Wat heeft hij toch?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Wat heeft hij toch?

Bericht door Katelijne »

Ik ben hier weer met mijn Azraël van 18,5.

Een tijdje geleden plaatste ik een berichtje dat hij mij vaak 's nachts wakker miauwde. We hebben toen een nachtlampje ingestoken en een nieuwe kattenfontein gekocht (met zo'n stromend 'kraantje') en het werd beter.

Hij miauwt nog vaak vrij luid en doordringend, maar ik denk dat dat is om aandacht te vragen of om aan de kraan in de badkamer te drinken.

Vorige nacht was het echter anders. Na het 'gewone' doordringende miauwen, begon hij plots luider te gaan. Het gemiauw was nu echt laag, een beetje zoals hij doet wanneer we hem in de auto naar de da moeten vervoeren of toen hij na en verdoving eens een soort van 'toeval' heeft gehad. Daarna ging hij gewoon op de grond liggen, op zijn buik, achterpoten onder zijn lijfje, voorpoten ervoor - beetje normale positie, maar het leek toch anders, alsof hij ergens last van had.

Ik ben dan met hem naar de woonkamer gegaan en hij deed daar helemaal normaal: knuffelen, spinnen, aan m'n vingers lekken, ... Na zo'n drie kwartier ben ik terug gaan slapen, op van de zenuwen. Ik heb hem de rest van de nacht niet meer gehoord en deze ochtend deed hij ook zoals gewoonlijk.

Ik heb daarnet naar de da gebeld en zij vermoed dat het door zijn constipatie. Azraël kan zeer moeilijk stoelgang maken en als er iets uitkomt, zijn het kleine harde bolletjes. Ik had vannacht ook wel de indruk dat hij last had van zijn buikje. Hij heeft de voorbije twee nachten ook al overgegeven.

Ik moet nu Laxoberon gaan halen en hem elke dag een vijftal druppels geven. Daardoor zou zijn stoelgang in orde moeten komen.

Zou ik ook langsgaan bij de da? Probleem is dat het hier momenteel ondersneeuwd is, ik ben op mijn werk en zou naar huis mogen, maar kan niet, omdat mijn man me deze ochtend heeft afgezet en zelf is gaan werken. Ik kan dus pas na 16u naar huis, vrees ik.

Denken jullie dat het dringend is? Deze ochtend deed hij normaal, heeft ook al iets gegeten.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Laura_H
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2013 12:19
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Laura_H »

Ik zou sowieso langs de DA gaan! dit klinkt mij als een verstopping en dat kan levensgevaarlijk zijn!
groetjes,
Laura en de Honeyside crew!

Rasclub Maine Coon Herplaatsing
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Katelijne »

Hallo Laura,

Ik ben toch thuis geraakt! Mijn vader was zo lief om me naar huis te brengen.

Ik ben net bij de da om medicatie (Bezo-Pet voor z'n haarballen) en een voorschrift voor Laxoberon geweest. Ik ben ook al de Laxoberon bij de apotheker gaan halen en heb het hem net al gegeven. Ik heb ook al wat Bezo-Pet gegeven.

Toen ik het verhaal bij de da zelf deed, klonk het haar ook als buikkrampen. Een echte volledige verstopping kan het volgens mij niet zijn, want ik zag daarnet dat er weer een klein hard bolletje op de grond lag. Maar dat is dus het probleem: het zijn van die erg harde bolletjes. Ik zie hem soms persen om er iets uit te krijgen, ik hoor wind ontsnappen en door al de moeite die hij doet om te kunnen gaan, schuift hij gewoon vooruit op de grond (want vaak gaat hij dan niet eens in de kattenbak).

Zou het kunnen dat hij al twee keer heeft overgegeven omdat hij zich niet lekker voelt door z'n verstopte darmen?

De da zegt dat de Laxoberon binnen de 24 uur gaat werken. Ze zei ook dat hij dan wat krampjes kan hebben, omdat het de darmen actief maakt. Ik moet het geven tot ik zie dat z'n ontlasting weer normaal is en dan opnieuw als het weer moeilijk gaat.

We vermoeden ook dat hij veel last van haarballen heeft. Als hij overgeeft, is dat met zo'n piepend geluid, alsof er iets in de weg zit. Dus nu moet ik een week lang de Bezo-Pet elke dag geven (om de haarballen te verwijderen) en daarna 2x per week.

Mijn arme lieve Azraël! Ik was vorige nacht totaal in paniek! Ik heb vorige zomer mijn pleegkindje van amper 2,5 jaar moeten begraven :cry: en ik ben nu zo bang dat alles en iedereen rond mij gaat wegvallen. En Azraël is natuurlijk al erg oud!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Ms Maaike »

Overgeven kan komen omdat de darmen verstopt zijn. Voedsel kan niet meer passeren, en wanneer hij dan toch eet kan hij braken omdat hij gewoon 'vol' zit. Heeft Azraël vaker harde ontlasting? Dan zou je bijvoorbeeld Laxanorm kunnen blijven geven.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Katelijne »

Ja, hij heeft al een hele tijd last van harde ontlasting. Ik geef ook al enkele maanden laxanorm, maar het blijkt dus niet volledig te helpen.

Hij is net aan de fontein komen drinken en nu is hij aan het eten (staat op Hill's K/D). Dan kan hij zich toch niet echt ziek voelen?

Ik heb net nog een groter bolletje ontlasting onder de trap gevonden, maar dus terug hard. Hopelijk doet die laxoberon snel z'n werk.

Zou ik dan laxanorm blijven bijgeven of zou dit te veel van het goede zijn?

Hij krijgt nu felimazole, laxoberon en bezo-pet.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Ms Maaike »

Oja, ik was even kwijt hoe het precies zat. Laxanorm zal waarschijnlijk te veel van het goede zijn. Misschien eerst even kijken hoe het met de Laxoberon gaat en misschien kun je uitzoeken of je dat voor een langere periode mag geven. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door kansarmedieren »

Zijn de nierwaardes recent nog nagekeken daar kunnen ze ook te harde ontlasting van krijgen en is de schildklier waarde in orde?

Ik zou even overleggen met de dierenarts of laxoberon en laxanorm samen moet geven. Jammer dat de dierenarts geen clysma gegeven heeft dan was het opgelost voor nu en kan je het soepel houden met iets meer laxanorm.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Schildklier krijgt hij al bijna twee jaar felimazole voor, 5mg/dag.

Zijn nierwaardes zijn licht verhoogd, hij staat sinds iets meer dan een jaar op nierdieet. Medicatie moeten we nog niet geven. In januari is er bloed geprikt en alles was stabiel gebleven: schildklier zat binnen de normale waarde, nierwaardes waren niet achteruit gegaan en hij had een pietsie te veel cholesterol.

Hij ligt nu rustig te slapen op bed, na een beetje te hebben gegeten. Daarnet wel nog even met doordringend gemiauw aandacht gevraagd. Als ik dan ga kijken, staat hij gewoon met zijn kaakje ergens tegenaan te schuren!

Maar vorige nacht leek het wel anders, ook al omdat hij zo op z'n buikje ging liggen. Nu ligt hij gekruld, als een garnaaltje. ;-)
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door kansarmedieren »

Bij oudere katten is het meestal een samen spel van meerdere factoren minder bewegen lichte uitdroging door nierfalen ( te weinig drinken) daarom hebben ze hulp nodig bv door laxanorm te geven. De harde keutels is hij nu kwijt dus voelt hij zich beter nu nog zien te voorkomen dat het weer gebeurt. Even zoeken naar de goede dosering van laxanorm en dan is het weer opgelost.
En dat overgeven komt door de verstopping dat deed mijn kat ook.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Robijn »

Mijn Brit Robijntje heeft ook erg droge en harde ontlasting (keutels). Ze is al wat ouder (10) en beweegt ook niet zo veel (Brit he.. ;-).
Zou het beter voor haar zijn om haar ook laxanorm te geven?
Of is dat niet nodig? Ze plast wel goed (2 plasjes per dag).
En is dat in tabletvorm, die laxanorm?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Katelijne »

Robijn: laxanorm is een soort pasta. Azraël vindt het wel lekker. Ik doe gewoon wat op m'n vingers en dan lekt hij het eraf. Ik heb het via medpets gekocht: http://www.medpets.be/laxanorm/.

@kansarmedieren: dus ik hoef me geen AL te erge zorgen te maken, denk je? Dat miauwen is soms zo doordringend, ik denk dan soms dat hij een of andere aanval van iets krijgt!

Ik weet dat hij oud is en dat ik me eraan kan verwachten dat het de ene of andere dag heel erg verkeerd loopt, maar met alle gebeurtenissen van de afgelopen zomer... Ik ben echt onmiddellijk in paniek. Ik wil hem gewoon nog niet kwijt. Hij is al zo lang bij mij.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door kansarmedieren »

Robijn schreef:Mijn Brit Robijntje heeft ook erg droge en harde ontlasting (keutels). Ze is al wat ouder (10) en beweegt ook niet zo veel (Brit he.. ;-).
Zou het beter voor haar zijn om haar ook laxanorm te geven?
Of is dat niet nodig? Ze plast wel goed (2 plasjes per dag).
En is dat in tabletvorm, die laxanorm?
Je kan ook lactulose geven is goedkoper kan je bij de drogist kopen niet met smaakje en het is alleen in drankvorm.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door kansarmedieren »

Katelijne schreef:Robijn: laxanorm is een soort pasta. Azraël vindt het wel lekker. Ik doe gewoon wat op m'n vingers en dan lekt hij het eraf. Ik heb het via medpets gekocht: http://www.medpets.be/laxanorm/.

@kansarmedieren: dus ik hoef me geen AL te erge zorgen te maken, denk je? Dat miauwen is soms zo doordringend, ik denk dan soms dat hij een of andere aanval van iets krijgt!

Ik weet dat hij oud is en dat ik me eraan kan verwachten dat het de ene of andere dag heel erg verkeerd loopt, maar met alle gebeurtenissen van de afgelopen zomer... Ik ben echt onmiddellijk in paniek. Ik wil hem gewoon nog niet kwijt. Hij is al zo lang bij mij.
Ik kan je kat natuurlijk niet zien en ben geen dierenarts maar als een oude kat hard begint te mauwen dan wordt er al gauw aan dementie gedacht of wordt hij misschien doof. Je kan het op het forum ook opzoeken dementie komt veel voor bij oudere katten.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Katelijne »

Doof is hij inderdaad! Dement denk ik niet; hij reageert nog vrij alert op alles en iedereen en weet ook nog perfect waar zijn eten, drinken, kattenbak, enz. te vinden zijn.

Het miauwen van vannacht was anders. Zo'n anderhalf jaar geleden had hij voor het bloedprikken eens een verdoving gekregen en toen is hij hier thuis ook zo heel erg laag beginnen te miauwen. Hij had toen precies last van een appelflauwte of zo. Nadat hij wat op de bank gelegen had en ik hem wat te eten had gegeven, was het weer oké.

Gisteren vond ik dat hij zo raar op de grond ging liggen. Hij loopt ook vaak vreemd nadat hij van de kattenbak komt. Precies alsof hij zo hard heeft moeten persen dat hij er pijn van heeft gekregen. :???:

Ik hoop dat de laxoberon snel aanslaat en dat hij zonder problemen de rest van z'n ontlasting kwijt raakt. Ik vind het zo zielig voor hem!

Bedankt voor al jullie antwoorden, trouwens!!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door kansarmedieren »

ja van harde ontlasting kunnen ze veel last van hebben, wel even opletten dat het niet overslaat in diarree. Ach ze worden oud ik vang allemaal senioren op dus weet er alles van..
Plaats reactie