Raskat vs. htk-kat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Umimeis »

sandy schreef:Er zijn mensen die htk's het mooist vinden wat er bestaat, ik ben er 1 van.
Maar ik kan me ook heel goed indenken dat er genoeg mensen zijn die een voorkeur hebben voor een raskat.
Heb ik absoluut geen problemen mee, mits die wel bij een fokker vandaan komen die verantwoord bezig is met het ras.
Dus puur fokt uit liefde voor het ras, dit beperkt doet en dit doet om het ras te verbeteren.
Precies.....
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door TuttiFrutti »

Nou, ik voel me niet echt schuldig, maar alleen soms, als ik denk aan al die beestjes in het asiel.. dan denk ik: tja waarom hebben we er daar niet een van uitgekozen?
Ik merk, sinds we de abessijn hebben, dat ik nogal vaak moet uitleggen, waarom we deze kat hebben. Veel mensen snappen niet dat we voor een ras hebben gekozen, want 'alle katten zijn toch lief?'
Ik vind ook alle katten lief. Ik vind Lotje net zo mooi en leuk en lief als onze 'dure' kat. Geen verschil.
Maar telkens als ik een plaatje van een abessijn zag, was ik verliefd. En toen ik kennis had gemaakt met het ras en het karakter, was ik helemaal verliefd! Vandaar de keuze..

Nee, schuldig voel ik me niet, maar een eventuele volgende kat, zou ik toch wel het liefst uit het asiel halen.
Misschien een oudere kat, die anders zijn laatste jaren door zou moeten brengen in een asiel, zo'n kat zou ik toch wel een liefdevol huisje willen geven.

Ik vind het gewoon lastig dat veel mensen denken dat ik Lizzie mooier of liever vind dan Lotje. Want dat is absoluut niet zo.
Elke kat is geweldig! :grin:
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Siris »

Ik merkte ook dat ik iedere keer uit moest gaan leggen waarom ik een Maine Coon kat heb gehaald, doe ik dus niet meer.... Wat ik al eerder zei, eerder bepaalt zelf waaraan hij/zij zijn geld uit wil geven, heb ik ook geen oordeel over.

Ja ook ik herken dat de meeste mensen denken dat ik Phoebe de mooiste vind, gelukkig weten mijn vrienden en de meeste familie wel dat ik ze allebei geweldig vind op hun eigen manier. En ik weet zelf hoe het zit en dat vind ik het belangrijkste.

Ook ik ben niet alleen voor het uiterlijk gevallen, heb me goed ingelezen. Ieder katje heeft toch min of meer zijn eigen persoonlijkheid.

En na het overlijden van Binky en Iris, sluit ik me helemaal aan bij Umimeis
Het gaat er mij om dat een kat gelukkig en gezond is, meer niet.
Maar helaas heb je dat niet altijd in de hand. :cry:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door yvontje »

Wij hebben onlangs 2 Maine Coons bij een fokker gehaald. We wilde graag dit ras en om nou te wachten op eentje uit het asiel daar hadden we geen geduld voor. (ben nog steeds wel aan het kijken, maar nog steeds niets) Wel een noorse boskat gevonden maar die was al weg. Vroeger heb ik altijd HTK's gehad. En ze waren altijd zwart-witte katers. Mijn maine coon?? Ook een zwart witte kater. Maar dan super groter. en langer haar. En qua innerlijk, al mijn katten waren gek, maar dat komt misschien omdat ze op mij lijken :lol: De mainecoon poes die ik heb, daar kunnen we mee showen denk ik. Gaan we ook wel een keer doen (voor de lol)
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Hilda »

Ik heb beide,ras en gewoon.
Toen ik mijn raskatje kocht heb ik wel heel overwogen de fokker uitgekozen.De meeste mensen vallen over het feit dat het zo duur is en dat je daar zoveel andere katten mee kan helpen.Zal best zo zijn maar als ik hetzelfde geld uitgeef aan een weekje Texel vind iedereen het normaal en dan is het in een week weg,nu heb ik nog jaaaaaaaaaren(als het goed is)veel plezier van mijn katje.
Tuurlijk zijn er genoeg die het harder nodig hebben maar als iedereen zijn eigen verantwoording t.o.v zijn huisdieren zou nemen zou de vraag ras of htk-kat niet eens nodig zijn.Ik voel me er in elk eval niet schuldig over en denk zelfs dat ik er in de toekomst nog wel eentje bij wil :roll: (de 'gewoontjes' zijn uiteraard ook nog steeds welkom!)
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door spammerhamster »

zoals eerder gezegd komen er ook wel raskatten in de asiel terecht, maar natuurlijk veel minder volbloed raskatten zonder "mankementen" (vanwege de contracten met de catteries).
Je kan ook aan een raskat geraken door middel van een herplaatsingproject (kattenzorg bv.)

Wij hebben ook twee maine coons van de kattenzorg gekregen en vinden ze (uiteraard) mooier dan alle andere (ras/htk)katten. Het is toch ook wel speciaal, zo'n groot langharig beest dat toch superlief uit ziet.

Wij hadden geen voorkeur voor ras of htk. Maar na maanden de asiel in de gaten gehouden te hebben, is er gewoon geen klik gevonden. En plotseling kom je op een website en ziet de katten die aan al jouw wensen voldoet...
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Umimeis »

Ja, daar had ik me ook voor opgegeven, maar nooit meer iets van gehoord.

Maar nu heb ik er al 2....

Misschien in de toekomst ofzo als ik meer geld en ruimte heb.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door lievelijn »

ja maar met herplaatsing is het nou eenmaal niet u vraagt wij draaien..
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Umimeis »

Tja............
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Camoth »

Je hebt ook herplaatsingen voor Heilige Birmanen. Daar kwam ik pas achter toen ik Bindi al had gevonden. Maar dat had sowieso niet gekunt, omdat Coco met een kitten moest en grote katten waarschijnlijk niet accepteerd.

Mocht iemand interesse hebben, er zitten een behoorlijk aantal birmaantjes in dat project op het moment :-(
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Biny »

Ik vind heel vaak raskatten er anders uitzien, dat is natuurlijk ook zo, maar daarom denk ik dat ik htk katjes leuker vind. Brits korthaar vind ik dan nog het mooist. Ook langharige katten vind ik mooi maar of dat nu ras is of niet maakt me eigenlijk niets uit.
Persoonlijk zou ik niet zo gauw 300 euro uit willen geven voor een katje. Maar dat is niet omdat ik dat er niet voor over heb (je moet ook een evt. operatie/behandeling kunnen betalen), maar meer omdat er zoveel andere katten zijn die op een huisje wachten. Maar zulke beslissingen zijn altijd persoonlijk denk ik!
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
hades87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2011 08:55

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door hades87 »

Dag allemaal,

Ik ga zelf dit jaar 2 raskatten halen, maar mijn vriendin heeft een htk kat. Zij zou nooit een raskat halen, omdat ze vindt dat er teveel poezen in het asiel zitten die net zo lief zijn en ook een huisje willen, terwijl ik het tegenover gestelde ben en het liefst iets wil dat ik uniek vind en bij mij vind passen.

Nu lees ik hier op het forum dat mensen zich schuldig voelen als ze een raskat nemen, omdat er zoveel htk katten in het asiel zitten. Waarom is dat? Die mensen die niet goed voor hun kat zorgen zijn de schuldigen en wij moeten het goede voorbeeld geven en goed zorgen voor onze huisdieren. Een kat uit het asiel nemen alleen omdat je het zielig vindt, is voor mij niet de juiste oplossing. Maar zoals ik al eerder aangaf, iedereen heeft dan ook een eigen mening :).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Adriana »

begrijp de tegenstelling niet zo goed, het is toch geen wedstrijd of een goed<-->fout-situatie?
gelukkig gaat het hier op het Forum over katten en gedrag en kwalen en verzorging en speelt ras daarbij zelden een rol..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
hades87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2011 08:55

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door hades87 »

Beste Adriana,

Ik geef helemaal nergens goed of fout aan. Geef wel aan dat er geen goed of fout is en dat iedereen dus zijn eigen mening heeft. Waarom je dan daarna vermeldt dat het ''gelukkig'' hier op het forum niet over het ras gaat, maar over gedrag snap ik dan niet. Dat geeft eigenlijk dus aan dat je niet over rassen mag praten, omdat jij vindt dat gedrag e.d. belangrijker zijn en dat dus alles wat alleen over ras te maken heeft fout is?

Ik snap je reactie wel, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze reactie voortkomt uit eerdere ervaringen van mensen die praten of het forum gepraat hebben over kattenrassen en hoe belangrijk uiterlijk voor hen is ipv innerlijk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Adriana »

oeps en heleboel conclusies..

mening lijkt me trouwens helemaal niet belangrijk en hoezo zouden forumschrijvers over de kattenkeuze van anderen een mening hebben danwel oordelen?

als je mijn bericht goed leest dan zie je dat het hier op dit forum voornamelijk gaat over "katten en gedrag en kwalen en verzorging en speelt ras daarbij zelden een rol.."
er hadden kennelijk è-streepjes op de eerst drie ennen gemoeten.

ga eens langs wat topics en dan zul je zien dat berichten met ervaringen en tips+trucs over verzorging en dan van met name katten met een kwaal erg hoog scoren.
daar leren we van elkaar, doen nieuwe dingen/ideëen op en wisselen we ervaringen (mèt vloeistofinfuus, mèt medicatie, mèt behandelingsmethodes enz) uit.
we hebben bijvoorbeeld een paar nierfaaltopics met ongelofelijk veel informatie, ondersteuning, tips+trucs. maar ook veel over gedragsproblemen en mogelijke oplossingen..

wat ik wilde overbrengen is dat op dit forum het vrijwel nooit over rassen gaat maar wèl over schildklierkatten/nierfalers/diarreeproblemen/wildplassen.
en onder deze probleemdieren zitten bv siamezen, britjes, coons, rusjes maar dat komt dan helemaal niet ter sprake. ik bedoel: een blauwe rus nierfaalkater is hier gewoon één van de vele nierfaalkaters.
hades87 schreef:vermoeden dat deze reactie voortkomt uit eerdere ervaringen van mensen die praten of het forum gepraat hebben over kattenrassen en hoe belangrijk uiterlijk voor hen is ipv innerlijk.
wij hebben op de kop af drie jaar geleden twee raskatten uit een garage opgehaald, die als soort van designkat waren 'besteld'..
maar ik weet niet of dat mijn reactie heeft bepaald, ik vind berichtenwisselingen zoals op andere forums puur over rassen een beetje onzin. het gaat bij mij altijd over dieren.
er zijn helaas 'dierenliefhebbers' die alleen voor het uiterlijk en de 'heb' van een dier gaan en veel minder voor het dier-zelf. en er zijn modes zoals bv nu extra grote of extra kleine katjes/honden of bepaalde kleuren.. maar ik heb daar niks mee.

welkom op het Forum trouwens!
Laatst gewijzigd door Adriana op 01 jan 2012 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie