pododermatitis en novacam

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Adriana »

Synemios schreef:Bestaan er eigenlijk allergie testen voor katten? of is dat ook heel belastend als dat er al is?
mijn ervaring met intolerantie en allergie is dat je dat zelf via eliminatie en goed aantekeningen maken, goed op het spoor kunt komen..
eerst alle variabelen op een rij zetten en dan proberen stuk voor stuk zonder, net zo lang tot de zondaar boven water komt..
dat is voor Luna het minst belastend...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

We zijn daar dan dus al mee bezig ;)
ik hou ook een dagboekje bij voor haar.

http://www.makatsi.nl/index.php/vetalk/ ... bij-katten

Een stuk over pododermatitis en ook waarom de doxycycline.
doxycycline schijnt een immuun-modulerende werking te hebben, je moet het wel langer dan 8 dagen geven.
3-6 weken.
Ik baal echt want mijn DA wil het niet langer dan 8 dagen voorschrijven en het is iets wat ik gewoon wel eerst wil proberen.
En straks kan het misschien niet meer omdat we gestopt zijn.
Dus wel novacam voor 3 weken en dit niet, serieus ik snap er niks meer van.
Ik zie namelijk wel al verbetering, eerst dacht ik dat ik gek was maar mijn man riep ineens het lijkt wel minder te worden!

Ik heb atjo een mail gestuurd ook.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Ik heb die arts gemaild van het artikel, en die begreep niet echt waarom mijn DA hier niet van op de hoogte is en het zou zonde zijn er nu mee te stoppen.
Dus nu mijn eigen DA weer gemaild en ook uitgelegd waarom Doxycycline dan langer gegeven zou moeten worden.
Die arts heeft aangeboden desnoods de wetenschappelijke stukken te sturen over de werking van doxycycline.
Ze wil me ook verder helpen, als mijn eigen DA niet langer wil voorschrijven maar ja ze zei ook Amsterdam, Delft is niet echt praktisch.

Ik ben met die colloidaal zilverzalf begonnen maar dat is een ramp,
5 minuten blijft Luna niet zitten, je moet het inmasseren en ik heb 2 pootjes om te doen.
Uiteindelijk resulteert het in een kat die zich verstopt en gestrest is.
Heel jammer want het schijnt vaak heel goed te werken.
Dus ik ga dan toch maar terug naar calendula.

Ik vroeg me trouwens af, zou het niet zo kunnen zijn, dat Luna's weerstand laag is omdat ze maar hooguit 2 weken moedermelk gekregen heeft? of zou dat er niets mee te maken hebben?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat die andere da wil helpen jou da te overtuigen :-) vaak luisteren ze eerder naar een vakgenoot dan een 'domme' klant ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Ik kan het mezelf makkelijker maken, maar ik wil dat mijn dierenarts goed op de hoogte is.
Tof inderdaad dat deze DA wil helpen.
Luna zal niet de enige kat zijn met deze aandoening, dus wellicht hoeft een ander dan niet dezelfde strijd te voeren.
Misschien wishful thinking, maar dan heb ik in ieder geval wel mijn best gedaan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Goed nieuws,

Ik kreeg net een email van mijn eigen DA (mijn favo DA van de praktijk ook) die zich is gaan verdiepen.
Ze stelde het ook heel erg op prijs dat ik haar gemaild had, omdat zij het echt niet wist en nu dus wel.
Morgen gaat ze met Utrecht bellen omdat het bij Luna nog niet zo heel erg is, en de meeste katten toch pas komen als het al verder gevorderd is, over hoe lang er doorgegeven moet worden nu bij Luna.
Ik ben blij,
FELV/FIV test doen we 1 oktober, en ik hoop heel erg dat het dat niet is.

Ze komen in ieder geval niet buiten en Oscar is al ruim 16 jaar en die heeft nooit wat, maar ja zekerheid heb je pas als ze getest is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Roest »

Dat is goed nieuws ja.
Op zich was het niet heel gek van de DA om er simpelweg een ontstekingsremmer tegenaan te gooien, tijdelijk onderdrukken van de ontsteking zal in veel gevallen voldoende zijn. Alleen wel met de risico's op bijwerkingen van dien en geen aanpak van de oorzaak. En als de cammetjes niet werken ben je mooi de sigaar.
De oorzaak vinden is best moeilijk misschien (lukt soms niet) maar ik vind dat je een stuk beter bezig bent zo. Je pakt het zo breed mogelijk aan. Goed bezig.

Meestal moet het baasje gewezen worden op dat een behandeling soms (vaak) niet een kwestie van één week is. Hier was het het baasje dat de DA er op moest wijzen. ;-)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Dank je wel Roest,
Gelukkig wilde deze arts dus wel iets meer moeite doen, en heeft het niet meteen van tafel geveegd ;)

Ik ben ook blij dat ik volgehouden heb, maar ja nu weer twijfel of ik er wel goed aan doe om tot 1 oktober te wachten met testen, het is wel besmettelijk.

Mijn man zei ze lopen hier al bijna 2 jaar rond dus dan kunnen die 2 weken er ook nog wel bij, een keer extra gaan voor alleen die test, is extra stress voor Luna.....
Niet goed voor haar immuunsysteem.
hmmmm, lastig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Adriana »

altijd goed nieuws als je dierenarts open staat voor nieuwe informatie. en ze moeten al van zoveel op de hoogte zijn en de podokwaal hoort denk ik toch wel bij de zeldzame aandoeningen.
en top dat ze zelf Utrecht gaat benaderen.. maar die zullen met niet heel veel meer info terugkomen dan al via internet (leve internet trouwens) opgeduikeld is..

het is heel snel 1 oktober.. en die twee weken, ach... jij aan de valeriaanthee? al eens matatabistokjes zelf geprobeerd? nee, geen extra stress geven en als/als ze het wel zou hebben.. dan was toch al veel eerder en erger en zo..?
dus missch valt het op dat punt reuze mee.. duim/duim!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Het schijnt bij katten niet zo heel vaak voor te komen inderdaad, wel bij honden, maar ja een kat is geen hond en gelukkig weet mijn DA dat ;)
Dat ze zich is gaan verdiepen vind ik echt wel voor haar pleiten.
Haar eigen idee is nu om het te geven tot het weg is en dan nog 2 weken door geven.

Inderdaad leve het internet ;)
En ontzettend bedankt voor het meedenken/zoeken. dat geldt voor iedereen :)

IK heb nog nooit van matabistokjes gehoord, ik ga zo eens zoeken ;)
Nee extra stress voor lieve Luna gaan we nu maar niet doen.
Mijn DA zegt dat het eerder FIV gerelateerd zou zijn als dat het is dan FELV en ja ik denk ook dat ze dan toch al veel zieker zou moeten zijn, en veel vaker klachten zou moeten hebben.
Met Oscar hebben we de 1e 3 jaar van zijn leven ook van alles gehad en daarna nooit meer, dus.....

Mijn katten gaan vreedzaam met elkaar om, vooral Luna kan het heel goed vinden met zowel Oscar als Lizzy dus voor vechten ben ik niet bang.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Dermatologie Utrecht zegt doorgeven tot klachten weg zijn en dan nog 1 week doorgaan.
Als het niet voldoende helpt dan cellen aanprikken en opsturen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Adriana »

hihi hihi matatabi stokjes knabbelen, missch werkt het bij mensen ook wel en t was een grapje hoor!
http://www.medpets.nl/puur+matatabi/#pr ... escription
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

:D hij is wel leuk ja, ik had er echt nog nooit van gehoord!
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

pfff moet ff van me afkletsen.
We zijn vanmiddag met Luna dus weer bij de DA geweest.
De pododermatitis is verminderd, ze is getest op FIV en FELV we wachen nog op de uitslag.
Bloedprikken was echt een hel, Luna was zo bang en dat is ze normaal overigens al.
Maar ze bleef heel zielig miauwen, ze heeft de assistente gekrabt, het lukte maar niet.
Toen hebben ze haar nageltjes geknipt en toen ging het uiteindelijk gelukkig wel.
Het is nu wel duidelijk dat ze dus een voedselallergie heeft, want ze heeft dus plekjes boven haar oog en achter haar oortje, ik roep het al langer maar werd steeds weggewuivd van ja zal wel door spelen komen.....
tja en nu lag ze dus open.
Ze krijgt nu RC hypoallergeen, maar ben nog op zoek naar natvoer die hypoallergeen is, kan het echt niet maken nu om haar dat niet te geven, ze krijgt het ook meteen na haar pilletje, ze moet daar wat bij eten en brokjes eet ze dan niet, wel natvoer.

Luna zelf is weer aan het jagen in huis en kwam alweer knuffelen dus met haar gaat het wel weer ;)

Als ik meer weet over de test dan meld ik het hier.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Dinky »

Pittige dame ;-)

Stom dat RC geen natvoer daarnaast heeft gemaakt.....
Geen idee wat in het hypoallergene dieet zit maar bij eliminatie dieet (om te kijken wat voor allergie) wordt begonnen met een diersoort die ze nog nooit hebben gehad. Na 6 weken die goed gaan kan je dan een diersoort toevoegen en als dat 6 weken goed gaat de volgende enz.
Weet ook niet of hypoallergeen voer botst met hypoallergeen voer van Hills of Trovet, die hebben volgens mij wel natvoer ;-)

Fijn dat Luna alweer lekker aan het spelen is :-) duimen draaien dat er geen sprake is van FIV of FELV!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie