Ziek zwerfkitten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
liefiona
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2011 02:51

Ziek zwerfkitten

Bericht door liefiona »

Mijn vriend kwam een paar weken geleden met een zwerf kitten thuis. Ze was toen heel erg zwak en kon amper op der pootjes blijven staan. Ze heeft toen eerst veel geslapen en toen ze wakker werd wou ze maar niet echt drinken en eten. door de zenuwen dacht ik. De dagen daarna begon ze steeds meer de eten en drinken gelukig en werd haar ontlasting ook beter. We zijn met haar naar de DA gegaan en die vertelde ons dat ze ongeveer 6 a 8 weken oud was. Hij heeft haar een paar druppeltjes in haar nek gegeven voor vlooien en antibiotica. Doordat ze best speels bezig was bij de DA leek het er niet op dat ze echt ziek zou zijn. Wij blij met onze ´gezonde zwerfkitten´ Een week daarna kwamen we terug want nu waren der oogjes waterig. 2 verschillende soorten oogdruppels meegekregen. En dat leek ook allemaal te werken. Ze was heel erg speels en nieuwsgierig etc.
Tot ongever een week geleden. Ze speelt niet meer, als je haar uitdaagt met een speeltje voor der neus dan tilt ze even der pootje op maar dat is het ook. Verder snottert ze heel erg en krijgt ze ook veel troep in der ogen. Ze is veel aanhankelijker geworden, komt nu de hele tijd op schoot.
Door omstandigheden kunnen we zeker nog een week niet naar de dierenarts met der helaas. Ik maak me erg veel zorgen om der en hoop dat ze het nog wel zolang red. Wat denken jullie?
Mvg
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Zieke zwerfkitten

Bericht door ayla »

toch zo snel mogelijk naar de da. Ik weet natuurlijk niet wat voor omstandigheden maar er valt vaak heel wat te regelen ( zeker als het om geld gaat...)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zieke zwerfkitten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook meteen naar de da gaan. Er is vast wel iemand die wil helpen.
Als een kitten niet meer speelt voelt het zich ziek.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zieke zwerfkitten

Bericht door pearlsofpassion »

Waarom heeft ze eerst AB gekregen? :eeh: Was ze toen ook al ziek?
Waarom ben je eigenlijk naar de DA geweest? Was daar een specifieke reden toe, of was het gewoon om haar eens te laten onderzoeken?

Nu lijkt het niesziekte. Heeft ze al een inenting gehad?
Zeker niet laten enten nu hoor! (moest je dat overwegen)
Als ze zo ziek is, zal ze toch AB moeten krijgen om erdoor te geraken. Bij kittens kan niesziekte erg heftig zijn (sommige gevallen zelfs dodelijk), en de kans dat het chronisch wordt zit er altijd in.
Het verbaast me alleen dat ze al AB gehad heeft, en dat is natuurlijk niet gunstig. Zo'n jong leven en al zoveel AB in jassen is wel erg belastend. :-(
Daarom ben ik wel benieuwd waarom dat was. Het lijkt me niet ondenkbaar dat die kuur (en het bezoek aan de DA-praktijk, want daar hangt toch vanalles rond) er voor iets tussen zit dat ze nu zo ziek geworden is. Maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, het is gewoon een gevoel dat ik heb... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zieke zwerfkitten

Bericht door Anne »

Ik ben het met mijn voorgangers eens, zo snel mogelijk naar de da.
Super dat jullie de zorg voor haar hebben opgenomen, dat houdt ook in dat als ze ziek zijn je actie moet ondernemen, of dat nou wel of niet uitkomt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
paasnini

Re: Zieke zwerfkitten

Bericht door paasnini »

Inderdaad. Overleg even met de dierenarts of je wat later kunt betalen of gespreid als dat het probleem is.
liefiona
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2011 02:51

Re: Zieke zwerfkitten

Bericht door liefiona »

Bedankt voor de reacties.
Het is zeker niet zo dat het ons niet uitkomt maar op dit moment kunnen ik en mijn vriend ons niet goed bewegen door een ongeluk. En doordat we op gran canaria wonen is hulp ook een beetje ver te zoeken.
Die antibiotica kreeg ze omdat ze toen ook al een beetje troep in der oogjes had (lang niet zoveel als nu) en ze nieste toen af en toe. verder kreeg ik het idee dat ze dat kreeg om maar zeker te zijn. Ik vond het toen wel raar dat ze geen prikje kreeg oid. Maar ik heb nog nooit katten gehad en begin me er d laatste weken pas in te verdiepen. Bedankt voor de tip dat ze nu niet ingeent mag worden, dat kan pas als ze beter is?
Ik ben nu ook ziek geworden, keelonsteking, verkouden en koorts.. enige kans dat de kitten me heeft aangestoken?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke zwerfkitten

Bericht door Synemios »

Als het gaat om niesziekte, dan is dat niet besmettelijk voor mensen, dus nee komt niet van het kitten af.
Is er desnoods niet iemand anders die de zorg van het kitten kan overnemen?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
paasnini

Re: Zieke zwerfkitten

Bericht door paasnini »

Geen idee of je zoiets daar kunt krijgen maar hier geef ik de katten echinacea voor de weerstand.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zieke zwerfkitten

Bericht door nellebel »

je zou ook tel kunnen overleggen met de DA, dan hoef je er misschien niet heen met het kitten. als je de klachten beschrijft kan hij misschien al advies geven of iets voorschrijven.
ik heb trouwens nog nooit gehoord van eenmalig AB via een pipet. als ze geen pilletje of spuitje heeft gehad, weet je zeker dat het AB was. vaak zijn dat toch kuurtjes die enkele dagen gegeven moeten worden.
als je nu niks doet redt ze het misschien niet of de klachten worden chronisch.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Zieke zwerfkitten

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou inderdaad proberen iemand in te schakelen die met het katje naar de DA wil gaan.
(Is het er geen opvang voor zwerfkatten of iemand die zich voor katten inzet op het eiland? Op de meeste eilanden met zoveel zwerfkatten zijn toch ook mensen te vinden die ze komen voeren e.d.)
Op zo'n jonge leeftijd kan een week wachten echt fataal zijn, helemaal als ze niet meer actief is...

Overigens een groot compliment voor je vriend (en jou) dat jullie zo'n stumpertje een thuis willen geven.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie