Is mijn kat zwanger?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

Zogenden moeders kunnen het best kittenvoer krijgen, zwangere poezen gewoon wat ze normaal eten alleen onbeperkt. ;-)

Hopelijk blijf je inderdaad op het forum. Ik denk dat je je het best ook heel goed inleest over nestjes, maar ik denk niet dat je hier op het forum alle info gaat vinden... Maar het moet zeker elders op het internet te vinden zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

ja ik blijf de aankomende tijd wel op het forum want ben ben nu heel veel bezig met mamapoes:)
ik hou wie het wil op de hoogte via hier.
Ik heb mijn angst daar ook al uitgelegd.. ik vertrouw de arts ook met de volle 200% zij heeft zo n groot hart voor dieren dat straalt er gewoon van af:) ben zo blij dat ik de kliniek heb gevonden..
daarom durf ik ze ook wel te castreren en steriliseren nog is de drempel hoog geweest maar het moet! ik laat dr echt niet nog een nestje dragen en voor het katertje kan het ook niet langer ik weet ik had t eerder moeten doen maar ik ga het doen!!
ik heb gewoon heel veel verdriet gehad om t vorige katertje heb hem ook laten begraven op een dierenbegraafplaats..maar t komt goed allemaal! tenminste.. ik zal mijn babie steunen (zo heet ze)

i keep in touch!
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

ja ik blijf de aankomende tijd wel op het forum want ben ben nu heel veel bezig met mamapoes:)
ik hou wie het wil op de hoogte via hier.
Ik heb mijn angst daar ook al uitgelegd.. ik vertrouw de arts ook met de volle 200% zij heeft zo n groot hart voor dieren dat straalt er gewoon van af:) ben zo blij dat ik de kliniek heb gevonden..
daarom durf ik ze ook wel te castreren en steriliseren nog is de drempel hoog geweest maar het moet! ik laat dr echt niet nog een nestje dragen en voor het katertje kan het ook niet langer ik weet ik had t eerder moeten doen maar ik ga het doen!!
ik heb gewoon heel veel verdriet gehad om t vorige katertje heb hem ook laten begraven op een dierenbegraafplaats..maar t komt goed allemaal! tenminste.. ik zal mijn babie steunen (zo heet ze)

i keep in touch!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door Adriana »

ja, voor mams zijn goeie kwaliteit kittenbrokjes nu het beste. en af en toe beetje rauwe kip en toch ook wel wat natvoer. ze moet die kleintjes voeden en heeft veel bouwstoffen en energie nodig.
de website van dierendokters ziet er goed uit en ik hoop dat je ze snel vertrouwt. en zoals al geschreven: praat over je ongerustheid met je dierenarts!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door Cerna »

Je schrijft dat je de kittens (mocht de poes zwanger zijn en het te laat is voor een abortus) gratis weg wilt geven maar dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Gratis kittens belanden namelijk vaak in proefdierlaboratoria. Zelfs wanneer je de kittens individueel weggeeft, heb je nog geen garantie want handelaren werken vaak met stromannen.
Beter is om er een klein bedrag voor te vragen. Bijvoorbeeld de prijs van de inentingen (met 6 en 12 weken). Het is ook beter voor hun ontwikkeling om de kittens 13 weken bij mama te laten ipv de gangbare 8 weken.
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door Lidaju »

Ja, en ik ken ook verhalen dat gratis kittens opgehaald worden om als slangenvoer te fungeren.....brrrr
Nooit gratis weg geven alsjeblieft.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

oh bah wat erg gratis slangenvoer? of voor proefkonijnen in het laboratorium.. ja dat is ook zo mijn vriend zei ook al juist niet gratis doen dan krijg je iedereen er op af moet iemand zijn die er waarde aan hecht.. ik kom miss naief over maar dat is niet zo hoor ik ben een grote dierenliefhebber en ik zal er echt voor zorgen (als het dan wel zo ver is) dat ze in een goed tehuis komen sowieso zet ze niet op marktplaats!! hou daar niet echt van komen de raarste mensen op af en zullen ook wel mensen tussen zitten met goeie bedoelingen ach zie t wel.


ik geef altijd standaard royal canim brokjes vindt ik van goed kwaliteit.
natvoer geef ik van shiney cat kip smaak dat lust ze ook alleen maar of makreel/kip shiney cat.
is visvoer wel goed nu? wat moet ik nu echt vermijden kwa voer? iemand nog tips
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

ja ik weet de wereld van vandaag is onvoorstelbaar cru voor dieren.



ik geef altijd standaard royal canim brokjes vindt ik van goed kwaliteit.
natvoer geef ik van shiney cat kip smaak dat lust ze ook alleen maar of makreel/kip shiney cat.
is visvoer wel goed nu?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door Adriana »

je schrijft in je topic dat de vader een blauwe rus met stamboom is. als je daar de stamboompapieren van hebt, dan heb je ook een koopcontract van de fokker van deze rus en daar staat ongetwijfeld in dat je er niet mee mag fokken, missch iets om bij dit ''oeps"nestje in je achterhoofd te houden. ;-)
nee, ik zou ze zeker weten niet gratis weggeven, inderdaad sowieso de dierenartskosten verrekenen, alle entingen laten geven en pas met 13 weken weg en ik verzeker je, dat wordt nog een hele zorg als alles goed gaat..

shiney kip/makreel in combi met RC kittenbroks is prima voer voor de aanstaande moeder. zo krijgt ze goeie lichtverteerbare eiwitten, veel bouwstoffen en goeie (vis)vetten binnen. af en toe beetje rauwe kip daarbij en kan niet beter.
er is een topic met veel info over de voorbereiding van een nestje (boheme/peterbald), k zal kijken of ik die topic hier nog kan vinden, daar staat ongetwijfeld nog nuttige informatie in.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

En als je echt het beste wil voor je kittens, dan laat je inderdaad de inentingen terugbetalen, en plaats je een kitten nooit alleen. Dat wil zeggen niet in een huisje waar geen andere speelse kat is. 2 kittens samen is natuurlijk het leukst, maar de mensen kunnen natuurlijk ook andere katten hebben en dat is ook goed, en je kan natuurlijk ook een oneven aantal kittens krijgen.
Ik vrees er wel een klein beetje voor met deze combinatie dat al deze kittens misschien wel wit gaan zijn. Ik hoop voor jou dat er ook grijze bij zijn en misschien zelf nog iets anders dat onder het wit van je moedertje zit (met HTK's weet je nooit), maar het kan ook zijn dat het wit alles domineert, dat valt moeilijk te voorspellen.
Witte katten zijn natuurlijk zeker in trek als proefdieren, dus inderdaad, weet waar je ze afgeeft.

Mijn eerste poes heeft toen ik 16 was een nestje gehad, Kleintje is daar een kittentje van, maar ik moest ze van mijn ouders gewoon weggeven. We hadden er 4 en uiteindelijk zijn er 2 gebleven want ik weigerde Kleintje weg te doen toen mijn vriendin waaraan ze beloofd was haar toch niet mocht houden. Ze was de mooiste uit de nest (enige zwart-wit) en was zeker anders het eerste weg geweest, maar nu is ze nog bij mij :-)
Een ander katertje hadden we al gekozen om bij te houden, en dus zijn er nog 2 kittens weggegaan.
Eentje naar een koppeltje met een kindje van ongeveer 3 jaar en die mensen waren al op voorhand komen kijken, info opgezocht en vanalles gaan kopen. Echt super!
Maar dat ander kitten zijn ze gewoon aan de deur komen halen (en ik moest wel van mijn ouders). Dat doet me nog altijd heel veel pijn als ik eraan denk. Ik ben toen in de deuropening neergezakt en beginnen wenen! Echt vreselijk vond ik dat.
Daarom weigerde ik ook gewoon resoluut toen mijn ma zei dat ik voor Kleintje ook terug een papier voor het raam moest hangen. Over mijn lijk! :twisted:
Ik wil gewoon zeggen: zie dat je blij kan zijn waar je kittens naartoe gaan. Ik ben ervan overtuigd dat je dat wel op voorhand zal voornemen en dat je wel niet zo'n stomme fout zal maken als ik gedaan heb, maar toch... Het blijft echt pijn doen!
Ik blijf mezelf wijsmaken (zoals mijn vader me voorhield) dat die jongens echt goed voor dat katje zullen gezorgd hebben en dat ze gewoon graag een katje wouden en dat hij goed terechtgekomen is, maar ik geloof het eigenlijk nu niet meer... Ik kan alleen maar hopen...

Oh ja, dat voer lijkt me wel ok, alleen zie je hier wel vaak dat RC kitten niet zo gesmaakt wordt. Als dat bij jou het geval is, kan je misschien als kittenvoer even een ander merk halen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door Adriana »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kat_(dier)#Dracht
dit is een wikipedia-artikel en geeft vrij veel informatie over dracht en bevalling en eerste kittentijd van een poezenmamma (to be) en alles wat er bij komt kijken..
maar, dat weet je inmiddels: wij zijn voor op tijd castreren en zo veel mogelijk vermijden van de geboorte van nog meer kittens en k neem aan dat je zodra het kan.. ;-) .

p.s. ik zie dat als je deze link aanklikt, je nu een andere wikipedia-tekst krijgt maar als je zelf ff goegelt op 'kat zwanger handleiding' dan krijg je de goeie link wèl..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

bedankt voor de reacties.

Adriana ik heb de blauwe rus kitten na 14 weken opgehaald.. de stamboom moest nog gemaakt worden volgens de eigenaar dus kreeg ik heb 2 weken later opgestuurd naar mijn adres.
Ik heb geen koopcontract erbij gekregen hoor.
Maar weet je die vrouw waar ik mijn blauwe heb gehaald was al voor mijn gevoel alleen bezig voor de fokkerij.
Toen farrell 8 weken was mocht ik gaan kijken de kamer was helemaal niet zo schoon en moeder keek heel ongelukkig voor mijn gevoel en voerbakje was ook heel vies verharde eten restjes( miss niet altijd zo)
Er lagen ook helemaal geen speeltjes alleen een hele oude vieze krabpaal en ze lagen op een houten trap hadden helemaal geen lekker nestje ja 1 vieze kussen volgens mij.
Ik wilde de vader ook zien.. weet je waar de vader zat? In een SCHUUR! opgesloten!
Ik vroeg laat je hem hier altijd inzitten.. Ja zegt ze anders krijg ik dat gesproei ik zei nog het hele jaar dan? Ja zei ze dat vond ik zo erg hij zat daar in een schuur ze heeft een speciale hok gemaakt in de schuur met gaas en een houten deur 1 bij 1 meter zoiets. hij was zo blij toen hij mij zag en mijn vriend hij bleef wel 10 minuutjes kopjes geven alsof hij zei help mij! de terug weg naar huis deed mijn hele hand pijn van de kopjes geven zo erg was het.
En ze was zo blij dat ze nog 2 russen uit duitsland had gehaald vrouwtjes om die ook te laten te fokken met de vader van mijn blauwe ik denk echt nog heel vaak aan de vader dat was gewoon zware mishandeling maar wat kan ik eraan doen dan?
kan ik iets doen? als het kon zou ik hem gewoon weghalen en meenemen maar dat kan niet.
ik zou dit wat ik die dag heb gezien nooit meer kunnen vergeten.
Wat was ik blij dat ik mijn blauwe heb gevonden en mee heb kunnen nemen.

Ze had de blauwe rus al aan mij verkocht telefonisch.. dat vond ik al zo raar dat ze mij niet eerst wilde zien..
Cerna

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door Cerna »

Helaas komt het meestal voor dat de kater apart zit in een cattery. Dit is inderdaad om te voorkomen dat de kater in huis sproeit en voor verrassingsnestjes gaat zorgen (ongepland poezen gaat dekken). Je hebt echter katerverblijven en katerverblijven. Bij goede catteries hebben de katers in ieder geval een ren naar buiten en een riant binnenverblijf. Fokkers die echt om hun dieren geven laten de kater overdag in huis met een katerbroek aan en geven het dier veel extra aandacht.

Wat jij beschrijft is inderdaad schrijnend. Het enige wat je kunt doen is de rasvereniging benaderen. Op de stamboom van jouw blauwe moet de naam staan van de rasvereniging waar deze mevrouw bij aangesloten is. Je kunt hen vertellen wat je hebt aangetroffen en dan zullen zij actie ondernemen. Iedere fokker die een stamboom afgeeft is aangesloten bij een rasvereniging en moet aan bepaalde eisen voldoen.
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

ok dan ga ik even kijken op de stamboom en dan mijn verhaal doen..
Want ik voel mij er nog steeds niet lekker onder..
Ik denk er vaak aan terug.
Bedankt voor deze informatie
Hoop dat ik er wat mee kan.

ik snap ook dat ze apart moeten zitten maar dit was echt een smerig hok van 1 bij 1 leek wel een kippenhok.
hij was ook heel vies onder t zand hele hok was vies en lag vies water.
Groetjes
Cerna

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door Cerna »

Dat klinkt heel ernstig. Je zou ook de Landelijke Inspectie Dienst van de Dierenbescherming kunnen bellen (0900-2021210), dan gaat een inspecteur er een kijkje nemen.
Arme kat!
Plaats reactie