niesziekte drager bij andere katten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
suzanne64
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2012 13:25

niesziekte drager bij andere katten

Bericht door suzanne64 »

Hoi, Ik heb twee katers die alle vaccinaties hebben gehad, ik heb ze van klein af aan dus weet zeker dat ze kerngezond zijn ze zijn 3 en 5 jaar.

Nu had ik een kitten bij de contianers gevonden van 4 weken oud en opgevangen, inmiddels is ze 10 maanden en nog steeds in qurantaine bij ons thuis omdat ze maar blijft niezen hierdoor heeft ze pas met 4 maanden de eerste enting gehad en niet meer de tweede, we moeten zelfs de sterilisatie al twee keer uitstellen omdat ze niet gezond genoeg is hiervoor.
De D.A. zei laatst dat ze dus helaas toch een drager van het niesziekte virus is.

Ik dus met het dilema, een ander plekje voor haar zoeken waar geen katten zijn, of het risico nemen en hopen dat het goed gaat ik wil haar zo graag houden maar durf haar niet bij mijn katers te zetten omdat ik bang ben dat ze besmet zullen worden.

Zijn er mensen die zulke ervaringen hebben? en hoe is dat afgelopen?
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door Livewithlouis »

Hey Suzanne! Een katje gevonden bij containers!!! Wat zielig en wat fijn dat jij het katje in huis hebt genomen!

In principe is het zo dat er erg veel katten zijn die het niesziekte virus bij zich dragen. Bij een lage weerstand steekt het virus de kop op. In sommige gevallen richt het virus dermate veel schade aan dat je van chronische niesziekte kunt spreken.

Het kitten enten tegen niesziekte is een beetje riskant omdat er vaak een verzwakt virus voor de enting wordt gebruikt, als ze al erg ziekig en zwak is kan ze die klap maar met moeite verwerken. Ik neem aan dat dat de rede is dat je da nog niet voor de tweede enting is gegaan? Sterilisatie uitstellen is niet zo'n groot probleem.

Over het quarantaine-systeem heb ik ook een vraag: Hoe doe je dat precies? Ik neem aan dat jouw katten geënt worden tegen niesziekte? Je zou enorm je best moeten doen (kleding verwisselen, handen wassen etc. etc.) wil je voorkomen dat je het virus alsnog meeneemt naar je andere katten.
Of is er sprake van een eventueel risico op een ander virus?

Heeft je da gekeken of er mogelijk iets anders met het katje aan de hand is?
Niesziekte kan zwaar en hardnekkig zijn zeker voor een jong verwaarloosd poesje, maar ik vraag me toch af of ze niet nog iets heeft waardoor ze die niesziekte niet kan aanpakken!
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door Freya13 »

Ik kan me vergissen, maar voor gezonde, ingeënte katten kan dat toch geen probleem zijn? Wij hebben een tijd geleden ook een kitten in huis gehad met niesziekte (en daarnaast nog een hele reeks andere problemen jammer genoeg) maar onze grote katten hebben daar nooit last van gehad.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door Livewithlouis »

Nee volgens mij zou het voor gezonde katten (geënt of niet) geen probleem moeten zijn.

Om de weerstand van mijn kat te verhogen geef ik http://www.llysine.nl/

1/4 maatschepje per dag in een beetje afgekoeld water in een spuitje in zijn bek. Het makkelijkste is het spuitje in de mondhoek zetten en langzaam kleine beetjes inspuiten zodat hij/zij zich niet verslikt.

Het is een homeopathisch middel dus pas na langdurig geven en constant blijven volhouden kan het resultaat geven. Maar ik zweer er bij!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door lidewij020 »

L-lysine is niet homeopathisch. Het is een essentieel aminozuur. Aminozuren zijn bouwstoffen van het lichaam, je kunt het zien als een voedingssupplement. Daarvoor geldt echter ook dat het constant en langdurig moet worden gegeven voor een ondersteunend effect op de weerstand. Er zijn kattenvoeders waar het al in zit, zoals royal canin. Een goede voeding is sowieso belangrijk voor de weerstand. Net als voldoende bewegen, positieve aandacht...

Zoek ook eens op Liseng. Dit is een chinees kruidenmengsel met een antivirale werking (ook niet homeopathisch, maar een natuurgeneesmiddel)

Wat ook vaak voor de weerstand gegeven wordt en wel homeopathisch is is Echina.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door Livewithlouis »

dankje voor de correctie! Ik heb oprecht altijd geleerd dat het een homeopathisch middel was vandaar!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door pearlsofpassion »

Hier ook een drager bij andere katten. Die worden niet ziek.
Zorgt gewoon dat de andere katten voldoende ingeënt zijn en vooral de kittenentingen goed gehad hebben.
Bij dit poesje zou ik niet inzitten met die entingen. Het feit dat ze de ziekte doormaakt, is eigenlijk nog beter dan een enting.
Je zou kunnen overwegen haar volgend jaar wel te laten enten omdat het dan over een andere stam van het virus gaat en dan vragen om dode entstof (standaard is het enkel verzwakt), maar op dit moment is dat niet zo belangrijk. Ik zou het dit jaar zo laten.
Ik hoop dat ze snel voldoende opgeknapt is om gesteriliseerd te worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door jennli »

Hier ook een drager van nieziekte in mijn groep van vier. Dat de anderen ingeënt zijn wil btw niet zeggen dat ze geen niesziekte meer kunnen krijgen. Gewoon alert blijven. Die van ons worden door de gevoeligheid van onze drager behandeld met `dode entstof'. Ik zou het poesje gewoon houden.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door castratenkoor »

Hier ook twee dragers. De rest wordt niet geënt. Ik heb eenmaal een drager met 12 weken laten enten, hij is overleden aan de enting. Dat was dus eens en nooit meer. Zo'n drama en het bijbehorende schuldgevoel, ik hoop het nooit meer mee te maken. Ik heb het lichaam in Utecht laten onderzoeken, de conclusie was dat de combi van wat hij al bij zich droeg en de entstof hem fataal waren geworden.

Hij is 's nachts voor mijn ogen gestorven - dat beeld raak ik nooit meer kwijt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paasnini

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door paasnini »

Vorig jaar kwam mijn kitten bij mijn 3 andere katten en hij bleek ook nies te hebben. Ik heb een uitbraak gehad maar toen was hij al enige tijd in huis.
Of een andere kat het krijgt hangt inderdaad heel erg af van de weerstand van de anderen maar inderdaad het verspreid zich zelfs door de lucht dus ik zou zelf het wel aandurven om hem eruit te halen.

Ik heb het kitten in het begin ondersteund met Viyo, Llycine+B6 en echinaforce (half pilletje verkruimelen door het eten). Inmiddels merk ik dat de nies in de lente een beetje terugkomt en dan begin ik weer met Llycine.

Sterkte en succes.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door nellebel »

maar ook al is het chronisch, dat moeten ze toch niet continue ziek zijn? dat was namelijk ook 1 van de redenen dat onze flippie getest werd op FELv (als sjefke niet was overleden had de DA namelijk de test toch gedaan). omdat flippie al maanden ziek was van de niesziekte, terwijl ze eigenlijk wel tussendoor redelijk op moet knappen.
Ik zou eerst een FELV test doen, want dat is wel zeer besmettelijk voor je anderen katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door Livewithlouis »

nee dan hoeven ze niet continue ziek te zijn.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door pearlsofpassion »

nellebel schreef:maar ook al is het chronisch, dat moeten ze toch niet continue ziek zijn? dat was namelijk ook 1 van de redenen dat onze flippie getest werd op FELv (als sjefke niet was overleden had de DA namelijk de test toch gedaan). omdat flippie al maanden ziek was van de niesziekte, terwijl ze eigenlijk wel tussendoor redelijk op moet knappen.
Ik zou eerst een FELV test doen, want dat is wel zeer besmettelijk voor je anderen katten.
Daar ben ik het ook mee eens.
Als ze echt ziek blijft, is er vast meer aan de hand. Het is alleszins duidelijk dat haar weerstand dan niet in orde is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door Jessica2802 »

goedemorgen allemaal,

Al eerder heb ik op een forum aangegeven dat ik een derde kat overweeg. In de eerse instantie ging mijn voorkeur uit naar een raskat, maar nadat ik al tijden meelees op het forum wil ik toch voor een asielkat gaan. Zo kan ik een kat zoeken van ongeveer dezelfde leeftijd als mijn katten en met een karakter die bij de karakters van mijn katten past.

Nu heb ik op internet een kater gezien (met de omschrijving lieve knuffelkat), maar hij heeft chronische niesziekte omdat hij als jonge kat te lang buiten heeft gelopen met de niesziekte. Uiteraard moet ik nog lansgaan om te kijken, want internet zegt ook niet altijd wat.

Nu lees ik uit bovenstaande berichten dat sommige forumleden katten hebben met de chronische niesziekte en daarbij ook "gezonde" katten. Als je katten hebt en één daarvan krijgt inderdaad de chronische niesziekte, dan is dat nou eenmaal zo. Ik vraag me in deze situatie af of het verstandig is om een kat in huis te nemen met de chronische niesziekte als je al 2 katten hebt (8 en 9 maanden, kitten enting gehad).

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, maar wil wel graag een wel overwogen beslissing nemen...

Wat is jullie mening hierover?

Groetjes Jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: niesziekte drager bij andere katten

Bericht door Jessica2802 »

goedemorgen allemaal,

Al eerder heb ik op een forum aangegeven dat ik een derde kat overweeg. In de eerse instantie ging mijn voorkeur uit naar een raskat, maar nadat ik al tijden meelees op het forum wil ik toch voor een asielkat gaan. Zo kan ik een kat zoeken van ongeveer dezelfde leeftijd als mijn katten en met een karakter die bij de karakters van mijn katten past.

Nu heb ik op internet een kater gezien (met de omschrijving lieve knuffelkat), maar hij heeft chronische niesziekte omdat hij als jonge kat te lang buiten heeft gelopen met de niesziekte. Uiteraard moet ik nog lansgaan om te kijken, want internet zegt ook niet altijd wat.

Nu lees ik uit bovenstaande berichten dat sommige forumleden katten hebben met de chronische niesziekte en daarbij ook "gezonde" katten. Als je katten hebt en één daarvan krijgt inderdaad de chronische niesziekte, dan is dat nou eenmaal zo. Ik vraag me in deze situatie af of het verstandig is om een kat in huis te nemen met de chronische niesziekte als je al 2 katten hebt (8 en 9 maanden, kitten enting gehad).

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, maar wil wel graag een wel overwogen beslissing nemen...

Wat is jullie mening hierover?

Groetjes Jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Plaats reactie