Nieuwe kat bij oude kat (oude blaast)

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Felix3
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2012 20:22

Nieuwe kat bij oude kat (oude blaast)

Bericht door Felix3 »

Wij hebben een kat van ongeveer 10 jaar. Ze woont al vanaf kleins af aan bij ons. Nu hebben wij sinds 2 weken een nieuwe kat gekregen. Felix van 3 jaar, zijn baasje is pas overleden en wij konden hem niet aan zijn lot overlaten.
Nadat Felix gewend was aan zijn nieuwe plek hebben we de katten bij elkaar gelaten. De oude kat blaast hierbij erg naar Felix, maar Felix kijkt niet op of om. Hij doet gewoon zijn ding loopt rondjes of gaat liggen en doet net als of hij de andere kat niet ziet.
De oude kat blaast en gromt nu nog steeds naar Felix als ze elkaar zien. Ook merk ik dat die wat knorriger is, wil minder snel naar binnen, gaat gewoon onverwacht grommen enz. Ik vind het vervelend dat de oude kat zich zo ongemakkelijk voelt. Wat kunnen wij er aan doen om de relatie tussen beide katten te verbeteren? Zodat de oude kat zich niet zo angstig en knorrig voelt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat bij oude kat (oude blaast)

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
we hebben tig topics over het accepteren en introduceren van katten bij elkaar..
lees daar eens wat doorheen, dan kom je tal van tips+trucs tegen. en ongetwijfeld ook de opmerking dat jullie wat oudere kat, die 10 jaar lang alleen is geweest, natuurlijk moeite heeft met een indringer.. en of dat op den duur slijt kan niemand voorspellen..
houdt hem wel goed in de gaten en zet meer dan voldoende kattenbakken op verschillende plaatsen in huis. (regel is eentje meer dan het totaal aantal katten op verschillende plaatsen), ook als buiten ook als kattenbak wordt gebruikt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Felix3
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2012 20:22

Re: Nieuwe kat bij oude kat (oude blaast)

Bericht door Felix3 »

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb voor dat ik mijn vraag plaatste al op internet gekeken en ook op deze site. Ik zag inderdaad al wel dat het verschillend is voor elke kat, maar dacht dat er misschien wel iemand was die nog wat tips had.
De oudere kat heeft de eerste 8 jaar wel samengewoond met een andere kat, maar die waren eigenlijk nooit bevriend met elkaar. De ene was meer buiten de andere meer binnen. Nou hoopte ik eigenlijk dat het bij deze wat beter ging, maar helaas is dat (nog) niet zo.
We hebben een kattenbak in huis voor de nieuwe kat. De andere zal er waarschijnlijk niet op gaan omdat die gewend is altijd buiten te plassen enz.
paasnini

Re: Nieuwe kat bij oude kat (oude blaast)

Bericht door paasnini »

Zorg er in ieder geval voor dat de oude kat net zoveel aandacht krijgt als voor de komst van de nieuwe en dat je ook geen vaste zaken veranderd zoals tijd van eten geven etc.
En ja ik zou ook boos zijn als er ineens een vreemd persoon in mijn huis komt wonen ;-)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kat bij oude kat (oude blaast)

Bericht door lidewij020 »

Lees dit eens: http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... uwekat.htm

Hoe hebben jullie de introductie tot nu toe aangepakt?

10 jaar en 3 jaar is best een leeftijdsverschil. Soms klikt het gewoon minder tussen katten, doordat ze in een verschillende levensfase zitten en de oudere bijvoorbeeld minder speels is dan de jongere kat.

Het is prettig dat de jongere kat de oudere negeert als die lelijk doet. Dat betekent waarschijnlijk dat de oudere kat het ook niet echt kwaad bedoelt en voornamelijk onzeker is.
Met een beetje geduld gaat het meestal wel beter na een paar weken.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Nuenense

Re: Nieuwe kat bij oude kat (oude blaast)

Bericht door Nuenense »

Ik zou zeggen: laat de oude brompot lekker zijn gang gaan :)
Het is zijn huis; natuurlijk protesteert hij en vindt hij het in eerste instantie niet leuk.
Het kan dagen/weken duren, maar de kans is aanwezig dat ze uiteindelijk wel aan elkaar wennen. Zeker als de nieuwe kat zich niet zoveel aantrekt van het gemopper, en zich verder ook niet provocerend gedraagt.

Succes!
Plaats reactie