Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Marjan, hoeveel weegt Moos en hoeveel druppels per keer geef je hem?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ben het met Marjan eens. Niet èn ipakitine èn renalzin en wanneer je nierdieet geeft is ipakitine ook dubbelop.
Marjan, weet jij of uremyl naast MacSam gegeven kan worden of wordt dat ook teveel van het goede? En hoe wordt het geaccepteerd? (dit ivm de alcohol).

Op de site van MedPets las ik het volgende:
Toedienen tot er verbetering is. Geven voor de maaltijd bij voorkeur onverdund of verdund in een beetje water, eventueel vermengd met de maaltijd. Afhankelijk van de ernst en de hoeveelheid klachten kan de frequentie verhoogd worden van 3 tot eventueel 6 maal per dag.
Hoe geef ik dit nou??? Verdund of onverdund? Tijdens of voor de maaltijd? Wazige beschrijving, hoor! :eshifty:

Fijn, dat het met Sophietje weer wat beter gaat, maar pas op met de periactin want het kan het ureum verhogen.
Ik was pas weer begonnen (proberen) met eenkwartje diazepam, maar prompt spuugde Noa 24 uur later weer. Dit moet ik dus niet meer doen.
Helaas lukt het me dan echter niet meer om haar Specific te geven want van de ene op de andere dag lustte ze het niet meer :cry:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

Adriana, haar toestand laat spoelen prima toe vlg DA. DA ziet juist omdát ze zo goed is, geen aanleiding tot spoelen. Jammer dat je voor Utrecht verwijsbrief moet hebben+ grote nadeel van lange reistijd=stress!!..Als ze zo happy blijft, dan schaar ik me achter eigen DA denk ik. Dan zie ik ook geen spoedreden voor spoelen. Aan háárzelf dan, los vd waardes. Iedereen zegt ookal, treat the cat not the numbers..Of fosfor gemeten, weet ik niet zeker. Bloeddruk weet ik ook niet. Was er zelf dus niet bij. Maar Fortekor werkt óók bloeddruk verlagend. PKD ken ik van internet inderdaad. Oorzaak bij Rosa is onbekend. Vraag me ook af wat het nut is van oorzaak weten bij CRF, behandeling en afloop zijn allemaal idem lijkt me..Je kunt er tóch niets aan doen. Als je in Den Haag woont is andere DA makkelijk. Ik woon in de polder; deze kliniek is grootste en beste in de wijde omtrek. Ik zou 30min, wellicht 45, moeten rijden voor andere DA. Die wij níet kennen, ook z'n kwaliteiten niet, die Rosa niet kent, stress vd lange reis voor Rosa, en DA kent míj niet. Onze DA zijn bekend met mijn overbezorgdheid, mijn neurotisch zijn. Ik ben happy met deze DA.
M'n moeder waarschuwde me ook , dat nadeel van fora is, dat ze je wellicht ideeen kunnen geven, en tips, en troost, maar dat ze je óók juist meer van streek/in de war en bezorgd kunnen maken. Zéker in mijn geval, hoe ík ben. Daarom lees ik ook geen zielige verhalen enzo.

Vraagje aan allen, hoe doen jullie het met werk, andere verplichtingen en hobby's? Gaan jullie gewoon? Ik wil nml niet weg van haar; als ze minder is wil ik er voor haar zijn, als ze speels is wil ik er zijn om met haar te kunnen spelen en van haar te kunnen genieten..Ik zit dus continue thuis..Ik kan ook niet helpen dat ik veel aan de uiteindelijke toekomst denk. Hoe het afloopt, dat het afloopt en hoe en wat ik haar toch vréselijk zal missen. Ik kán haar niet missen!! Hebben jullie dat ook?
Laatst gewijzigd door yana op 06 mar 2011 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

puksji schreef:Marjan, hoeveel weegt Moos en hoeveel druppels per keer geef je hem?
Moos weegt ongeveer 4,5kilo, ik geef hem 8 druppels 2x per dag voor het eten.
Ik doe het in een spuitje waar een beetje water in zit (echt weinig) en dan spuit ik het in z'n bekkie.
Ik verdun het dus wel omdat ik het niet over z'n eten kan druppelen.
En omdat er toch alcohol in zit wil ik het verdunnen.
Hij lijkt er niet op de reageren. Dat wil zeggen dat hij het niet vies vindt.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat Moos echt een makkelijke kat is.
Hij komt zelfs om z'n (hart)pilletje vragen wanneer m'n wekker is afgegaan.

