Afschermen gaskookplaat?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Karinvd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2012 11:41

Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Karinvd »

Ik ben me druk aan het inlezen over alles wat ik er aan moet doen om m'n toekomstige kittens (zie dit topic) een veilig en prettig thuis te geven.

Nou kwam ik toevallig iets tegen over de keramische kookplaat, maar ik heb een ander probleem. Ik heb een gaskookplaat, zonder deksel, geintegreerd in het aanrecht van m'n open keukentje. Ben daar nooit zo kapot van geweest, ik zag het in het begin hier al voor me dat er een keer een theedoek te dichtbij zou komen te liggen o.i.d. maar het wordt nu een wezenlijk probleem.

Behalve de gaskookplaat is mijn keukentje helemaal prima en budget om er iets aan te doen heb ik nu niet echt (niet als ik m'n potje voor de katten niet aan wil breken en dat schiet natuurlijk niet op)

Nou ben ik sowieso van plan om ze te proberen niet op het aanrecht te laten, maar ik weet heus wel dat dat wel een keer gaat gebeuren. Op zich is het aanrecht behoorlijk hoog en zijn er niet echt mogelijkheden om via iets anders op te komen dus makkelijk zal het niet zijn maar ik kan er met een open keuken toch echt niet vanuit gaan dat ze er niet een keer op terecht gaan komen. En nu zie ik het dus zo voor me dat ze het kan ook een keer voor elkaar krijgen om zo'n gaspit aan te zetten, en of dat nou met of zonder onstreking is, dat is natuurlijk geweldig gevaarlijk.

Om een lang verhaal kort te maken: iemand enig idee waar ik een losse deksel oid zou kunnen vinden? Ik vrees dat het zelfbouw moet gaan worden, maar als iemand iets weet....
Gebruikersavatar
schooier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2012 19:16
Locatie: Spijkenisse

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door schooier »

Kwestie van gewoon simpel de gaskraan dicht draaien, dan is er niets aan de hand :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door castratenkoor »

Kun je de hoofdknop niet uitzetten na het koken?

Wij hebben nu keramisch, maar gelukkig per juli dit jaar wordt dat inductie.
Er heeft al menig kat zijn pootjes gebrand hier.
Vooral als ze jong zijn zien ze geen gevaar op dat gebied en lanceren zich gezellig op hete dingen.

Misschien kun je ze tijdens het koken in de gang doen of zo.
En dan na het koken de hoofdknop uitzetten, dan kan er niks gebeuren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Karinvd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2012 11:41

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Karinvd »

Dat zijn allemaal wel aardige ideeen maar helaas werkt dat hier niet. De gaskraan voor de kookplaat zit ergens verstopt achter een la. De hoofdgaskraan is ook geen optie want dan doet de ketel het ook niet meer, en een hoofdknop heb ik ook niet, het zijn gewoon 4 losse knoppen voor de pitten en 1 voor de ontsteking. Geen slot o.i.d.

Op de gang doen of in een andere kamer vind ik ook geen optie eigenlijk (gang is te klein in ieder geval) en aangezien ik geen hoofdknop oid heb komen ze er dan alsnog wel een keer bij als ik er niet ben. Enige optie die ik heb is een deksel voor zover ik kan bedenken.

Ik zou ook wel inductie willen en als het simpelweg een kwestie was van een andere kookplaat zou ik dat nog wel kunnen overwegen maar dan moet er ook nog krachtstroom aangelegd worden en de gasleiding netjes weggehaald... geen goedkoop geintje dus.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Adriana »

ik heb een beetje moeite om voor me te zien hoe een kat een gaspit aanzet.
daar zit overal kindbeveiliging op neem ik aan en dan moet je indrukken en draaien.
en dat in combi met het ontstekingsmechaniek en dat is toch een andere knop?

ik heb hier twee rauwdouwende broertjes en een 5 pits gasplaat met afzuigkap daarboven, waar ze graag op liggen. ze gaan via de zijkant naast de gasplaat via bovenkant koelkast naar de afzuigkap. daar heb ik een balustrade op gemaakt zodat ze er niet af kunnen glibberen. MoMo heeft dat een keer gedaan in een pan met stoofpeertjes..
verbieden heeft geen zin, bovendien als ik verbied dan is het extra aantrekkelijk bij deze gozertjes.
tuurlijk was ik in het begin doodsbenauwd voor snorren, staarten en andere brandschade maar zo klein als ze waren leerden ze heel snel dat het daar gevaarlijk is. bovendien staat er niks op de gasplaat als ik niet in de buurt ben en ik kook doorgaans op de twee achterste pitten, die zijn het meest uit de buurt.
er zal er missch ooit eentje een poot branden maar ze voelen die warmte vrij snel en zullen razendsnel terugtrekken. en dan weten ze het voor altijd.
je kunt het vergeten bij een aantal katten om ze af te leren op het aanrecht te komen, tenzij met zeer krachtige dreigementen en dat maakt kittens super schichtig, bovendien begrijpen ze niet wat je bedoeling is.
en sommige katzels komen nooit op het aanrecht en die hoef je het ook niet af te leren.
sommige dagen gaat het hier goed en er zijn dagen dat ik zeker twintig keer er eentje een lift naar beneden geef. altijd met een knuffel als ie weer op de grond staat en ik zie het als een soort van fitness.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Karinvd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2012 11:41

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Karinvd »

Het is misschien niet waarschijnlijk maar ik zie toch kans dat het gebeurt. En als de ontsteking niet aan gaat dan loopt er nog steeds gas uit, dat is nog gevaarlijker, niet alleen voor de katten en mij maar de hele flat. Ik heb wel gelezen dat er in principe een beveiliging in zo'n gasstel hoort te zitten dat het gas niet blijft lopen als er geen vlam is maar ik weet niet zo zeker of dat bij mij wel het geval is.

Ik ben overigens niet van plan om ze echt te verbieden op het aanrecht te komen maar wil het ook niet aanmoedigen, dus ik denk aan hun voederbakjes en water niet in de keuken te zetten, en inderdaad neer zetten als ze er wel komen (zal ze ongetwijfeld in het begin regelmatig van m'n benen moet plukken). De enige plekken waar ik ze niet wil hebben in huis zijn de gang (ontsnappingsgevaar) en de voorraadkast (waar dingen kunnen staan die ze juist niet mogen eten/drinken en er teveel om kan vallen). En dat is beide kwestie van de deuren dicht houden (en als het zover komt dat ze er op springen de deurklinken omdraaien).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door castratenkoor »

Geloof me, een kat kan echt wel een gasstel aanzetten. We hadden in Leusden gas en daar is het me een keer overkomen. Hoofdknop niet uit en kat aan het ondernemen. En ik me maar afvragen waar die gaslucht vandaan kwam. Best link.

Ook hier op keramisch weet Rik hem aan te zetten, terwijl het slot erop zit!
Hij gaat dan ook nog eens stralend op het pit zitten. Dan hoor ik dat ding dus opeens heel hard waarschuwingspiepjes geven. Er zijn katten die "technisch" aangelegd lijken te zijn hahahaha.

Karin kun je er niet professorisch een deksel overheen maken voor als hij uit is?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Karinvd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2012 11:41

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Karinvd »

Dat was mijn idee tot nu toe ook Dinie, maar dan denk ik wel van vrij zwaar hout oid, want als ik er bij wijze van een grote plastic doos overheen zet duwen ze die er wel een keer af. Maar als iemand anders nog een ander ingenieus idee of geschikt product weet dan hoor ik het graag, vandaag mijn vraag natuurlijk :) Veel gaskookplaten hebben een glazen of metalen deksel, hadden we waar ik hiervoor woonde ook op de keramische plaat maar de mijne dus niet.

Overigens voor de duidelijkheid, de knoppen zitten naast de kookplaat in hetzelfde vlak, dus niet aan de voorkant verticaal tegen het aanrecht aan. Dus het is een kwestie van een pootje er op om in te drukken en een duwbeweging met hetzelfde pootje en hij is aan (alleen niet ontstoken, da's een andere knop)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door castratenkoor »

Zou inderdaad een zware plaat moeten zijn. En dan pas eroverheen zetten als de pitten zijn afgekoeld, anders loop je het risico dat hij in de fik vliegt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb gelukkig een gasstel met inderdaad zo'n deksel erop(die gizmo weer gebruikt om van daaruit op mijn magnetron te springen die weer op de koelkast staat) En ik zet mijn gasknop ook altijd om als ik klaar ben.
Ik zou dus ook zeggen; zelf aan de slag om er iets overheen te doen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door pinguin »

Ik heb hier ook een gasstel staan. Met knoppen aan de voorkant maar heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat mijn jongste die aan zou krijgen. Hij springt er ook nooit op, wel op het aanrecht maar dat doet die nooit via het gasstel. Als je toch bang bent dat de het gasstel aan zetten. Kan je proberen iets over die knoppen heen te zetten zodat ze daar niet bij kunnen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door klitteband »

Hoi

Je kat moet wel heel handig zijn om twee knoppen in te drukken.

Kijk eens op marktplaats voor een deksel.

En nu heel knullig, budget idee. Bakjes, stenen eierdopjes, whatever over de knoppen en dan een handoek over het hele ding heen.
Dan word het echt puzzelen om twee knoppen in te drukken om het gas te ontsteken.

Ikzelf leg of een handoek of placemats over mijn kooktoestel heen. (inductie en electrisch) al is het maar om geen kattenhaar te koken en braden.

En ik ga ervan uit dat je er zelf bij bent als je aan het koken bent...hihi

Als de kat nog klein is en het aanrecht hoog, zonder "opstapjes' kan je nog proberen om zilverfolie op de rand te vouwen. Als hij/zij dan sprint zal hij/zij daar in terecht komen...vind ie niet leuk. En geen houvast natuurlijk. Klinkt niet aardig maar als je echt bang bent voor je gasstel ...

Succes!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door nellebel »

denk ook een soort van deksel en evt iets zwaars er bovenop, want het is ook wel zo, zoveel te meer jij het inpakt, des te interessanter het wordt voor de katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door klitteband »

hoi
Misschien heb je al een oplossing maar ik zat net in zo'n doe-het-zelf reclame krantje te kijken en zag zo'n lek-bak !? voor de was machine. Bijna zeker weten dat dat past over een gasfornuis als ik het hiet zo kan bekijken.
Inderdaan iets zwaars erop (of niet eens) en klaar ben je! :grin:
Karinvd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2012 11:41

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Karinvd »

Ah ja, da's een goeie!

Ik heb inmiddels ook nog even zitten rommelen, ik kan wel bij de gaskraan komen als ik het losse frontje direct onder de kookplaat weghaal (zit met schuifjes vast dus dat kan vrij makkelijk). Ik denk dat ik dat tijdelijk doe, gas gewoon uit als ik niet kook en dan aankijken hoe het gaat, als blijkt dat het inderdaad mogelijk is dat ze het gas aan krijgen zoek ik een permanente oplossing.
Plaats reactie