Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
anneliesje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2006 03:20

Bericht door anneliesje »

audrey schreef:ik moet eerst es gaan sparen voordat ik een kat aanschaf ;)
ik wil er 2, en het lijkt me dan beter om ze tegelijk te nemen...

ik wil graag een main cone en een britse korthaar...
dus voordat ik zoveel geld heb... maar goed, ze komen er wel, ook duurt het nog een tijdje :D
dat is toch helemaal niet erg ? Ik heb destijds 3 jaar gespaard voor ik mijn eerste kon kopen, maar ze zijn het gelukkig waard. Je krijgt er zoveel voor terug (ook van mijn gewone kat hoor ;) )

Ik zou er ook 2 tegelijk nemen, das ook prettiger voor hen
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Audrey,

Leuk dat je zit te denken aan Maine Coons en een Britse Korthaar! Wij hebben twee Maine Coons (de broertjes Lynx en Linus). Ik heb 425 euro per 'stuk' (dat klinkt raar ;-)) betaald. Eigenlijk was de prijs 450, maar omdat we twee broertjes uit 1 nestje namen, en de fokker het fijn vond dat ze bij elkaar bleven was het dus iets minder.

Wij hebben van te voren heel veel gemaild met verschillende fokkers. Ik kreeg toen van 1 fokker helemaal uitgelegd waarom raskatjes zo duur zijn, vond ik erg fijn om te lezen. Het ligt vooral aan testen bij de dierenarts voor ziektes (bij vader en moeder), voer voor de moeder, controles van de dierenarts (dat deden ze thuis, ipv dat ze met zwanger poes daar naartoe gingen).

In Amsterdam vonden we een man die Maine Coon kitten verkocht voor 200 euro, en dan kreeg je ze met 8 weken mee, terwijl het beter is voor de kittens om tot hun 12/13e week bij de moeder te blijven. Onze fokker in Enschede (2,5 uur rijden) zei dat de kittens met 8 weken duur worden, dan gaan ze veel eten, krijgen ze intentingen, etc. Vandaar dus dat ze bij die broodfokker zo vroeg weg mochten. Ze zei ook dat ze er eigenlijk helemaal geen 'winst' op maakte, maar dat het hun eerder geld kost.

Wij zijn uiteindelijk heel erg blij dat we bij een echte fokker terecht zijn gekomen. Je zag echt dat ze daar met zorg met de kittens en hun andere katten om gingen. Ze zei trouwens ook dat ze soms mailtjes kreeg over of de kittens goedkoper werden zonder stamboom, maar dat ze dat nooit begreep omdat een stamboom inderdaad maar iets van 8 euro kost.

Ik zou dus gewoon een beetje mailen met fokkers en vragen hoelang de kittens bij de moeder blijven, hoe het zit met inentingen enzo. Wat trouwens ook belangrijk is, is niet van een foto een keuze maken, je kan natuurlijk wel een optie nemen, maar als je kitten van dichtbij ziet is het toch anders ;-), dan weet je of je ook echt een klik hebt met een katje.

Veel succes, en ik ben benieuwd naar je keuze!

Groetjes,
Wendy
audrey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mei 2006 18:43

Bericht door audrey »

heel erg bedankt voor je uitleg! ik zat me namelijk al af te vragen of een stamboom het beestje zo duur maakt. ik ben namelijk niet van plan zelf te gaan fokken ofzo, dus een stamboom hoeft er van mij niet perse bij. maar goed, daar zit het 'm niet in dus!

Het zal nog wel even duren voor ik geld genoeg heb voor 2 katjes + spulletjes (mandjes, bakjes, castratie enz enz.) want het gaat me dan wel tussen de 1000 en 1500 euro kosten bij elkaar...Maar dat is het waard!
Mijn ouders hebben 2 'gewone' katten en ze zijn echt super lief, maar ik vind raskatten gewoon mooier en ze hebben vaak een veel uitgesprokener karakter.. en als je een goede band met je kat op bouwd, is dat het geld echt dubbel en dwars waard :D :D :D
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Audrey,

Mijn vriend wilde eigenlijk geen katten, maar zijn zusje heeft een maine coon, en díe vond hij wel leuk. Ze zijn nieuwsgieriger, blijven langer speels, en ze kunnen ook heel lomp zijn (keihard rennen en vergeten af te remmen ;-)). Wat wij ook leuk vinden is dat Lynx en Linus echt heel verschillende karakters hebben, maar dat is met alle katten natuurlijk wel zo.

Het is inderdaad best prijzig allemaal, want wij vinden het te eng om ze naar buiten te laten (in verband met het stelen van katten, vechten met andere katten), dus ze hebben ook een enorme klimpaal gekregen. Maar die zou je als je handig bent ook zelf kunnen bouwen natuurlijk. En omdat ze groot en zwaar worden geven we ook speciaal Maine Coon voer, voor hun gewrichten. Dat is ook iets van 50 euro per 2 maanden, misschien iets langer..

Maar het is het allemaal waard hoor :grin: ;-).

Groetjes,
Wendy
Sjoerd93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 feb 2010 17:13

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Sjoerd93 »

Hoi,
wij zijn ons een beetje aan het oriënteren en Brits Korthaar lijkt ons een leuk ras.
We hebben wat op internet rondgekeken en de prijzen van een Brits Korthaar kitten variëren nogal?
Weet iemand wat een beetje een gangbare prijs is?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Bericht door Roos en Minousch »

gemiddeld denk ik tussen de 5 of 600 euro.
Maar ga eens kijken op een show, en vraag het aande fokkers tussen neus en lippen door, als je echt voor een britje wilt gaan, dan maakt dat verschil ook niet meer uit.
Schrijf catterys aan, en zet wat neer over je zelf wie je bent, en waarom je een britje wilt, en dan vraag je gewoon naar de prijs.
kijk maar eens op deze site, daar staan alle prijzen in.
http://www.huisdierenprijzen.nl/kattenframeset.html
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Bericht door Adriana »

;-) mooi overzicht Roos!
en :lol: hahahahaha, ik kom daar een Munchkin tegen met lange poten, net zoiets als een witte schimmel maar dan andersom
en peterbald met een prijs tot ongeveer euro 1800,- is vrij wel de duurste ...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Bericht door Roos en Minousch »

de ragdoll staat ook tot 1800 euro....
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Bericht door Nyncke »

Sorry hoor, maar je kunt mij niet wijsmaken dat ze daar niks aan verdienen.
Mensen die datvragen en ook die dat betalen die sporen niet.

Als je broodfok wil voorkomen kun je nog beter de prijzen kunstmatig laag houden. Want dan valt er niks te verdienen.
Dit schijnt met een hollands hondenras te gebeuren om te voorkomen dat het uitsterft maar ook om te voorkomen dat broodfokkers ermee aan de haal gaan.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Bericht door Roos en Minousch »

Een goede fokker verdient niets of erg weinig..
maar tuurlijk als je een kat verkoopt voor 1800 euro wel he..maar ze draaien [as kiet met 4 kittens, en dan mag je hopen dat het een goed nestjke is zonder problemen.
en die 1800 euro zijn vaak katten voor de fok gemiddeld zit een raskat gewoon tussen de 4 en 600 euro
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Bericht door Nyncke »

en die 1800 euro zijn vaak katten voor de fok gemiddeld zit een raskat gewoon tussen de 4 en 600 euro
Begrijp ik het goed dat er speciaal katten voor fokdoeleinden worden verkocht en die zijn dan 3-4 x zo duur als anders.
Als nieuwbakken eigenaar bepaal je toch zelf wat je met je kat doet?
Ermee fokken of niet dat zou toch niet uit moeten maken voor de prijs.

Ja ik weet dat het ook bij labradoodles gebeurd en dan komen de puppen al gecastreerd/steriliseerd in hun gezin. Bovendien houden die de prijzen kunstmatig ook erg hoog.
Waardoor het ras een waar walhalla is voor broodfokkers.

Een fokdier voor zo'n hoge prijs verkopen, daarmee maak je dus ook de aanschafprijs van een raskat vele malen hoger, want de "nieuwe fokkers"willen die 1800 euro er uit halen.
En wat als iemand gewoon 1 nestje met de poes wil?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Bericht door Roos en Minousch »

Vaak word er een contract gegeven dat er niet met de kat gefokt mag worden. maar soms is het geen probleem, als het maar gebeurt zoals het hoort met alle testen enzo, een goede geteste kater.
maar 1800 euro is wel een hele hoge prijs hoor, vaak is het rond de 1000 euro voor een fokpoes. Maar gemiddeld bv voor de ragdoll betaald iedereen 600 euro, en dan is het aan de fokker of ze ze goedkoper als huiskat verkopen, of als fok/show kat, persoonlijk zie ik liever een fokker die 1 prijs hanteerd ipv show/fok prijs.
Vaak worden de kittens van de voren al gecastreerd, dat komt steeds vaker voor.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Bericht door Claudia007 »

Nou een MC heb je niet voor 400 euro via een goeie fokker dat gaat pas vanaf 550 tot ..... want in duitsland zijn er MC's die 1500 kosten.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Bericht door Roos en Minousch »

sommige ook goede fokkers verkopen wel hun kat aan liefhebbers voor die prijs, maar ik zei al gemiddeld he.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Aanschafprijs Maine Coon en Britse Korthaar?

Bericht door Claudia007 »

Ik reageerde op de info van wat er op die site stond.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Plaats reactie