Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Jeetje, soms gebeurt hier dagen niets en dan ineens weer 2 pagina's met berichten.
Om even te reageren op Yana én Patiani, de anebolenprik geeft bij Simba geen bijwerkingen. En wat Patiaan heeft, dat misspringen e.d., dat had Simba ook voor ze de eerste prik kreeg. Al een binnen paar dagen was ze weer soepel en lenig en springt nu dus al 2 maanden nooit meer mis. Het zal ongetwijfeld rotzooi zijn die anebolen, maar het werkt wel. Ze heeft daarbij nu ook weer een vitamineshot gehad, die overigens wel pijnlijk is.

En wat Annet zegt klopt helemaal. Van meerdere mensen die een kat hadden met een nierprobleem kreeg ik te horen: 'hij/zij wilde niet meer eten en ging toen dood of moest inslapen'. Ik heb hierover vorige week nog ruzie gehad met mijn man en moeder die het zielig vinden dat ik Simba dwangvoer, omdat ik 'moet inzien dat het over is', want haar kat had het ook en die at niet meer, dus zei de DA 'inslapen'. Woest werd ik hier om, want Simba is niet zielig en 'op'.
Gelukkig moest ik de volgende dag naar de DA voor de prik die mij een hart onder de riem stak door te zeggen dat ik zeer zeker niet mijn kat mishandel en dat het duidelijk positieve invoed heeft.
Ja, het klopt dat als ik stop met voeren dat ze dood gaat, dat is passieve euthenasie. Maar waarom een dier euthenaseren op wat voor manier dan ook, terwijl het leven nog duidelijk kwaliteit heeft? Zolang je er maar voer in blijft stoppen! Dus krijgt ze 4 keer per dag spuitjes voer, en meestal gaat dat probleemloos, soms heeft ze geen zin en wordt boos. Maar binnen een kwartier daarna is ze weer aan het knorren als je haar aait. En als ik haar dan buiten aan haar lijntje zie lopen en genieten, dan weet ik zeker dat ze nog voldoende kwaliteit van leven heeft.

Het blijft natuurlijk wel wat gedoe dat dwangvoeren, maar ik heb het makkelijker dan wat dan ook in mijn dagelijkse ritme opgenomen.

Overigens is mijn dagje uit prima verlopen. Ben om half 6 opgestaan om haar 20 gram voer te geven, mijn bed weer in gegaan voor nog een uurtje slaap, en om 7.15 nog een keer 20 gram gegeven. Mijn moeder heeft haar 2 keer een halve ml renalzin met een spuitje gegeven en tussendoor gourmet laten eten. Toen ik thuiskwam trof ik een allesbehalve misselijke Simba aan, en ze was ook superontspannen ondanks dat ze de dag met mijn moeder moest doorbrengen. Dus als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

Tjee wat een toestanden toch, met alle katten die niet willen eten terwijl het voor hun wel beter zou zijn als ze het wel deden...

Hebben jullie nog tips voor dwangvoederen? Wat voor spuitje? Bij de apotheek te halen?
Hoeveel ml per dag moeten ze dan in ieder geval binnen krijgen? En zo'n vier keer per dag?

Dit vraag ik voor Caspertje, geen nierkat maar met chronische darmontsteking en dementie; ook zij eet soms hele dagen niks dus denk ik dan ook maar aan dwangvoederen..
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

noem het maar spuitjevoeren, dat klinkt iets vriendelijker. ;-) jeetje, ja, denk dat het heel verstandig is om Casper te helpen met eten en met voedingsstoffen binnen te krijgen.
er zijn een paar spuitjesbaasjes en die zullen ook nog wel reageren. ik voer af en toe alleen lauw water bij poes Mies, die niet bij mij woont.
bij mij werkt een 10 ml spuitje (zonder naald) het best (en som nog groter) en dat is afhankelijk van je motoriek en formaat van je handen. mijn vriend doet dat met een 5 ml spuitje. je apotheek kan je aan een aantal spuitjes helpen, da ook. denk dat eerste goedkoper is.
missch dat je wel nog ff langs je da moet om te overleggen welk voer verstandig is, want ik ken haar bloedwaardes niet.
en als bv lever niet in orde is, dan zo min mogelijk vet en zo zijn er nog een paar aandachtspunten.
als het allemaal wèl mag, dan hoogcalorisch denk ik, zodat je zo min mogelijk hoeft te geven.
er is a/d van Hills maar dat is een vrij groot blik. er zijn zakjes convalescence van Royal Canin, daar kun je pap van maken, opzuigen en op laten slobberen. missch als start nog niet zo slecht, dan kun je kijken of het bevalt en Casper kan wennen.
heb je contact met jojo? die heeft vrij lang voor dementerende Sophietje gezorgd en heeft missch ook nog wel wat tips, bv cholodin van NML health..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik haal de spuitjes bij de DA; kost niks. Ik gebruik 5 ml maar er past 6 in. Punt plus beginstukje er af snijden met een scherp mesje en goed controleren of er geen scherpe randjes aan zitten.
Zoals je waarschijnlijk inmiddels wel gelezen zult hebben, krijgt Noa ongeveer 140 gram zacht voer op een dag. Dat zijn 7 spuitjes per keer (35 gram voer, rest is warm water). Je maakt het zo dik dat de kat het gemakkelijk in drie keer spuiten kan opeten zonder zich erin te verslikken (wanneer ik het soms iets te dik heb, dan gaat Noa kokhalzen), maar niet zo dun dat het uit het spuitje loopt. Is een beetje uitproberen.
En dan via de zijkant achter op de tong spuiten. Om te wennen zou ik een spuitje in het begin in vier keer leegspuiten; dus hele kleine beetjes. En ook niet gelijk 7 spuitjes. Langzaam opbouwen en desnoods in het begin wat vaker, maar minder spuitjes.

Pas op dat je het niet via de voorkant spuit want dan wordt het een kliederzooi. Gisteren draaide Noa terwijl ik al spoot opeens haar kop naar voren en toen kwam het dus midden op de tong. Ze steekt de tong uit met vrij veel kracht en het voer vloog alle kanten op, incl. op haar zelf. Dat kan dus ook gebeuren.

Casper zal in het begin protesteren (wanneer je hulp hebt, is dat handiger want dan heb je beide handen vrij), maar daar moeten jullie samen even doorheen. Niet te snel opgeven of wanhopig worden. Vaatdoek of keukenrol onder handbereik houden (heb ik nu nog maar zelden nodig; Noa eet zo keurig).

Veel succes!
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Hoi Annet,
Ja hoor dat mag je wel schrijven hoor. Zat er zelf ook al aan te denken dat het dan maar zo moet als het niet anders kan.
Ik vind niet dat Cerna slecht/niet goed eet want als het niet anders gaat gaat het niet anders. Ben niet anders gewend bij haar want zolang ik hier zit eet ze al op die manier.
Was/ben het alleen van Kaya niet gewend.

Pantiaan: Normaal eet ze op een dag toch wel 40gram brokjes en een beetje natvoer voor haar avond medicijnen.

Thanks voor de uitleg over hoe jij dat voeren doet!

MarjanR:
Ja misselijk lijkt ze me ook niet want ze wil dus wel brokjes van de andere katten eten en soms ook wel haar eigen brokjes en natvoer alleen van deze 2 laatste minder dan ze zou moeten.

Specific en spuitjes liggen bij de DA klaar, mijn vriend haalt dat zo op.
Laatst gewijzigd door maij op 15 apr 2011 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Ik heb 5 ml spuitjes waarvan ik het tuitje volledig afgesneden heb. Zo houd je een plat uiteinde over met een gaatje er in. Het gaatje wat groter gemaakt. Ik trek haar lip iets op en zet het spuitje tegen haar kiezen aan en spuit dan steeds 1 ml tussen haar kiezen door. Wat aan de buitenkant terechtkomt veeg ik met mijn vinger af en doe dat meteen in een ander spuitje wat ik erbij hou. Zo geef ik haar 4 spuitjes, 4 x per dag. Ben dan ongeveer 10 minuten bezig.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik vind niet dat Cerna slecht/niet goed eet want als het niet anders gaat gaat het niet anders. Ben niet anders gewend bij haar want zolang ik hier zit eet ze al op die manier.
Was/ben het alleen van Kaya niet gewend.
Specific en spuitjes liggen bij de DA klaar, mijn vriend haalt dat zo op.
Fijn dat je het heft in eigen handen gaat nemen. Ik hoop dat ze Specific lekker vindt (hier dus twee maanden alleen maar Specific en zo nu en dan Trovet en op het moment dat vrouwtje net twee trays met 32 kuipjes besteld heeft, wil mevrouw het niet meer :-( )

Enne........Noa krijgt eten via het spuitje :lol: . Cerná eet gelukkig heel goed (dankzij de laatste Cortaloneprik).
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Sorry Cerna beetje in de bonen :-)
Soms heb ik een schop onder mijn kont nodig omdat je er liever niet aan wil dat het nodig is. Kaya heeft net weer wat natvoer gehad gewoon met water en uit haar bakje zodra ze op de stukjes stuit is de eetlust snel weg. Ik ga met de specifiek eerst kijken of ze uit haar bakje wil eten lukt dat niet dan heb ik de spuitjes waar ik het in kan stoppen om er wat bij te spuiten.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Patiaan heeft wel vaker momenten gehad dat de eetlust minder was, maar dat was dan wel maar af en toe. Na al een have portie te hebben gegeten. een enkele keer weigerde hij meteen. dus ik heb wel al ervaring met "dwangvoeren". bij Patiaan gaa dit heel makkelijk: niks geen spuitje, maar gewoon op schoot, en natte brokjes in zijn bekje stoppen. misteen paar kiesjes dus ik duw het zo naar binnen. Levert nooit strijd op, maar spuugt sosm wel een paar brokjes terug. Heb ooit een spuitje geprobeerd, gebruik het ook wel eens voor extra water, maar daar is hij minder makkelijk mee.

Heb vanmorgen een afspraak gemaakt voor maandag ochtend bloedonderzoek. vind het doodeng, maar moet eraan geloven. wordt gek van de onzekerheid, en wil weten of de infusen hun werk wel doen.
Marjan, als de waardes weer hoog zijn, wat ik dan doe.. wellicht toch opname. Als dat zou helpen. De vraag is dan wel: hoelang helpt het?
Heb verder nog zitten denken: ik denk nu steeds mis.zijn de crea en ureum te hoog. Kan ook het kalium zijn, of bloeddruk.Waar ik ook aan dacht: hij krijgt elke middag als ik werk eten van een buurvrouw. Met kalium erover. Nu at hij dus niets bij haar. zij dwangvoederd hem natuurlijk niet. Mis. komen de klachten daar wel vandaan, dat het kaliumgehalte teveel schommelt. Mijn Da zei het is het beste om het te verspreiden over de dag. Nu was het s'morgens vroeg 1x, 's avonds na thuiskomst 1 dosis, en vlak voor naar bed gaan. Zal dit ook eens voorleggen maandag.

Vandaag om 11 uur naar tuinhuis gegaan, zonder de katten. Dacht is mis. beter even niet te slepen met Patiaan. Weet dus niet hoe hij het vandaag heeft gedaan tussen 11 en 18.00. Wilde net niet zelf eten, maar lijkt wel weer wat actiever te zijn dan de afgelopen dagen. Hij houdt al zijn eten ook binnen, dus dat is positief! Bedankt voor het meeleven/denken allemaal weer, een een knuffle voor jullie katten!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: klote kat :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Helemaal gehad ermee dat heb ik. Meewerken met dwangvoeren vergeet het maar. Rotterige *** spuitjes van 5ml spuiten helemaal niet lekker door, de specific geeft verstopping zelfs met het eerste deel van het puntje eraf waardoor ik dus mooi niet tussen de tanden door kan spuiten.
Daarnaast is het drukgevalletje er nauwlijks fatsoenlijk in en uit te krijgen en kun je hem niet helemaal vullen omdat dat spuitgeval pas vanaf 5ml redelijk soepel beweegt. Dat is dus als het puntje niet verstopt raakt. Ik ben er zo klaar mee...

Sorry ff heel veel frustratie die er uit moet :epray: voor wat rust en een kat die mee gaat werken en snappen dat het goed voor haar is!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Gooi het eruit!!
Ik weet ondertussen ook dat het spuitje helemaal niet wil meewerken soms.
Wat je kunt gebruiken is een "stampertje" zonder rubbertje.
Dus niet zo'n zwart ding/rubbertje eraan.
Morgen weer verder, ben zelf niet helemaal "zuiver" meer.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Oei, oei. Te weinig punt eraf gehaald en Specific te dik!

Het spuitje moet helemaal open zijn aan de onderkant zodat wanneer je het eten erin doet en het op de kop houdt (wat je natuurlijk niet doet) het eten er bijna zo uit loopt. Verhouding Specific-water is ongeveer 2:1. Het ziet er uit als saus/vla, niet als soep en ook niet als Brintapap.
Goed roeren en dan met een theelepeltje heel voorzichtig in het spuitje doen (gaat veel langs), eventueel iets aandrukken met een dikke haaknaald.
Spuitje eventueel vantevoren onder de hete kraan houden, dan loopt hij soepeler. Maar mijn ervaring is dat de spuitjes in het begin juist zo lekker lopen; het geklooi komt later pas........

En dan vooral veel lachen, kat aaien en prijzen, zachtjes toespreken en rustig blijven want wanneer jij paniekerig bent, voelt de kat dat en dan wordt het helemaal niets.
Zo en nu krijgt Noa nog lekker 7 spuitjes Trovet kip. Ik heb wel het gemak dat er geen tanden/kiezen meer in de weg zitten, maar ook bij mij liep het in het begin niet echt fijn, al had ik meer tegenstand verwacht. Nu gaan in 5 minuten 7 spuitjes er door heen.

Kun je een foto van het spuitje maken, dan kan ik zien wat je gekregen hebt. Ik zal zelf ook een reportage maken.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Lees ik al die problemen met die spuitjes. De clinic is net als trovet is mooie mousse van zichzelf, zonder harde stukjes. Ik hoef het ook niet te vermengen met water, scheelt dus weer in te geven hoeveelheid. 20 ml is ook minstens 20 gram voer, zo gaat er dus met gemak een blikje van 85 gram per dag in. Het gaat echt het makkelijkst als je de hele tuit er af snijd en het gaatje groter maakt. Gehannes met een spuitje die niet vlot leeg wil is ook niets voor die kat. En je krijgt het makkelijker in het spuitje met niet het lepeltje zelf, maar met de andere kant van de lepel, met het smalle stuk dus.
En ondertussen klets ik ook honderduit tegen haar.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Heb gelijk maar de daad bij het woord gevoegd:

Afbeelding
35 gram zacht voer; in dit geval Trovet-kip

Afbeelding
Evt. harde stukjes fijn drukken

Afbeelding
Warm water erbij zodat het vla wordt

Afbeelding
Punt + dichte deel van spuitje met scherp mes afsnijden; pas op voor scherpe randjes!

Afbeelding
Spuitje mbv een theelepeltje vullen

Afbeelding
Wachten op Noa

Afbeelding
Handdoek op het aanrecht zodat de kat niet wegglijdt

Van het voeren zelf kon ik helaas geen foto's maken

Afbeelding
Noa heeft haar buik weer vol gegeten :eclap:
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Mooi reportage :eclap:
Maar waarom doe je er nog water bij?

Ik voer Simba niet op het aanrecht, maar zet haar op een dik kussen en ga dan zelf gemakkelijk zitten, een beetje onderuit en neem dan Simba met het kussen op mijn buik. Het doet mij een beetje denken aan toen mijn zoon nog een baby was ;-)
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Plaats reactie