Eosinofiel Granuloom Syndroom

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Slikken, rochelen, hoest, stem kwijt

Bericht door Anne »

Nou maar hopen dan dat het goed blijft gaan en bij twijfel de da bellen
Veel beterschap!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Slikken, rochelen, hoest, stem kwijt

Bericht door snorrebaard »

Ja, hoop ik ook, en de DA heeft gezegd dat ik altijd mag bellen als er iets is.
Mieke eet nog altijd heel goed, en ik heb haar niet meer moeilijk zien slikken of haar mond opensperren. Ze mag korreltjes eten van de DA maar als ik thuis ben geef ik haar zoveel mogelijk natvoer, want als ik niet thuis ben wordt dat snel slecht. Want dat is toch zachter om te slikken dan korreltjes, zou ik denken.

Wel had ze sinds dinsdag geen stoelgang meer gemaakt, en dat baarde me nog zorgen. Temeer omdat de DA bij temperatuurafname bloed aan de stoelgang zag. Maar vanmiddag heeft ze zich kunnen ontlasten, en het zag er gezond uit.
Afbeelding
Hier zie je haar in haar maxi-sfinxhouding, foto deze namiddag genomen.
Je ziet dat haar pootjes er niet gezond uitzien. Het syndroom heet Eosinofiel Granuloom Syndroom. http://kattenziektes.com/eosinofielgranuloom.html Maar ik zal het onder de categorie Huid en Vacht zetten.
Dit hele onderwerp hoort trouwens ondertussen, na diagnose, niet meer onder Luchtwegen.
Ik zal vragen aan de Admin of hij het niet kan verplaatsen.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

eosinofiel granuloom

Bericht door snorrebaard »

Afbeelding
Dit is het achterpootje van Mieke met ontsteking door eosinofielgranuloom-syndroom. De nagelbedden aan alle pootjes tonen neiging tot ontsteking.
Dit kan ook voorkomen op het verhemelte en in de keel en misschien zoals bij mijn kat, ook dieper. Dat zou de verklaring kunnen zijn waarom ze niets meer binnenkreeg, eerst door rochels afgeven, daarna door gebrek aan eetlust.

Zoals de beschrijving zegt, hieraan valt niet meer te doen dan medicatie, of uitschakelen van het allergeen, wat heel moeilijk na te gaan is. Dat is precies wat mijn DA zegt. Ik kan echt wel zeggen dat ik tevreden ben met mijn DA; er zijn nu eenmaal ziektes waarvoor de wetenschap nog geen antwoord weet, zegt ze. En ze was heel begaan met Mieke en heeft haar tijd erin gestoken. Dat is de eerste DA van wie ik dit kan zeggen.

Een tumor is nog steeds niet uitgesloten omdat men dat pas kan zien in het bloed als er uitzaaiingen zijn, en het calcium moet gestegen zijn (was niet zo bij Mieke) maar dan moet men minstens 3 stalen van bloedafnames hebben voor zekerheid.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, wat je te weten zou moeten komen is of het echt een allergie is, of een auto-immuunziekte.
Dat is wel een verschil.

Als er een allergie is, zou je al kunnen proberen om eens na te gaan waar ze tegen kan reageren in je huis.
Vb waspoeder: ligt ze in mandjes of slaapt ze op zaken die je wast?
Zelfde voor poetsproducten.
Contact: is er een bepaalde speciale stof waar ze soms op ligt of loopt? Tapijten vb?
enz....
Ook inademen kan zijn, of innemen via voedsel.
Misschien kan je best eens proberen haar op hypoallergeen voedsel te zetten. Voedselallergie uit zich meestal anders (maar wel via de huid), maar wie weet zit het daar toch in...

Ik zou zelf eerder aan contact zoals vb waspoeder en poetsproducten denken, zeker als het vooral op poten en luchtwegen is.
Ik veronderstel dat je deze ook hypoallergeen kan krijgen. Wel het proberen waard lijkt me?

Auto-immuun ziekten zijn volgens mij te bestrijden via immuunonderdrukkende medicatie. Ze krijgt dan wel ietsje meer kwetsbaarheid voor ziektekiemen, maar dat lijkt me wel een te nemen risico...
Ook allergien kunnen daarmee verminderd worden, denk ik, maar hangt af van de mate van reactie en de mate van contact met het allergeen. Het is dus wel zowiezo symptoombestrijding, echt beter wordt ze niet. Maar het wordt wel leefbaarder!


BTW, de naam van de aandoening verwijst naar een bepaalde soort witte bloedcellen. Niet naar de eiwitten die de meeste immuunreactie's uitvoeren. Witte bloedcellen vallen normaal een bepaalde soort kiemen aan, maar vrij ongericht. Daarom is dat vreemd voor een allergie (die normaal wel heel gericht werkt)...
Witte bloedcellen vormen de ettermassa bij een bacteriële infectie.
Ik ken er net iets te weinig van, om echt een duidelijk beeld te vormen....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door snorrebaard »

Tx voor de info!
Ik gebruik altijd Ecover als waspoeder. Haar fluwijn waarop ze vaak ligt (foto) was ik niet zo veel maar hang ik vaak buiten in de wind en regen. Wel zit ze vaak in een rieten kast waar ook wierook ligt... ik heb dit alvast weggelegd. Maar ze zit ook vaak buiten, ligt daar dan de oorzaak? In de winter komt ze minder buiten; als ze het dan nog agressief heeft, ligt de oorzaak eerder binnen etc. De problemen die ze al had, gebeuren meestal in de zomer of seizoenswisseling; in de winter is ze zelden ooit ziek geweest.
Stress kan het ook zijn, want haar pootjes waren bij de DA precies verergerd en daar zat ze bijna in quarantaine in haar kooi.
Het probleem is dat ze nu Urinary-voeding neemt voor haar blaas, wat goede resultaten heeft: vroeger maar 1 plasje per 24 uur en nu zeker 3! Dus overschakelen op hypoallergeen voedsel is nog niet voor meteen; ik zal het ook mijn DA eens vragen.
Ik vond zelfs Chinese kruiden tegen EGS op http://www.huisdierendokter.be/eosinofi ... uloom.html.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm ja, als ze al dieetvoer krijgt, is het wel lastiger natuurlijk...

Met die chinese kruiden goed kijken en navragen wat erin zit voor je het koopt!
Er durven nogal eens dieronvriendelijke zaken in chinese geneeskunde zitten... (en ik weet niet wat ze onder kruiden verstaan... )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door miele2010 »

Snorrebaard, welk soort kattenbakvulling gebruik je en/of ben je onlangs veranderd van merk? Ik heb eens gelezen dat poezen soms allergisch zijn aan de geurstoffen die toegevoegd zijn aan sommige soorten kattengrit...
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door snorrebaard »

Miele, ik gebruik al jaren van die geperste houtstopjes, daar zijn geen geurstoffen toegevoegd en het is een natuurlijke stof. De situatie is daar niet veranderd. En verder gaat ze buiten.
Dank voor de tip, 8-) !
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door miele2010 »

Toch zou ik eens veranderen van merk, dit kan nooit geen kwaad... Immers, net zoals mensen kunnen poezels allergisch worden aan een bepaalde boosdoener, zelfs jaren nadien...
Het proberen waard!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door Adriana »

snorrebaard schreef: Ik vond zelfs Chinese kruiden tegen EGS op http://www.huisdierendokter.be/eosinofi ... uloom.html.
huisdierendokter heeft hele goeie, werkzame middelen en het is altijd veel beter dan de zware middelen die er bij deze kwaal worden ingezet.
heb de klantenreacties gelezen en ik zou het zeker proberen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door snorrebaard »

Inderdaad Adriana, ik zal het zeker overwegen. Maar ik zal het aan mijn DA voorleggen. Ik gaf ook Eurologist, wat goede klantenreacties had, maar mijn poes ging elke minuut overal in hoekjes zitten om te plassen terwijl er niets uitkwam. Alsof haar urinebuis geprikkeld werd terwijl haar blaas leeg was. Overigens vond ik in de formule een kruid dat elders werd beschreven als extreem toxisch.
Mijn DA gaf ook eens Chinese kruiden voor eetlust, waarbij de katten enorm begonnen te kwijlen.
Maar in geval van nood zeker het overwegen waard, bedankt.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
hasse72
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2011 21:57

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door hasse72 »

hallo snorrebaard,
ik herken in jou verhaal iets waarmee onze kater Waffel ook kampt.
Waffel is pas 4 jaar, maar heeft sinds een half jaar ontstoken voetkussentjes. Dez bloeden, eentje pootje constant, de andere 3 in mindere maten, afwisselend met zefs geen klachten.
Tot 2 keer toe naar de da, toen een second opinion.
da kan niets vinden, geeft injectie en cortisonspray. helpt heel ies, maar pootjes blijven bloeden.
misschien dat jij een tip weet???!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door Adriana »

alle middelen en alle stofjes hebben naast dat ze mogelijk tegen een kwaal werken, doorgaans ook bijwerkingen. dan werken ze ook ergens anders tegen of voor, wat dan niet helemaal bedoeld is.
en de ene kat en stofwisseling is de andere niet, het is altijd een kwestie van voorzichtig uitproberen.
de middelen die da's doorgaans toepassen zijn nog al heftig en kunnen dat ook in de bijwerkingen zijn, dus lood om oud ijzer denk ik.
en als het da-offensief niet helpt dan moet je verder zoeken en dan zou het middel van huisdierendokter, zie klantenreacties, missch wel eens een heel goed alternatief kunnen zijn..

enne over toxisch en planten gesproken.. je weet dat er arsenicum in appelpitjes zit?
en rauwe aardappel, ook niet zo jofel..
het gaat om de dosis en de toepassing en dan kan het heel heilzaam zijn!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Eosinofiel Granuloom Syndroom

Bericht door snorrebaard »

Dag Hasse72,
dat is precies de omschrijving van Eosinofiel-Granuloomsyndroom. Ik zou dit http://www.huisdierendokter.be/eosinofi ... uloom.html maar eens afdrukken en het aan je DA tonen.
Mijn DA zegt dat er omzeggens niets aan te doen is, buiten vinden van de oorzaak. Dit kan een allergie zijn maar evengoed stress; daarover tast men nog in het duister. Mijn DA heeft al een geval gehad waarbij het plots verdwenen was zonder verklaring.

Het enige wat je dus kan doen is symptoombestrijding, i.e. de ontstekingen genezen. Maar eens de medicatie wordt afgebouwd zal het probleem waarschijnlijk terugkeren.
Mijn DA heeft ook cortisone gegeven, eerst via haar infuus en daarna, sinds ze thuis is 1 tablet gedurende 7-10 dagen, daarna afbouwen met een halve tablet.
Ik zit nu af te bouwen met een halve tablet. Haar kussentjes waren mooi droog en aan het toegroeien. Vanmorgen merkte ik echter dat er weer bloed op het laken zat waarop ze slaapt...

Ik hou je op de hoogte.

Dus inderdaad Adriana, als het daarna weer terugkeert ga ik de Sical van de huisdierendokter.nl overwegen. Als de bijsluiter correct is, dan zitten daar geen schadelijke ingrediënten in.
Ik ga ook maar voort op dingen die ik lees, of zoals PearlsofPassion zei dat er dieronvriendelijke producten inzitten... Wat moet je op den duur geloven. En geloof me, ik ben de eerste om de reguliere geneeskunde in vraag te stellen, maar op kruidenmengsels is er helemaal geen controle. Die nieuwe Europese resolutie voor meer controle is misschien nog niet zo slecht.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Plaats reactie