Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Hoi allemaal! :)

Ik heb een vraagje. Mijn kittens van 13 weken oud hebben beide lichte diarree.
Het is niet mega dun, het is gewoon iets zachter dan normaal. Soms zit er wat helder rood bloed in.
Mijn dierenarts zegt dat er niks aan de hand is en dat het hoogst waarschijnlijk door het ontwormen komt. Inmiddels duurt dit al meer dan een week en maak ik me toch wel zorgen.
Ze eten beide uitstekend en drinken ook goed. Ze zijn erg actief, de vacht is mooi en ze lijken verder helemaal gezond.

Moet ik me zorgen maken?
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Ik wil geen paniek zaaien, maar door eigen ervaring gaat bij mij bij de woorden dunne ontlasting, bloed (en slijm), maar wel fit en zien er helemaal gezond uit, een lampje branden. Als de diarree nog even aanhoud zou ik een snaptest doen op giardia. Hoor het zoveel ook om me heen nu weer.

Ik hoop natuurlijk dat het het echt niet is, maar mocht het het zijn kun je er maar beter vroeg bij zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Oh dat klinkt best ernstig!! Ik kijk het nog aan tot na het weekend en dan is het toch echt tijd om naar de DA te gaan!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Kimm schreef:... maar door eigen ervaring gaat bij mij bij de woorden dunne ontlasting, bloed (en slijm), maar wel fit en zien er helemaal gezond uit, een lampje branden.
Ik denk dat dat bij jou niet alleen maar een lampje is maar een compleet felle zon ;)

Hier heeft Yuna ook een keer echt diaree gehad. Maar ik had ze niet ontwormt. Dus toen maar wel gedaan en na een week was ze er vanaf. Dus als het inderdaad langer dan een week duurt zou ik na het weekend ook naar de da gaan.

Bij echte dunne diarree moet je ervoor zorgen dat ze goed drinken (desnoods natvoer bijvoeren als je ze niet ziet drinken). Want met diaree verliezen ze veel vocht. Maar jij had het over lichte diarree (zachte ontlasting) en dan denk ik dat dat wel meevalt (en zullen ze waarschijnlijk zelf goed drinken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Hahaha inderdaad Rik, moest wel een beetje lachen.

Maar hopelijk valt t allemaal mee en is het zo weer over!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Ik denk dat dat bij jou niet alleen maar een lampje is maar een compleet felle zon ;)

Hier heeft Yuna ook een keer echt diaree gehad. Maar ik had ze niet ontwormt. Dus toen maar wel gedaan en na een week was ze er vanaf. Dus als het inderdaad langer dan een week duurt zou ik na het weekend ook naar de da gaan.

Bij echte dunne diarree moet je ervoor zorgen dat ze goed drinken (desnoods natvoer bijvoeren als je ze niet ziet drinken). Want met diaree verliezen ze veel vocht. Maar jij had het over lichte diarree (zachte ontlasting) en dan denk ik dat dat wel meevalt (en zullen ze waarschijnlijk zelf goed drinken).
Drinken doen ze gelukkig erg goed!
Het is inderdaad dunner dan normaal maar zeker niet vloeibaar.
wanneer spreek je eigenlijk van diarree?
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik heb gisteren de fokker gesproken en die had Luke en Skywalker behandeld met Panacur toen ze 8 weken oud waren (4.5 week geleden), puur uit voorzorg (ze hadden toen geen diarree of Gardia). Het lijkt haar dus onwaarschijnlijk dat ze Gardia hebben. Ik heb daarna de dierenarts gebeld en die denkt hier het zelfde over. Hij adviseerde 3 dagen lang iedere dag één of twee theelepels yoghurt te geven, dit zorgt dat de darmpjes weer tot rust komen. Vandaag hebben ze voor de tweede keer yoghurt gehad en de ontlasting is al iets vaster en ik zag ook geen bloed of slijm meer. Ik hoop dat dit het probleem oplost en anders neem ik ze maandag mee naar de dierenarts om het toch te laten onderzoeken.
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Als de diarree blijft kan ik dan zelf een Panacur kuur starten of is dat beter van niet? Zag dat ik dat spul gewoon online kan bestellen ;)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Dat kan (medpets heeft het). Ik heb toen ook milbemax en panacur besteld. Alleen milbemax gegeven. Bij een vastgestelde wormbesmetting zou je normaal al na 2-3 weken opnieuw kunnen geven dus dat zal geen probleem zijn.

Als het echter giardia is heb je kans dat het zelfs met panacur heel snel weer terugkomt (als je het niet weet). Want daar kom je niet zo makkelijk vanaf. Dan moet je de kuur (minimaal) twee keer doen met een heleboel schoonmaken in je huis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Oke dan raadpleeg ik toch liever eerst de dierenarts voor een test voordat ik zelf ga stoeien met medicatie.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

DA raadplegen is natuurlijk altijd wel het beste. Dat heb ik toen ook gedaan (telefonisch) maar ze zeiden het even aan te zien en te ontwormen. Diarree (zonder andere verschijnselen), zeker een lichte variant, is absoluut geen ernstig probleem (zolang ze goed drinken). Het is alleen een vreselijk ongemak. Meestal is het na één of twee weken over.

Bij mij was het dus na iets meer dan een week over. Of dat ook echt komt door het geven van de ontworming weet je nooit.

Medpets heeft naast de panacur tabletjes ook een injector. Daarmee valt voor de kleintjes goed te doseren.
http://www.medpets.nl/panacur+hond+en+kat/

Mocht het met 1 kuur van 3 dagen niet weg zijn of de diarree komt snel weer terug kun je natuurlijk altijd nog een snaptest laten doen.

Zeker met de cyclus van wormen en als ze 4,5 week geleden voor het laatst ontwormt zijn, zit je nu volgens mij niet meer op schema. Ze hadden na 8 weken per maand ontwormt moeten worden. Dus ik zou gewoon ontwormen.

Of het moet zijn dat je gelijk zekerheid wilt hebben en direct een snaptest willen doen. Maar ik denk dat het daar nog nét een tandje te vroeg voor is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Qua ontwormen gaat het goed hoor.
Toen ze 7 weken oud waren zijn ze ontwormt met Milbemax (heet dat zo?) en behandeld met Panacur.
Toen ze 11 weken oud waren zijn ze ontwormt met Vitaminthe. De laatste ontworming is vandaag precies 2 weken geleden. Mijn dierenarts zegt dat ik nu vooral NIET moet ontwormen omdat dit te snel achter elkaar is. Moet nog zeker twee weken wachten.

Ze drinken goed, erg goed zelfs (dacht dat katten maar weinig drinken maar het waterbakje is vrijwel iedere dag helemaal leeg). Het gekke met die beesten is ook dat ze een mooi speciaal metalen drinkbakje hebben en zoon lelijk plastic ding (had ik neergezet vanwege de warmte zodat ze extra drinken hadden). Nu drinken ze dus alleen nog uit dat lelijke plastic bakje.. Een beetje gek zijn ze wel haha. Eten doen ze ook goed, vooral Luke heeft een mega eetlust. Ze willen ook graag snoepjes etc alleen durf ik dat vanwege de diarree even niet te geven. Ze zijn waanzinnig speels. Vanmorgen speelde ze bijvoorbeeld nog met een eierdoos die ik had laten vallen.. Gelukkig lagen de eieren al in mijn pan, wat een rommel was het anders geweest zeg. Hun vacht glimt, ze hebben naar mijn idee niet meer haaruitval dan gemiddeld.

Behalve de iets dunnere ontlasting dan normaal (al weet ik eigenlijk niet eens hoe het er uit zou moeten zien, lees dingen over een sigaar.. De vorm is wel een sigaar alleen kan ik het met mijn vinger zo pletten tot een soort dikke pudding..) hebben ze geen ziekteverschijnselen..

Het zijn wonderbaarlijke beessies dat weet ik wel :P
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Ah, ok, als ze 2 weken geleden nog zijn ontwormt zou ik het nu ook nog niet doen. Ik lees ook dat het al een stuk vaster geworden is. En als het er toch als een sigaar uitkomt noem ik het ook niet echt diarree. Dan is het een hele slappe drol :) Echte diarree, als dat eruit komt, vormt gelijk uit zichzelf een plak.

Katten die brokken eten, drinken ook uit zichzelf al iets meer. Met natvoer drinken ze hier nu ook een stuk minder.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Bedankt Rik! Ik voel me nu iets minder nerveus over de ontlasting.. Het is inderdaad wel nog herkenbaar als sigaar, weliswaar een wat slappe sigaar maar goed. Ik kan het ook gewoon uit de kattenbak scheppen met een schepje, het druipt er niet doorheen zegmaar. Ik kijk het gewoon nog even aan, het komt vast wel goed met ze! :)
kittentjes

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door kittentjes »

Ik zou het ook even aankijken, diarree kan ook van de verhuis stress komen. Bij mij was het echt diarree en dan merk je dar wel de spetters zaten overal en ze gaan ook vaker...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie