Natte neus

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
chenneka
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2006 09:34

Natte neus

Bericht door chenneka »

Ik heb een kat en een poes. Nu merk ik sinds een dag dat de kater een natte koude neus heeft en de poes een droge neus. Kent iemand dat of is de kater misschien ziek?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Katten hebben van nature een droge neus, dus misschien wordt hij verkouden.

Dit kan uitmonden in niesziekte, dus even goed in de gaten houden. Als hij een snotneus krijgt, begint te niezen en vieze ogen krijgt heeft hij beginnende niesziekte te pakken. Dit is trouwens besmettelijk voor de poes.

Dan moet hij aan een kuurtje antibiotica. Dus goed in de gaten houden en naar de dierenarts als hij echt snotverkouden begint te worden.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Is dat echt zo?

Zap heeft bij ons regelmatig een koude natte neus, en Flits bv altijd een erg droge (voelt beetje vilterig aan), Ness tussenin :geenidee:. Kan het ook niet gewoon eigen zijn aan de kat?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat kan natuurlijk, maar in dit geval was de neus van de kater opeens nat, vandaar dat ik met de mogelijkheid van verkouden of beginnende niesziekte kwam. Het kan natuurlijk ook helemaal niets zijn, even in de gaten houden dus....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het is mij ook opgevallen dat de ene kat van ons altijd een natte neus heeft terwijl de ander altijd een droge neus heeft. Maar ik kan er nog steeds geen logische verklaring voor vinden.
Als je kat echt begint te niesen of te snotteren is dat inderdaad iets om in de gaten te houden maar zolang het neusje alleen vochtig is, is er volgens mij niks aan de hand.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Hallo allemaal,

Ik wil allereerst even benadrukken dat dit een fantastische site is. Heb hier een heel warm welkom ervaren en veel aan de adviezen gehad. Heb hier ontzettend veel geleerd. Iedereen heel erg bedankt daarvoor!!

Ik ben sinds anderhalve week de eigenaar van een tweede kat erbij. Of beter gezegd; een poes. Ze heet Metzli en is een Bengaal. Ik denk dat heel de Kattensite inmiddels op de hoogte is van de toestanden die we al met haar hebben meegemaakt (zo niet; kijk even in het topic "Ons Bengaal-meisje is thuis!" onder StrayCat Cafe). Ze is pas gesteriliseerd, haar hechtingen moeten er nog uit.

Maar dat staat los van mijn eigenlijke vraag: ik vind eigenlijk dat Metzli ontzettend onverzorgd is. Haar vacht ziet er mooi uit, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Haar nagels van haar voorpootjes zijn véél te lang, haar neus is smerig, ze ziet er niet uit.

En vooral over die neus maak ik me dus zorgen. Onze kater Tux heeft een mooi, schoon, vochtig, glad roze neusje. Bij Metzli is haar neus bruin, maar ondertussen zwart van het vuil. Hij zit vol met korsten en witte blaasjes/schilfertjes. Te vergelijken met bijv. aangekoekt snot of bloed als wij mensen een bloedneus hebben gehad. Ze laat niet toe dat ik het schoonmaak, dus blijkbaar doet het wel zeer.

Wat zou dit nou toch kunnen zijn?

Even voor de duidelijkheid twee fotootjes, om het verschil te laten zien:
Allereerst Tux' schone neusje en koppie (moest hem even in de houdgreep nemen, dus is geen strike-a-pose-foto, haha!)
Afbeelding

Nu twee foto's van Metzli's neus. Op de eerste kun je goed de zwarte randen rond haar neus zien (dat is dus geen vacht- of huidskleur!)
Afbeelding

De tweede foto, hier kun je de witte blaasjes/schilfertjes goed zien:
Afbeelding

Je ziet het; een heel groot verschil. Ik heb ook een foto van hoe Metzli's neus er schoon uitziet, kijk daarvoor eventjes in mijn foto-album.

Wie kan me helpen? Alvast bedankt!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Had ze dit ook al toen ze vorige week bij de dierenarts was of is het daarna pas ontstaan?
Ik heb namelijk drie katten met een chronische niesziekte en elke keer als hun weerstand minder is komt het weer opzetten. Dan hebben ze ook van die zwarte stukjes bij hun neus (en ogen).
Is ze verder ook snotterig?
Als de hechtingen er bij de dierenarts uit gehaald moeten worden???? zou ik het dan even aan hem/haar vragen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad een ontzettende verandering met haar oude neus (donkerroze met een zwart randje).

Ik denk dat het óf zeer aangekoekt vuil is óf dat ze misschien op het ogenblik verminderde weerstand heeft vanwege de miskraam. Ik denk zelf dat laatste vanwege die blaasjes en ook omdat haar neus er erg droog uitziet. Mensen krijgen ook wel eens blaasjes in de mond en een schilferige huid bij tijdelijke verminderde weerstand. Het kan verder ook zijn dat het van de centrale verwarming komt, maar dat heb je meestal in de winter.

Ik hoop natuurlijk dat het niets is, maar het is goed om je dierenarts dit even te laten bekijken. Hij kan (onder een lichte narcose) de neus in de week zetten om het vuil eraf te weken en met een zalfje de droge huid weer wat soepeler maken. Daarna kan hij veel beter zien wat er aan de hand is en je eventueel een pilletje of zalfje meegeven. Misschien kun je ook even overleggen of je een homeopatische weerstandverhoger mag geven, dat is beter dan nog meer pillen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Hmm, verminderde weerstand....dat zou inderdaad best kunnen! Ze is tenslotte eerst ingeënt, ontwormd, verhuisd, heeft een miskraam gehad, twee keer een flinke antibioticakuur, die operatie van haar miskraam met narcose en stressvol dierenartsverblijf....en dat allemaal binnen krap twee weken tijd!

Ze is verder niet snotterig ofzo (Tux niest vaker dan zij, en dan ook alleen nog maar als-ie onder de verwarming vandaan komt!), dus ik denk niet direct aan niesziekte. Hoewel; Tux had in het begin wel snotterige oogjes en zwarte prutjes in zijn neus, maar dat is overgegaan na een AB-kuur. Hmm, het kán allemaal dus wel...damn!

Over een paar dagen moesten we sowieso toch al naar de dierenarts, dan ga ik het toch even navragen. Zou ik Tux mee moeten nemen? Of eerst even met de dierenarts bellen ofzo?

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, ik zie geen reden om Tuxje mee te nemen. Als het besmettelijk is (wat ik niet denk) dan kun je hem later altijd nog meenemen. Bellen om informatie bij de dierenarts is altijd een goed idee, ze hebben meestal 's-middags een uurtje telefonisch spreekuur voor al je vragen en twijfels.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Dan ga ik dus eerst even bellen. Misschien dat de dierenarts extra maatregelen moet treffen voor het roesje of het neusweken ofzo....dan weet hij tenminste dat we daarvoor komen.

Ik weet natuurlijk niet wat het is, maar in het geval van een eventuele besmettelijkheid is het een kleine geruststelling dat zowel Tux als Metzli beiden volledig geënt zijn.

Alvast heel erg bedankt, Sandra!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
mi gusta bo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2007 14:34

natte neus kat

Bericht door mi gusta bo »

Hoihoi,

Misschien een hele domme vraag hoor, maar is een natte neus bij een kat normaal?? Wij hebben onlangs een katje verloren op heel jonge leeftijd, dus we zijn nu extra huiverig voor alles wat eventueel mis kan gaan bij onze andere kat. Net na de dood van zijn broertje heeft hij een keer een niesbui eghad, waarna we meteen naar de DA zijn geweest. Deze dacht dat het vooral te maken had met stress. Daardoor at hij ook wat slechter dan normaal. Wel alle preventieve middeltjes gehad voor eventuele niesziekte (nog een keer ingeent, en dergelijke), maar nu heeft hij dus een natte neus.Ik heb geen idee of hij dit normaal ook heeft, maar nu valt alles op...

Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven?

Groetjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Natte neus

Bericht door Kattenbella »

Een natte neus hoeft niet zo erg te zijn als er maar geen geel groene snot uitkomt.
Ik denk dat jullie niet zoveel meer kunnen doen dan dit. Je kan eventueel aan een kleine hoeveelheid echinaforce denken voor eventuele extra weerstand, maar ik zou proberen een beetje rust te krijgen voor jullie en jullie kat.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten