Hartruis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
G-Stabel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2010 12:39

Hartruis

Bericht door G-Stabel »

Ik ben in het bezit van 2 katers van 5 jaar oud, bij de jaarlijkse prik bij de dierenarts is er bij 1 ervan lichte hartruis vastgesteld. Wat is het gevolg ervan en wat kan ik ertegen doen, Gerard.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hartruis

Bericht door MarjanR »

Vervelend bericht, het maakt je onzeker he?
Geen idee wat je te wachten staat omdat je niet weet wát het nou precies inhoudt.

Veel katten hebben een hartruis.
Om erachter te komen wat het ruisje veroorzaakt zou je een echo van z´n hart kunnen laten maken.
Door metingen te doen en de bloedstroom te bekijken kunnen daar verschillende zaken uitkomen,
Ik ga je niet vertellen wat er allemaal zou kunnen uitkomen.
Afwachten wat de echo brengt is beter.

Zoals bij mensen kunnen katten ook harttabletjes krijgen voor eventueel hartfalen.

Ga je niet inlezen op dit onderwerp vóórdat je precies weet wat je kat heeft.
Want je zou zelf bijna een hartverzakking krijgen.

Ik heb zelf hier een kat met een hartprobleem waar ik sinds 2 jaar van weet.
We hebben het goed onder controle mbt medicijnen.
Mijn kat is echter wel al 17 jaar oud.
Dus een kat met een hartprobleem hoeft niet per definitie snel weg te zijn

Mijn advies: laat een echo maken (zoek even naar een da met apparatuur en een mooie prijs. Ik heb ongeveer 100 euro betaald voor een echo).
Dan de resultaten bespreken en eventueel medicijnen geven.
Ga je dán pas inlezen.

Voor de rest? Wat je kunt doen voor je kat is hem niet vaak laten schrikken.
De tocht naar de da zo prettig mogelijk maken (ik doe bijvoorbeeld een paar druppels valeriaan in het reismandje)
Als je kat buiten komt, toch maar niet meer doen.
Elke auto die voorbij komt laat hem toch alerter zijn en dan gaat dat hartje natuurlijk aan het werk.
Dus laat je kat liever binnen of in een kattenren waar hij geen auto´s of brommers tegenkomt.
Meer is er eigenlijk door jou niet te doen.

Sterkte de komende tijd met het uitzoeken wat het hartruisje nou eigenlijk veroorzaakt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hartruis

Bericht door castratenkoor »

Een lichte hartruis hoeft niet ernstig te zijn. Maar als je graag wilt weten wat er precies aan de hand is zou ik als ik jou was de adviezen van vorige spreekster opvolgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Patriciavt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2010 00:01

Re: Hartruis

Bericht door Patriciavt »

Ik werd getipt op dit topic in een ander topic van mij.

Vandaag is bij mijn poesje (4 jaar) ook hartruis geconstateerd, maar dan in ernstigere vorm. Ik ging vanmorgen met spoed met haar naar de DA omdat haar rechterachterpootje verlamd was en ze niet wilde eten.
Bij de DA werd geconstateerd dat ze flinke hartruis had en een stolsel ergens in haar achterhand. Ik moest haar daar laten voor foto's, omdat de DA eerst wilde weten hoe het hart eruit zag voordat ze medicatie (bloedverdunners) wilde geven.

Uiteindelijk blijkt nu dat haar hartje ruim 1.5 keer zo groot is als dat hij hoort te zijn. De ruis en het feit dat het hartje zo groot is zijn dan ook 99% zeker de veroorzaker van het stolsel.
Daarnaast zijn er lichte vlekken in haar longen geconstateerd. Dit kan een onsteking zijn en darom heeft ze nu ook AB gekregen. Gaan de vlekken niet weg met AB dan zijn het ws tumoren of een of andere vorm van strepto(?of andere naam) kokken welke alleen te behandelen zijn met longspoelingen. De DA kon met zekerheid zeggen dat het stolsel niets te maken heeft met de vlekken in de longen.

Ik heb bloedverdunners, AB en hartmedicatie voor haar meegekregen. Het lijkt alsof de medicatie gaat werken... ik wil niet te optimistisch zijn maar haar staart is weer warm en doet het en haar pootje is minder koud als vanmiddag, bij echt met m'n nagel in haar teen knijpen (lees: hard) geeft ze reactie, dat was vanmiddag ook niet... Het lijkt dus echt wel alsof er verbetering is, helemaal nadat ze net vreselijk ging spinnen toen ik haar ging aaien en ze even op haar rug draaide. (Dat doet ze als ze zich fijn voelt en aangehaald wordt)
Op dit moment is ze zelfs haar achterhand aan het wassen en dat geeft toch wel een fijn gevoel..

We gaan het nu een week aankijken met medicatie. Daarna zal er gepraat moeten worden over hoe verder..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hartruis

Bericht door Cari »

Gelukkig knapt ze nu weer op. Ik hoop dat je met medicijnen haar hart stabiel kan houden en dat de vlekken op de longen geen tumoren blijken te zijn. Ik duim :epray: voor jullie!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hartruis

Bericht door Ilone »

Wat in je andere topic ook al geopperd werd, zouden die vlekken op de longen geen vocht kunnen zijn?
Slecht functionerend hart is (bij mensen in ieder geval) niet in staat goed de vochthuishouding te regelen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Patriciavt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2010 00:01

Re: Hartruis

Bericht door Patriciavt »

Ik weet het niet, ik ben geen DA..
Vertrouw er toch wel een beetje op dat een kundige en goed aangeschreven DA het verschil ziet tussen vocht of iets anders?
Heb wel de rontgenfoto's gezien (van zijkant en onderkant genomen) en van de zijkantfoto zaten de vlek wel echt IN de longen.. Van de onderkantfoto zat de vlek in de linkerlong aan de linkerkant/onderaan en in de rechterlong ong. in het midden.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hartruis

Bericht door Ilone »

Ik ben ook geen DA ;) Het was meer als idee om bij je DA te brengen ;)
Ik hoop dat de AB aanslaat, en dat ze wat gaat opknappen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Patriciavt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2010 00:01

Re: Hartruis

Bericht door Patriciavt »

Als de vlekken er volgende week nog zitten, dan ga ik dat zeker aandragen!

Voor nu, gaat het redelijk goed met haar! Ze loopt op haar pootje, het is nu net alsof ze spierkracht mist ipv dat het helemaal verlamd is. Ik ben blij dat ze deze vooruitgang laat zien, nu afwachten hoe het verder moet...
kissxthatxrail
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:32
Locatie: Zevenbergen

Re: Hartruis

Bericht door kissxthatxrail »

Hartruis hoeft net persé meteen erg te zijn. Mijn poes ( 1,5 jaar ) is er ook hartruis geconstanteerd toen ze een vervelende hoest had. Gister is ze op controle geweest of het ruisje er nog steeds zat en helaas zat het er nog. Omdat ze wat minder actief is de laatste paar maanden heb ik besloten om haar toch verder te laten onderzoeken. Ze kon vanmorgen al terecht voor een hart echo. Heel interessant om te zien ( mijn mening ) goede uitleg enzo. Haar kamer was iets vergroot en haar hartspier had het al iets "zwaarder". Ze heeft tabletjes mee gekregen en over een maandje word er gekeken of er iets van verbetering in zit.

Veel succes en sterkte met je kat!
Ik ben een poes, ik weet van niks
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Hartruis

Bericht door Lidaju »

Héél erg naar om te zeggen, maar mijn kat is er wel aan overleden.
Hij is gestikt in het vocht in zijn longen door zijn hart ruis.
We hadden het echt niet zien aankomen. Hij kreeg hart medicatie en vocht afdrijvers.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hartruis

Bericht door MarjanR »

Een hartruis hoeft niet direct dodelijk te zijn, veel katten hebben een hartruis.
Bij genoeg katten is het zeker wel serieus.
En het feit dat je met medicatie het hartritme beter krijgt houdt nog niet in dat je kat het zal overleven.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat een kat van 1,5 jaar met zo'n hartruis dat hij er medicatie voor nodig heeft, ik niet vermoed dat jouw kat erg oud zal worden. Helaas.... :(
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
paasnini

Re: Hartruis

Bericht door paasnini »

Voor een ieder: als je nog met vragen of onzekerheden zit laat je dan svp doorverwijzen naar de kliniek voor gezelschapsdieren in Utrecht. Daar zitten zeer kundige artsen op dit gebied en hebben zij ook zeer goede apparatuur. De prijs lijkt hoog (ca. € 80 voor consult en € 80 voor de echo) maar bedenk daarbij wel dat zij veel meer tijd voor je nemen dan bij een reguliere dierenarts. Wij hebben daar hele goeie ervaringen mee.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hartruis

Bericht door MarjanR »

Wat fijn dat je daar zulke goed ervaringen hebt.
Heb ik ook trouwens, maar dan bij m'n eigen da.
Die heeft zomaar 2 uren voor mij en Moos uitgetrokken ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
kissxthatxrail
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:32
Locatie: Zevenbergen

Re: Hartruis

Bericht door kissxthatxrail »

Ik geniet lekker van mijn poes zolang het nog kan. Over 1 maandje controle en daarna halfjaarlijkse controle.
Tot die tijd komt ze nog lekker kroelen en savonds bij je slapen. Tis zo'n lieverd
Ik ben een poes, ik weet van niks
Plaats reactie