Ja, de beschrijving is wat vagig, ben ik met je eens.
Maar ik reken er zo mee; je geeft het voor of tijdens het eten om direct iets met het eiwit te doen zodra ze het eten. Dus over het eten of er vlak voor moet het beoogde effect geven (ureum niet te laten stijgen).
Je geeft het de kat ook meerdere keren per dag wanneer er sprake is van acute uremie.
Dat wil zeggen wanneer de kat last heeft van acuut nierfalen na het eten van iets giftigs en daarom de hele tijd kotst ivm misselijkheid door verhoogde ureum in z'n lichaam.
Dan is het denk ik zaak dat de uremyl puur in de kat terecht komt.

Ik heb me niet verdiept in de McSam.
Maar ik weet zeker dat Adriana daar een antwoord op heeft.
Zij geeft geloof ik ook McSam en Uremyl. Maar of dat voor alle katten is?
Misschien geeft ze McSam aan Enzo en de Uremyl aan de kleuters/pubers?

Yana; ik weet wat je bedoeld. En toen ik net hoorde van Moos z'n hartfalen (ja ff iets anders) heb ik dat zelfde gedaan. Maar zul je net zien, op het moment dat je dan hele dagen thuis bent om er te zijn. Maar toch even naar de brievenbus loopt....
Zie, ik weet dat het kan gebeuren. Maar wanneer weet helemaal niemand.
Je kunt ook beter je normale leven oppakken. Want katten voelen dat je zo in de knoop zit. En die reageren daar ook op. En als je zegt treat the cat, not the numbers... Geef je kat dan ook de kans op z'n "normale" ritueeltjes. Die hebben ze ook als wij afwezig zijn en geeft hen ook een gevoel van welbehagen. ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Wat betreft de bloeddrukverlagende werking van Fortekor: als de bloeddruk te hoog is dit niet voldoende en is het van nodig er een ander medicijn bij te geven. Mijn Patiaan krijgt Norvac (amplodimine)

Tja en wat betreft jouw vraag hoe anderen dit doen met hobby's werk ed:

Werk gaat door, ik werk gelukkig partime, 3 dagen per week. Ik geef dan zelf s'ochtends eten, 2 x met een tussenpose van 3 kwartier. mijn zoon komt rond 4 uur thuis, dan geeft hij weer een portie.
S'avonds nog 2x eten en dan heeft ie de benodigde hoeveelheid binnen voor die dag.

En hopen dat je kat het "goed" blijft doen, want als hij echt ziek gaat worden heb ik geen idee hoe dit op te lossen. Ik spaar vakantiedagen voor "noodgevallen".

Wb mijn hobby's, die zijn op het creatieve vlak en kan ik gewoon thuis doen. Ik ga niet graag meer weg sinds ik weet wat hij heeft. al is het maar vanwege het feit dat hij niet altijd goed eet, moet ik er toch iets inkrijgen, wil een ander hier niet mee belasten. Zelfde geld voor de medicijnen, geef ik tussen 22-22.30.
Dus altijd op tijd thuis zijn. En wb vakantie: dit durf ik echt niet aan, durf al geen weekend weg..
Wij gaan dus niet weg, zolang als dat Patiaan deze zorg nodig heeft, en dat is wslk de rest van zijn leven. Hij is bijna 12... Of ik moet iemand vinden die bij mij in huis wil komen, en dan nog zou ik het heel moeilijk vinden. En dit gaat om een kat met nierproblemen, maar had net zo goed suikerziekte kunnen zijn, ook dan ben je aan huis gebonden. Wij gaan deze zomer gewoon lekker naar mijn tuinhuinhuisje een kwartier verderop, dan kan Patiani gewoon mee.

Ik ben persoonlijk van mening dat als je voor een dier kiest je weet dat ze ziek kunnen worden, en de zorg die daaruit voortkomt hoort er bij.

En het niet kunnen missen van je kat... Ik moet er niet aan denken, verschrikkelijk!!! Ook ik heb dagen/weken gehuild/zorgen gemaakt. Ze werden soms gek van me hier... Zagen ook niet wat ik zag, dat ie echt niet lekker was, kennen hem niet zoals ik hem ken..
Het klinkt voor jou mis heel onbegrijpelijk, maar ik denk dat je er heel langzaam "ingroeid" went aan het idee dat... zo is het bij mij tenminste gegaan. Iedereen weet dat een huisdier eerder gaat dan jijzelf, alleen denk je er niet zo bij na totdat je dier ziek wordt... Kan ook onder een auto komen, maar daar denk je vaak niet aan.
Ik denk dat je lekker moet genieten van elke dag met je katje, hem lekker verwennen/knuffelen...
En er voor hem zijn met de zorg die hij nodig heeft... meer kun je niet doen... hoop dat jij over een tijdje ook wat rustiger bent, en vooral dat het nog maar heel lang goed mag blijven gaan met jouw kat.
En vooraal geen trieste verhalen lezen op dit forum, maar naar je eigen kat kijken, en als ik het zo lees doet ie het naar omstandigheden heel goed :-)

Heel veel sterkte!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

Ik heb iets van, ik kan de rest van mijn leven toch nog werken/hobby's doen? Ik wil er nu graag zijn voor haar. Anderen zeggen, afleiding is goed, voor mij voelt dat als soort bedrog tegenover haar. Dat je dan even ergens anders aan denkt..Mijn hobby's zijn buitenshuis helaas. Ik kan toch ook geen lol maken achter haar rug om? Dat voelt óók als bedrog..Ik werk ook deeltijd, maar nu dus even niet. Zou het echt zo zijn dat ze het ook wel fijn/rustig vind als ik eens weg was?
Ik durf nu niet eens rondje te lopen buiten. Ben sinds woensdag niet buiten geweest..Ik zou eigelijk wel moeten, lopen en sporten in elk geval (hobby's zijn niet belangrijk) want ik ben net herstellende van spit in m'n rug. Klopt dat je niet weet wanneer. Tijdbom. Dat vind ik juist zo moeilijk..
En hoever ga je? Ook zo moeilijk. Onze Rosa is echt koningin van het stel; ZOOOOOO mooi en superlief, veel te vriendelijk, goeiig, erg speels, happy en mensgericht. Ze weet dat ze de koningin is, ze is heel waardig en trots; is liever met ons dan met andere katten bezig. En ik wil dat ze die waardigheid houd, als je me snapt..
Volgens mij voelen de andere katten óók dat ik niet goed in m'n vel zit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Yana, k snap je en kan je volgen. ;-) het zijn jouw keuzes en jij hebt het beste zicht op de situatie. maar: met CRF als dat voor chronisch nierfalen staat, wordt een gevolg aangeduid.
ik bedoel oorzaak PKD geeft een ander soort nierfalen (door cystes en niet alleen in de nieren) dan bv het ouderdomsnierfalen. daarom denk ik dat die crea's bij dat soort katten zo hoog kunnen oplopen, dat haal je bij een 'normale' nierfaalkat niet.
daarom vind ik ook het uitgangspunt: 'treat the cat, not the numbers' voor een groot deel niet toepasbaar op een dergelijke situatie met een mogelijke PKD-kat, omdat die waardes (en de oorzaak) niet vergelijkbaar zijn. en ik vind (en ja dat is dus persoonlijk) dat het wèl uitmaakt of je weet of je een PKD-kat hebt, omdat je daarmee te maken kunt hebben met een acute anderssoortige crisis, die vaak wordt gemist bij de diagnose en problemen kan geven bij de daarop ingezette spoedbehandeling...

en wat betreft je 'niet wegdurven/waakfunctie'.. dat is denk ik niet vol te houden. ik heb ongeveer 3 jaar te maken gehad met een diabetes/nierfaalkat en gek werd ik ervan als het slecht ging. in de insulineperiodes moest ik twee maal om de 12 uur spuiten en dan nog een +3 meting na het ochtend- of avondspuiten.
bij mij was op een goed moment de rek eruit en heb ik me overgegeven. wèl een vast patroon als dat nodig was maar met zo min mogelijk gevoel van stenen in mijn buik proberen te leven. dat lukte niet altijd.
met mijn jonge bengels heb ik het een maand (van vermoeden van PKD) erg moeilijk gehad en dat zal binnenkort met de diagnose ook weer zo zijn. ben al maanden aan het trainen op het accepteren dat het passanten zijn (mijn partner wordt vreselijk boos als ik dat zeg..) maar het moet mij helpen bij de acceptatie van hun voortijdige eindigheid. ik merk aan de hechting dat ie veel minder is als bv bij MoMo, maar dat is ook een kwestie van mijn ouderworden, denk ik.. en toen Mo ziek werd heb ik bewust katten erbij genomen om niet in een vreselijk groot diep donkerzwart gat te vallen.. (dat waren Mies en Enzo..) dat was me al eerder overkomen met Murpel en wilde ik op die manier niet meer..

ik had vanmorgen eerder al een reactie op deze vraag maar zag dat ie aan Marjan was gericht en heb 'm weggehaald...
M.xxx.n, weet jij of uremyl naast MacSam gegeven kan worden of wordt dat ook teveel van het goede? En hoe wordt het geaccepteerd? (dit ivm de alcohol).
k zie een vraag langskomen en kan me niet bedwingen, ;-) sorry ;-) sorry! de ingredienten in urémyl verschillen iets van de ingred in MacSam en ik geef ze hier naast elkaar, maar ik heb geen misselijke bengels. bengels krijgen voornamelijk k/d-brokjes en dan per etmaal 1 portie zachtvoer met zijn drietjes (Iams senior of ander laag eiwitgehalte) daar doe ik 4 klotsjes urémyl overheen (heen+weer schudden, niet knijpen) en dat prak ik er goed doorheen want de alcohol stinkt je tegemoet.
k heb bedacht dat de stofjes van uré de stofjes van MacSam kunnen aanvullen, als je alles in éen middel geeft, dan zit het ook bij elkaar. k heb geen idee of uré goed werkt, het was een experiment, van MacSam weet ik dat zeker.
t dient makkelijker toe over natvoer maar als je toch nier-dieetnatvoer geeft, dan zou het extra kunnen zijn. en als je senior natvoer geeft met laag eiwitgehalte, dan zou je het kunnen combineren met ipa en goed doorprakken..

renalzin verlaagt alleen de fosfor, niet de eiwitafvalstoffen=ureum.. renalzin heb je nodig als bij bloedonderzoek veel te hoge fosforwaarde is geconstateerd en het werkt in mijn ervaring op fosfor veel beter/sneller dan ipa. te veel fosfor kan nierweefsel beschadigen en is erg schadelijk. maar als je al nierdieet geeft en alleen gevogeltevlees, dan weinig kans dat het weer opbouwt. hoe roder het vlees, hoe meer fosfor..

k ben bezig met een overzichtje ureumverlagers maar kom al snel in Engeland/VS terecht en heb niet zulke goeie ervaringen in het verleden met een bestelling uit de VS. maanden op gewacht en torenhoge :-( :smile: invoerrechten nog eens extra.. (petwellbeing)- sorrysorry voor het lange verhaal overigens... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Waarom maak je m'n naam zo raar in de quote met xx-jes? :???:
Komt raar over. ;)
Zeg, en als er aan mij een vraag wordt gesteld kun je net zo goed wel antwoord geven.
Zeker als het gaat om vragen mbt medicijntjes. Ik zou zeggen dat jij daar meer verstand van hebt dan ik. En zo staat dat ook in m'n antwoord op die precies gestelde vraag ;)

Mijn vraag dan mbt combi Uremyl en MacSam, hoe zie jij de stofjes elkaar versterken?
Ik waag me niet aan McSam ivm de solidago die, waarvan gezegd wordt, een slechte invloed heeft op HCM katjes.
Maar ik ben me aan het verdiepen mbt Solidago en ga wat artsen aanschrijven die zich hierin verdiept hebben en vragen om een verklaring.
Want waar je ook kijkt; de Solidago wordt continue aangeprezen als goede ondersteuning van de nieren bij nierpatientjes.
Ik ben dus benieuwd naar je verklaring hierover.

Ik moet me blijven verdiepen in de meds.
Ik heb nu geen meds voor Moos z'n nieren, behalve de uremyl.
Maar als het verder afwaards gaat zal ik toch wat voor hem willen doen.
Vandaar.

Edit; als ik bijvoorbeeld even geen tijd heb om op het forum te lezen is het toch fijn dat iemand een antwoord geeft, ondanks dat de vraag aan mij wordt gesteld.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heb verder niks met die xx'jes bedoeld, die stonden er nog van vanmorgen vroeg.. en fijn dat het niet verkeerd valt, soms weet ik het niet of ik niet te snel ben als ik iets zie.. en dan voor iemand anders antwoord. soms kan dat heel erg verkeerd vallen, vandaar... en heb die xx-jes neergezet omdat k je naam niet wilde quoten, dussszss ;-)

hoe kan Urémyl+MacSam elkaar versterken..
ik heb hier van petwellbeing niertonicum en daar zitten vrij veel stofjes in gecombineerd. k zal het flesje opduikelen en dan in een lijstje zetten. en ik dacht dus als je lespedeza+solidago èn stofjes uit urémyl bij elkaar doet, dan kom je in de buurt van de samenstelling van dat niertonicum, dus dat verdraagt elkaar, anders zou petwellbeing dat niet combineren.. alleen dan de alcohol ff wegdenken..

ben met een lijstje bezig en aan het uitzoeken maar dat gaat traag en is ingewikkeld:
je hebt stofjes die bij de eiwitsplitsing helpen zodat je dus bij de vertering minder ureumafvalstoffen krijgt
en je hebt stofjes, die bij het afvoeren helpen.. dus kwestie van begin en eind van de pijplijn..
en je hebt stofjes die positief op het nierweefsel werken, bv rubenal (nog niet geprobeerd)...
moet ook eens bij de Duitsers gaan kijken want die moeten in deze tak van sport toch ook wel de nodige middelen hebben... dus Duits ophalen..

maar ook sla zaaien en bleekselderij en peulen en spinazie en onkruid mollen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Nah, laat m'n naam gewoon staan. Of haal het helemaal weg ;)

Kijk, dat klinkt inderdaad wel heel goed zoals je dat omschrijft.
Soms doen producenten alles in een product, soms is het beter om de stofjes in aparte producten te verkrijgen.
Ieder z'n eigen specialiteit, en wellicht betere kwaliteit stofjes.
Maar dat idee kan natuurlijk verkeerd zijn.
Zeker wel een interessante theorie, ik kan me erin vinden.

Eerst me maar eens verdiepen in de Solidago ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Wat betreft werk/ hobby's en dergelijke, ook ik heb een vreselijke hekel aan weggaan, als ik eens op cursus moet een dag of drie, rijd ik liever 's avonds nog een uur naar huis, dan dat ik moet daar moet overnachten, ook al heb ik goede buren die mijn katten willen verzorgen.
Sophietje laat zich sowieso nooit zien, volgens de buurvrouw, dus weet ik niet hoe ze zich dan gedraagt.
Wat betreft de periactin, ben ik inderdaad heel zuinig mee, een kwart tabletje per twee dagen.
Maar het helpt wel, ze eet aardig,
En om weer een terugval te proberen te voorkomen, wilde ik met uremyl beginnen.

Ina
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Vraagje aan allen, hoe doen jullie het met werk, andere verplichtingen en hobby's? Gaan jullie gewoon? Ik wil nml niet weg van haar; als ze minder is wil ik er voor haar zijn, als ze speels is wil ik er zijn om met haar te kunnen spelen en van haar te kunnen genieten..Ik zit dus continue thuis..Ik kan ook niet helpen dat ik veel aan de uiteindelijke toekomst denk. Hoe het afloopt, dat het afloopt en hoe en wat ik haar toch vréselijk zal missen. Ik kán haar niet missen!! Hebben jullie dat ook?
Net als Ina, heb ik ook een vreselijke hekel aan weggaan, maar dat heb ik al jaren omdat ik veel dieren heb en het moeilijk vindt om de zorgen aan een ander over te laten. Zeker wat betreft mijn katten die niet naar buiten mogen ivm gevaar voor doodgereden te worden. Dus zit ik altijd op mijn zenuwen als een ander er voor moet zorgen.

Hier draait ook al een maand alles om Simba, de rest komt op een tweede, derde of laatste plaats. Ik wil er iedere minuut voor haar zijn, ik voer haar om de 2 uur. Als ze niet slaapt wil ik haar aandacht geven.
Ik werk 1 hele dag per week, en dat is een regelrechte ramp want ik ben ruim 10 uur van huis. Ik ga er ook mee stoppen, maar ik kan natuurlijk niet zomaar weglopen, zit er zeker nog 2 maanden aan vast.
Ze krijgt dan om half 7 ongeveer 20 gram voer met spuitjes en daar in de renalzin, tumil-k en laxeer. En daar moet ze het mee doen tot half 6. Ze kan dan al die tijd wel gewoon natvoer eten en provet brokjes. Mijn DA zegt beter dat dan helemaal niets.
De ellende is dat ik de komende weken meer dagen moet gaan werken, en ik sta stijf van de stress daardoor.
En ik ben er ook alleen nog maar mee bezig dat iedere dag weer een dag minder is, die ze er nog is. En pas eind april kunnen stoppen met dit werk, haalt ze dat wel?
En ja, de afgelopen maand ben ik het min of meer wel gaan accepteren dat dit natuurlijk een aflopende zaak wordt, maar mijn rotgevoel is er niet minder om. Ik heb er ook een nieuw schuldgevoel bij gekregen. Het feit dat ze nu al 15,5 is met waarschijnlijk al jaren falende nieren, betekent dat ze heel sterk is/was. Had ik hier verdorie eerder mee geweest, dan had ze zeker wel een stuk ouder kunnen worden.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Hey hey meiden, ga jezelf geen schuldgevoel aanpraten he?
Je doet wat je kunt, en dat doen jullie goed!
Kom, kom op!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Ik weet het, maar jezelf kwellen is iets wat schijnbaar dwangmatig gebeurt. Zo heb ik ook een rotgevoel dat ze de laatste 2 zomers niet meer buiten is geweest.
Ze liep altijd aan een lijntje en was daar dolgelukkig mee. Maar éénmaal één keer buiten geweest was voor haar dan automatisch iedere dag naar buiten. En nadat ze een keer per ongeluk losgeraakt was ben ik zo geschrokken. En omdat je er toch ook bij moet blijven krijg je ook iets van laten we het maar niet meer doen (eigen belang dus :oops:).
En nu kan ze misschien nooit meer naar buiten :-(
En zo blijf je bezig, ze vroeg altijd heel veel aandacht, en ook daar heb je niet altijd tijd voor en zin in, en dan wijs je zo'n beestje af.
Sorry, maar dit maakt me wel gek op het moment.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Nee nee nee, en nog eens nee.
voel je niet schuldig alsjeblieft.
Ik laat mijn kat ook niet meer buiten sinds ik weet dat hij wat mankeert.
en dat had ik misschien wel veel eerder moeten doen ook... maar ik weiger me daar schuldig over te voelen.
We doen steeds wat denken wat goed voor ze is.
Dus hup, weg met die gevoelens... we doen wat goed voor ze is.

Trouwens, hoe kwam het dat ze los kwam?
Zat het tuigje te los? want als dat zo is; ze breken niet. En ze kunnen niet stikken met zo'n tuigje.
Hun haartjes mogen best wat "indeuken". Dat is echt geen probleem. Zie het als een paardestaart ;)
Dus als dat zo is, joh... doe nog een beetje wandelen met haar.
Tuigje iets strakker.

Maar voel je niet schuldig. Niet doen (niemand hier)!
Er klinkt zoveel liefde uit jullie woorden ik kan me niet voorstellen dat de katjes het slecht hebben gehad. Ook al had je er een keer geen zin in. Kom, jij bent mens. En de kat is kat. Die probeert altijd wat (ja dat rijmt... is wel zo, toch?)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie