Van welke plant is kattenkruid?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door marline91 »

Hallo

ik wil graag in mijn tuin in een bak, kattenkruid zelf kweken of in iedergeval een plantje er van hebben.
maar ik weet niet welke plant het is.. weet iemand dat? en waar kan ik het kopen?
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door Adriana »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kattenkruid
op mijn volkstuin heb ik op een aantal plaatsen nepeta/kattenkruid staan en onze katten zijn er ongevoelig voor.
zelf vind ik het sterk maar prettig ruiken en het zijn mooie sterke snijbloemen. het is winterhard maar je moet het in de herfst niet afknippen, pas in het voorjaar als het uitloopt.
de planten die het hele sterke kattenkruid leveren (dat je bijv bij Kong krijgt) heb ik nog nooit bij een Nederlandse kweker gezien. ik heb er inmiddels zaad van en ga dit seizoen proberen of het kiemt/groeit/te oogsten is en vooral of het goed kattenkruid oplevert..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door lidewij020 »

Veel katten vinden valeriaan ook onweerstaanbaar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Valeriaan
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door Sifra »

Er zijn veel soorten Nepeta. De soort waar katten dol op zijn is Nepeta Faassenii, bij ieder tuincentrum te koop.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door marline91 »

Weet ook iemand waar ik Nepeta faassenii kan kopen? want in de drint (tuincentra) had ze niet. dus weet iemand misschien een tuincentra in het noorden (groningen - friesland - drenthe) waar dat tekoop is. het liefst wat al een plantje is, maar zaadjes is ook goed.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door Adriana »

http://www.123zaden.nl/subpagina.php?produkt_id=428
dit is de soort kattenkruid, die je zoekt en ik heb goeie ervaringen met de 1.2.3-zadenclub: snel, efficient en betrouwbaar.
deze soort zie ik zelden/nooit aangeboden in tuincentra en zul je dus zelf moeten kweken.
ik ben dat ook aan het doen maar het is nog te koud om nu al te zaaien..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door paasnini »

Nadeel (lijkt mij) is dat er veel bijen op afkomen, zit je toch ook niet op te wachten.
Cerna

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door Cerna »

Waarom wil je kattenkruid? Voor de kat of omdat je het een mooie plant vindt?

Ik heb het ook gehad, maar net als bij de katten van Adriana, ze keken er niet eens naar en zelf vond ik het ook niet zo'n spectaculaire plant.
Wanneer het bijen trekt is dat natuurlijk wel positief want de bijenstand gaat schrikbarend achteruit en wat is er nu mooier dan vlinders en bijen in de tuin!?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb ook kattenkruid sinds vorig jaar(nepeta faassenii) Ik had het gekocht als opvulling in de tuin. Die van mij kijken er ook niet naar om. Hij groeit alweer flink nu.
Hmm helaas doen mijn katten niet aan het bijsterken van de bijenstand. Menig bij, vlieg en vlinder legt het loodje in mijn tuin. Al die prooidieren ook hier :lol:
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door marline91 »

Ik wil kattenkruid omdat er nou eenmaal veel katten in mijn tuin rond lopen, en dat vind ik er leuk uitzien als ze gaan rollen, en als het bloemetjes heeft (de plant) dan heb ik er zelf ook nog wat aan, want ik hou echt van bloemen! met mooie kleurtjes.
en bijen zijn zo lief!! behalve als ze prikken natuurlijk. maar ik ben nog nooit door een bij geprikt eigelijk.
maar ja katten zijn inderdaad wel dol op het pakken van deze beestjes, zo zat manja laatst ook achter een hommel aan.
wel zielig voor de hommel maar het zag er eerlijk gezegt ook wel heel grappig uit.
oja. de hommel heeft het overleeft hoor!! :D
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Waarom wil je kattenkruid?
kweet dat de vraag niet aan mij is gesteld maar eigenlijk omdat ik dat hele sterke Amerikaanse kattenkruid wat je bijv los kunt kopen, zelf wil kweken.
heb het intussen gezaaid en zal van de zomer melden hoe het is afgelopen.
de bedoeling is dat ik als de planten groot genoeg zijn daar blad afknip en dat droog en dan mijn eigen voorraadje heb.
mijn katzels zijn niet geinteresseerd in de faassenii soort, ben benieuwd hoe ze in de tuin hierop reageren, ... missch helemaal dizzy en gedrogeerd..

ze hebben redelijk ontzag voor bijen, wespen en hommels. van die laatste soort heb ik al jaren een overwinteringsnest in de spouw, waar ze nu alleen de nacht nog doorbrengen. dus s avonds is het hier op het balkon hommelparade (7 stuks) en de hommels zijn zich ook bewust van de katten en blijven bij de dakrand. soms zitten ze daar nog met zijn allen in de avondzon en dan houd ik de bengels binnen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door paasnini »

Ik had alleen maar bijentrekkende planten in mijn tuin die ik er nu uit heb gehaald (er komt een grote ren). Omdat een bijensteek zo gevaarlijk is voor katten wil ik het risico gewoon niet lopen. (Plant de overgebleven planten in de voortuin van de buurman).
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door silfje »

Ik heb me er een beetje in verdiept, want naast twee lieve poezen, ben ik ook een plantenliefhebster.

Nepeta Cataria is het echte kattenkruid wat in de gedroogde vorm vaak in speeltjes gestopt wordt.
De Nepeta's in het tuincentrum met een andere tweede naam als cataria (zoals faassenii ) zijn sierplanten, die niet zoveel effect hebben op de katten. Deze Nepeta's worden in het tuincentrum ook kattenkruid genoemd. Ze zijn wel mooi!

Ik kon zelf niet goed aan planten komen van Nepeta Cataria, en heb alleen zaadjes van dit soort kunnen vinden. Dit heb ik online besteld.

Ik heb het idee dat je makkelijker aan zaadjes komt dan aan de plantjes, omdat Nepeta cataria, niet zo'n bijzondere bloei heeft, en daarom alleen aantrekkelijk is voor mensen met een kat.

Als je wil kan ik je de link van een zadensite geven die zowel 2 varianten van nepeta cataria verkoopt, als valeriaan zaadjes.
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door marline91 »

Hey hey
ik heb net op 123zaden.nl , zoals adriana advieseerde, 2 zakjes zaadjes besteld, waarscheinlijk was 1 zakje wel genoeg, maar het koste zo weinig dat ik dacht, ach een zakje meer is ook niet erg, tenslotte krijg ik 10 zonnebloem zaadjes er gratis bij!

eerst dacht ik, jammer ik moet wel aanmelden, maar eigelijk is dat ook wel weer handig, als het dan niet lukt, kun je het zo weer bestellen, inplaats dat je weer opzoek moet.

Manja is dol op dat catnip wat ze in speeltjes stoppen, hopelijk is ze net zo blij als de plant in de tuin staat.

heb er nu al zin in!
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Van welke plant is kattenkruid?

Bericht door Chiquita98 »

silfje schreef:De Nepeta's in het tuincentrum met een andere tweede naam als cataria (zoals faassenii ) zijn sierplanten, die niet zoveel effect hebben op de katten. Deze Nepeta's worden in het tuincentrum ook kattenkruid genoemd. Ze zijn wel mooi!
Helemaal duidelijk! Die heb ik dus in de tuin en het is inderdaad een leuk plantje. Vandaar ook dat ze niet bij deze plant zitten, maar wel aan de buurplant zitten te knagen :lol:
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie