Zwarte korsten in de mondhoeken

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door Shaz »

Yoran had hier ook altijd last van. We konden het wel met een doekje met lauw water verwijderen. Wij zijn er nooit achtergekomen wat het was dus ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door Kattenbella »

Ik heb weleens gehoord dat het mede door plastik eetbakjes zou kunnen komen. RVS is hygienischer. Of het zo is weet ik dus niet zeker, maar ik ben wel nieuwsgierig wat voor etensbakjes jullie gebruiken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door daantje »

Ik ben ook met een doekje met lauw (gekookt) water aan de gang geweest en het lijkt inderdaad of het wat beter gaat. We wachten nog even tot volgende week met naar de dierenarts gaan, eens kijken wat het doet als we dit 2x daags even doen. Ze heeft er echt helemaal geen last van, eet als een reiger, speelt en doet dus ik durf het nog wel even af te wachten. Ze reageert alleen wel geirriteerd als ik er aan zit, hoewel dit met een nat doekje wel beter lijkt te gaan.
We gebruiken stenen bakjes, Bella. Drinkbakjes zijn van rvs.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door Shaz »

We hebben RVS bakjes Bella, alleen de drinkbak is plastic (was altijd zo´n een plastic bol). Vind het ook zo vreemd dat de andere katten er nooit last van hebben gehad.
Wij hebben het wel eens aan de dierenarts laten zien Daan, maar die kon er toen ook niet veel van maken. Vandaar dat wij het inderdaad ook bij het schoonmaken hebben gelaten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door loek »

Muis heeft weleens hele klein 'korstjes'onder haar kin. en dan alleen op het puntje van haar kin, vlak bij haar bek. Het zijn meer kleine puntjes dan echt korsten. Ik kan ze er wel afkrabbelen. Hoewel met lauw water misschien wel beter is....Ik merk namelijk wel dat het volgens mij echt vast aan haar huid zit. Niet dat het gaat bloeden hoor, zo erg niet. Ik vraag me af of dit hetzelfde of vergelijkbaar is met wat jullie omschrijven....Muis heeft het soms wel soms niet, geen idee waar het aan ligt.
Verder veranderd er niets aan haar als ze het wel heeft. Ik denk zelf dat het etensresten kunnen zijn (?)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
paasnini

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door paasnini »

Ook onze Bamboe heeft eenmalig van die zwarte randjes bij zijn mondhoeken gehad. Met lauwwater en een doekje flink schoongemaakt en het is niet meer teruggekomen.

Veel katten hebben last van "meeeters" onder de kin. In veel gevallen komt dit door een opgebouwde plasticallergie en zijn rvs-bakjes beter. Het beste is om de kin goed schoon te maken met wat lauwwater en eventueel wat ontsmettingsmiddel. Kijk uit dat je niet zomaar gaat krabben want het kan flink gaan ontsteken.

Alle katteneigenaren moeten rekening houden met het zeer regelmatig vernieuwen van plasticvoerbakjes. In de bakjes komen beschadegingen zoals sneetjes hier gaan gemakkelijk bacterieen in zitten en die zijn heel slecht voor je beestje (vergelijk het met de snijplanken bij ons in de keuken).
swiffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:38

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door swiffer »

hoi, heb ook kapotte mondhoeken en zwarte korsten in de mondhoeken van onze Marie. Ik ben toch naar de dierenarts geweest, want haar mondje stonk ook.Het bleek dat ze en goedaardig gezwel heeft aan het tandvlees. Dit was helemaal ontstoken en er kwam veel etter uit. De kapotte en kortsterige mondhoeken waren te wijten aan de etter. De dierenarts heeft het gezwel verwijderd en haar mondje uitgekuist. Ze heeft een paar dagen hele zachte voeding gekregen en ze is er weer bovenop. Volgens de dierenarts is dit een overwoekering van tandvlees en is dit een autoimmuun ziekte en is heel pijnlijk. Ben blij dat ik niet te lang gewacht heb.
groetjes, swiffer
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door loek »

paasnini schreef: Veel katten hebben last van "meeeters" onder de kin. In veel gevallen komt dit door een opgebouwde plasticallergie en zijn rvs-bakjes beter. Het beste is om de kin goed schoon te maken met wat lauwwater en eventueel wat ontsmettingsmiddel. Kijk uit dat je niet zomaar gaat krabben want het kan flink gaan ontsteken.

Alle katteneigenaren moeten rekening houden met het zeer regelmatig vernieuwen van plasticvoerbakjes. In de bakjes komen beschadegingen zoals sneetjes hier gaan gemakkelijk bacterieen in zitten en die zijn heel slecht voor je beestje (vergelijk het met de snijplanken bij ons in de keuken).
Super interessant. Dit is denk wat Muis heeft dan....Hun etensbakjes zijn niet van plastic maar waterbakjes wel. Ik zal iniedergeval beloven niet meer de krabben eraan!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door daantje »

Hier boek ik toch wel behoorlijk resultaat met het schoonmaken van de vlekjes met (gekookt) water.
Ben nog steeds niet naar de dierenarts gegaan omdat het er steeds beter uit gaat zien!
Van alle vlekjes is 1 nu wat rood, lijkt een klein open wondje, maar ik heb goede hoop dat dit dicht zal trekken, het ziet er in elk geval erg mooi uit.
Ik blijf nog even doorgaan zoals ik het nu doe en laat het uiteindelijke resultaat nog wel weten.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door Ilone »

Even dit topic gebruiken voor m'n vragen.

Muka heeft dus krentenbaard.
Maar, wat ik wil weten, kunnen ze zich daar ziek van voelen?
Slechter gaan eten?
Terugtrekken?
Bijna niet meer mauwen?

Dan nog iets, is het besmettelijk? Zowel op mensen als op de overige dieren?

Ik ga morgen de DA weer bellen, maar misschien kan iemand me alvast aan die antwoorden helpen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door Ilone »

Niemand?..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door Ilone »

Heb de DA maar weer gebeld.
Ging dat zowiezo doen, maar hoopte hier ook nog wat te weten te komen.
Die wil toch nog even dat ik langs kom.
Dus vanmiddag om 15.15 weer naar de DA.

Vertrouw het gewoon niet helemaal...En ik weet niet wat de klachten zijn van krentenbaard/acne.
Muka trekt zich in ieder geval terug, rolt zich niet meer lekker op bij het slapen, zie haar weinig wassen. Wast ook de anderen niet meer, wat ze toch veel deed...Eet slecht (brokjes) en schudt steeds met haar kop. Ook steeds de lippen beetje aflikken. Loopt ook regelmatig voor me weg.

Dus ja, toch maar weer even langs.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door MarjanR »

Hmmmmmmm, de da-strippenkaart begint vol te raken hey Ilone?

Sorry ik heb echt geen idee?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door Adriana »

http://simicur.com/hond-en-kat-huid/kat ... baard.html
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 55&t=15823
als je even goegelt dan vind je vrij veel over krentenbaard en het schijnt ook wel besmettelijk te zijn..
en ik kom ook verhalen over plastic en aardewerken voerbakjes tegen, die het zouden kunnen veroorzaken, dwz de bacterien in de haarscheurtjes,, zoals bella ook schrijft
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zwarte korsten in de mondhoeken

Bericht door Ilone »

Nou inderdaad...en nog lijken ze niet meteen door te hebben wie ze aan de lijn hebben als ik bel :lol:

Ik merk het vanmiddag wel. Ik hoop dat er iets uitkomt..

@ Adriana: Ik heb gegoogled, maar waarschijnlijk niet goed genoeg ;)
Misschien andere zoektermen gebruikt.
Ik heb geen plastich voerbakjes, alleen de drinkfontein is plastic.
Bakjes voor natvoer zijn aardewerk, Speedy's brokjes bakje in aardewerk, en die van Pluis en Muka zijn RVS.

Ik kwam heel veel berichten tegen over hoe je het moet schoonmaken/behandelen, niet of het besmettelijk is etc. Maar Pluis heeft het dus ook lichtjes, en aangezien ze elkaar wassen...

Bedankt voor de link.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie