band neutrophills (absolute) 922 ,segmend neutrophills(abs) 41472, monocytes (absolute) 1382. Deze staan allemaal in het rood ik heb dit laten uitprinten door de dierenarts omdat ik het zelf wilde op zoeken op internet. Ik zag op het papier staan dat ze wel felimazole had gemeld bij de bloedtest maar niet de benacor. Ik ben de bijsluiter gaan opzoeken op internet en daar staat op dat de creatine verhoogd wordt door dit medicijn en ook de waardes van de rode bloedlichaampjes. Een verlaging bij de felimazole zag ik dat er een bijwerking is als bloedarmoede.
Benakor/Fortekor geeft een tijdelijke verhoging van de nierwaardes in het begin. Ik zou over een maand weer bloed laten prikken.
Ik heb ook de metacam op gezocht en daar staat op dat dit niet gebruikt mag worden bij katten die een hart probleem hebben. Daar kunnen ze dus nierfalen door krijgen, dus nu is mijn vraag klopt de boedtest dan eigenlijk wel die deze dierenarts heeft laten doen zonder vermelden van benakor. Eigenlijk is roodje veel rustiger geworden nadat hij is gestart met benakor. Hij heeft nu 3 infusen gehad eerste keer 100 ml tweede keer 150 en afgelopen vrijdag 150 ml. Hij wordt wel alerter maar is toch anders als toen voor de benakor. De dierenarts tweifelt ze heeft al 3 keer gezegd dat ik moet beslissen wat ik ga doen Roodje valt ook af ik geeft hem zelf eten want dat nierdieet vindt hij echt niks.
Metacam kan nierfalen veroorzaken. Naast mij zit op dit moment een vierjarige nierpatiënt tgv Metacam :-(
Maar ik zou niet te snel beslissen tot euthanasie, tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt met "ik moet beslissen" en eerst afwachten wat de Benakor doet.
Ik had vrijdag een blikje senior voer gehaald met kip en dat ging hij zelf eten.
Wanneer je hier ipakitine overheen strooit, dan is dat een hele goede oplossing. Ik doe dit al jaren zo met Cochi (over Gourmet mousse). Het ureum blijft dan wel licht verhoogd, maar dat is beter dan niet eten!
Ik voer hem kd van de dierenarts hij moet ook paktine een half lepeltje dan krijgt hij nog vyo om aan te sterken en dan ook nog emeprid 0.3. Dat moet hij 4 keer per dag voor de misselijkheid. Vrijdag was hij weer afgevallen. Hij woog toen 2 kilo 15 gr de dierenarts zegt dat hij zo afvalt omdat zijn nieren geen vocht vasthouden. Ik ben hem nu zelf aan het voeren.
Valt hij af omdat hij slecht eet of doordat de schildklier te snel werkt? Indien het eerste, geef hem dan wat hij lekker vindt en dan met ipakitine.
Doordeweeks doe ik huishoudelijk werk, dus kan hem alleen eten geven als ik terug kom. Vandaag viel mij op dat hij soms heel snel ademt, dat had hij eerder nog niet. Hij gaat meestal trimmen in het vest van mijn vriend (trappelen ) en toen zag ik dat ook lijkt net of hij dan buiten adem is. Ik dacht misschien van die emeprid, dat schijnt ook niet zo goed te zijn. Heb een weekend dierenarts gebeld en die zei ja je moet of het een of het ander. Moet het morgen melden aan mijn eigen arts. Daar moet ik morgen ook contact mee opnemen om te zeggen hoe het met roodje gaat en mischien ook nog een infuus of ?
Spuugt hij dat hij dat medicijn moet?

Ik dacht ik zal mijn verhaal eens op dit forum zetten omdat ik hier heel veel verhalen en tips zie staan. Mijn verhaal is een beetje lang geworden, maar dan weet je wat er is gebeurd. Ik hoop iets te horen, want ik weet nu zo even niet meet wat te doen groetjes Astrd
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Kan iemand mij helpen topic mijn kat van 4 heeft nierfalen hierheen te verplaatsen? al een paar x geprobeerd maar lukt me niet :oops:

Staat alles weer een beetje bij elkaar en hebben wellicht anderen ook adviezen..

Alvast een bedankje voor mijn reddende engel ;-)
Plaats reactie