Is mijn kat zwanger?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Is mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

Hallo allemaal.

ik heb een poes van anderhalf jaar oud.
de laatste 2 weken kwam ik erachter dat ze wat dikker is geworden.
ze is ook aanhankelijker geworden komt bij mij op schoot zitten terwijl ze dat normaal nooit doet.
Ook zit ze te graven tussen lakens en soms wat terug getrokken meer slapen.
ze praat nu ook meer alsof ze echt wat wilt zeggen.
de kans is groot dat ze zwanger is.. ze is ook wat zwaarademiger is dat normaal? ik hoor haar echt ademen nu tepels zijn nog niet opgezet trouwens.
stel dat ze zwanger is dan zal ik een plekje voor haar maken in het huis.

heeft iemand nog tips of advies voor mij?

Groetjes, sharon
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door Ilone »

Is ze geholpen dat je weet?
(misschien een domme vraag, maar je wil niet weten hoeveel mensen er nog denken dat een kat zwanger kan raken na sterillisatie ;) )

Als je het echt zeker wilt weten zou je even langs de DA moeten gaan, die kan voelen en/of een echo maken.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

ja ik heb net een nieuw katertje en hij heeft dr blijkbaar geholpen! ze waren beiden krols ik heb geprobeerd ze uit elkaar te houden en ik wilde wachten met steriliseren/castreren tot de krolsheid weg was. maar blijkbaar is het toch een x gebeurd. de kans is dus erg groot dat ze zwanger is ze zit ook telkens (haar) mannetje te wassen..


groetjes sharon
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door Ilone »

Oei, ja, altijd een van de twee laten helpen voordat je ze bij elkaar zet! Soms merk je niet eens dat een poes krols is, dat merk je dan pas tegen de tijd dat ze moet werpen ;)
Nogmaals, als je het zeker wilt weten, dan zou ik even naar de DA gaan met haar.

Hoe oud is het katertje?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

ja ik weet het.. ik heb vorig jaar mijn katertje laten casteren en die is overleden door de narcose dus voor mij is de drempel altijd heel hoog geweest om te steriliseren/castreren de angst dat ze ook dood zouden gaan was/is heel erg bij mij. katertje was 3 maand toen ik hem kreeg dus nog te jong om te castreren nu is die inmiddels 9 maand een mooie blauwe rus.

ik wilde wel castreren na de laatste krolsheid.. maar het is voor nu even te laat denk dat ze inderdaad al zwanger is..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door Ilone »

Oh, dat is wel sneu ja....Mankeerde het beestje al wat voor de ingreep?
Over het algemeen sterven katten niet zo snel aan een narcose mits ze medisch wat mankeren.
Maar ik snap dat je dan niet zo happig op opereren bent...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

nee niet dat ik weet dat hij wat mankeerde zag er heel goed gezond mooi uit..

maar goed.. ga morgen even langs dierendokters kijken of ik echt oma wordt:P`

heb je zelf 3 katten dan?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door Ilone »

ja ;) DA kan er het best over oordelen ;)
Kan zijn dat hij achteraf een hartprobleempje o.i.d. heeft gehad...


Ik heb 3 katten ja, die 3 van de afbeelding :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

ja werd mij ook gezegd een hartprobleempje maar het was ook gratis de castratie via het asiel omdat ik hem daar heb geadopteerd. dus voelde mij ook schuldig dat ik wat beter kwaliteit had kunnen opzoeken.. sindsdien lopen mijn personeel ook bij dierendokters zijn wat duurder maar dan heb je ook goed kwaliteit..mijn vertrouwen is door die ene ingreep minder geworden.. maar goed morgen dus even afwachten!

i keep in touch!

Groetjes, Sharon
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door castratenkoor »

9 maanden is ook veel te oud - je kunt beter laten castreren met 6 maanden.Jammer dat dit gebeurd is, er zijn al zoveel overtollige katten.
Ik zou hem nu wel meteen laten castreren als ik jou was, voor hemzelf en voor jou, hij kan gaan sproeien.
De ingreep is nu veel heftiger voor hem omdat de hormonen al door zijn lijf gieren.
Als je het met 6 maanden doet ben je dat voor en merken ze er psychisch weinig van.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door Adriana »

sharon24 schreef:ja ik weet het.. ik heb vorig jaar mijn katertje laten castreren en die is overleden door de narcose...
tijd voor een andere dierenarts? niet normaal dat katers overlijden van narcose bij castratie...
sommige rassen zijn erg gevoelig, was dit ook een rus?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: ìs mijn kat zwanger?

Bericht door Anne »

Als je vermoedt dat je kat zwanger is ga dan naar een dierenarts die bereid is de foetussen te verwijderen..Dat kan nog als ze erg klein zijn, gauw erbij wezen dus. Dat is de enigste tip die ik je kan meegeven.
Klinkt heel cru maar er zijn al genoeg katten op de wereld.
Je kan altijd later nog in het asiel kittens adopteren.

Nog even een opmerking over castraties e.d. in het asiel, deze worden uitgevoerd door dierenartsen die vaak naast het asiel een eigen praktijk hebben.
Dus het zal wel niet armoediger of "goedkoper" zijn dat jij denkt dat het is, je hebt eerder pech gehad met je kater, en ik snap wel dat je angstig daarvoor bent maar probeer reeel te blijven.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik het goed aanvoel heb je niet helemaal door hoe krolsheid bij een kat werkt...
En kater wordt namelijk krols ofwel door de tijd van het jaar, ofwel door een krolse poes te zien. Als je dus een krolse poes hebt en een ongecastreerde kater heb je 100% zeker een nestje! Ookal zit je er de hele dag met je neus op!

Ik vind het heel erg spijtig dat het zover gekomen is. Het is inderdaad voor de katten veeeeel beter om de krolsheid voor te zijn.
Ik begrijp heel goed dat je bang bent voor de castratie, maar als je katten neemt weet je toch dat het moet en moet je het niet gaan uitstellen. Dat helpt niets, en nu heb je dus een nestje...
Dat is ongelooflijk spijtig!
Ik besef wel dat je dat zelf waarschijnlijk wel leuk vind, maar ik veronstel dat je ook wel weet hoeveel nestjes er elk jaar een opvanggezin zoeken, en dat het dus heel spijtig is dat dit daar bovenop komt.
Laat je de kater onmiddelijk helpen? Anders heb je ook nog kans op ruzie in huis omdat de moeder hem niet aanvaard uit angst voor haar kittens (en niet altijd ongegrond alhoewel je kater nu wel zal weten dat het zijn kittens zijn). En dan de moeder ook zo snel mogelijk laten helpen? Dat kan zelfs terwijl de jongen nog zogen.
Als je kater laat helpen is hij namelijk nog tot 6 weken vruchtbaar en zoals jij het beschrijft zal je poesje niet zo lang meer dragen. Ze kan dan heel snel na de bevalling alweer gedekt worden door je net gecastreerde kater en als je dan te lang wacht zit je weer met een nestje.
Nu dit nestje aborteren is natuurlijk een optie als je dat ziet zitten en als ze nog niet te ver is (maar als ze al dikker is, lijkt me dat veel te laat)....

Over bevalling en verzorging van de kittens moet je je maar inlezen, dat is echt te veel om hier uit te doeken te doen (en ik weet er ook maar weinig vanaf).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door sharon24 »

hallo bedankt voor alle reacties.

adriana ik heb ook nu een andere dierenarts een goeie ook http://www.dierendokters.com
en de vorige kater die overleden is was gewoon cyperse europese korthaar uit het asiel geadopteerd.
ik vind het ook niet leuk dat ze nu zwanger is, maar ik wil niet gaan aborteren als ze te ver is moet ik nog even kijken wat de arts zegt.
ik ga het katertje nu ook gelijk laten castreren ik wil nu ook gewoon de poes steunen in haar zwangerschap en het mannetje slaapt nu in een andere kamer snachts (vind hij ook niet erg)
zodat de poes zoveel mogelijk rust heeft en zo min mogelijk stress ik heb ook al een plekje voor haar gemaakt bij de verwarming overbedekt plekje daar ligt ze nu ook heel vaak in de slapen.
en ik laat haar ook steriliseren want nog een nestje erachteraan zou ik haar nooit aandoen ze zij staat onder mijn verantwoordelijkheid ja ik vind het ook jammer dat het gebeurt is maar nu kijken wat de arts zegt en anders zal ik haar steunen ik heb ook al veel gelezen over zwangerschap bij de kat ik laat ze ook allebei steriliseren en castreren zsm!

dinsdag kan ik dr naar de DA brengen.. ik ben benieuwd hoe lang ze zwanger is en of ze wel zwanger is en ja ik weet ook hoeveel katten er binnenkomen in het asiel als het blijkt dat ze zwanger is dan zal ik een goed huisje zoeken voor de kittens en ik wil er zelfs geen geld voor vragen ik wil alleen dat ze dan goed terrecht komen.naar het asiel brengen doe ik sowieso niet ik zal daar heel kieskeurig in zijn.
Vrouwtje is een witte europese korthaar helemaal wit en mannetje is een blauwe rus met stamboom.

ik wil gewoon dat de zwangerschap goed zal verlopen ik woon alleen dus stress is er niet voor haar lekker rustig bij mij ze komt ook telkens op mijn schoot liggen en ik geef nu ook kitten brokjes en superweinig snoepjes.

bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is mijn kat zwanger?

Bericht door MarjanR »

Blijf je wel op ons forum?
Ik wil graag weten hoe het je aankomende moedertje vergaat.
Het is jammer dat het gebeurd is, maar het is nou ook weer niet zo dat de wereld vergaat hoor ;)

Ik heb alle begrip voor je angst, maar je ben nu ook gelukkig naar een andere dierenkliniek gegaan.
Goed hoor! Leg daar ook uit wat je angst is, dan zullen ze je waarschijnlijk meer vertellen over het hoe en wat etc. Dat geeft je dan ook weer vertrouwen.

Ik heb geen idee of het wel goed is dat mams nu kitten brokjes krijgt (weet vast iemand anders wel).
Wat ik wel weet is dat je moedertje (als ze zwanger is) steeds mag eten wanneer ze daarom vraagt, want dat hebben de kleintjes nodig.

Maar je zult van de dierenarts ongetwijfeld ook goede adviezen krijgen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie