verlamde staart: poep niet op kunnen houden

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

verlamde staart: poep niet op kunnen houden

Bericht door berg »

Beste mensen,
Een beetje een 'poep' onderwerp. Onze 6 jarige Molly heeft een verlamde staart. Hoe dat gekomen is, weet ik niet, het is n.l. een adoptiepoes. Ze heeft er zelf niet veel last van, de staart ziet er verder goed uit, wordt blijkbaar wel doorbloed maar de zenuwen werken niet meer. Ze heeft ook een beetje een 'waggelende'gang, dat zal ongetwijfeld een evenwichtkwestie zijn. Katten gebruiken hun staart daar tenslotte ook voor. Daardoor werkt haar sluitspier ook niet naar behoren. Haar blaas wel, plassen doet ze keurig op de kattenbak (of buiten). Maar haar ontlasting is een ander verhaal: dat komt gewoon spontaan mee met het plassen of ik vind zo af en toe een drolletje in huis. Altijd keihard trouwens en daar ben ik dan weer wel blij mee, want ik heb haar één keer aan de dunne gehad. Dat voelt ze dus niet en je wilt niet weten wat een troep dat was.... :sad:
Hebben andere forummers hier ervaring mee? Ze heeft er zelf geen last van. Ik las dat het laatste troostkitten van Marjolein hier ook last van heeft. Klopt dat Marjolein?
Groeten
Jolanda.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja dat klopt maar dat heeft een andere oorzaak: Miko heeft als baby veel last van verstoppingen gehad en heeft daar ook klysma's voor gehad. Daardoor werkt zijn sluitspier niet perfect. Soms verliest hij een stukje poep -dat is dan meestal het laatste gedeelte-, soms ook moet hij erg kreunen als hij moet poepen en dan doet hij het naast de bak. Ik denk dat hij dan zo bezig is met zijn gevoel in het kontje dat de reflex van de bak er 'niet meer bij' kan.
Ook hij heeft gelukkig stevige poep, dus ik ruim het gewoon op, en zit er niet zo mee :wink:
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Jolanda,

Op de Kattenstal hebben we een kater van 18 die ook een verlamde staart heeft. Bij hem zit het probleem in de ruggemerg, waardoor hij ook een "dronkemansgang" heeft en dus waggelend door het leven gaat.

Hij voelt ook zijn ontlasting niet goed komen, maar daarnaast kan hij uiteraard zijn staart niet optillen tijdens het ontlasten en loopt de ontlasting zeg maar langs zijn staart en kontje waardoor op een gegeven moment zijn kontje erg veel pijn deed. Kammen mogen we hem helaas niet, dus heeft de DA zijn kontje en een deel van de staart kaalgeschoren en moeten deze gedeeltes 1x per dag gezalfd worden. Helaas heeft Poes erg veel last van dunnere ontlasting wat dus best een beetje een bende geeft :wink: .

Er is eigenlijk weinig om er tegen te doen.. Zou alleen willen dat Poes het toestond dat we zijn staart en kontje mogen kammen.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gesloten