Wij zijn een beetje aan het oriënteren voor een kat.
Vooralsnog maakt het ons niet zoveel uit of we een kitten nemen of een volwassen kat. Ik vind het altijd zo zielig dat volwassen katten nooit een plekje kunnen krijgen omdat mensen alleen maar een kitten willen, die ook volwassen wordt. Ik heb al een aantal contacten met mensen met katten rond de 3 jaar.
Ik wil een aantal dingen graag weten, voordat we overstag gaan.
Wij hebben een nieuwbouwhuis, met alleen maar openslaande deuren met glas van boven naar beneden. Er is dus gelijk een probleem want daar kan geen kattenluik in. Hoe zouden we dit moeten oplossen? Kun je je kat bijvoorbeeld 's nachts binnenhalen en vervolgens overdag naar buiten? Ook als je er zelf niet bent?
Maar stel nou dat je kat dan nog niet thuis is, kun je dan gewoon een raam openlaten 's nachts? Zo ja, heeft de kat dat wel door dan of moet je hem/haar dat eerst even laten zien. Mijn ervaring is dat ze vast en zeker wel even om het hoekje komen kijken 's avonds, misschien kunnen we haar rond etenstijd ook voeren, dat ze dat weet en thuiskomt, zodat we haar dan vervolgens binnen kunnen houden.
Wij hebben contact met een gezin die een kat van bijna 3 jaar heeft, zij doet al haar behoeften buiten. Als wij haar zouden nemen, dan kan ze niet gelijk naar buiten. Hoe moeten we dit dan aanpakken?
En hoelang duurt het voor ze naar buiten mogen? Ik heb gelezen een week of 6, maar hoe laat je ze buiten wennen? Moet je ze dan eerst vasthebben aan een tuig, of kun je ze gewoon buiten laten tegen die tijd en ontdekken ze zelf de omgeving wel en vinden ze dan het huis wel weer terug?
Dat waren even heel veel vraagjes, vroeger hadden we thuis altijd wel katten, maar dat is lang geleden!
Wat moet ik ongeveer rekenen qua kosten per maand, en hoevaak moeten ze inentingen hebben, wormkuren, vlooienbehandelingen? Hoe duur zijn die (vooral de inentingen, rest kan ik evt. zelf ook vinden)
Voordat ik een dier neem wil ik er gewoon het fijne van weten. Je neemt een dier voor het leven, dus ik wil alles weten en op basis daarvan verdere beslissingen nemen!
Groetjes van Biny!