Kitten voor het eerst los buiten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal,
zoals jullie wel weten hebben wij sinds een kleine twee maand Luis in huis. Hij luistert echter nogal moeillijk en heeft een tijdje zelfs wat bang gehad van het woord 'kom'. Daar is hij nu zo goed als vanaf. Ik moet soms wat aandringen maar zodra hij doorheeft dat hij iets krijgt komt hij meestal we vrij snel af. Nu is hij 5 maand en zal wss wel iets voor zijn 6 maand gecastreerd worden omdat hij al tekenen van hormonen begint te vertonen en zijn balletjes ook al goed ontwikkeld zijn. Ik wil ten alle tijde vermijden dat hij Kleintje gaat domineren, of nog erger, lastig vallen.
Hij mag dus binnenkort naar buiten, maar door heel die historie met dat slecht luisteren en soms zelfs schrik krijgen om niets (of toch heel erg snel) ben ik daar wat onzeker over. Nu komt hij meestal wel als ik hem roep, binnen, maar je weet nooit hoe hij buiten gaat reageren.
Hij is al een paar keer op de arm gewoon naar buiten, naar de konijntjes gaan kijken, en dan is hij rustig, maar op de grond zetten wil hij niet echt. Toch probeert hij wel aan de deur naar buiten te glippen. We hebben ook eens met een tuigje geprobeert, maar daar was eigenlijk heel erg bang van, en dat moeten we buiten ook niet hebben. Een beetje opletten is goed en op de hoede zijn, maar van het minste in paniek schieten en dan niet meer kunnen denken, dat kunnen we wel missen. Dus ik denk niet dat het tuigje zo'n goed idee is, tenzij hij toch overmoedig gedrag gaat vertonen. Het is ook niet de bedoeling om hem eraan te houden, ik deed het gewoon in het begin om hem zeker bij te houden en om hem een beetje op zijn hoede te laten zijn buiten.

Nu is hij mijn eerste kitten die ik zo lang binnen heb gehouden. Vroeger gingen de mijne gewoon al heel jong naar buiten (maar daarom niet alleen en ver) en leerden stillaan alles kennen. Ze gingen de tuin niet uit voor ze 6 maand waren en in Cuzco zijn geval geholpen. Dan was er niet echt een probleem, maar ik weet dat de meesten onder jullie dat onverantwoord vinden. Ik ben daar niet zo zeker van, maar bon, Luis gaat ook niet buiten tot hij geholpen is, want ik vind een kitten onder de hormonen gewoon buiten laten wel onverantwoord (Cuzco heeft nooit ook maar enig teken getoond of interesse in vrouwtjes getoont, anders dan speelgedrag, en hij ging dus ook de draad nog niet over).
Nu heb ik enkel wat bang dat hij buiten vanalles gaat zien, geinteresseerd zijn, en mij niet meer gaat horen of gewoon geen aandacht aan schenken, of dat hij bang gaat worden en wie weet wat dan doen. Ik durf hem dus moeilijk gewoon los buiten laten en aan een tuigje zie je toch niet wat hij zonder zou doen.
Nu wou ik vragen of er iemand al ooit voor heeft gehad, of gehoord heeft dat een kitten van 6 maand, geholpen en al, toch niet naar huis terugkwam. Ik snap ook wel dat hij niet altijd daar onmiddelijk zal staan als ik roep, zeker niet als hij nog maar 10 min buiten is, maar als hij maar tegen etenstijd terugkomt is het goed. Maar ik weet ook dat een kat die buiten met vanalles bezig is, vaak niet aan honger denkt, dat komt pas later. En een nacht dat hij buiten zou zijn, dat zou ik denkelijk niet overleven van de zorgen.
Als hij maar meestal terugkomt als ik roep, en naar huis terugkomt als hij binnen wil (ik heb geen kattenluik dus hij gaat zowiezo niet naar buiten als ik niet thuis ben). Dan is dat goed, dan groeien we daar wel in.
Ik heb gewoon bang dat hij de eerste keren niet gaat afkomen. Als het een paar keer weken goed gaat, dan is het in orde, dan weet ik wat ik aan hem heb en is hij buiten ook al meer gewend. Maar ervoor...
Hij is een katje dat weinig bang is, behalve als ik me kwaad maak, maar hij lijkt al wat voorzichtiger dan een maand geleden. Hij heeft ook duidelijk vertrouwen in mij, dat is geen probleem. Alleen, als ik kom roep en hij komt niet, dan heeft hij nog altijd erg veel schrik als ik hem kom halen. Dus buiten, moet ik zien dat ik dat niet achtereen doe... want dan kan hij ik weet niet wat doen. Ik hoop dat hij dan steeds naar binnen vlucht , en met het tuigje deed hij dat ook, maar toen kon hij natuurlijk ook niet de andere kant op en dat had hij wel door denk ik.

Iemand die mij wat gerust kan stellen, en ervaringen met het voor het eerst buiten laten van kittens van 6 maand? Tips met wat je zoal kan doen om toch iet of wat grip op de situatie te houden? Heel erg bedankt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Queen »

Valerie, ik heb je bericht gelezen, maar als je het mij vraagt zou ik met het naar buiten (in de tuin) laten van Luis nog maar even opschorten voor alle zekerheid. Hij is nu 5 maanden begrijp ik. Eerst castreren en dan opnieuw de situatie bekijken. Nu is het denk ik vragen om moeilijkheden, want zo'n kleintje is super nieuwsgierig en onderzoekend en voor je het weet gaat hij er vandoor. De kans op terugkomst is klein gezien je gegeven dat hij nog niet goed luistert. :-|
Ik zie het hier met mijn fluffies van 5 mnd en 1 week. Sinds een week gaan ze met regelmaat en veel plezier het balkon op. Ik hou ze in de gaten vanuit de kamer maar zo nu en dan schrik ik me rot omdat ze zo ondernemend zijn. :enaughty:
Mijn advies: wacht tot na de castratie en leer hem luisteren door ook zijn naam veel te noemen. :pdthug:
Gr Q.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Zoals gezegd, hij gaat niet buiten voor hij gecastreerd is hoor! :-) Het gaat over daarna.

En hij luistert wel naar zijn naam. Dat is niet het grootste probleem. Ik heb alleen bang dat hij niet gaat luisteren, afkomen, maar hij weet wel goed wat zijn naam is.
Het slecht luisteren was een probleem dat ik al in een vorig topic over gehad heb, maar dat is al veel beter. Ik heb toen al gezegd dat ik me er een beetje zorgen in maakte. Wou het in de juiste context plaatsen.
Ik wou gewoon weten hoe andere mensen het doen als hun katten voor het eerst los naar buiten gaan op die leeftijd. En of er andere mensen zijn die problemen hebben wanneer ze hun kat buiten laten, of dat ik me teveel zorgen maak. Het gaat zowiezo over wanneer hij gecastreerd is hoor!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Queen »

Oh! :pdtho: Sorry hoor........... :pdtfol: Goed weekend.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Niets hoor, toch bedankt voor de reactie :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Zoals gezegd, hij gaat niet buiten voor hij gecastreerd is hoor! :-) Het gaat over daarna.

Ik wou gewoon weten hoe andere mensen het doen als hun katten voor het eerst los naar buiten gaan op die leeftijd. En of er andere mensen zijn die problemen hebben wanneer ze hun kat buiten laten, of dat ik me teveel zorgen maak.
Valerie, we hebben een paar topics daarover, binnen/buitenkatten en dacht ik nog eentje. daar staan ongetwijfeld tips in en risico's en verantwoordelijkheden en verhalen met goede en slechte afloop.
en of ie naar zijn naam luistert of niet lijkt me een beetje theoretisch, dacht je nou echt dat als hij leuke dingen/open poezen/muizen/vogels oid op het spoor is, dat hij jou dan gehoorzaamt en gedwee weer naar binnen komt?
het is altijd een gok of het goed of niet goed gaat en er zijn ook kattenbaasjes, die niet van gokken houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, Adriana,
ik weet het dat het altijd een risico inhoudt, maar ik heb wel al uitgemaakt dat ik dat risico wil nemen.
Het moet niet zijn dat hij mij gehoorzaamt als hij achter iets aangaat, maar gewoon dat hij terug binnenkomt. Als ik roep op etenstijd, is het wel de bedoeling dat hij binnen de 10 min binnen komt. Mijn andere twee katten heb ik geen problemen, ook nooit gehad.

Het is gewoon zo dat ik nog nooit een kitten zo lang binnen heb gehouden en het maakt mij om een of andere reden iets onzekerder. Als ze nog erg klein zijn, zijn ze heel voorzichtig uit zichzelf, maar op 3-4 maand was hij erg roekeloos, en van niets bang.

Ik heb me niet kunnen inhouden en daarnet nog even naar buiten geweest met hem, aan het tuigje. Hij was erg bang, niet paniekerig, maar toch heel op zijn hoede. Dat heeft me wel een beetje gerustgesteld. Hij was niet zoals vorige maand direct op onderzoek maar bleef eerst toch serieus op dezelfde plaats zitten.
Hij is ook duidelijk erg op zijn gemak bij mij, als ik hem opneem begint hij direct te spinnen en ontspant hij zich duidelijk. Ook de konijnen vind hij interessant genoeg om even voorzichtig naartoe te sluipen.
Ik denk wel dat het goed komt. Mss even rustig opbouwen en zien hoe hij na een tijdje op mijn roepen reageert.

Toch bedankt, ik wist wel dat deze reactie zou komen. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Dafpoetser »

Voor Valerie heb ik een groot respect voor de manier waarop ze op topics reageert met wijze argumenten, en haar wijze woorden.
Voor wat betreft dit onderwerp heb ik geen enkele (persoonlijke) twijfel.
Een kat is een huisdier, met de nadruk op huis. Je ontneemt ze geen enkel geluk door ze binnen te houden, of in sommige gevallen in een veilige ren.
Mijn katten heb ik altijd binnen gehouden, en zo ook mijn Tommie op twee hoog (drie achter) ;-)

Het joch komt niks tekort, je moet ze alleen een beetje extra stimuleren met wat speeltjes (kost me geen enkele moeite) maar mijn gemoedsrust is me ook een hoop waard....
Een binnenkat zit niet, en komt niet onder het ongedierte thuis, of maakt kennis met een auto (erger!)

Niemand die me anders hierover kan overtuigen. Zo zal ik het altijd blijven doen.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Kattenbella »

Ik ben en blijf overbezorgd voor mijn katten na vier snel achterelkaar kwijt zijn geraakt aan auto's in een hele rustige omgeving. Ik wilde de vrijheid ook voor hen.
Wil niet zeggen dat ik jouw beslissing respecteer. ik hoop dat het allemal goedgaat en je katten een lang vrij leven mogen hebben.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Ja mensen, ik weet het allemaal.
Als het later mogelijk is, wil ik ze zeker in een afgesloten tuin houden, maar dat zie ik nu echt niet zitten.
Je moet er niet op doorgaan, ik ga ze buiten laten.
In de zomer ben ik zelf zo'n buitenpersoon. Ik kan mijn katten dan niet binnen houden. Ik kan dat gewoon niet, en ze zijn zelf ook zo graag buiten. Cuzco is sinds Luis er is, veel liever binnen dan ervoor (waar het echt niet langer dan een week ging) maar nu hij al een dikke maand niet meer buiten geweest is merk je wel dat het hem serieus de keel begint uit te hangen. Daarstraks is hij even buiten geweest, en hij was zo blij. Ik wil ze ook gewoon bij mij als ik buiten ben. Zo gezellig en anders zouden ze toch eens ontsnappen en dan ben je verder van huis dan als ze gewend zijn buiten te gaan.
Kleintje kan ik zelfs niet binnen houden. Dat gaat gewoon niet, echt niet. Ze is ook al heel haar leven buiten, echt heel haar leven! Ze wordt zot als ze al een week binnen moet zitten, hoeveel je ook met haar bezig bent. En dan wil ik dat ook niet.

Ik weet wel dat er een risico is, maar dat is met alles zo in het leven.
Maar ik wil het daar eigenlijk niet over hebben. Ik vind dat dat ieders eigen keuze is. Ik geloof dat je sommige katten echt gewoon binnen kan houden, maar niet als ze al jarenlang gewoon zijn en er enorm van genieten. Het is gewoon niets voor mij.

Als ik ergens was gaan wonen waar Kleintje niet redelijk veilig buiten zou kunnen, zou ik haar nooit mee verhuisd hebben. Dat had ik nooit gekunnen, en dan was ze, daar ben ik echt van overtuigd, ook niet gelukkig geworden, zelfs al had ze mij wel.

Het spijt me, maar ik kan ze echt niet binnen houden. Ik kan enkel proberen zoveel mogelijk de risico's te beperken en ze zoveel mogelijk naar vanachter in de tuin te leiden. We hebben een redelijk grote gazon met wat verwaarloosde bloemperken omdat dat nu eenmaal niet mijn prioriteiten zijn. Dat is al leuk om achter allerlei insecten te jagen, en Cuzco blijft meestal in dit deel als hij buiten is.
Kleintje houdt erg van het braak deel achteraan. Daar leven wss wel wat muizen in en daar houdt ze wel van. Verder gaat ze in enkele andere tuinen van de buren waar geen andere katten zijn (tenzij nog meer van de andere kant die ook zo ver gaan) en de buren zien haar graag komen. Cuzco zien ze daar nooit.
Ik besef dat Luis iets ondernemender is, en minder te sturen. Maar het is vanachter in de tuin gewoon veel leuker voor een kat. Achteraan is er braak, wei, bos en zo voort. Vooraan is er enkel steen en straat, niets interessant. Er is geen enkele reden waarom ze naar voor zouden gaan. De overkant is helemaal aaneengebouwd, dus er iets niets aantrekkelijk. Bovendien probeer ik hem zoveel mogelijk te laten schrikken van auto's als hij op de vensterbank zit en een auto passeert.
Als ik hem toch ooit vooraan betrap, dan vliegt hij toch binnen of enkel aan het tuigje buiten. Maar ik wil het eerst zo proberen want het is zo'n beperking en ik vertrouw het tuigje ook niet helemaal. Ze hangen er zo snel mee ergens vast en als hij ermee over een draad kruipt heb ik pas iets voor!
Ze raken er ook zo onzeker en paniekerig van, zeker als het vast zit.

Ik heb hier echt wel over nagedacht, en ik maak me natuurlijk ook soms wel wat zorgen, maar ik vind dit nog steeds het beste.
Ik weet dat dit voor sommigen onder jullie moeilijk is en dat spijt me, maar hier ga ik niet in veranderen. Noch zal ik iemand van jullie die zijn katten binnen houdt, daarvoor veroordelen! Ik bewonder dat je dat kan, en dat je katten het kunnen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Adriana »

heb nog bedacht dat je tegen die tijd een paar goeie, duidelijke foto's van Luis moet maken voor eventuele 'opsporings'berichten (neem aan dat je die van de andere buitenkatten ook hebt) en ik neem aan dat Luis tegen die tijd, net als je andere katten, gechipt is.
wat ook wel handig is dat is een lijstje met alle adressen en tips, die je zou moeten afwerken als Luis of een andere kat niet meer terugkomt.
op dat moment levert dat zoveel stress op dat je misschien dingen vergeet en dan kun je maar beter op een rustig moment alles goed op een rijtje zetten, met contactpersonen en internetadressen en telefoonnummers.
uit je andere topic begrijp ik dat Luis een erg eigenzinnig kat is, die moeilijk te sturen is. heb je al bedacht dat die er misschien wel voor kiest om helemaal niet meer binnen te komen omdat het buiten veel leuker is?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door castratenkoor »

""""Iemand die mij wat gerust kan stellen, en ervaringen met het voor het eerst buiten laten van kittens van 6 maand? Tips met wat je zoal kan doen om toch iet of wat grip op de situatie te houden? Heel erg bedankt! """"

Geruststellen nee dat kan niemand. Als je hem loslaat heb je gewoon geen enkele grip op de gevaren die hij loopt. Dat is jouw bewuste keuze voor zijn schijn-vrijheid.
En dan helpt het echt niet of hij wel of niet komt als je roept.

Je vraagt adviezen, dan moet je ook niet boos worden om meningen van anderen die tegen jouw keuzes ingaan. Als je die meningen niet wilt horen, kunt je het probleem beter niet voorleggen aan een forum.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik wordt niet boos hoor! Helemaal niet. Ik dacht wel dat deze reacties gingen komen. Ik dacht gewoon dat er mss ook mensen waren die er wel ervaring mee hebben.

Luis is al lang gechipt. Dus dat is al dat.
Ik denk niet dat hij het buiten leuker gaat vinden. Hij is zot van zijn eten en ook van ons hoor! En zeker van Cuzco!
Ik denk eigenlijk niet dat er echt zo'n enorme problemen gaan optreden, ik wou gewoon weten hoe zo'n kitten van 6 maand normaal reageert als je hem voor het eerst buiten laat gaan.

Ik kan Luis ook wel iets sturen, maar buiten is dat altijd anders he. Met elke kat.

Maar bon, tis goed, bedankt voor al je reacties hoor. Ik zal het wel wat voorzichtig aftasten. Het spijt me als ik jullie lastig heb gemaakt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Adriana »

Valerie schreef: ""Ik dacht gewoon dat er mss ook mensen waren die er wel ervaring mee hebben. ""
d'r zijn waarschijnlijk weinig baasjes, die een katertje van 6 maanden alleen buiten de hort op laten gaan, dus zul je waarschijnlijk weinig berichtjes met ervaringen krijgen..
wie weet, kunnen wij tegen die tijd leren van jullie ervaringen..

en verder sluit ik me aan bij Dinie, altijd fijn als alle reacties worden geaccepteerd,
uiteindelijk steken wìj er tijd en moeite in om te reageren en/of met je mee te denken,
en wel op jouw verzoek..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Maar ik accepteer de reacties toch? Ik bedankt er zelfs voor!
Maar dat wil toch niet zeggen dat ik het ermee eens moet zijn?

Ik weet dat jullie er zo over denken, en ik kan je redeneringen helemaal volgen, maar ik maak nu eenmaal andere keuzes. Ik dacht het jullie uit te leggen, niet opdat je je eigen mening zou bijstellen, maar gewoon opdat je mss mijn beslissing zou kunnen begrijpen.
Als dat niet zo is, ok, spijtig, maar dan is dat zo.
Ik wordt daar niet boos van, maar mijn redenen om deze beslissingen te maken veranderen er niet door.

Het is trouwens nooit de bedoeling geweest om hem aan de deur te zetten en de deur dicht te doen. Het is zo dat hij altijd binnen zal kunnen, zeker de eerste maanden en dan ook niet buiten is als ik niet thuis ben. Hij zal mss wel eens liever buiten blijven wanneer ik naar binnen ga, en dat is waar dit over gaat. Dan nog zal de deur open staan en zal ik in de buurt zijn.

Mijn ervaring is dat ze als ze klein zijn nooit echt lang buiten willen. In het begin 10 min en direct mee naar binnen als ik binnen ga, en dat gaat over een maand of zo op tot een half uurtje. Maar ik weet gewoon niet of dat voor een katje van 6 maand ook opgaat. Het kan goed zijn dat ze de neiging hebben langer buiten te zijn.... Dat is waar ik wat onzeker over ben. Het kan inderdaad zijn dat er niet zoveel mensen hier daar ervaring mee hebben, en dat is ook goed. Maar ik kan het maar eens vragen he.
En zoals eerder gezegd, ik wist wel op voorhand dat deze reacties ook zouden komen. Als ik daar niet mee om zou kunnen, had ik de vraag inderdaad gewoon niet gesteld...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie