Andere kat door kattenluikje

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Andere kat door kattenluikje

Bericht door Camoth »

Hai,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, want ik vermoedde dat dit wellicht al eerder aan de orde is geweest, maar dan krijg ik 11 pagina's om door te spitten. Ik heb de eerste drie geprobeert maar daar stond er niets over.

Mijn ouders hebben ook een kat. Deze heeft een kattenluikje waar hij door naar buiten en binnen kan. Hij heeft alleen altijd ruzie met een (overigens hele mooie) grijze poes van verderop. Maar dit grijze poesje heeft ons kattenluikje ontdekt en komt regelmatig buurten en het eten van de kat van mijn ouders oppeuzelen. Hier zijn mijn ouders en Cheetah (de kat) niet erg van gecharmeerd, vooral niet als het op vechten tussen de twee uitdraait in huis.

Wat kan je hiertegen doen? Ik had al aan mijn ouders zo'n infra-rood kattenluik aangeraden, maar hun kat kan niet tegen halsbandjes en rukt ze los, dus dat is geen optie helaas.

Weten jullie iets?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Umimeis »

Ik heb daar soms ook wel eens last van want ik heb ook geen luikje met een magneetje.
Het beste is gewoon de 'vreemd'kat wegjagen met veel herrie of met de plantenspuit.
Of ze moeten een nieuw luikje plaatsen met magneet, maar dan moet hun kat wel steeds met een halsbandje (waar het magneetje aan hangt)rondlopen.
Aangezien ik geen voorstander ben van halsbandjes, heb ik voor de eerste gekozen. (met geluid of plantenspuit)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Camoth »

Tja, en die kat vertikt het om een bandje te dragen, dus het wordt toch de wegjaag methode vrees ik. Bedankt voor je hulp!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Umimeis »

Graag gedaan hoor! Zorg wel dat je ze consequent weg stuurd, die vreemde katten en dat je het niet de ene keer wel toelaat en de andere keer niet. Die fout heb ik ook gemaakt bij de katten van een vriendin van me.
Maar ik vind het wel moeilijk hoor, juist omdat 1 vd katten het beste speelmaatje is van mijn kat en ook zo'n enorm lief beest is. Ik vind het stiekum dus ook niet erg als hij mee naar binnen loopt met mijn kat. Maar andere katten die ik echt niet ken en waarvan ik ook niet weet wie zijn/haar baasjes zijn, stuur ik onmiddelijk weg.
Zeker als ze ongecastreerd zijn, anders sproeien ze m'n huis onder.

Helaas moet ik ze zelf wegjagen,want mijn kat is een sulletje, die durft ze zelf niet weg te jagen :lol: (of hij vindt het allemaal wel best dat ze hier binnenkomen.)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Katrin »

Zelf heb ik geen kattenluikje maar herken het probleem wel.
Mijn ouders wonen op het platteland en worden geregeld lastig gevallen door van die halfwilde boerderijkatten die inderdaad de boel even komen onderpiesen, en soms weten die niet hoe ze weer weg moeten komen en verbouwen in hun paniek ook nog eens de boel :evil:
inderdaad met flink wat water en een hoop kabaal weg jagen lijkt me, het is vervelend, kan zelf de deur nooit openzetten want de kat van de buren is zo gefixeerd op de brokjes dat hij ook al heb ik hem al zo vaak weg gejaagd, hij blijft terug komen. :-(
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Umimeis »

Ja lastig is dat. Ikzelf gooi de bakjes extra vol als ik weg ga, voor het geval dat Flea z'n vriendje meeneemt en en mee eet vd bakjes. Als de kat(ten) van m'n vriendin binnenkomen heb ik er niet zo'n moeite mee,maar bij ons in de buurt woont ook een ongecastreerde kater die nog wel eens even naar binnen wil (omdat zijn baasje overdag veel weg is, kan hij niet in z'n eigen huis komen want die heeft geen luikje).

Die vriendin had me al voor die kat gewaarschuwd dat hij dus ongecastreerd is en de boel dus onder sproeid.
Zij neemt bij slecht weer (in de winter en herfst) die kat wel eens naar binnen omdat ze het zielig vind omdat hij dan niet kan eten en lekker warm kan slapen, maar hij verstoord de boel daar dan wel enorm en haar katten durven hem ook niet weg te jagen.
Dat baasje van die ongecastreerde kater is namelijk veel weg en heeft zelf geen luikje in de deur, dus die kat de hele dag buiten....ook met heel slecht en koud weer. Mijn vriendin heeft daar al diverse keer gezegd dat hij een luikje moet nemen omdat zijn kat steeds bij haar binnen loopt,maar dat wil hij niet.

Flea durft die ongecastreerde kat wel weg te jagen, hij gaat dan enorm grommen en blazen. Maar Billy en Noetje (de katers van die vriendin van me) jaagt hij niet weg. Waarschijnlijk omdat die wel gecastreerd zijn en dus geen bedreiging vooor Flea vormen/
Laatst gewijzigd door Umimeis op 17 mei 2009 19:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Cari »

Wat kan je hiertegen doen? Ik had al aan mijn ouders zo'n infra-rood kattenluik aangeraden, maar hun kat kan niet tegen halsbandjes en rukt ze los, dus dat is geen optie helaas.
Heel verstandig van die kat om een halsbandje te weigeren. Daar gebeuren soms heel akelige dingen mee! Er zijn inmiddels hele mooie luikjes op de markt die reageren op de chip van de kat. Dat nummer (of die nummers) moet je dan zelf invoeren. Dan moet je natuurlijk wel je kat laten chippen (vind ik sowieso een goed plan) en de luikjes zijn vrij duur, maar dan heb je ook wat :grin: .

Ik kreeg in een ver verleden ook op een gegeven moment regelmatig ongewenst bezoek van een ongecastreerd heerschap. Ik heb toen bij een zwerfkatten-instantie een vangkooi geleend en die achter het kattenluik (binnen dus) geplaatst. Dezelfde nacht zat meneer erin :grin: . De zwerfkatten-mensen hebben hem toen meegenomen en gecastreerd en hij is later weer bij mij vrijgelaten. Nooit meer 'last' van hem gehad :grin: .
Voor boerderijkatten, die zich maar blijven vermenigvuldigen, is dit ook handig. Als het goed is, krijg je van DB (afhankelijk van waar je zit helaas :oops: ) of een andere instantie die zich in jouw regio om katten bekommert, wel medewerking.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Camoth »

Dat is wel een goed idee inderdaad, dat luikje. Waar kan je die kopen, want ik ben die nog nergens tegen gekomen? De kat van mijn ouders is wel gechipt inderdaad.

De andere kat is overigens geen zwerfkat, dus het idee van het netje zal niet nodig zijn.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Cari »

http://www.petporte.nl/index.php

Hier vind je alles over het luik en ook verkooppunten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Umimeis »

Ik zit nu ook weer met een probleem.....

Als ik volgende week het kittentje heb, dan moet ik het luikje zo afstellen dat Flea alleen naar binnen kan door het luikje en dat ik dus iedere keer de deur voor heb open moet doen als hij naar buiten wil.
Maarrrrr... soms komt de kat(ten) van mij vriendin wel eens buurten (gelukkig niet zo vaak meer), die kunnen dan niet naar buiten omdat van binnenuit gesloten is. Als ik thuis ben is dat niet zo'n ramp,maar als ik weg ben om boodschappen te doen of als ik een weekend weg ben en als ik straks met vakantie ga, dan wordt dat een probleem. Flea is gewend om naar buiten te gaan (ook o.a. om zijn behoefte te doen).

Ik zou het zo sneu vinden dat hij dit kwijt zou raken als ik hem iedere keer moet opsluiten.

Het kittentje kan pas eind september/ begin oktober gecastreerd worden, maar hij is wel gechipt.

Is het dan misschien mogelijk om hem toch half augustus te leren om hem buiten te laten gaan, samen met Flea?
Dit ook voor het gemak voor diegenen die 8 dagen voor de katten moeten zorgen als ik 4 tot 11 september met vakantie ga.

Ik was wel van plan om hem de 1e 2 maanden binnen te houden.
Zelf ben ik er voorstander van om te wachten tot hij gecastreerd is, hoewel ik Flea 2 weken voor zijn castratie wel had buiten gelaten. Flea was toen 5 maanden (of bijna 5,5 maanden).

Misschien moet ik gewoon even afwachten hoe het over 2 maanden gaat....
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door lievelijn »

ik zou hem echt niet buiten laten.. jou kat komt dan wel niet zwanger thuis.. maar dat wil niet zeggen dat je je verantwoordelijkheid niet moet nemen.. :enaughty:

daarnaast is de kans dat je nieuwe katertje dan lekker rond gaat dwalen/verdwaald ook groter.. zou hem dus lekker binnenhouden..

misschien is t een idee om flea tijdelijk aan te wennen dat ie alleen naar buiten kan als jij er bent... dan kan de oppas dit ook doen tijdens je vakantie
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Camoth »

Loop je zonder castratie ook niet een verhoogt risico op kattenaids? Omdat hij dan meer de neiging zal hebben om te dekken zeg maar?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Umimeis »

Ja, vindt ik opzich ook, maar ik hoor ook van andere mensen dat het wel mee zou vallen......daarom vroeg ik het hier ff.

Ik laat hem wel binnen dan. En bovendien kan Flea ook wel een halve middag buiten zijn....
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door rieneke »

ik zou 'm zeker binnenlaten, want je weet niet exact wanneer de hormoontjes op gaan spelen, en wie weet gaat hij er vandoor.

camoth, een ongecastreerde kater loopt zeker groter risico, maar dat is vooral door het vechten wat ze doen.
door dekken zal een besmette kater eerder de poes besmetten.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Andere kat door kattenluikje

Bericht door Umimeis »

Ik heb inmiddels al een oplossing. Ik krijg de hondenbench van m'n ouders want die hebben ze niet meer nodig (hun hond is toch te groot ervoor :lol: )
Dan zet ik de kleine daarin met kattenbak als ik even weg moet en als ik ga slapen. Dan heeft flea toch de vrijheid.
Bench komt natuurlijk in mijn slaapkamer te staan....daar is het ook koeler overdag.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie