Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Pabloy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2017 08:21

Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Pabloy »

Vorige week woensdag (18-10) had onze kat last van traanogen, niezen en een verstopte neus. Hij had al 2 dagen niets gegeten en dus besloten we om naar de dierenarts te gaan. Daar kregen we pijnstillers en antibiotica mee die we dagelijks moesten geven. Vervolgens was hij na de bezoek aan de dierenarts 2 dagen vermist. Toen de kat weer uitgedroogd terug was, zijn we meteen weer naar de DA geweest. Hij kreeg toen een infuus toegediend en paar druppels voor de neus. De arts zei dat hij maandag weer zou moeten gaan eten.

De traanogen en niezen waren maandag verdwenen maar hij had nog wel een verstopte neus. Ondertussen was het woensdag en wilde nog steeds niets eten. Om de paar dagen at hij een paar stukjes vlees, maar nog steeds erg weinig. Wel wilde hij de hele tijd water drinken. Donderdag zijn we weer naar de dierenarts geweest en hebben we helaas geen goed nieuws ontvangen. De arts dacht dat er problemen waren bij zijn nieren en dus hebben ze een bloedonderzoek gedaan (bloed was net zo dik als siroop). Echter bleek er niets aan de hand te zijn met de nieren. De arts zei zelfs dat als je puur naar de resultaten keek dat je dan zou denken dat het om een gezonde kat gaat. Maar volgens de arts kon dit niet omdat hij niet de juiste symptomen vertoonde. Hij vermoedde iets met geen vocht kunnen vasthouden en afvalstoffen die niet scheiden. Er werd ons toen verteld dat hij niet lang meer heeft. We konden de kat eventueel op de intensive care houden maar of hij daarna beter zou worden wisten ze niet. Ons besluit was toen om hem mee naar huis te nemen en afscheid te nemen tot zijn tijd komt.

Hij is erg vermagerd en ligt de hele dag op koele plekken, maar staat wel op om te drinken en plassen. Wel heeft hij gister een handvol vlees gegeten wat we zien als een grote vooruitgang! Ergens geloof ik toch nog dat hij kan genezen. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met zijn keel en verstopte neus omdat hij soms wel wilt eten maar niet kan ruiken. Hij heeft namelijk korstjes op zijn neus waarvan 1 neusgat dicht is aan de buitenkant. Je hoort hem nog steeds moeilijk ademhalen (snurkachtig). Ook is zijn stem veranderd naa een piepstem. De arts heeft niet gemerkt dat hij last heeft van zijn neus aangezien de meeste symptomen van niesziekte over waren.

Het gaat om een oude kat (12-14 jaar) en hij heeft een schildklierprobleem die we al bijna een jaar behandelen met medicatie. In het verleden kwam het om de tijd wel voor dat hij paar dagen niet at en op koude plekken ging liggen. Dit was echter meteen weer voorbij. Nu duurt het erg lang en weet ik ook geen raad meer. Heeft iemand hier ervaring mee gehad of enige tips wat ik het beste kan doen? Alle hulp is welkom, ik zou het erg waarderen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Dinky »

Als ik het goed begrijp eet hij nu dus wel iets?

Ik zou proberen dat je wat bij kan voeren door natvoer met een spuitje bij te voeren. Beste zou zijn iets van aansterkvoer zoals hills A/D (https://www.medpets.nl/hills+caninefeli ... -62-63-158) of royal canin convalescence (https://www.medpets.nl/royal+canin+conv ... gIrtfD_BwE)

Dit voer wordt ook omschreven als extra smakelijk en ruikt extra sterk om de eetlust op te wekken.

Katten mogen namelijk niet vasten omdat je dan risico loopt op leververvetting. Eten is daarom van levensbelang.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Lieselotje »

Ik heb ervaring met een schildklier kat die het met de medicatie goed deed.
Als ie zo snurkachtig ademhaald dan denk ik dat ie niesziekte heeft en je verhaal zo lezende zou ik zelf kiezen voor een second opinion bij een andere dierenarts.
Sterkte! Misschien een idee om zijn neusje schoon te maken?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh - wat een verhaal. Zonder de realiteit uit het oog te verliezen, zou ik toch ook afgaan op je gevoel dat de kat niet opgeeft, en eigenlij wil eten (maar niet kan).

Ik zit ook te denken aan luchtweg compositum van Groene Os om de neus/luchtwegen vrij te maken. Ik weet niet waar je woont, maar je kan dat bij mij in Nederweert ophalen, want ik heb nog een flesje staan.

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Jeetje, wat moeilijk voor jullie. Op de vraag 'wat zouden we kunnen doen'....Aangezien de da geen diagnose heeft, zou ik zeggen 'per direct naar Utrecht'

http://www.diergeneeskunde.nl/


Sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Pabloy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2017 08:21

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Pabloy »

Dinky schreef:Als ik het goed begrijp eet hij nu dus wel iets?
Vergeleken met de afgelopen dagen eet hij zeker wel wat. Vandaag heeft hij ook nog een bord vol rauwe kip gegeten en beetje melk gedronken!
Pabloy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2017 08:21

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Pabloy »

Lieselotje schreef:Ik heb ervaring met een schildklier kat die het met de medicatie goed deed.
Als ie zo snurkachtig ademhaald dan denk ik dat ie niesziekte heeft en je verhaal zo lezende zou ik zelf kiezen voor een second opinion bij een andere dierenarts.
Sterkte! Misschien een idee om zijn neusje schoon te maken?
Ik heb ook nagedacht aan een second opinion maar ben bang dat het niet veel gaat uitmaken. We hebben ook nog geen verzekering (kat is pas 2 jaar bij ons) waardoor elke bezoek aan de huisarts erg duur is. Wel hebben we we zijn neusje schoongemaakt waardoor hij nu in ieder geval kan ademhalen :eclap:
Pabloy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2017 08:21

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Pabloy »

ErikPhilippus schreef:Poeh - wat een verhaal. Zonder de realiteit uit het oog te verliezen, zou ik toch ook afgaan op je gevoel dat de kat niet opgeeft, en eigenlij wil eten (maar niet kan).

Ik zit ook te denken aan luchtweg compositum van Groene Os om de neus/luchtwegen vrij te maken. Ik weet niet waar je woont, maar je kan dat bij mij in Nederweert ophalen, want ik heb nog een flesje staan.

Sterkte!
Erik
Hij heeft vandaag weer een stukje vlees gegeten dus de hoop zit er gelukkig nog in! Is het mogelijk om de luchtweg compositum te halen in een winkel?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Fijn dat hij eet! Maar rauwe kip? En gewone melk of kattenmelk?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Pabloy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2017 08:21

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Pabloy »

Yo16Ka16No11 schreef:Jeetje, wat moeilijk voor jullie. Op de vraag 'wat zouden we kunnen doen'....Aangezien de da geen diagnose heeft, zou ik zeggen 'per direct naar Utrecht'

http://www.diergeneeskunde.nl/


Sterkte!
Het liefst breng ik hem zo snel mogelijk naar Utrecht. Echter zijn we niet verzekerd en wonen we niet zo dichtbij Utrecht waardoor het beestje erg in de stress zal raken.

Vandaag heeft hij gelukkig een bordje rauwe kippenvlees gegeten en melk gedronken. Kattenmelk was helaas op en we verwachtten niet dat hij normale melk zou drinken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door ErikPhilippus »

Mmmm - hoewel het fijn is dat de kat weer wat eet, vind ik dit ook een zorgelijk bericht. Ik zou een zieke kat met verminderde weerstand nooit rauwe kip en melk geven.....
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ja, juist Erik mijn gedachte. Daarnaast wordt het moeilijk je (Pabloy) enig advies te geven wanneer er geen geld is voor de medische zorg van je kat (of voor over hebt). Persoonlijk ga ik die niet begrijpen...je gaat een verantwoordelijkheid aan die je niet waar kan maken.

Ik wens je dan ook heel veel sterkte en hoop dat hij als een wonder vanzelf weer beter wordt.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Cerna

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Cerna »

Luchtwegcompositum kun je soms via je dierenarts bestellen of bij Medpets: https://www.medpets.nl/groene-os-luchtweg-compositum/ Ik geef het al ruim een jaar aan onze chronische niezerd en het helpt erg goed.

Ook moet je kat wat gevarieerder gaan eten. Wil hij dat niet uit zichzelf dan kun je aan je dierenarts een recept vragen voor Mirtazapine. Dat is een mensenmedicijn wat de eetlust opwekt en koop je dus (niet duur!) bij de apotheek.
Daarvan geef je 1/8 stukje tablet per dag (maar meestal werkt het pilletje wel langer; ik zou dan ook pas weer geven wanneer de kat weer stopt met eten).

Voor de broodnodige extra vitamines zou je een tube Nutriplusgel kunnen kopen (ook bij Medpets en wanneer je het combineert met luchtwegcompositum scheelt je dat verzendkosten). Sommige katten likken het spul zo van je vingers, maar zo niet: neem een ruime lik op je wijsvinger en smeer het in één haal aan het gehemelte van de kat.
Voorlopig even 2x daags geven. (https://www.medpets.nl/nutriplus/?lpc=2-43-60)

Verder wordt er veel vermoed en dat lijkt me niet zo'n praktische diagnose en daarom zou ik ook voor een second-opinion gaan.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Goed advies Annet! En eerlijk is eerlijk...een stuk opbouwender dan mijn commentaar. Hier kan Pabloy wat mee. Mirtazipine zou ik alleen proberen de voorgeschreven dosering aan te houden: 1/8 om de 3 dgn.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat erg ziek, eet al bijna 2 weken niets

Bericht door Lieselotje »

Ha pabloy, ik heb een spaarpotje voor mijn kittens, iedere week gaat er wat geld in. Ik spaar nu wel versneld omdat ze binnenkort gecstreerd en gesteriliseerd moeten worden. Toch dring ik aan bij jou op een consult bij een andere dierenarts om te kijken wat die er van zegt. Snap dat je soms bang bent voor hoge kosten, maar voor hetzelfde valt het mee, maar je moet dat zelf weten natuurlijk. In ieder geval wijsheid en sterkte. Wellicht dat ander eten ook helpt en zeker geen melk geven, dan weet je zeker dat de hele spijsvertering gaat rommelen, katten kunnen het niet verteren qua lactose. Ik heb zelf lactose intolerantie dus ik weet zelf hoe het voelt als je daar iets van binnenkrijgt en ik kan je zeggen dat het een proces op gang brengt waar je behoorlijk beroerd van kan zijn.
Plaats reactie