Ervaringsverhaal: 2 katten aan de derde laten wennen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Ervaringsverhaal: 2 katten aan de derde laten wennen

Bericht door Ilovesiamesecats »

We hadden 2 jonge katers toen ik ruim een jaar geleden op slag verliefd werd op een rood voormalig fokpoesje op internet. Ze was een jaar ouder dan de katers. We konden haar dezelfde dag nog ophalen, dat was natuurlijk helemaal super!
Helaas vonden de katten het minder super, Lucky vrat haar zelfs bijna op. Ja, achteraf gezien heb ik ze veel te snel bij elkaar gezet, heel dom. Dus vanaf toen katers apart en poes apart. Om de beurt in huis rond lopen en snuffelen dat ging redelijk al hing er altijd spanning in de lucht. Mijn vriend en ik sliepen om de beurt op de logeerkamer bij de poes, zodat Ze aan ons kon wennen. Overdag zat ik een paar uur bij poes en dan weer een paar uur bij de katers.
Na twee weken waren we geen milimeter opgeschoten, zodra Lucky en Safi elkaar maar roken of zagen bewegen onder de deur was het oorlog. Pride wilde wel graag vriendjes worden met Safi maar Safi was door het gedrag van Lucky helemaal van de kaart en vertrouwde ook Pride niet. Bovendien is Safi maar een kleine poes en Pride is een grote kater.
Ik besloot ze naar een pension te brengen, mijn gevoel was dat ze elkaar moesten kunnen zien en ruiken op neutraal terrein. De buurkater kwam namelijk gewoon bij ons in de tuin en wandelde wel es binnen, daar hadden ze rustig aan kunnen wennen namelijk.
Na een paar dagen kreeg ik een enthousiaste sms van het pension, ik moest op mijn mail kijken. Ik wist niet wat ik zag!! Ze kwamen bij elkaar in de buurt! Niet veel later werd ik nog enthousiaster gebeld: ik kreeg de foto van mijn ava gemaild....ze zaten naast elkaar!! Eigenlijk zou ik ze de dag erna gaan ophalen maar ik besloot in overleg met het pension om ze een paar dagen langer te laten blijven, uiteindelijk hebben ze er een week gezeten. Samen in de bench gingen ze weer naar huis, hoe mooi is dat. Eenmaal thuis moest toch wel weer even bepaald worden wie de sterkste in huis was, en bij vlagen gebeurt dat nog wel. Grote verschil is dat Safi niet meer haar plas laat lopen van angst, het gaat op een normale manier. 's nachts was het de eerste maanden nog regelmatig bonje, Safi was ook niet gewend aan de maniertjes van de katers. Zo pakken de katers elkaar bijvoorbeeld met twee poten bij de nek om elkaar te wassen, dat kende ze helemaal niet.
In de loop van de maanden ging het steeds beter, Safi wende aan de katers, aan ons, aan het leven in een rustige en stabiele omgeving ipv een cattery. Nu hebben we haar ruim een jaar en nog steeds zien we kleine (gedrags)veranderingen. Ze is al veel minder snel mepperig en mopperig, ze accepteert en kent meer van de katers.
Mijn vriend noemt haar copycat omdat ze veel spelgedrag van Pride na doet :lol: Ze heeft de katers om haar poezelige pootje gekregen, als ze op een bepaalde manier miauwt komt Pride van buiten aanhuppelen "Pride to the rescue" haha. Ze is een jaartje ouder dan de katers (ze is nu 3,5) maar ze kan stuiteren als een kitten, zo ontzettend schattig.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen: het laten wennen van katten heeft vaak tijd nodig, en je moet veel, heel veel geduld hebben. De introductie is heel belangrijk, achteraf gezien hebben wij dat in eerste instantie verkeerd aangepakt.
Soms klikt het echt niet, soms denk je dat de situatie uitzichtloos is en blijkt het een kwestie van tijd. We zijn ruim een jaar verder en hebben nu een prachtig kattentrio waar we elke dag volop van genieten, en zij van elkaar.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Ervaringsverhaal: 2 katten aan de derde laten wennen

Bericht door Sydney »

Wat een goed verhaal! En zo lang kan het dus blijkbaar duren....goed om te weten!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Ervaringsverhaal: 2 katten aan de derde laten wennen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik vond het zelf zo frappant dat ze aan elkaars maniertjes en gewoontes moesten wennen. Daar had ik helemaal niet bij stil gestaan... maar dat kan dus ook voor miscommunicatie zorgen en conflicten geven. Want de ene kat snapt de bedoeling niet en de andere snapt niet dat hij zo reageert :eshifty:
Dat zal weer anders liggen als je twee solo katten bij elkaar plaatst, die zullen aan het gezelschap van een soortgenoot moeten wennen. Dat is een ander proces.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ervaringsverhaal: 2 katten aan de derde laten wennen

Bericht door nellebel »

ik denk dat dat ook onze redding gaat zijn. gijs verstaat geen kattentaal. maar hij is een meestermediator. want hij laat zich niet afschrikken. nooit geweten dat mijn bange rooie beer dus eigenlijk kattenpsychiater is geweest. hij is een echte kattenkat en daardoor geeft hij guusje steun. wie laat zich door zijn vrouw in elkaar meppen om vervolgens haar een dikke kus te geven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Ervaringsverhaal: 2 katten aan de derde laten wennen

Bericht door jennli »

Wat een mooi verhaal en wat fijn dat je het hier wilde delen. Inspirerend.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
konijniskoel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2014 19:32

Re: Ervaringsverhaal: 2 katten aan de derde laten wennen

Bericht door konijniskoel »

Wat goed om te horen dat er met tijd en geduld nog verandering bereikt kan worden na een 'valse start'. Wij hebben in tussen ONS gedrag veranderd n.a.v. alles wat ik op het forum las. We schamen ons nu voor ons strenge, bestraffende gedrag en proberen bij elke confrontatie met aaien en sussende woorden en een lekker hapje voor de betrokkenen ... een beetje meer acceptatie te kweken ... en voorwaar, na drie dagen is er al een kleine vooruitgang te melden. Safi's verhaal geeft me nog meer moed en de gadchte om Konijn uit te plaatsen naar een lief nieuw baasje, om haar te redden van onze fouten, zijn inmiddels verdwenen. Dank je wel!
Plaats reactie